زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

یک منطقه دیگر دونتسک به تصرف نیروهای روسیه در آمد

بنا به گزارش وزارت دفاع روسیه، نیروهای این کشور کنترل مناطق دیگری از دونتسک را به دست گرفتند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه از آزادسازی بخش‌هایی از جمهوری دونتسک خبر داد. وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد کهیگان‌های نظامی این کشور شهرک بوگدانوفکا در جمهوری دونتسک ... یک منطقه دیگر دونتسک به تصرف نیروهای روسیه در آمد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

اوکراینی‌ها سدی در خرسون را با موشک آمریکایی هدف قرار دادند

نیروهای اوکراینی سد و نیروگاه برقآبی «کاخوفسکایا» در منطقه تحت تسلط روسیه را با موشک‌های آمریکایی هدف قرار دادند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، نیروهای مسلح اوکراین ۶ موشک «هیمارس» به سمت این سد که در منطقه خرسون واقع شده، شلیک کرده‌اند.

مقامات خرسون با متهم کردن اوکراینی‌ها به تلاش برای ایجاد فاجعه انسانی، گزارش کردند که از ۶ موشکی که به سمت سد شلیک شد، ۵ موشک رهگیری و منهدم شد و یکی از موشک‌ها به تراز نیروگاهی سد اصابت کرد.

به گفته این مقامات محلی، تلفات جانی احتمالی این حمله موشکی در حال ارزیابی است و گزارش آن متعاقبا منتشر خواهد شد.

مرداد امسال نیز نیروهای اوکراینی علیه این سد و نیروگاه آن حمله خمپاره‌ای انجام داده بودند که خساراتی را به این مجموعه غیرنظامی وارد کرد.

از سال ۲۰۱۴ و الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، اوکراینی‌ها مسیر انتقال آب این سد به کریمه قطع شد اما پس از تصرف خرسون توسط نیروهای روس و برگزاری همه‌پرسی، این جریان آب دوباره متصل شد.

از سوی دیگر در پی شکست‌های سنگین اوکراین در قبال روسیه و تخریب زیرساخت‌های انرژی این کشور در حملات موشکی مسکو، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد در حالی‌که دولت اوکراین برای حفظ شبکه برق که به شدت در حملات موشکی روسیه آسیب دیده، تلاش می‌کنند، مقام‌های «کی‌یف»، پایتخت اوکراین می‌گویند که در حال برنامه‌ریزی برای یک احتمال هستند که زمانی غیرقابل تصور بود و آن خاموشی کامل شهر است که نیازمند تخلیه حدود سه میلیون شهروند باقیمانده در این شهر است.

کی‌‌یف در آستانه خاموشی مطلق؛ کل شهر تخلیه می‌شود

در پی تخریب بخش مهمی از زیرساخت‌های برقی اوکراین در حملات روسیه، مقام‌های کی‌یف احتمالا مجبور شوند برای جبران بخشی از ضعف‌های خود، پایتخت اوکراین را به خاموشی مطلق ببرند و این شهر را به طور کامل تخلیه کنند.

در پی شکست‌های سنگین اوکراین در قبال روسیه و تخریب زیرساخت‌های انرژی این کشور در حملات موشکی مسکو، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد در حالی‌که دولت اوکراین برای حفظ شبکه برق که به شدت در حملات موشکی روسیه آسیب دیده، تلاش می‌کنند، مقام‌های «کی‌یف»، پایتخت اوکراین می‌گویند که در حال برنامه‌ریزی برای یک احتمال هستند که زمانی غیرقابل تصور بود و آن خاموشی کامل شهر است که نیازمند تخلیه حدود سه میلیون شهروند باقیمانده در این شهر است.

ناکامی‌های دولت اوکراین در مقابل روسیه تا اندازه‌ای است که در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است که اوضاع بسیار وخیم است و ۴۰ درصد زیرساخت انرژی اوکراین آسیب دیده یا از بین رفته است و این که کارکنان شهرداری در حال ایجاد یک‌هزار پناهگاه گرمایشی هستند که احتمالاً به پناهگاه‌های دائمی تبدیل می‌شود و در عین حال مهندسان اوکراینی در تلاش هستند تا نیروگاه‌های بمباران شده را بدون در دست داشتن تجهیزات مورد نیاز تعمیر کنند.

شرکت ملی انرژی اوکراین روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که به منظور جلوگیری از خرابی کامل شبکه برق اوکراین، مجبور خواهد بود که خاموشی نوبتی برق را در هفت منطقه اعمال کند.

طبق این گزارش، فشار بیش از حد بر توانمندی اوکراین برای عرضه برق در نتیجه حملات موشکی نیروهای روسیه به زیرساخت‌های مهم انرژی در سراسر این کشور بوده است.

در همین راستا، «رومن تکاچوک» مدیر امنیت دولت شهرداری کی‌یف طی مصاحبه‌ای در خصوص وضعیت کی‌یف گفت: «ما متوجه هستیم که اگر روسیه به چنین حملاتی ادامه دهد، احتمالاً کل سیستم برق را از دست خواهیم داد».

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، به مقام‌های پایتخت اوکراین اطلاع داده شده است که احتمالاً‌ حداقل ۱۲ ساعت قبل از آن که شبکه برق کی‌یف در آستانه از کارافتادگی قرار گیرد، در جریان قرار خواهند گرفت. تکاچوک در این خصوص گفت که اگر به این نقطه برسند، «ما اطلاع‌رسانی به مردم را آغاز خواهیم کرد و از آن‌ها می‌خواهیم که شهر را ترک کنند».

وی ادامه داد: «اگر برق وجود نداشته باشد، آب و فاضلاب شهری نیز وجود نخواهد داشت. به همین دلیل است در حال حاضر دولت و مدیریت شهری تمامی اقدامات ممکن برای حفظ سیستم تأمین برق را انجام می‌دهند».

این روزنامه آمریکایی ادامه داد که «اوکرنرگو» شرکت ملی انرژی اوکراین روز گذشته تأیید کرد که نیاز به خاموشی نوبتی در سراسر اوکراین است و این اقدامات برای «کاهش بار شبکه‌ها، تضمین تعادل پایدار سیستم برق آن‌ها برای جلوگیری از حوادث مکرر پس از آسیب دیدن شبکه‌های برق در حملات موشکی و پهپادهای روسیه ضروری هستند».

بر اساس این گزارش، قطعی برق بر کی‌یف و اطراف آن و مناطق «چرنیهیف»، «چرکاسی»، «خارکیف»، «پولتاوا»، «سومی» و «ژیتومیر» تأثیر خواهد گذاشت.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه گذشته، شرکای غربی این کشور به ویژه ایالات متحده و بریتانیا با عرضه کمک‌های نظامی و تشدید فشار تحریم‌های روسیه به آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زده‌اند.

مقام‌های اوکراینی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته برای توجیه شکست‌های خود در عرصه میدانی، انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته و مدعی هستند که ایران در حال ارسال موشک و پهپاد به روسیه است.

زلنسکی کُمدینی که بعدها رئیس‌جمهور اوکراین شد، تلاش داشت تا با عضویت کشورش در ناتو در برابر همسایه قدرتمند شرقی تضمین امنیتی از غربی‌ها دریافت کند؛ با این حال، تلاش‌های وی نه‌ تنها به عضویت در ناتو نیجامیده، بلکه خاک اوکراین در دوران ریاست‌جمهوری او نزدیک به ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است.

کشته شدن ۷۰۰ نظامی اوکراینی و۴۰ مزدور خارجی

روسیه از کشته شدن ۷۰۰ نظامی اوکراینی و مزدور خارجی از جمله ۴۰ آمریکایی، انگلیسی و لهستانی خبر داد. ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت ۷۰۰ نظامی و مزدور از جمله ۴۰ مزدور آمریکایی، انگلیسی و لهستانی کشته شدند. بر اساس اعلام تلویزیونی روسیا الیوم، ایگور کوناشینکوف از خنثی سازی همه تلاش‌های نیرو‌های کی ... کشته شدن ۷۰۰ نظامی اوکراینی و۴۰ مزدور خارجی

ادامه

امریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

معترضان ایتالیایی خواستار پایان تامین تسلیحاتی اوکراین شدند

ده‌ها هزار تن از مردم ایتالیا به خیابان‌های رم آمده و خواستار صلح در اوکراین و همچنین توقف اقدامات دولت ایتالیا در تامین تسلیحات برای کی‌یف شدند و در عوض مشارکت دیپلماتیک با روسیه را پیشنهاد دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، در این راهپیمایی ده‌ها هزار نفری اعضای اتحادیه‌های کارگری، ... معترضان ایتالیایی خواستار پایان تامین تسلیحاتی اوکراین شدند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, صلح

تیلور گرین: پیروزی جمهوریخواهان در کنگره یعنی قطع کمک به کی‌یف

نماینده جمهوری‌خواه آمریکا می‌گوید که اگر حزب متبوعش در انتخابات میان‌دوره‌ای هفته آینده کنگره پیروز شود، «یک سِنت دیگر هم نصیب اوکراین نخواهد شد.» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا با متهم کردن حزب دموکرات حاکم بر این کشور به اولویت‌بحشی به جنگ اوکراین به‌جای رسیدگی به ... تیلور گرین: پیروزی جمهوریخواهان در کنگره یعنی قطع کمک به کی‌یف

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جهان

تظاهرات گسترده ضد دولتی در مولداوی

معترضان در پایتخت مولداوی بار دیگر امروز در اعتراض به ادامه بحران انرژی و ناکارایی دولت در حل آن تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تظاهرات گسترده ضد دولتی در پایتخت مولداوی در اعتراض به بحران رو به رشد انرژی در این کشور در حال برگزاری است. این تظاهرات گسترده از سوی حزب مخالف دولت ... تظاهرات گسترده ضد دولتی در مولداوی

ادامه

اعتراضات اجتماعی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, مولداوی