انتقاد کارشناسان از پیش‌بینی جنجالی ژنرال آمریکایی در باره جنگ با چین

شماری از کارشناسان روابط بین الملل اظهارات اخیر ژنرال ۴ ستاره نیروی هوایی آمریکا در خصوص وقوع جنگ میان واشگتن و پکن در ۲۰۲۵میلادی را اظهاراتی «بی پروا و تحریک کننده» توصیف کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری گلوبال تایمز، کارشناسان بر این باورند تهدید چین موجبات افزایش تنش و تعمیق بی اعتمادی استراتژیک میان دو کشور را فراهم خواهد آورد.

به باور تحلیلگران، این اقدام ممکن است به عنوان راهی برای فشار بر پکن برای دادن امتیاز بیشتر به واشنگتن پیش از سفر احتمالی انتونی بلینکن وزیر امور آمریکا به چین باشد.

به گزارش شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز»، مایک مینیهان (Mike Minihan) رئیس فرماندهی تحرک هوایی ارتش آمریکا اخیرا در یادداشتی به افسران تحت فرمانش نوشت پیش‌ بینی می‌کند که آمریکا و چین تا ۲ سال آینده وارد جنگ خواهند شد و آن‌ها باید خودشان را «برای خالی کردن یک خشاب با شلیک به سر آماده کنند».

انتقاد کارشناسان از پیش‌بینی جنجالی ژنرال آمریکایی در باره جنگ با چین

در یادداشت این ژنرال آمریکایی که به دست شبکه خبری ان‌بی‌سی رسیده، آمده است: امیدوارم در اشتباه باشم. اما باور دارم که در سال ۲۰۲۵، در جنگ خواهیم بود.

مینیهان توضیح می‌دهد: تایوان و آمریکا در ۲۰۲۴ سرگرم انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود و این امر این فرصت را به چین می‌دهند تا علیه تایوان اقدام کند.

شین کیانک معاون مرکز مطالعات آمریکا در دانشگاه فودان چین می گوید: در شرایطی که روابط میان پکن و آمریکا رو به کاهش گذاشته است بیان چین اظهاراتی از سوی یک ژنرال ارشد ایالات متحده تحریک کننده و بی پروا است.

شین خاطرنشان کرد: چنین اظهاراتی تنها بی اعتمادی بین چین و ایالات متحده را از نظر استراتژیک تشدید می کند و به روابط دوجانبه آسیب وارد می سازد.

شین گفت رهبران سیاسی ارشد ایالات متحده می دانند که اعلام چنین اظهارات بی پروایی می تواند به روابط دو کشور آسیب وارد کند.

«سونگ ژونگ پینگ» یکی از متخصصان نظامی چین نیز می گوید بیان چنین اظهاراتی از سوی یک ژنرال ارشد آمریکایی با هدف جذب هزینه نظامی بیشتر برای مرکز فرماندهی خود است.

در همین رابطه، ‌ پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: راهبرد دفاع ملی به وضوح نشان می‌دهد که چین چالش پیش روی وزارت دفاع است و ما با همکاری در کنار متحدانمان برای حفظ صلح در آب‌های منطقه هند و اقیانوس آرام (Indo-Pacific) متمرکز هستیم.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز در اوایل ماه جاری درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع چین به تایوان گفت بود: آنچه اخیرا شاهد هستیم، رفتار بسیار تحریک‌آمیز از سوی نیروهای چین و تلاش آن‌ها برای ایجاد یک هنجار جدید است. اما من تردیدم دارم که این به معنای حمله‌ای قریب‌الوقوع باشد.

بر اساس این گزارش، بخش تحرک هوایی نیرو هوایی ارتش آمریکا، ۵۰ هزار پرسنل و نزدیک به ۵۰۰ هواپیما در اختیار دارد که وظیفه حمل‌ونقل و سوخت‌رسانی را برعهده دارند. مأموریت آن‌ها، برقراری و ارائه تحرک هوایی در سطح جهان است. این فرماندهی همچنین نقش مهمی در ارائه حمایت‌های بشردوستانه ایفا می‌کند.

انتقاد کارشناسان از پیش‌بینی جنجالی ژنرال آمریکایی در باره جنگ با چین

در آگوست ۲۰۲۲، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، چین مذاکرات با ایالات متحده را در تعدادی از زمینه ها به حالت تعلیق درآورد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پس از سفر مناقشه برانگیز پلوسی به تایوان، در دیدار با رئیس جمهور چین گفته بود آمریکا به دنبال جنگ سرد و یا تشکیل ائتلافی در برابر چین نیست و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و هیچ نیتی برای درگیری با چین ندارد.

با این حال واشنگتن با ارسال تسلیحات به این جزیره واکنش چینی‌ها را برانگیخته است.

اکنون کوین مک کارتی رییس جدید مجلس نمایندگان آمریکا نیز قصد دارد در بهار امسال به تایوان سفر کند که قطعا تنش‌ها را در این منطقه بین دو قدرت جهانی بیش از پیش خواهد کرد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که روابط پکن و واشنگتن همچنان پرتنش خواهد بود و رقابت در سال جاری میلادی ۲۰۲۳ تشدید خواهد شد.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله