به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

۸۴ سال پیش، در بهمن‌ماه ۱۳۱‍۸، جلادان حکومت دیکتاتوری رضاشاه، دکتر تقی ارانی، کمونیست مبارز میهن ما و اندیشمند انقلابی را در سن ۳۶ سالگی درزندان‌های مخوف استبداد به‌قتل رساندند. ولی راه ارانی با قتل او به‌پایان نرسید. ندای رسا و تجهیزکنندهٔ جنبش کارگری و کمونیستی ایران خاموش نگردید. دکتر تقی ارانی درتاریخ ۱۳ شهریورماه ... به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

ادامه

آزادی, آلمان, استبداد, استثمار, استعمار, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, ایران, جهان, دانش, دهقانی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسفه, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, یادنامه

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا رئیس‌جمهور سابق این کشور تاکید کرد: اتحاد مردم این کشور عامل پیروزی بر دشمنان کوباست. در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا، رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق این کشور در جشنی که در سانتاگوا د کوبا برگزار شد، تاکید کرد که وحدت سلاح استراتژیک اصلی کوبا ... کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

ادامه

آمریکای لاتین, جهان, کوبا, گزارش, یادنامه

به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

جایگاهِ تاریخی انقلاب اکتبر انقلاب اکتبر در دوران جنگ فاجعه‌بار جهانی اول بین کشورهای امپریالیستی بر سر تقسیم جهان و هم‌چنین در دوران سلطهٔ کشورهای سرمایه‌داری بر جهان روی داد. پیروزی انقلاب اکتبر به‌رهبری لنین و بلشویک‌ها در روسیه پایانی تاریخی بر دیدگاه‌های ابدی بودن جهان سرمایه‌داری بود و به خلق‌های زیرستم در جهان نشان ... به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

ادامه

آپارتایت, آزادی, آلمان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اتریش, انگلیس, ایتالیا, ایران, برابری اجتماعی, جهان, سوسیالیسم, فرانسه, کارگری, کمونیسم, لنینیسم, مارکسیسم-لنینیسم, نئولیبرالیسم, یادنامه

بان کی مون : کار کردن با ویتالی چورکین برای من افتخار بود

بان کی مون، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در ارتباط با درگذشت ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در روسیه پیام تسلیت فرستاد.

 

به گزارش اسپوتنیک، بان کی مون گفت:« طی ده سالی که در مقام دبیر کل سازمان ملل متحد فعالیت داشتم، برای من کار کردن با او افتخار بود و می دیدم که چطور با شور و هیجان معرف روسیه است.» وی خاطر نشان کرد که ویتالی چورکین « دیپلماتی برجسته و روشنفکر بود.»
دبیر کل سابق سازمان ملل متحد تاکید کرد:« نوآوری های دیپلماسی او، شوخ طبعی و حس شاد او مدت های طولانی در یاد کسانی که او را می شناختند و کسانی که تاریخ سال های اخیر سازمان ملل متحد را مطالعه می کنند باقی خواهد ماند.»

 

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: اگر چه مدت همکاری با ویتالی چورکین بسیار کوتاه بود اما همین فرصت همکاری را غنیمت می‌شمارم و عمیقا برای بصیرت‌ها، بینش‌ها، مهارت‌ها و دوستی چورکین دل تنگ خواهم شد. وی افزود: چورکین به مدت بیش از یک دهه حضور قوی در شورای امنیت داشت.

 

 

در همین حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در نامه‌ای به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درگذشت ویتالی چورکین را تسلیت گفت‌ و تاکید کرد که با درگذشت ویتالی چورکین روسیه یکی از برجسته‌ترین و والاترین دیپلمات‌های خود را از دست داد. در موارد مختلف شخصا از تجربه گسترده، صراحت و صداقت چورکین قدردانی کردم. من مراتب تسلیت خود را به خانواده چورکین و وزارت امور خارجه روسیه ابلاغ می‌کنم.

