گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

امارات و چین توافقنامه‌های همکاری استراتژیک امضا کردند

ولیعهد ابوظبی در جریان سفر خود به چین، با رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد و توافق‌نامه‌هایی میان دو طرف با هدف تقویت روابط امضا شد.

 

به گزارش اسکای نیوز، محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین در تالار بزرگ خلق در پکن امروز (دوشنبه) تعدادی یادداشت تفاهم و توافق‌نامه همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف با هدف تقویت روابط استراتژیک میان دو کشور امضا کردند.

 

دو طرف توافق‌نامه همکاری نظامی با هدف توسعه همکاری و ایجاد چارچوب روابط میان دو کشور در زمینه نظامی را امضا کردند. همچنین توافق‌نامه‌های دیگری در زمینه‌ نهادهای آموزشی، گفت‌وگوی استراتژیک، آموزش و تبادل تجارب به امضا رساندند.

 

ولیعهد ابوظبی در این سفر مدعی شد: امارات بر آزادی دریانوردی و حمل و نقل دریایی در خلیج (فارس) و خاورمیانه تاکید دارد.

 

وی افزود: ما با کشورهای دوست برای تضمین امنیت انتقال نفت به جهان ادامه می‌دهیم و به نقش فعال چین در تحقق صلح در خاورمیانه و ممانعت از منابع تهدید چشم امید داریم.

 

ولیعهد ابوظبی در دیدار با مقامات ارشد و مسئولان چین در پکن در مورد تقویت روابط میان دو کشور، توسعه همکاری استراتژیک جامع در زمینه‌های مختلف و مسائل مهم مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه امنیت کشتی‌رانی و خلیج فارس گفتگو می‌کند.

 

این سفر ولیعهد یک سال پس از سفر شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به امارات در سال ۲۰۱۸ انجام می‌شود. بن زاید نیز آخرین بار سال ۲۰۱۵ به پکن سفر کرده بود. این سفر ولیعهد ابوظبی با سی‌ و پنجمین سالگرد از زمان آغاز روابط رسمی میان دو کشور همزمان است.

 

وانگ یی، وزیر خارجه چین تاکید کرد، امارات به مروارید درخشانی در امتداد گذرگاه «کمربند و جاده» تبدیل و در سایه سفر کنونی ولیعهد ابوظبی به پکن نقشش تقویت خواهد شد.

 

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی امارات «وام» با بیان اینکه این سفر بن زاید جهشی در روابط میان دو کشور محسوب می‌شود، گفت، ولیعهد ابوظبی و رئیس جمهوری چین طرح جدید روابط استراتژیک جامع میان دو کشور را ترسیم می‌کنند.

 

چین دومین شریک تجاری بزرگ امارات به شمار می‌رود و حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۷ به حدود ۶۰ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود این مبلغ در آغاز ۲۰۲۰ به ۷۰ میلیارد دلار برسد.

 

وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری وام گفت، روابط میان دو کشور از اعتماد سیاسی برخوردار بوده و دو طرف پیرامون مسائل مشترک تفاهم دارند و با توسعه انرژی، زیر ساخت‌ها و همکاری صنعتی و مالی، همکاری چین و امارات پربار و عملی می‌شود.

 

وانگ‌ یی پیرامون نقش امارات در طرح “کمربند و جاده” که چین هدایت آن را برعهده دارد، گفت، همکاری میان دو کشور نه تنها برای آن دو مفید است بلکه نمونه‌ای مثبت از همکاری میان کشورهای حوزه خلیج فارس و چین درباره این طرح ارائه می‌دهد. وی افزود: من معتقدم چین و امارات به دنبال توسعه ریشه‌ای و ثابت طرح مذکور هستند و در عین حال امارات در امتداد کمربند و جاده یک مروارید درخشان خواهد بود.

 

وزیر خارجه چین ادامه داد، با توجه به موقعیت امارات، منابع طبیعی و جامعه صلح‌طلب آن و نیز محور بودن این کشور در حوزه تجارت، اقتصاد، حمل و نقل در خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس، امارات شریک حقیقی چین در این طرح است.

 

وی در زمینه همکاری میان دو کشور گفت، چین تمایل دارد همکاری‌ خود با امارات در زمینه‌های هوش مصنوعی، فناوری نسل پنجم، حمل و نقل هوایی و قطارهای پرسرعت و دیگر زمینه‌های مربوط به تکنولوژی پیشرفته را گسترش دهد.

 

وانگ‌ یی تصریح کرد، با توجه به پایبندی شخصی و دستورات استراتژیک رهبران دو کشور،‌ روابط امارات و چین شاهد جهش‌ها و تحولات بزرگی خواهد بود.

 

در امارات حدود ۲۰۰ هزار شهروند چینی زندگی می‌کنند و به این ترتیب بیشترین تعداد چینی‌ها در خاورمیانه در این کشور مقیم هستند. وانگ‌ یی می‌گوید، مبادله فرهنگی و روابط میان دو ملت، به دلیل استحکام روابط میان دو کشور افزایش یافته است.

 

این مقام چینی حمایت بن زاید از «مرکز پژوهش‌های زبان عربی و مطالعات اسلامی زاید» در دانشگاه مطالعات خارجی پکن و نقش این مرکز در آموزش و انتشار زبان عربی در چین را ستود و افزود، در مقابل، تدریس زبان چینی در برخی از مدارس امارات یک پروژه بزرگی است که ملت دو کشور را به یکدیگر متصل می‌کند و چین به حمایت از امارات جهت تحقق این هدف در سریع‌ترین زمان ممکن ادامه خواهد داد.

 

وانگ‌ یی پیرامون مشارکت چین در “اکسپو ۲۰۲۰” که قرار است در دبی برگزار شود، گفت، چین همه توان خود را برای مشارکت در موفقیت آمیز بودن این رویداد به کار می‌گیرد.

ایرنا

هند به ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس نمی‌پیوندد

مقامات بلندپایه دهلی نو روز جمعه اعلام کردند با اینکه ۲ ناو جنگی و یک هواپیمای تجسسی هند مدت بیشتری را در خلیج فارس به منظور محافظت از کشتی های این کشور سپری خواهند کرد، اما به ائتلاف ضدایرانی که آمریکا به دنبال تشکیل آن در این منطقه است نخواهد پیوست.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, هندوستان

فارن پالیسی: ترامپ از بولتون سرخورده شده است

نشریه «فارن پالیسی» در مطلبی نوشت: جان بولتون دیگر اعتباری در میان متحدان آمریکا ندارد و شواهد بسیاری در واشنگن از نومیدی نسبت به این مشاور امنیت ملی خبر می دهد و حتی شخص «دونالد ترامپ» هم از او سرخورده شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه, کره شمالی, مقاله, ونزوئلا