تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش یمن در جریان حمله پهپادی دو ناوشکن آمریکایی و دو کشتی عازم فلسطین اشغالی را در دریای سرخ و اقیانوس هند هدف قرار داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام ... بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به چهار کشتی آمریکایی واسرائیلی

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

ایران؛ هرمز، جبل الطارق و سوئز را دور می‌زند/ نفت ایران بی‌خطر وسریع‌تر به مدیترانه می‌رسد

کارشناس مسائل روسیه گفت: مسیر پیشنهادی جدید یک امکان برای ایران ایجاد می‌کند که مسیر انتقال نفت را تنوع ببخشد. در عین حال می‌تواند یک مسیر استراتژیک باشد، به دلیل اینکه در مدت زمان کوتاه‌تری به مدیترانه می‌رسیم.

 

شعیب بهمن در گفت‌وگو با ایلنا، درباره پیشنهاد یکی از مقامات روس جهت استفاده از مسیر ولگا-دن برای عبور نفتکش‌های ایران تا مدیترانه اظهار داشت: روسیه در شرایطی بر همکاری با ایران تاکید می‌کند که آمریکا از برجام خارج شده و کشورهای اروپایی هم به تعهدات خود پایبند نیستند و این از جنبه سیاسی بسیار اهمیت دارد. در واقع روسیه در فضایی این پیشنهاد را مطرح کرده که برخی کشورهای اروپایی مثل انگلستان تلاش کردند با توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق اوضاع را بحرانی و تنش‌زاتر کنند.

 

وی افزود: پیشنهاد روسیه از حیث سیاسی در سطح بین الملل حائز اهمیت است به این دلیل که این پیام را به کشورهای غربی می‌دهد که نمی‌توانند ایران را تحت فشار قرار دهند، ایران می‌تواند گزینه‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها و یا اعمال فشارهای اقتصادی داشته باشد. ضمن اینکه نشان می‌دهد روسیه به همکاری با ایران اهتمام جدی دارد و حاضر نیست به هیچ وجه تحریم‌های آمریکا و اروپا را بپذیرد.

 

این کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: پیشنهاد مقام روس حاوی این پیام است که امکانات و ظرفیت‌های خود را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا به مسیرهای صادرات نفت خود تنوع بخشیده و از مسیرهای بی‌خطر استفاده کند، بنابراین از جنبه سیاسی و بین المللی مهم است.

 

وی در ادامه با اشاره به امکان اجرایی شدن این پیشنهاد گفت: بحث کارایی و کاربردی بودن موضوع با چالش‌هایی مواجه است، به این دلیل که اکثر منابع نفتی ایران در جنوب قرار دارند و تا به امروز استخراج نفت از دریای خزر نداشته‌ایم، بنابراین برای انتقال نفت از جنوب به شمال کشور نیاز به خطوط لوله است، اگرچه خطوطی وجود دارد که برای سوآپ نفت از قزاقستان از خلیج فارس استفاده می‌شد. ولی به هرحال ظرفیت این خطوط محدود است و ایران نمی‌تواند تمامی نفت خود را از این حوزه صادر کند.

 

بهمن خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت پیشنهادی تاحدی می‌تواند راهگشا باشد تا ایران بخشی از نفتی که می‌خواهد به مقصد مدیترانه و دریای سیاه ارسال کند، از این مسیر صادر کند، این مسیر کاملا بی‌خطر و امن خواهد بود و امریکا و اروپا نمی‌توانند در این مسیر اختلال ایجاد کنند.

 

وی درباره عبور از آب‌های سرزمینی آذربایجان برای رساندن نفت ایران به مدیترانه و دریای سیاه گفت: مطابق رژیم حقوقی دریای خزر غیر از منطقه انحصار ماهی‌گیری سایر پهنه دریای خزر پهنه مشترک آبی و مشاء است بنابراین ایران مانعی برای تردد نفتکش‌ها در این مسیر ندارد، دولت آذربایجان هم پالسی نداده که مخالفت کند.

 

این کارشناس مسائل روسیه تاکید کرد: بنابراین ظرفیت انتقال نفت به شمال و خزر و مدیترانه وجود دارد هر چند محدود است، مسیر پیشنهادی جدید یک امکان برای ایران ایجاد می‌کند که مسیر انتقال نفت را تنوع ببخشد در عین حال می‌تواند یک مسیر استراتژیک باشد، به دلیل اینکه در مدت زمان کوتاه‌تری به مدیترانه می‌رسیم.

 

وی یادآور شد: مسیری که نفتکش گریس ۱ طی کرده تا به مدیترانه برسد بسیار طولانی‌تر از مسیری است که از خزر و کانال ولگا-دن به مدیترانه می‌رسد، از لحاظ زمانی کوتاه‌تر است و می‌تواند هزینه‌های انتقال را کاهش دهد و از این نظر که بی‌خطر محسوب شده و امن است.

 

بهمن تاکید کرد: نکته مورد توجه اینکه ایران بخشی از نفت خود را که می‌خواهد از کانال سوئز و تنگه جبل‌الطارق به مدیترانه ببرد، از مسیر ولگا-دن انتقال می‌دهد و البته پیام سیاسی این موضوع در سطح بین‌الملل بزرگتر از اتفاقی است که ممکن است در حوزه نفت بیفتد.

سازمان ملل: انگلیس، فرانسه و آمریکا در جنایات جنگی در یمن دست دارند

سازمان ملل در گزارشی آمریکا، انگلیس و فرانسه را به دلیل ارائه اطلاعات و پشتیبانی‌های لجستیک از ائتلاف تحت امر عربستان در یمن، به دست داشتن غیرمستقیم در جنایات جنگی در این کشور و دولت سعودی را به بهره‌گیری از قحطی و گرسنه نگه داشتن غیرنظامیان به عنوان تاکتیک جنگی متهم کرد.

ادامه

امارات, امریکا, انگلستان, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, عربستان سعودی, فرانسه, یمن

آسوشیتدپرس؛ نگاهی به پایگاه‌های نظامی آمریکا و کشورهای دیگر در حوزه خلیج فارس

تحولات اخیر و بالا گرفتن تنشها در منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس بار دیگر باعث جلب توجه به حضور نظامیان کشورهای دیگر به ویژه آمریکا و پایگاه‌هایشان در کشورهای منطقه شده است.

ادامه

افغانستان, امارات, امریکا, بحرین, ترکیه, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, عراق, عربستان سعودی, عمان, قطر, کویت

رونق صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به‌رغم تحریم‌ها

به‌رغم تحریم‌نفتی ایران، صادرات فرآورد‌ه‌های نفتی رونق یافته است. صادرات نفت خام ایران بر اثر تحریم‌ها کاهشی ۸۰ درصدی داشته است. حال آنکه ایران از محل صدور فرآورده‌های نفتی ماهانه ۵۰۰ میلیون دلار کسب درآمد می‌کند.

ادامه

امارات, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه

ارسال تجهیزات نظامی جدید آمریکا برای کردهای سوریه در میان اصرار اردوغان به پاکسازی شرق فرات

رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی تأکید کرد که تحولات سوریه و مدیترانه شرقی برای کشورش سرنوشت‌ساز هستند.

ادامه

امریکا, ترکیه, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, عراق