مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

الاهرام: غربی‌ها می‌خواهند نبرد ادلب طولانی و پیچیده شود

تارنمای «الاهرام» مصر مورد آخرین تحولات سوریه نوشت: استان ادلب که شمار زیادی از افراد مسلح مخالف دولت سوریه در آن جمع شده اند به زودی شاهد نبردی سخت و سرنوشت ساز خواهد بود و در این میان کشورهای غربی سعی می کنند این نبرد طولانی تر و پیچیده تر شود.

 

الاهرام افزود، اکنون نگاه ها به شمال غرب سوریه دوخته شده و همه منتظر آغاز آخرین و خطرناکترین نبردهای ارتش سوریه و متحدانش ضد گروه های مسلح هستند، گروه هایی که حدود ۱۰۰هزار فرد مسلح در اختیار دارند و تحت لوای ۵۰ سازمان مسلحانه مختلف فعالیت می کنند که مشهورترین آن ها جبهه النصره وابسته به سازمان القاعده و هیات احرار شام اخوانی است.

 

هیات احرار شام با کمک ترکیه تلاش می کند با گروه های نزدیک به تفکر اخوانی متحد شود و جبهه ای به نام جبهه ملی برای آزادسازی سوریه تشکیل دهد و از ترکیه و قطر کمک دریافت می کند. ارتش آزاد نیز یکی دیگر از گروه های مسلح فعال در ادلب است .

 

این تارنمای مصری در ادامه نوشت، گروه های مسلح جمع شده در ادلب از جمله تندرو ترین گروه ها هستند که پیشنهاد آشتی و حل و فصل امور با دولت و تحویل سلاح را رد کرده اند و در توافقی، به ادلب انتقال داده شده اند تا شمار کمتری غیر نظامی در درگیری ها میان آن ها و نیروهای دولتی کشته شوند و اینگونه ادلب به مرکز تجمع باقیمانده های تندرو ترین افراد و گروه ها تبدیل شده است .

 

البته آن ها پس از نبردهای حلب و غوطه و ریف حمص و حماه و حتی درعا با شکست میدان را ترک کردند و با اتوبوس به ادلب منتقل شدند و این باعث می شود قدرت مقاومت آن ها مقابل ارتش سوریه که کنترل بیشتر مناطق این کشور را به دست گرفته است، کاهش یابد. از طرف دیگر این گروه های مسلح با مشکل تفرقه و چند دستگی مواجه اند ؛ پیوسته عناصر هم را می ربایند یا ترور می کنند . ابومحمد الجولانی سرکرده جبهه النصره به تازگی به جنگجویان خود در خصوص نزدیک شدن به مناطق تحت کنترل ترک ها هشدار داده است و جدا از این، جبهه النصره ۵۰۰ نفر را به اتهام تبلیغ برای آشتی با دولت و تسلیم شدن دستگیر کرده است.

 

الاهرام در ادامه این گزارش افزود: مهم ترین سناریو برای نبرد ادلب این است که هواپیماهای روسی و سوری حمله سختی به مواضع جبهه النصره انجام دهند و مراکز فرماندهی و انبارهای اسلحه و مهمات آن را از بین ببرند تا پس از آن ارتش سوریه و متحدانش به سمت مواضع جبهه النصره پیشروی کنند و بلندیهای مشرف بر مواضع آن ها و همچنین راه ها و جاده های اصلی را تصرف کنند تا ارتباط گروه های مسلح را با هم قطع کنند، هرچند اتحاد بسیاری از گروه های مسلح با هم بسیار شکننده است زیرا آن ها گرایش های فکری و عقیدتی متفاوتی با هم دارند و این باعث می شود کار برای ارتش سوریه جهت متفرق کردن این گروه هاس مسلح آسانتر شود. به طور کلی می توان گفت این گروه های مسلخ سه دسته اند، نخست گروه های بسیار تندرو که در راس آن جبهه النصره قرار دارد و البته در آغاز نبرد ادلب، بیشتر حملات ابتدا متوجه این گروه خواهد بود، دوم گروه هایی است که ترکیه ممکن است با آن ها به توافق برسد تا دست از مبارزه بردارند و آن گروه های وابسته به اخوان المسلمین و متحدان آن است و سوم ، گروه های آماده برای آشتی و صلح با دولت مرکزی است اما در این میان ارتش سوریه نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

 

الاهرام در خصوص دیگر عوامل پیچیده بودن نبرد ادلب نوشت، گروه های مسلح شکست خورده پس از نبرد ادلب جایی برای عقب نشینی ندارند زیرا ادلب آخرین موضع و آخرین نبرد آن ها خواهد بود و اینکه محلی برای عقب نشینی و فرار گروه های مسلح در صورت متحمل حملات سنگین شدن وجود ندارد، ممکن است باعث شود آن ها تا آخرین گلوله بجنگند و در نتیجه خسارت های جانی و مالی زیادی در این منطقه به بار می آید.نکته مهم این است که هیچ کشوری حاضر به پذیرش این شمار عناصر مسلح خطرناک در خاک خود نیست ، حتی کشورهایی که افراد مسلح از آنجا به سوریه امده اند و به همین دلیل می توان با آن ها مذاکراتی برای تسلیم شدن آن ها و تحویل دادن سلاح های سنگین و نیمه سنگینشان انجام داد و آن ها را به مناطقی نزدیک مرزهای ترکیه منتقل کرد و در نهایت با ترکیه در خصوص سرنوشت آن ها به توافق رسید.

 

الاهرام افزود، خطرناک بودن نبرد ادلب تنها به دلیل شمار زیاد جنگجویان تندرو نیست؛ با توجه به درگیری های بین المللی و تضاد منافع کشورهای با هم در سوریه، آمریکا نمی خواهد ارتش سوریه و متحدانش در این نبرد به سادگی پیروز شوند و قدرت نظام سوریه، ایران و روسیه در این کشور افزایش یابد به همین دلیل بود که چندی پیش «جان بولتون » مشاور امنیت ملی کاخ سفید در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی و بیولوژی در نبرد ادلب هشدار داد و اعلام کرد اگر از چنین سلاح های استفاده شود، آمریکا با قدرت وارد عمل می شود و البته انگلیس و فرانسه نیز از این موضع گیری بولتون حمایت کرده اند و این یعنی اینکه این سه کشور ممکن است در نبرد ادلب به ارتش سوریه حمله موشکی کنند که این باعث پیچیده تر شدن بحران می شود و از سوی دیگر باید گفت، اختلاف نظرهای ترکیه با آمریکا نیز در این نبرد تاثیر گذار خواهد بود.ترکیه از چندی پیش توافق کرد همراه با ایران و روسیه و بدون حضور آمریکا مذاکرات برای حل بحران سوریه را پیش ببرد، این کار باعث شد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا احساس کند کشورش منزوی شده و در نتیجه ممکن است در نبرد ادلب سعی کند قدرت کشورش را به رخ بکشد زیرا با پایان یافتن نبرد ادلب، نیروهای آمریکایی باید از شرق فرات خارج شوند و اینگونه آمریکا آخرین برگ برنده خود را در سوریه از دست می دهد .

 

این رسانه مصری در پایان نوشت، آمریکا خوب می داند آینده ای در سوریه ندارد و به همین دلیل خواسته های آمریکا در سوریه کاهش یافته و اعلام کرده است در صورت خارج شدن نیروهای ایرانی، نیروهای آمریکایی نیز از سوریه خارج می شوند و به همین دلیل است که می گوییم آمریکا و متحدانش نمی گذارند دشمنانشان در سوریه یک پیروزی آسان و کامل به دست بیاورند و حتی ممکن است به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی حملات هوایی و موشکی ضد متحدان سوریه و ارتش آن انجام دهند.خلاصه کلام اینکه آمریکا نمی خواهد دشمنانش در سوریه قدرت یابند و از سوی دیگر این کشور قدرت و نفوذش را از دست بدهد و به همین دلیل نبرد ادلب بسیار پیچیده و سخت و سرنوشت ساز خواهد بود.

ایرنا

استفاده ارتش سوریه از مخالفان پیوسته به روند آشتی‌ها در جبهه ادلب

دیده بان حقوق بشر سوریه ادعا کرد، ارتش سوریه جنگجویان گروه‌های مخالف مسلح را که در استان درعا با آنها مصالحه کرده بود برای جنگ در صفوفش به جبهه ادلب منتقل کرده است.

ادامه

ترکیه, جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

رزمایش دریایی بزرگ روسیه برای حمایت از سوریه با ۲۶ ناو و دو زیر دریایی در مدیترانه

فرمانده نیروی دریایی روسیه اعلام کرد که از فردا شنبه، رزمایش دریایی بزرگ روسیه برای حمایت از سوریه با ۲۶ ناو و دو زیر دریایی در دریای مدیترانه آغاز می شود و یک هفته بطول می‌انجامد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه

دی میستورا: حدود ۱۰ هزار عنصر النصره و القاعده در ادلب هستند که باید نابود شوند

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه با اشاره به حضور نزدیک به ۱۰ هزار تروریست جبهه النصره و القاعده در ادلب که باید نابود شوند، درخواست کرد در بالا بردن تنش‌ها در ادلب شتاب نشود.

ادامه

جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا