براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا

دیپلمات روس: گستاخی غرب، روسیه را به برگزاری رزمایش اتمی واداشت

سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به برنامه ارتش کشور متبوعش مبنی بر برگزاری رزمایش تسلیحات تاکتیکی اتمی، تاکید کرد که سیاست گستاخانه و تهاجمی غرب، مسکو را وادار به برگزاری این رزمایش کرده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، آناتولی آنتونوف با بیان اینکه روسیه کسی را تهدید نمی‌کند، افزود: ... دیپلمات روس: گستاخی غرب، روسیه را به برگزاری رزمایش اتمی واداشت

ادامه

آمریکا, انگلیس, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, غرب, فرانسه

آزادی یک شهرک دیگر در دونتسک توسط نیروهای روسیه

نیروهای روسیه توانستند مواضع تحت کنترل خود را بهبود بخشند. به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه گزارش داد، یگان‌های نیروهای مسلح روسیه شهرک های کوتلیاروکا در منطقه خارکف و سولوویوو در دونتسک را آزاد کردند. وزارت دفاع روسیه گزارش داد: “یگان های “غرب” در نتیجه اقدامات فعال، شهرک کوتلیاروفکا در منطقه خارکف را آزاد کردند. ... آزادی یک شهرک دیگر در دونتسک توسط نیروهای روسیه

ادامه

آلمان, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

فرانسه اعزام سرباز به اوکراین را تکذیب کرد

وزارت خارجه فرانسه با تکذیب اظهارات یک مقام دفاعی سابق آمریکا درباره اعزام نظامیان فرانسه به اوکراین، گفت پاریس هیچ سربازی را به کی‌یف نفرستاده است. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه فرانسه گزارش‌های منتشرشده درباره اعزام ارتش نیروهای خارجی فرانسه به اوکراین را تکذیب کرد و گفت این کشور هیچ سربازی به اوکراین نفرستاده است. ... فرانسه اعزام سرباز به اوکراین را تکذیب کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, شرق اروپا, فرانسه

مدودف: پاریس، واشنگتن و لندن هدف قرار خواهند گرفت

معاون شورای امنیت روسیه می‌گوید که اعزام نیروهای غربی به اوکراین، به معنای اعلان جنگ با روسیه است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه با هشدار درباره اعزام احتمالی نیرو از غرب به اوکراین، گفت که چنین اقدامی به فاجعه‌ای در سطح جهانی منجر خواهد شد. مدودف ... مدودف: پاریس، واشنگتن و لندن هدف قرار خواهند گرفت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلس, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, فرانسه

به دنبال حمله به نیروگاه اتمی “زاپوریژژیا”، رافائل گروسی شخصا هدایت یک تیم بازرسی را بر عهده می‌گیرد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شخصا هدایت یک تیم متشکل از کارشناسان در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا در اوکراین را بر عهده خواهد گرفت.

 

به گزارش ایرنا از اسپوتنیک، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که گروسی امروز (پنجشنبه) در شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا سخنرانی خواهد کرد.

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که سازمان ملل از گروسی دعوت کرده است تا به صورت ویدیو کنفرانس در شورای امنیت سخنرانی کند.

 

گروسی گفت: من از این فرصت استقبال می‌کنم. حضور آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا برای کمک به کاهش خطر یک فاجعه هسته‌ای احتمالی حیاتی است.

 

مدیرکل آژانس بین الملی اتمی افزود که در مورد آماده‌سازی یک تیم کارشناسی برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا و تصمیم وی برای رهبری این تیم، به شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع رسانی خواهد کرد.

 

به گزارش ایرنا، پیش از این، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا در اوکراین را محکوم کرد و گفت این اقدام خطر یک فاجعه هسته‌ای را به دنبال دارد.

 

گروسی در بیانیه‌ای گفت: من به شدت نگران گلوله باران بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا هستم که خطر واقعی یک فاجعه هسته‌ای که می‌تواند تهدید کننده سلامت عمومی و محیط زیست در اوکراین و فراتر از این کشور باشد را نشان می‌دهد.

 

گروسی از همه طرف‌های درگیر در اوکراین خواست تا «حداکثر خویشتن‌داری» را در اطراف این نیروگاه به کار گیرند.

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی گفت که هر گونه اقدام نظامی که ایمنی و امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا را به خطراندازد کاملا غیرقابل قبول است و باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد.

 

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، تحت تسلط ارتش روسیه قرار دارد. نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در اختیار روس هاست.

 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی “زاپوریژژیا” اوکراین، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا حمله کرده‌اند.

 

روسیه مدعی شد که این حملات توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح اوکراین انجام شده است.

 

وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش سوزی شد ولی آتش به سرعت مهار شد.

 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

 

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

 

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

چین: هدف نهایی آمریکا خرد کردن روسیه است

سفیر چین در مسکو آمریکا را “تحریک کننده اصلی” جنگ در اوکراین دانست و گفت واشنگتن به دنبال “خرد کردن” روسیه است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, ناتو

حمله داعش به شمال مالی ۲۱ کشته و ۹ مفقودی برجای گذاشت

ارتش مالی دوشنبه شب اعلام کرد، در حمله عناصر وابسته به داعش به شمال این کشور در مرز با بورکینافاسو، ۲۱ نفر کشته و ۹ نفر مفقود شدند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایتالیا, بورکینافاسو, تروریسم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, روسیه, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, نیجر

تاکید نمایندگان روسیه و چین بر خروج نیرو‌های آمریکایی و تروریست‌ها از سوریه

نمایندگان دائم روسیه و چین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل بر خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه و بازگرداندن تروریست‌ها به کشورهایشان تاکید کردند.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا