معترضان ایتالیایی خواستار پایان تامین تسلیحاتی اوکراین شدند

ده‌ها هزار تن از مردم ایتالیا به خیابان‌های رم آمده و خواستار صلح در اوکراین و همچنین توقف اقدامات دولت ایتالیا در تامین تسلیحات برای کی‌یف شدند و در عوض مشارکت دیپلماتیک با روسیه را پیشنهاد دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، در این راهپیمایی ده‌ها هزار نفری اعضای اتحادیه‌های کارگری، انجمن‌های کاتولیک، دانشجویان و دیگر فعالان شرکت داشتند.

معترضان بنرهای رنگین‌کمانی حمل می‌کردند که روی آنها واژه‌های “صلح” و “عدم خشونت” نقش بسته بود. آنها همچنین شعارهایی چون “سلاح‌ها را پایین بیاورید، دستمزدها را افزایش دهید”، “ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف کنید” و “ما جنگ نمی‌خواهیم. سلاح و تحریم نمی‌خواهیم. دیپلماسی کجاست؟” سردادند.

جوزپه کونته، نخست وزیر سابق ایتالیا و رهبر حزب پنج ستاره که در این راهپیمایی شرکت داشت، رویکرد دولت جدید ایتالیا برای حل درگیری‌ها در اوکراین را زیر سوال برد.

وی گفت: اوکراین اکنون مملو از سلاح است. ما به یک پیشرفت در جهت یک آتش‌بس و مذاکرات صلح نیاز داریم. استراتژی کنونی تنها منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود.

یکی از معترضان گفت: من کاملا با ارسال تسلیحات جدید به اوکراین مخالف هستم. امروز، مردم می‌خواهند با سلاح به صلح برسند. این غیرممکن است. اوکراین حق دارد از خودش دفاع کند اما ما به یک ابتکارعمل بزرگ از سوی سازمان ملل برای صلح نیاز داریم.

یکی دیگر از معترضان گفت: ارسال سلاح هیچ کمکی به توقف یک جنگ نمی‌کند بلکه تسلیحات به یک جنگ دامن می‌زنند.

در همین حال، مخالفان این معترضان راهپیمایی را دقیقا در همان زمان در شهر میلان برگزار کردند که توسط کارلو کالندا، رهبر حزب میانه “اقدام” و با حمایت جامعه اوکراینی‌های ایتالیا سازماندهی شده بود.

صدها تن از فعالان شرکت‌کننده در این تجمع این سوال را مطرح کردند که آیا معترضان در رم حقیقتا “حامی صلح” هستند یا در واقع “طرفدار پوتین” محسوب می‌شوند.

آنها تاکید کردند: آنهایی که خواستار صلح هستند اما خلع سلاح شدن اوکراین را می خواهند، در حقیقت خواستار تسلیم اوکراین هستند.