مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

تشکر صربستان از روسیه بخاطر هشدار درباره تلاش‌ برای «انقلاب رنگی»

نخست‌وزیر صربستان آنا برنابیچ از سرویس‌های امنیتی روسیه که بلگراد را درباره «شورش‌های برنامه‌ریزی شده» در پایتخت این کشور آگاه کردند، تشکر کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، نخست‌وزیر صربستان آنا برنابیچ به طور مشخص از سرویس‌های امنیتی روسیه به دلیل هشدار درباره ناآرامی‌های این کشور تشکر کرد. به گزارش راشا تودی، تظاهرات‌کنندگان طرفدار غرب عصر ... تشکر صربستان از روسیه بخاطر هشدار درباره تلاش‌ برای «انقلاب رنگی»

ادامه

اتحادیه اروپا, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, صربستان, غرب

«انقلاب رنگی» پشت درهای ساختمان شورای شهر بلگراد خاموش شد

رییس جمهور صربستان با اشاره به تلاش معترضان حامی غرب برای ورود به ساختمان‌های دولتی در پایتخت این کشور، این اعتراضات را «انقلاب رنگی نافرجام» خواند.

به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، الکساندر ووچیچ، رییس جمهور صربستان اعتراضات غرب‌گرایان در بلگراد، پایتخت این کشور و تلاش آن‌ها برای حمله به ساختمان‌های دولتی را «انقلاب رنگی نافرجام» توصیف کرد و مدعی شد که پیش‌تر از چنین نقشه‌ای مطلع شده بود.

هزاران معترض اپوزیسیون، دیروز در اعتراض به پیروزی حزب پیشرو صربستان به رهبری ووچیچ در انتخابات پارلمانی هفته گذشته، بیرون از شورای شهر بلگراد تجمع کردند. این اعتراضات پس از آنکه گروهی از تظاهرات‌کنندگان اقدام به شکستن و آسیب زدن به درهای ساختمان شورای شهر شدند، به خشونت کشیده شد و در ادامه نیز پلیس آنها را متفرق کرد.

ووچیچ در سخنرانی عمومی گفت: هیچ انقلابی در کار نیست. هیچ اتفاقی باب میل آنها رخ نخواهد داد. آنهایی که برای مقابله با خشونت سوگند یاد کرده‌اند، ثابت کردند که معترضان اراذل و اوباش هستند.

ائتلاف غرب‌گرای صربستان علیه خشونت به‌دنبال وقوع دو فقره تیراندازی جمعی در ماه مه، دست به اعتراضات ضد دولتی زد. در حالی که معترضان در ابتدا خواستار استعفای براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور و الکساندر وولین، رییس سازمان اطلاعات صربستان شده بودند، حزب اپوزیسیون خیلی زود خواستار سرنگونی دولت ووچیچ شد.

ووچیچ با اشاره به گزارش سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، مدعی شد که این اعتراضات با حمایت قدرت‌های غربی که به‌دلیل رابطه دوستانه او با روسیه و پافشاری بر ادعاهایش بر سر کوزوو، خواستار برکناری او از قدرت هستند.

وی در سخنرانی اخیر خود این اتهامات را تکرار و از «سرویس‌های اطلاعاتی خارجی» که نامشان را نبرد، بابت اطلاع‌رسانی دقیق به سرویس‌های اطلاعاتی بلگراد قدردانی کرد.

به گفته ووچیچ در اعتراضات دیروز بلگراد بیش از ۳۵ معترض بازداشت شدند و ۲ افسر پلیس در بیرون از ساختمان شورای شهر به شدت آسیب دیدند. همچنین ووچیچ تاکید کرده است که این اعتراضات پیش‌تر طرح‌ریزی شده بود و دولت او برای این ادعا، «مدارک متقن» در اختیار دارد.

اصطلاح «انقلاب رنگی» برای توصیف اعتراضاتی استفاده می‌شود که یک دولت غربی حامی مالی آن بوده و سازماندهی آن را برعهده دارد که معمولا آمریکا پشت چنین اعتراضاتی است. این انقلاب‌ها که با هدف سرنگونی رهبران مخالف با منافع آمریکا صورت می‌گیرد، عموما با پشتیبانی نهادهای اطلاعاتی این کشور شکل گرفته و سازماندهی آن را نیز مجموعه‌ای از سازمان‌های مردم‌نهاد تحت پوشش آمریکا برعهده دارند.

گرچه این اصطلاح به طور گسترده پس از «انقلاب گل سرخ» سال ۲۰۰۳ در گرجستان، شهرت پیدا کرد اما نخستین استفاده موفق از تاکتیک‌های انقلاب رنگی، در سال ۲۰۰۰ در یوگوسلاوی سابق رقم خورد. جایی که جنبش‌های اعتراضی دانشجویی و تحت حمایت آمریکا، اسلوبودان میلوشویچ را مجبور به استعفا کرد. کارزار ضد میلوشویچ با ادعاهای دست داشتن رهبر یوگوسلاوی در تقلب انتخاباتی شروع شد و در ادامه سازمان‌های «دیده‌بان انتخابات» که تحت حمایت غرب بودند، به این ادعاها دامن زدند.

۵۰۰ نظامی دیگر انگلیس برای کمک به اسراییل در قبرس مستقر شدند

رسانه‌ها فاش کردند که پس از آغاز بمباران مردم مظلوم نوار غزه، انگلیس مخفیانه ۵۰۰ نظامی دیگر خود را در پایگاه‌هایش در قبرس جنوبی برای حمایت تل‌آویو مستقر کرد. به گزارش مهر، خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه های انگلیس اذعان کردند که پس از آغاز بمباران غزه توسط اسرائیل، بریتانیا دست کم ۵۰۰ نیروی نظامی بیشتر را ... ۵۰۰ نظامی دیگر انگلیس برای کمک به اسراییل در قبرس مستقر شدند

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب شرق اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, قبرس

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز