خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

اپیدمیولوژیست سوئیسی: اتهامات علیه چین ماهیت سیاسی دارند

دیدیه پیته، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی بیمارستان دانشگاه ژنو سوئیس و مبدع دستگاه ضد عفونی کننده دست در مصاحبه‌ای به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، سند و مدرکی دال بر این که SARS-CoV-2، ویروس پشت همه گیری کووید-۱۹، احتمالا از یک لابراتوار در شهر ووهان چین به بیرون درز کرده باشد وجود نداشته و چنین اتهاماتی علیه پکن دارای ماهیت سیاسی هستند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیدیه پیته در این مصاحبه بیان داشت: ما واقعا سند و مدرکی از این که این ویروس یا هر ویروس دیگری در لابراتوار ساخت شده، نداریم. این عنوان بسیار مورد بحث قرار گرفته است. به ویژه از این بابت که در چین اتفاق افتاده است. اما مردم اغلب فراموش می‌کنند اولین باکتری مخربی که از یک آزمایشگاه درز کرد، مربوط به آمریکا بود. او متذکر شد اگرچه چنین اتفاقی به لحاظ نظری حتی برای تاسیسات برخوردار از امنیت بالا نیز امکانپذیر است، اما دلیلی وجود ندارد که فرض کنیم این اتفاق در ارتباط با کووید-۱۹ رخ داده است.

 

به گفته این کارشناس، مساله احتمال درز یک ویروس خطرناک از لابراتواری در شهر ووهان به دلیل بی کفایتی یا سطح امنیت ناکافی “بیشتر دارای ماهیت سیاسی است”.

 

ماه مارس، سازمان بهداشت جهانی به انتشار اولین گزارش مربوط به هیات حقیقت یاب اعزامی خود به چین پرداخت که به این نتیجه رسید امکان درز ویروس از یک لابراتوار دولتی در ووهان بسیار پایین بوده است. این کارشناسان گفتند، این احتمال زیاد وجود دارد که این ویروس از خفاش‌ها و بعد از طریق حیوان دیگری به انسانها منتقل شده باشد.

 

با این حال در ماه مه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به جامعه اطلاعاتی این کشور دستور داد منشاهای کروناویروس را مجددا بررسی و تعیین کنند آیا این بیماری از یک آزمایشگاه به بیرون درز کرده یا از طریق یک حیوان آلوده به انسان منتقل شده است.

 

چین ادعاها درباره درز ویروس از لابراتوار را رد کرده و از آمریکا و همپیمانانش خواسته سیاسی کردن این مساله را متوقف کنند. پکن همچنین بر تعهدش نزد شرکای جهانی برای یافتن حقیقت پشت منشاهای ویروس بر مبنای یک رویکرد علمی تاکید کرده است.

 

این در حالی است که کارشناس دیگر سوئیسی از اعمال فشار و ارعاب از سوی آمریکا بر روی برخی پژوهشگران می‌نویسد.

 

این بیولوژیست سوئیسی می‌نویسد: اعمال فشار بر سازمان بهداشت جهانی ممکن است به یک ابزار سیاسی آمریکا تبدیل شود

 

ویلسون ادواردز، بیولوژیست سوئیسی اخیرا در صفحات اجتماعی خود نوشت که برخی منابع از سازمان بهداشت جهانی و برخی پژوهشگران دیگر به او گفته‌اند که در روزهای اخیر، به دلیل حمایتشان از نتیجه گیری گزارش ردیابی ویروس کرونای چین و سازمان بهداشت جهانی، تحت فشار و ارعاب از سوی آمریکا قرار گرفته‌اند. تحت فشار دایمی آمریکا، کار ردیابی سازمان بهداشت جهانی ممکن است به یک ابزار سیاسی آمریکا تبدیل شود.

 

دفتر دبیر سازمان بهداشت جهانی اخیرا برنامه ردیابی مرحله دوم را به کشورهای عضو اعلام کرد. ادواردز گفت که پس از اطلاع از این طرح، او کاملا نگران نتیجه گیری “بسیار نامحتمل” سازمان بهداشت جهانی در مورد نشت ویروس از آزمایشگاه در چین است. وی افزود که من نگرانم که سازمان بهداشت جهانی قضاوت مستقل خود را بر اساس علم از دست بدهد.”

 

وی افزود: “من به عنوان یک بیولوژیست، در چند ماه گذشته شاهد بوده ام که چگونه کار ردیابی کرونا سیاسی می شود، که احتمالا روحیه جامعه علمی را تضعیف می‌کند و حتی مانع تلاش برای ارتقای سلامت عمومی جهانی می‌شود.”

 

ادواردز گفت: دومین مرحله برنامه کار ردیابی سازمان بهداشت جهانی، از جمله پیشنهادات برای بررسی کارهای آزمایشگاه‌ها در “اولین منطقه مورد انسانی” که در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی کشف شد، تا حد زیادی دارای انگیزه سیاسی است.

درخواست روسیه برای اخراج ۲۰۰ کارمند محلی اماکن دیپلماتیک آمریکا

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، روسیه اخراج حدود دویست کارمند نهادهای دیپلماتیک آمریکایی در خاک این کشور را خواستار شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنوب آسیا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

نگرانی لندن از تسلیحات ضدماهواره چین و روسیه

مایک ویگستون فرمانده نیروی هوایی ارتش انگلیس با این ادعا که چین و روسیه دارای توانایی نابودی ماهواره ها با سلاح های لیزری و موشکی هستند، افزود: فضا در پیروزی یا شکست طرفین درگیری‌های آینده نقش تعیین کننده خواهد داشت.

ادامه

انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه

اتحادیه اروپا: گسترش نفوذ چین در آفریقا و آمریکای لاتین نگران‌کننده است

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از انتقال «ناکافی» واکسن کرونا به آفریقا و آمریکای لاتین انتقاد کرد و هشدار داد که با این روند اروپا ممکن است رقابت بر سر نفوذ را به چین ببازد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسپانیا, اسیا, افریقا, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر

برگزاری دور تازه نشست کنترل تسلیحاتی روسیه و آمریکا در ژنو

پیش از این گفتگوها، وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که طرفین درباره مسائل مربوط به حفظ و تقویت ثبات راهبردی و همچنین دورنمای کنترل تسلیحات بحث خواهند کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سوئیس, شرق آسیا, شرق اروپا

روسیه آمریکا را به دخالت در امور داخلی هائیتی متهم کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه قتل رئیس جمهوری هائیتی می‌تواند به مذاکرات با چین برای دریافت واکسن کرونا مربوط باشد، افزود: بعد از قتل مویس، آمریکایی‌ها فعالانه در دستورکار سیاست داخلی این کشور دخالت می‌کنند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, کلمبیا, هائیتی