هشدار جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: نظامیان انگلیسی درصورت استقرار در غزه هدف قرار می‌گیرند

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین به انگلیس هشدار داد که از استقرار نظامیان خود در نوار غزه خودداری کند زیرا در غیر اینصورت آنها از سوی رزمندگان مقاومت هدف قرار خواهند گرفت. به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری «سما»، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه ای افزود: به انگلیس یا ... هشدار جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: نظامیان انگلیسی درصورت استقرار در غزه هدف قرار می‌گیرند

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, جهان, خبر, فلسطین

شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

افسر اطلاعاتی بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درخواست اخیر دولت‌های چاد و نیجر برای خروج نیروهای عملیات ویژه آمریکایی از خاک این کشورها را یک شکست دیگر برای سیاست گسترش نفوذ آمریکا در قاره آفریقا می‌داند. به گزارش ایسنا، رسانه‌ها اخیرا گزارش دادند نیروهای عملیات ویژه آمریکایی بعد از آنکه مقام‌های چاد حضور نظامیان ... شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

ادامه

آفریقا, آلمان, آمریکا, استعمار, بلژیک, بورکینافاسو, تحلیل, تروریسم, جهان, چاد, چین, حقوق بشر, روسیه, فرانسه, لیبی, مالی, ناتو, نیجریه, هلند

رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

«مارسلو ربلو دِ سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال ضمن عذرخواهی به دلیل جنایت‌ها و قتل‌عامی که این کشور در دوران برده‌داری و استعمار مرتکب شده است، گفت باید غرامت این دوران پرداخت شود. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، رئیس‌جمهوری پرتغال دیروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت پرتغال مسئول جنایت‌ها در دوران برده‌داری و استعمار است ... رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

ادامه

آفریقا, آمریکا, آنگولا, اروپا, استعمار, برده‌داری, برزیل, پرتغال, تحلیل, تیمور شرقی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, موزامبیک, هندوستان

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

استیصال اروپا در قبال آفریقا؛ مشارکت راهبردی یا ادامه سیاست استعماری

درحالیکه پس از جنگ اوکراین قدرت‌های جهان تمرکز خود را بر روی اقتصادهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه از جمله آفریقایی‌ها بمنظور تامین نیازها و جلب حمایت در این مناقشه گذاشتند، اتحادیه اروپا در تبیین یک سیاست مشخص در قبال قاره آفریقا مستاصل نشان داده است.

با شروع جنگ اوکراین در سال گذشته میلادی، جهان در بحران شدیدی گرفتار شد که در پس زمینه آن افزایش شدید قیمت‌ غذا و انرژی، تورم افسارگسیخته، ناآرامی‌های اجتماعی و نگرانی از یک رکود دیگر بروز کرد. در این میان غرب، روسیه وچین به عنوان ضلح سوم قدرت در جهان یک بار دیگر به دنبال جلب حمایت در میان کشورهای درحال توسعه و اقتصادهای نوظهور از جمله در قاره آفریقا و منطقه آمریکای لاتین رفتند.

مقام هایی همچون امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، چین کانگ وزیر خارجه چین، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا تنها برخی از شخصیت های سیاسی هستند که پس از شروع جنگ سفرهای کاری و دیپلماتیک به قاره آفریقا داشتند و تمرکز آنها بر روی همکاری و تجارت بوده است.

هر کدام از این شخصیت ها و مقام های سیاسی خواهان همراه کردن کشورهای آفریقایی در این مناقشه با کشور خود هستند. البته بر کسی پوشیده نیست که آفریقایی‌ها تمایلی به پیروی از غرب برای اتخاذ موضع درمورد جنگ اوکراین و محکوم کردن روسیه ندارند یا مایل به همراهی و مشارکت‌ در اقدام‌های غرب برای تحریم و منزوی کردن مسکو نیستند.

اتحادیه اروپا به عنوان یکی از قدرت‌هایی که به شدت تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفته و شبکه امنیتی، اقتصادی و انرژی آن به خطر افتاده است، به صورت اجتناب ناپذیری بر روی تلاش‌های نظامی، دیپلماتیک و بشردوستانه در جناح شرق خود متمرکز شده و برغم برنامه‌ای که برای سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد یورویی در آفریقا پیش از شروع جنگ اوکراین داشتند، به نظر همسایه‌های جنوبی خود را فراموش کرده‌اند.

