سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

ایجاد صندوق جهانی علیه فقر، پیشنهاد رئیس‌جمهوری مکزیک در شورای امنیت

رئیس‌جمهوری مکزیک که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه نوامبر(آبان/آذر) را برعهده دارد در جریان این نشست، تامین سرمایه یک «صندوق» از محل دریافت مالیات از ثروتمندترین افراد و شرکت‌های جهان به منظور راهکاری برای پایان بخشیدن به فقر جهانی را پیشنهاد کرد.

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوری مکزیک در جریان سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک یک طرح مالیات بر ثروتمندترین افراد و شرکت‌های جهان به عنوان دستورالعملی جهانی برای پایان دادن به فقر پیشنهاد کرد.

 

رئیس دولت مکزیک در تشریح چگونگی تشکیل این «صندوق» که آن را «طرح جهانی برادری و رفاه» نامید، گفت هزاران نفر از ثروتمندترین افراد جهان به صورت داوطلبانه مالیات چهار درصدی و هزاران شرکت بزرگ دیگر نیز مالیاتی به میزان مشابه پرداخت می‌کنند و در نهایت، کشورهای گروه ۲۰، ۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به صندوق اختصاص می‌دهند.

 

اوبرادور با اغتنام فرصت از اینکه کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه نوامبر را برعهده دارد در تبیین این طرح تصریح کرد با این صندوق «یک تریلیون دلار» جمع‌آوری می‌شود که می‌تواند ۷۵۰ میلیون نفری که در جهان با درآمد کمتر از دو دلار در روز زندگی می‌کنند از فقر خارج کند.

 

اگر چه جزئیات این برنامه در روزهای آینده اعلام خواهد شد اما رئیس‌جمهوری مکزیک گفت برای دسترسی به این صندوق «یک کارت یا کیف پول الکترونیکی» مورد نیاز است که می‌تواند توسط بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول ایجاد شود.

 

اوبرادور با اشاره به اینکه نخستین گروه دریافت کنندگان این وجوه، سالمندان و کودکان دارا معلولیت خواهند بود به کمک‌هزینه‌های تحصیلی و برنامه‌های آموزشی و همچنین توزیع واکسن و داروی رایگان از دیگر اهداف پوشش‌دهی از محل این صندوق نام برد.

 

رئیس‌جمهوری مکزیک همچنین از اعطای نوعی «گواهی همبستگی» به «شرکت‌ها یا افرادی که در این امر بشردوستانه مشارکت می‌کنند» به عنوان اقدامی تشویقی برای کمک به این صندوق نام برد.

 

اوبرادور به از بین بردن فساد، تخصیص پول آزاد شده برای رفاه مردم، ابتکاراتی برای حمایت از اشتغال جوانان و در نتیجه جلوگیری از فروپاشی خانواده و آسیب به ارزش‌های اخلاقی به عنوان الگوهای سازنده در دولت مکزیک برای مبارزه با فقر نام برد.

 

بر اساس گزارش سازمان‌ ملل ۱۰ درصد از جمعیت‌ جهان یعنی ۷۳۴ میلیون نفر هنوز در فقر شدید زندگی می‌کنند و درآمد کمتر از ۱.۹۰ دلار در روز دارند. این آمار با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ افزایش یافته و از سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۱۵ میلیون نفر دیگر را در فقر شدید قرار داده است.

 

سازمان ملل‌ متحد می‌گوید، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ این تعداد بین ۱۴۳ تا ۱۶۳ میلیون نفر افزایش یابد و این فقرای جدید به جمع ۱.۳ میلیارد نفری می‌پیوندند که پیش از این در فقر زندگی می‌کردند و بیماری همه‌گیر آن را تشدید کرد.

 

به گزارش سازمان ملل‌ متحد افرادی که در فقر زندگی می‌کنند، محرومیت‌های متقابل زیادی را تجربه می‌کنند که آنان را از احقاق حقوق خود درباره مواردی از جمله شرایط کار خطرناک، مسکن ناامن، فقدان غذای مغذی، دسترسی به عدالت، فقدان قدرت‌ سیاسی و دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی محروم می‌کند.

 

رئیس‌جهوری مکزیک در حالی حل‌وفصل معضل جهانی فقر را مستلزم راهکاری جهانی می‌داند که کشورهای قاره سبز نیز از مواجهه با این مشکل در امان نیستند. به نوشته یورو نیوز، متوسط درصد کودکان (افراد کمتر از ۱۸ سال) ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز که طی سال ۲۰۲۰ در خطر فقر یا محرومیت اجتماعی قرار داشتند به ۲۴.۲ درصد رسید که همچنان بالاتر از نرخ ۲۱.۷ درصدی ثبت شده برای جمعیت بزرگسالان (۱۸ تا ۶۴ سال) و نرخ ۲۰.۴ درصدی سالمندان بالای ۶۵ سال است.

 

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) پیشتر اعلام کرد که در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، رومانی با ۴۱.۵ درصد بالاترین نرخ کودکان در معرض فقر یا محرومیت اجتماعی را در سال ۲۰۲۰ دارا بوده و پس از آن، بلغارستان (۳۶.۲ درصد)، اسپانیا (۳۱.۸ درصد) و یونان (۳۱.۵ درصد) قرار دارند.

وزیر ضدکارگری کار و خواب‌های نئولیبرالیستی‌ حاکم

آشکارا حرف از خصوصی‌سازی و از بین بردن تامین اجتماعی می‌زند و می‌گویند باید بانک رفاه خصوصی شود؛ از عدم ضرورت بیمه کردن کارگران سخن می‌گوید؛ مساله کارآموزی و فصل پنجم قانون کار را زیر پا می‌گذارد و در پی احیای نظام منسوخ و برده‌داری استاد- شاگردی است؛ بیمه را به سمت بیمه خویش فرمایی ... وزیر ضدکارگری کار و خواب‌های نئولیبرالیستی‌ حاکم

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

تامین اجتماعی به حد کافی مورد سوءاستفاده دولت‌ها قرار گرفته، نباید بانک رفاه کارگران واگذار شود

یک فعال کارگری در شهرستان اسلامشهر می‌گوید: بانک رفاه کارگران سرمایه و اندوخته کارگران است و به عنوان حق‌الناس هرگونه دخل و تصرف در آن خلاف قانون و شرع است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری

کارگرانی را داریم که ۲۰سال است با قراردادهای ۳ماهه و ۶ماهه کار می‌کنند؛ فقط برای خفه کردن صدای آنان!

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مصوبه هیئت امنای تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه برای تهیه دستورالعمل ساماندهی قراردادهای کارکنان قرارداد موقت سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه‌ی آن، گفت: «علی رغم برگزاری چند جلسه برای تهیه دستورالعمل لازم برای اجرای مصوبه‌ی هیدت امنا، مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی با بی‌مهری تمام، ... کارگرانی را داریم که ۲۰سال است با قراردادهای ۳ماهه و ۶ماهه کار می‌کنند؛ فقط برای خفه کردن صدای آنان!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش