به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

۸۴ سال پیش، در بهمن‌ماه ۱۳۱‍۸، جلادان حکومت دیکتاتوری رضاشاه، دکتر تقی ارانی، کمونیست مبارز میهن ما و اندیشمند انقلابی را در سن ۳۶ سالگی درزندان‌های مخوف استبداد به‌قتل رساندند. ولی راه ارانی با قتل او به‌پایان نرسید. ندای رسا و تجهیزکنندهٔ جنبش کارگری و کمونیستی ایران خاموش نگردید. دکتر تقی ارانی درتاریخ ۱۳ شهریورماه ... به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

ادامه

آزادی, آلمان, استبداد, استثمار, استعمار, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, ایران, جهان, دانش, دهقانی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسفه, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, یادنامه

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا رئیس‌جمهور سابق این کشور تاکید کرد: اتحاد مردم این کشور عامل پیروزی بر دشمنان کوباست. در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا، رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق این کشور در جشنی که در سانتاگوا د کوبا برگزار شد، تاکید کرد که وحدت سلاح استراتژیک اصلی کوبا ... کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

ادامه

آمریکای لاتین, جهان, کوبا, گزارش, یادنامه

به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

جایگاهِ تاریخی انقلاب اکتبر انقلاب اکتبر در دوران جنگ فاجعه‌بار جهانی اول بین کشورهای امپریالیستی بر سر تقسیم جهان و هم‌چنین در دوران سلطهٔ کشورهای سرمایه‌داری بر جهان روی داد. پیروزی انقلاب اکتبر به‌رهبری لنین و بلشویک‌ها در روسیه پایانی تاریخی بر دیدگاه‌های ابدی بودن جهان سرمایه‌داری بود و به خلق‌های زیرستم در جهان نشان ... به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

ادامه

آپارتایت, آزادی, آلمان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اتریش, انگلیس, ایتالیا, ایران, برابری اجتماعی, جهان, سوسیالیسم, فرانسه, کارگری, کمونیسم, لنینیسم, مارکسیسم-لنینیسم, نئولیبرالیسم, یادنامه

به یاد جک لندن، تصویرگر واقعیت‌های اجتماعی آمریکا

آثارش به ده‌ها زبان ترجمه شده و بسیاری از جوانان جهان، و از آن جمله جوانان ایرانی با آثار او و به ویژه با رمان‌های “آوای وحش” و “سپید دندان” آشنا هستند. از درگذشت این نویسنده نام‌آشنا یکصد سال می‌گذرد.
جک لندن تنها ۴۰ سال عمر کرد. حاصل این عمر نه چندان طولانی، ده‌ها داستان و اثر بلند و کوتاه است که کماکان تجدید چاپ می‌شوند و حتی با گذشته یک قرن از درگذشت این نویسنده، هنوز خوانندگان خود را دارند.
جک لندن، نویسنده‌ای است که برای آفرینش آثارش از واقعیت‌های اجتماعی الهام می‌گرفت. شخصیت‌های رمان‌هایش افرادی واقعی بودند، کسانی که جک لندن از نزدیک با آن‌ها آشنا بود و یا با آن‌ها معاشرت داشت. اینان سودازدگانی بودند در جستجوی طلا و ثروت، در روزگاری که فقر و محرومیت بر همه عرصه‌های زندگی اجتماعی آمریکا سایه گسترده بود.
آثار جک لندن نه تنها حکایت نابسامانی‌ها و دشواری‌های زندگی مردم آمریکاست، بلکه تصویری دقیق از شرایط اجتماعی آن برهه از تاریخ آن کشور به دست می‌دهد و از این رو برای شناخت جامعه آمریکا در واپسین‌دهه‌های قرن نوزدهم و نخستین سال‌های قرن بیستم، اهمیتی فوق‌العاده دارد.
جک لندن نویسنده‌ای ماجراجو بود. نویسنده‌ای که حضور در بطن رویدادها را بر نشستن در آرامش اتاق کارش ترجیح می‌داد و اگر برای نوشتن آثارش ساعت‌ها و روزها پشت میزش می‌نشست و می‌نوشت، باز حکایت همان ماجرا‌ها و رویدادها بود و یادآوری خاطراتی که زندگی پر فراز و نشیبش برای او به ارمغان آورده بود.
خانواده‌ای تنگدست
جک لندن روز ۱۲ ژانویه ۱۸۷۶ در سانفرانسیسکو و در خانواده‌ای تنگدست به دنیا آمد. کسی به درستی نمی‌داند پدر واقعی او چه کسی بوده است. مادرش فلورا ولمن، پس از قطع رابطه خود با شریک زندگی‌اش، با جان لندن ازدواج می‌کند. جان لندن برای گذران زندگی خود به هر کاری دست می‌زد، از فروشندگی گرفته تا کشاورزی. به هنگام ازدواج مادرش با جان لندن، جک هشت ماهه بود. جان لندن فرزند فلورا را به پسری می‌پذیرد و نام خانوادگی خود را بر جک می‌نهد.