البته این غفلت اروپایی‌ها فقط محصول جنگ اوکراین نبوده و به تفاوت‌های ناشی از شراکت نابرابر و میراث گذشته استعماری که طی یک دهه گذشته دوباره برجسته شده، برمی‌گردد. یکی از نمونه‌های میراث استعماری، بحران لیبی در سال ۲۰۱۱ بود زمانیکه تلاش اتحادیه آفریقا برای یافتن یک راه حل مذاکره شده با حمله نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه و به دنبال آن دخالت ناتو، نادیده گرفته شد.

این درگیری بر سر مدیریت “بحران پناهجویان” در سال های ۱۶-۲۰۱۵ نیز ادامه داشت و در جریان همه گیری کرونا به علت خودداری اروپا از عرضه واکسن به آفریقا به اوج خود رسید. پیش از شروع جنگ اوکراین، اروپا با تردید جدی درمورد ادامه حضور و فعالیت در قاره آفریقا مواجه و نگاهشان متمرکز به آسیا- اقیانوسیه شد.

در این میان خلایی که اروپایی‌ها ایجاد کردند به سرعت از سوی بازیگران بین المللی دیگر مانند روسیه و گروه واگنر در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی، کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه در شاخ آفریقا و چین با اجرای پروژه‌های زیرساختی از مصر تا نیجریه به نوعی پر شد.

جنگ اوکراین و روسیه روابط اتحادیه اروپا- آفریقا را وارد چالش‌های جدیدی کرد. آفریقا به عنوان قاره‌ای که همواره با بحران امنیت غذایی روبرو بوده است به علت افزایش قیمت غذا و کودهای کشاورزی، شدیدتر تحت تاثیر قرار گرفت و مقصر این مساله را تحریم‌های مجموعه غرب از جمله اتحادیه اروپا می‌دانست.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا در جهت تضمین حمایت نظامی از دولت اوکراین و نیروهای مسلح برای اولین بار «تسهیلات صلح اروپا» (EPF)، که در سال ۲۰۲۱ با ادغام «تسهیلات صلح آفریقا» (APF) و سایر ساز و کارها ایجاد شده بود را فعال کرد.

از بودجه ۵.۶۲ میلیارد یورویی تسهیلات صلح اروپا برای سال‌های ۲۰۲۱-۲۷، ۳.۱ میلیارد یورو از پیش به اوکراین وعده داده شده است، بنابراین این نگرانی را در میان شرکای آفریقایی ایجاد کرده که تعهد اروپا به صلح و امنیت در آفریقا ممکن است به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

همچنین در موضوع پذیرش پناهجویان نیز آفریقا از اتخاذ استاندارد دوگانه اتحادیه اروپا انتقاد کرده است. بیش از ۷.۸ میلیون پناهجو در سال ۲۰۲۲ از اوکراین به اتحادیه اروپا رفتند درحالیکه کمتر از ۱۴۰ هزار مهاجر آفریقایی که از طریق دریای مدیترانه به اروپا رفتند سر و صدای کشورهای قاره سبز را در آورده است.

با وجود این چالش‌ها به نظر کشورهای اروپایی همچنان به آفریقا به عنوان یکی از منابع تامین نیازهای اولیه خود نگاه می‌کنند. با محدودیت های ایجاد شده در مسیر صادرات انرژی روسیه به اروپا پس از جنگ اوکراین، برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا که به شدت به انرژی روسیه وابسته بودند، در راه تنوع بخشی به تامین انرژی خود نگاهی نیز به قاره آفریقا داشتند. علاوه بر این اروپا به تامین مواد خام از قاره سیاه نیاز دارد.

اما درحالیکه شمار فزاینده ای از کشورهای آفریقایی به دنبال استفاده از منابع خود برای توسعه داخلی هستند، رویکرد برخی قدرت‌ها نیز در روابطشان با این قاره تغییر کرده است. به طور مثال وانگ ون‌بین سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد سرمایه گذاری‌ها در آفریقا گفته است که پکن همه تلاش خود برای همکاری با کشورهای آفریقایی را در جهت بهبود زیرساخت های محلی و کمک به توسعه پایدار خودمحور آفریقا انجام داده است.

اولگ اوزروف (Oleg Ozerov) سفیر سیار روسیه و رئیس مجمع مشارکت روسیه و آفریقا اواخر ماه مه به نشریه نیوزویک گفت که یک آگاهی جمعی رو به رشد در سراسر آفریقا، آمریکای لاتین و … وجود دارد که زمان برای دیکته و نظم جهانی تک قطبی رو به اتمام است.

این دیپلمات روس با اشاره به «رویکرد نو-استعماری آمریکا و اروپا» عنوان کرد: در این رویکرد آفریقا تنها نقش تامین کننده مواد خام برای یک «دنیای متمدن» را ایفا می‌کند.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز مدعی است که به دنبال تغییر راهبرد خود در روابط با آفریقا است و می‌خواهد آن را از رابطه کمک محور به راهبرد «شراکت آفریقا- آمریکا» تغییر دهد.

این درحالی است که اروپا همچنان نتوانسته سیاست مشخصی را در قبال روابط با آفریقا تبیین کند و هنوز در تفکر گذشته استعمار باقی مانده است. این را می‌توان از اظهارات نژادپرستانه و تبعیض آمیز “جوسپ بورل” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اکتبر گذشته (مهر ماه ۱۴۰۱) در مورد اینکه اروپا یک “باغ” و بقیه نقاط جهان “جنگل” هستند، دریافت.

تلاش مشترک دانشمندان چین و آفریقا برای تامین امنیت غذایی

دانشمندان چینی و آفریقایی به تازگی در نشستی با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر امنیت غذایی، راه‌های ارتقاء سیستم‌های کشاورزی به منظور مقابله با بحران گرسنگی و سوء تغذیه را بررسی کردند. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از چاینا دیلی، دانشمندان دو کشور در نشستی در ... تلاش مشترک دانشمندان چین و آفریقا برای تامین امنیت غذایی

ادامه

آفریقا, استعمار, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, کنیا, گزارش, محیط زیست

خیزش عشایر سوریه علیه اشغالگران آمریکایی

عشایر شرق سوریه ضمن پیوستن به کمپین «نه به اشغالگری»، تأکید کردند که با حضور غیر قانونی نظامیان تروریست آمریکایی در خاک این کشور مبارزه خواهند کرد و به آن پایان می‌دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، صدها نفر از قبایل شرق سوریه در استان دیرالزور روز پنجشنبه برای دومین روز متوالی، در مرکز شهر البصیره، ... خیزش عشایر سوریه علیه اشغالگران آمریکایی

ادامه

آزادی, آمریکا, استعمار, اعتراضات اجتماعی, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه

دلارزدایی در ایستگاه سن پترزبورگ

بیست و ششمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ بزرگترین گردهمایی سالانه اقتصادی روسیه است که طی روزهای اخیر با شعار «توسعه حاکمیتی اساس یک دنیای عادلانه است، بیایید تلاش‌ها را به خاطر نسل‌های آینده متحد کنیم» برگزار شد. برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع راه‌های تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها ... دلارزدایی در ایستگاه سن پترزبورگ

ادامه

آسیا, آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, آمریکای لاتین, اروپا, استعمار, اقتصادی, اوکراین, بانک جهانی, برزیل, بریکس, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, فرانسه, گزارش, هندوستان, هنگ کنگ, ونزوئلا

جامائیکا درصدد حذف حاکمیت سلطنت انگلیس بر این کشور

نشریه اکسپرس در گزارشی از احتمال برگزاری همه‌پرسی در جامائیکا برای حذف حاکمیت سلطنت انگلیس بر این کشور خبر داد. به گزارش ایرنا، روزالیا همیلتون رئیس گروه حقوق بشری موسوم به «حامیان شبکه جامائیکا» به نشریه اکسپرس گفت که این کشور سال آینده (میلادی) به خلاص شدن از پادشاهی چارلز بر کشور رأی خواهند داد. ... جامائیکا درصدد حذف حاکمیت سلطنت انگلیس بر این کشور

ادامه

آمریکای لاتین, انگلستان, جامائیکا, جهان, خبر