استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

با حکم دادگاه لاهه؛ رئیس‌جمهور کوزوو و ۹ جدایی طلب پیشین به ارتکاب جنایات جنگی متهم شدند

رئیس‌جمهوری کنونی کوزوو و ۹ تن از جدایی‌طلبان پیشین این کشور، از سوی دادگاه لاهه که درباره جنایات علیه اقلیت صرب در جریان درگیری‌های استقلال طلبانه کوزوو طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۹۹ میلادی تحقیق می‌کند، متهم به ارتکاب طیف گسترده‌ای از جنایات علیه بشریت و جنایت جنگی شدند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، با صدور این حکم ریچارد گرینل، نماینده ترامپ در مذاکرات صلح میان صربستان و کوزوو در توییتر گفت که سفر هاشم تاچی، رئیس‌جمهور کوزوو به واشنگتن لغو شده است.

 

گزینل گفت که به رغم غیبت تاچی نشست نمایندگان کوزوو و صربستان روز شنبه انجام خواهد شد.

 

وی افزود: رئیس‌جمهور کوزوو به ما اطلاع داد که سفرش به واشنگتن را با اعلام صدور حکم دادگاه لغو کرده است. ما به تصمیم وی برای عدم حضور در مذاکرات تا رفع مشکلات حقوقی احترام می‌گذاریم. انتظار می رود مذاکرات روز شنبه با حضور عبدالله حوتی، نخست وزیر کوزوو و الکساندر وجیج، رئیس‌جمهور صربستان انجام شود.

 

در بیانیه دادستان دادگاه لاهه که درباره جنایات علیه اقلیت صرب در جریان درگیری‌های استقلال طلبانه کوزوو طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۹۹ میلادی تحقیق می‌کند، آمده است که رئیس جمهور هاشم تاچی و دیگر مظنونان «مسئول وقوع جنایت متعددی از جمله وقوع ۱۰۰ قتل هستند». دادستان اعلام کرده است که قربانیان این جنایات، عمدتا مخالفان سیاسی، صرب‌ها و اقلیت روماها بوده‌اند.

 

از دیگر اتهاماتی که علیه این ۱۰ نفر مطرح شده، نقش آنها در ناپدید شدن قربانیان و آزار و شکنجه آنهاست.

 

هاشم تاچی در زمان جنگ‌های یوگسلاوی پیشین فرماندهی ارتش آزادی‌بخش کوزوو (KLA) را برعهده داشت.

 

این کیفرخواست علیه کادری وسلی، از دیگر رهبران ارتش آزادیبخش کوزوو و اولین نخست‌وزیر بعد از جنگ نیز صادر شده؛ او هم اکنون رهبر حزب دموکراتیک کوزوو است.

 

کیفرخواست روز چهارشنبه نخستین کیفرخواستی بود که از سوی دادگاه ویژۀ مسئول پیگیری این پرونده مستقر در لاهه هلند صادر شد. این دادگاه از سال ۲۰۱۵ میلادی بررسی اظهارات صدها تن از شاهدان حوادث خونین در درگیری‌های استقلال طلبانه یوگسلاوی پیشین را آغاز کرده است.

 

دادستان همچنین هاشم تاچی و کادری وسلی را به تلاش‌های مکرر برای «ایجاد مانع در کار دادگاه و تضعیف آن» متهم کرده است.

 

در سال ۱۹۹۵ ارتش آزادی‌بخش کوزوو با ماهیتی شورشی و شبه‌نظامی با حمایت ناتو تشکیل گردید.این جنگ که در جهت تجزیه باقیمانده‌ی یوگوسلاوی تدارک دیده شده بود، بالاخره در مارس ۱۹۹۹ با حمله ناتو، بدون اجازه سازمان ملل به یوگسلاوی (صربستان و مونته‌نگرو) و بمباران  ۷۸ روزه این کشور به پایان رسید. پس از بمباران، نیروهای صرب در ژوئن ۱۹۹۹ از کوزوو عقب‌نشینی کردند و کوزوو با کمک امریکا تشکیل گردید.

 

به نقل از ویکی پدیا؛ در ۱۷ فوریه ۲۰۰۸، مجمع ملی کوزوو رسماً استقلال خود را از صربستان اعلام کرد. آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای اروپای غربی و جهان استقلال کوزوو را به رسمیت شناختند، ولی صربستان و روسیه (و چین) از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو خودداری کردند. آمریکا اولین کشور جهان بود که یک هیئت دیپلماتیک به کوزوو اعزام کرد. در انتخابات کوزوو نیز، فاتمیر سجدیو در ۱۰ فوریه ۲۰۰۶ با کسب اکثریت آرای مجمع ملی به عنوان رئیس‌جمهور کوزوو انتخاب شد. هاشم تاچی نیز در ۹ ژانویه ۲۰۰۸ با صلاحدید مجمع ملی به سمت نخست‌وزیر کوزوو برگزیده شد. قانون اساسی کوزوو در ۹ آوریل ۲۰۰۸ تصویب و در ۱۵ ژوئن قابلیت اجرایی پیدا کرد.

امکان تولید انبوه واکسن کرونا در روسیه در پاییز امسال

وزارت دفاع روسیه با رضایت بخش بودن خواندن وضعیت جسمانی نخستین گروه داوطلبانی که واکسن ویروس کرونا به آنها تزریق شده، از امکان تولید انبوه واکسن تهیه شده در این کشور در پاییز سال جاری خبر داد.

ادامه

جهان, خبر, دانش, روسیه, شرق اروپا

ریاکاری حقوق بشری کاخ سفید؛ از خیابان‌های آمریکا تا اویغورهای چین

اگر قرار باشد واشنگتن عدالت جو و نگران حقوق بشر دیگران باشد، باید عمیقا به اقداماتی که علیه غیر نظامیان در افغانستان، عراق و سوریه در طول این سال‌ها انجام داده، فکر کنیم.

ادامه

افغانستان, امریکا, ایران, تبعیض‌نژادی, تجزیه‌طلبی, جهان, چین, حقوق بشر, سوریه, عراق, مقاله

کارشناس روس؛ اعتراض‌های آمریکا ناشی از افزایش فاصله طبقاتی است

معاون انستیتو تاریخ دانشگاه دولتی تربیت معلم روسیه معتقد است: اعتراض‌ها در آمریکا به بهانه نقض حقوق بشر و نژادپرستی آغاز و با سرکوب معترضان همراه شده است مردمی که از به اوج رسیدن فاصله طبقاتی و تفاوت‌ها در ایالات متحده به تنگ آمده‌ و دیگر نمی‌توانند نفس بکشند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا