آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد توافق‌های نظامی با آمریکایی که چندی پیش به صورت یکجانبه از سمت نیجر لغو شد، بالاجبار و با فشار واشنگتن به این کشور آفریقایی تحمیل شده بود. به گزارش ایسنا، «آمادو عبدالرحمان» سخنگوی حکومت‌نظامی نیجر با بیان اینکه توافق نظامی لغو شده نیجر با آمریکا با زور به ... نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

ادامه

آفریقا, آمریکای شمالی, ایران, غرب آفریقا, گزارش, نیجر

اعتراف ماکرون؛ مداخله نظامی فرانسه در لیبی در سال ۲۰‍۱۱ اشتباه بود

رئیس جمهور فرانسه اعتراف کرد که مداخله نظامی این کشور در لیبی در سال ۲۰۱۱ «اشتباه» بوده است.

 

یه گزارش فارس به نوشته وبگاه «لیبیا ریویو» «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که فرانسه در روابط خود با منطقه ساحل از جمله مداخله نظامی در لیبی که منجر به سرنگونی «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی شد ، اشتباه کرد.

 

اعتراف رئیس جمهور فرانسه در جریان شرکت در آخرین روز اجلاس فرانسه و آفریقا در «مون پلیه» انجام شد. وی با گروهی از جوانان قاره آفریقا دیدار و در مورد مسائل مختلف از جمله دموکراسی در کشورهای خود صحبت کرد.

 

امانوئل ماکرون در واکنش به انتقاد یکی از شرکت کنندگان در گفت‌وگو گفت: «ما به حاکمیت هیچ قومیتی احترام نگذاشته‌ایم.»

 

یک فعال جوان از کشور مالی گفت: «می‌خواهم به رئیس جمهور فرانسه یادآوری کنم که آنچه در ساحل اتفاق می افتد تنها نتیجه آنچه در لیبی انجام شده است.»

 

ماکرون در مورد منطقه ساحل و سئوالات درباره مسئولیت فرانسه در وخامت اوضاع امنیتی در منطقه گفت: «ما در مالی تنها به خاطر منافع خود در سال ۲۰۱۳ دخالت نکردیم. با این حال، من کاملاً با شما در مورد پرونده لیبی موافقم. فرانسه بدون در نظر گرفتن نظر مردم لیبی مداخله کرد.»

 

ماکرون مدعی شد که حضور نظامی فرانسه در ساحل به درخواست کشورهای مربوط به جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) بوده است و فرانسه قصد ماندن نامحدود در آنجا را ندارد.

 

شایان ذکر است که لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دچار هرج و مرج و خشونت بین جناح‌های متخاصم شد.

 

«چوگوئل مایگا» نخست‌وزیر مالی نیز در روزهای گذشته با اشاره به اینکه فرانسه گروه‌های تروریستی در این کشور را آموزش می‌دهد، گفت که این گروه‌ها از لیبی وارد مالی شده‌اند. مایگا گفت که کشورش زمانی که با طرف فرانسوی برای مبارزه با تروریسم در خاک مالی توافق کرد از پاریس فقط برای دریافت اطلاعات و پشتیبانی هوایی درخواست کرد و سخن ما درباره استقرار نظامیان در خاک مالی نبود.

 

وی افزود که فرانسه در شهرهای کونا، گائو و تیمبوکتو به این توافقنامه پایبند بود اما آن‌ها مانع ورود نیروهای ارتش مالی به شهر کیدال شدند و آن را به گروهی واگذار کردند که از نمایندگان گروه «انصار الدین» مرتبط با گروه القاعده بود.

 

نخست‌وزیر مالی تصریح کرد که دولت مالی وارد کیدال نشد و این شهر تحت سیطره فرانسه است و گروه‌های مسلحی که افسران فرانسوی آن‌ها را آموزش داده‌اند، در آنجا حضور دارند.

 

مالی هفته گذشته نیز در واکنش به اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه علیه این کشور، سفیر فرانسه در باماکو را احضار کرد.

روسیه جای خالی فرانسه در مالی را پر کرد

سادیو کامارا وزیر دفاع دولت موقت مالی اعلام کرد که چهار فروند بالگرد ساخت روسیه به همراه اسلحه و مهمات با یک هواپیمای باری، همزمان با تنش در روابط باماکو با پاریس، تحویل این جمهوری آفریقایی شده است.

ادامه

تروریسم, جهان, روسیه, سازمان ملل, غرب آفریقا, فرانسه, گزارش, مالی

امضای قرارداد نظامی روسیه با کشور‌های آفریقا و نگرانی غرب از نفوذ مسکو در قاره سیاه

رئیس جمهور روسیه روز گذشته قراردادی نظامی و امنیتی را با نیجریه امضا کرد؛ مسأله ای که نگرانی کشورهای غربی را برانگیخته است.

ادامه

افریقا, امریکا, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, نیجریه