 

 

جان لندن به زودی بر اثر بیماری‌های متعدد خانه‌نشین می‌شود و بار تامین هزینه زندگی بر دوش همسر و فرزندش، جک می‌افتد. جک لندن برای کمک به خانواده ناگزیر به هر شغلی تن می‌دهد. از پادویی گرفته، تا پخش روزنامه و گارسونی. و زمانی نیز به صید صدف روی می‌آورد.
حس عدالت‌خواهی و توجه به مسائل اجتماعی که در آثارش بازتابی گسترده دارند، برخاسته از همین شرایط اجتماعی است. او شیفته ایده‌ها و باورهای اومانیستی بود و از این رو رد پای افکار اندیشمندانی چون مارکس و نیچه را در آثارش می‌توان مشاهده کرد. او به عضویت حزب سوسیالیست آمریکا در آمد، ولی فعالیت‌هایش کم‌تر سیاسی و بیشتر ادبی بودند.

 

 

آثار جک لندن
توجه به ادبیات از همان ایام کودکی همراه جک لندن بود. ساعات فراغتش را در کتابخانه اوکلند می‌گذراند و آثار فلسفی و ادبی دوران خود را با اشتیاق فراوان دنبال می‌کرد. در این سال‌ها بود که جک لندن با “اینا کولبریت” نویسنده ‌معروف آمریکایی آشنا می‌شود. کولبریت در آن سال‌ها به عنوان کتابدار در کتابخانه عمومی اوکلند کار می‌کرد و متوجه علاقه جک لندن به مطالعه شده بود و به عنوان آموزگاری صبور وظیفه راهنمایی جک لندن جوان در گزینش کتاب و موضوع را برعهده می‌گیرد.
جک لندن با آنکه موفق شده بود با نمره‌ای بسیار خوب امتحان پذیرش دانشگاه برکلی را پشت سر نهاده و از این دانشگاه پذیرش بگیرد، دانشگاه را نیمه‌کاره رها می‌کند و به کار نویسندگی روی آورد و نوشتن کتاب و رمان را به عنوان حرفه اصلی خود برمی‌گزیند.
نوشته‌ها و رمان‌های جک لندن را به دو دسته تقسیم می‌کنند. دسته نخست دربرگیرنده آثاری است چون “آوای وحش”، “سپیددندان” و “گرگ دریا”. در این داستان‌ها، جک لندن به همزیستی مشترک انسان و حیوان می‌پردازد و از طریق دنبال کردن رابطه آن‌ها به مسائل اجتماعی و رویدادهای آن دوره از تاریخ آمریکا توجه دارد.

 

 

اما دسته دوم آثار جک لندن، آثاری هستند که بیشتر به مسائل اجتماعی و روابط انسان‌ها می‌پردازند. در این گونه از رمان‌ها و کارهای جک لندن ما با گونه‌ای از نقد اجتماعی روبرو هستیم. جک لندن که گرایش‌های سوسیالیستی نیز داشت، در این آثار به نقد جامعه سرمایه‌داری پرداخته است. نمونه برجسته این گروه از آثار جک لندن کتابی است به نام “مارتین ایدن” که گوشه‌هایی از زندگی خود جک لندن را تصویر می‌کند. کتاب “پاشنه آهنین” یکی دیگر از نمونه‌های نقد اجتماعی جامعه آمریکاست که در سال ۱۹۰۸ منتشر شد و به زبان‌های بسیار ترجمه گشت.
بسیاری از آثار جک لندن سوژه ساخت فیلم و سریال‌های تلویزیونی بوده‌اند. مهم‌ترین نمونه آن فیلم “آوای وحش” است که در سال ۱۹۷۲ به نمایش درآمد. با آنکه در این فیلم هنرپیشگانی چون چارلتون هستون و میشل مرسیه نقش آفرینی می‌کردند، اما به باور منتقدان سینما، این فیلم نتوانست در بازگویی تصویری این رمان معروف جک لندن موفق از کار در آید.
جک لندن در زندگی پر ماجرای خود بارها مجروح و بیمار می‌شود. صد سال پیش و در روز ۲۲ نوامبر ۱۹۱۶ جک لندن بر اثر ابتلا به عفونت کلیه درگذشت.
رادیو آلمان

چهارمین سالگرد جاودانگی ستار بهشتی را گرامی بداریم!

جان باخته راه آزادی ستار بهشتی و همچنین کارگری قهرمان که وبلاگ نویس بود به دلیل راه اندازی یک شبکه اجتماعی در سال ۹۱ دستگیر و توسط وزارت اطلاعات در زیر شکنجه جان سپرد.   روز پنجشنبه ۶آبان ۹۵، چهارمین سالگرد جان باخته راه آزادی ستار بهشتی است برگزاری این مراسم از ساعت ۱۵ الی ... چهارمین سالگرد جاودانگی ستار بهشتی را گرامی بداریم!

ادامه

یادنامه