وی تاکید کرد: چورکین به مدت بیش از ۱۰ سال نقش پیشرویی در شورای امنیت سازمان ملل ایفا کرد و یکی از مخاطبان مهم اتحادیه اروپا بود.

 

 

پائوئر ، نماینده ی سابق آمریکا در سازمان ملل متحد بیان داشت : « فوت ویتالی چورکین، نماینده ی دائم روسیه در سازمان ملل متحد شوک آوربود. او استاد برجسته دیپلماسی و فرد بسیار مسئولی بود که هر کاری برای از بین بردن اختلاف نظرهای بین روسیه و آمریکا انجام می داد.»

 

 

ماتوینکو رییس شورای فدراسیون روسیه به روزنامه نگاران گفت این اتفاق برای دیپلماسی چندان ساده نیست و او معقتد است که چورکین در جبهه جان خود را از دست داده است. زیرا این اواخر تنش های مربوط به شرایط حول کشور از شورای امنیت پیوسته به وی منتقل می شدند.

ماتوینکو همچنین به خانواده ونزدیکان وی تسلیت گفته و تاکید کرد که او یک دیپلمات بی نظیر و منحصربفرد بود.

 

 

ماریا زاخارووا، نماینده رسمى وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که ویتالى چورکین که در سن ۶۴ سالگى درگذشت، یک دیپلمات بزرگ و شخصیتى خاص بود.
زاخارووا در صفحه فیسبوک خود نوشته: “امروز در نیویورک به طور ناگهانى ویتالى چورکین درگذشت. فردا او ۶۵ ساله مى شد. شخصیتى یگانه، دیپلماتى بزرگ. ما امروز یک دوست نزدیک را از دست دادیم.

 

 

دیمیتری مدودف در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی “و.کانتکت” نوشت: “درگذشت ویتالی چورکین، نه تنها فقدانی بزرگ برای نزدیکان وی محسوب می گردد، بلکه حتی برای کسانی که در کنار ایشان کار کرده اند یا آشنایی کوچکی با وی داشتنه اند نیز بسیار تاسف آور است، چورکین فردی شایسته و بسیار قدرتمند بود. در گذشت وی یک فقدان بزرگ برای روسیه است. ویتالی ایوانوییچ یک دیپلمات شایسته بود، او در سخت ترین شرایط به طور قاطعانه از منافع کشور خود دفاع نمود. برای شخص ویتالی چورکین، کار در سازمان ملل متحد به عنوان نماینده کشور روسیه، تنها کار اداری نبود. کار وی خدمت به کشور اش بود. من این حادثه را از صمیم قلب به نزدیکان و همکاران ویتالی ایوانوویچ چورکین تسلیت می گویم”

 

 

چورکین در پشت میز کار خود در سازمان ملل متحد در گذشت
به گزارش اسپوتننیک، ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در پشت میز کار خود در مقر این سازمان درگذشت. در همین راستا به علت در گذشت وی، از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ فوریه در دفتر نمایندگی دانمی روسیه ، کتاب تسلیت به مناسبت گرامیداشت ایشان بازگشایی می گردد.

در بیانیه صادر شده توسط نمایندگی دانم روسیه در سازمان ملل چنین آمده است: “ویتالی ایوانویچ چورکین در پشت میز کار خود و در محل کارش در گذشت. ما سالهای متوالی در کنار ایشان همکار بوده ایم. وی یک دیپلمات مستعد، پرکار و شایسته بود، این حادثه تاسف همگی ما را برانگیخت”.

 
شایان ذکر است، از تاریخ ۲۱ لغایت ۲۳ فوریه در دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل، کتاب تسلیت برای گرامیداشت ایشان گشایش می شود.
چورکین در روز ۲۱ فوریه، شصت و پنج ساله می شد. ایشان از تاریخ ۸ آوریل ۲۰۰۶ تا کنون مسئولیت نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل متحد را بر عهده داشته است.

 
نماینده دایم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد روز ۲۱ فوریه ۱۹۵۲ در مسکو چشم به جهان گشود.
چورکین در سال ۱۹۷۴ از مؤسسهٔ دولتی روابط بین‌الملل مسکو فارغ‌التحصیل شد، و در همان‌جا مشغول به‌کار شد. وی در سال ۱۹۸۱ از آکادمی دیپلماتیک اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی دکترای تاریخ گرفت و پس از آن، به‌عنوان مدیر ادارهٔ اطلاعات وزارت امور خارجهٔ این کشور مشغول به‌کار شد.
سال های ۱۹۸۲-۱۹۷۹ دبیر سوم بخش امریکا در وزارت امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی
سال های ۱۹۸۷-۱۹۸۲ دبیر دوم و سپس دبیر اول سفارت شوروی در ایالات متحده امریکا
سال های ۱۹۸۹ — ۱۹۸۷ مدیر بخش روابط بین المللی کمیته مرکزی حزب کمونیستی شوروی
سال های ۱۹۹۰ — ۱۹۸۹ دبیر مطبوعاتی وزارت امور خارجه شوروی
سال های ۱۹۹۲ — ۱۹۹۰ رییس اداره اطلاعات وزارت امور خارجه شوروی / فدراسیون روسیه
سال های ۱۹۹۴ — ۱۹۹۸ سفیر فوق العاده و تام الاختیار روسیه در پادشاهی بلژیک
سال های ۲۰۰۳ — ۱۹۹۸ سفیر فوق العاده و تام الاختیار روسیه در کانادا
سال های ۲۰۰۶ — ۲۰۰۳ سفیر امور خاص فدراسیون روسیه
از روز ۸ آوریل ۲۰۰۶ نماینده دایم فدراسیون روسیه در سازمان ملل و نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل. وی درجه سفیر فوق العاده و تام الاختیار روسیه در بخش دیپلماتیک داشت.

وی به زبان‌های روسی، مغولی، فرانسه، و انگلیسی مسلط بود.
روز ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ ویتالی چورکین در نیویورک به طور غیرمنتظره ای از دنیا رفت.

 

وداع با رکن‌الدین خسروی در روز بارانی / نوای «آی آدم‌ها» در تالار وحدت پیچید

مراسم تشییع پیکر رکن الدین خسروی از اساتید و کارگردانان باسابقه تئاتر صبح بارانی جمعه هشتم بهمن ماه برگزار شد.   جمعی از هنرمندان و شاگردان زنده یاد خسروی در مراسم آخرین وداع او را همراهی کردند. این مراسم به دلیل بارش باران در فضای لابی تالار وحدت برگزار شد.   مجری این مراسم الهام ... وداع با رکن‌الدین خسروی در روز بارانی / نوای «آی آدم‌ها» در تالار وحدت پیچید

ادامه

اخبار فرهنگی, ایران, یادنامه

به یاد جک لندن، تصویرگر واقعیت‌های اجتماعی آمریکا

آثارش به ده‌ها زبان ترجمه شده و بسیاری از جوانان جهان، و از آن جمله جوانان ایرانی با آثار او و به ویژه با رمان‌های “آوای وحش” و “سپید دندان” آشنا هستند. از درگذشت این نویسنده نام‌آشنا یکصد سال می‌گذرد. جک لندن تنها ۴۰ سال عمر کرد. حاصل این عمر نه چندان طولانی، ده‌ها داستان ... به یاد جک لندن، تصویرگر واقعیت‌های اجتماعی آمریکا

ادامه

یادنامه

چهارمین سالگرد جاودانگی ستار بهشتی را گرامی بداریم!

جان باخته راه آزادی ستار بهشتی و همچنین کارگری قهرمان که وبلاگ نویس بود به دلیل راه اندازی یک شبکه اجتماعی در سال ۹۱ دستگیر و توسط وزارت اطلاعات در زیر شکنجه جان سپرد.   روز پنجشنبه ۶آبان ۹۵، چهارمین سالگرد جان باخته راه آزادی ستار بهشتی است برگزاری این مراسم از ساعت ۱۵ الی ... چهارمین سالگرد جاودانگی ستار بهشتی را گرامی بداریم!

ادامه

یادنامه