گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

وزیر خارجه چین: هر دو کشور باید به سوی مدیریت اختلافات گام بردارند وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و وزیر امور خارجه چین، با بوی تان سون وزیر خارجه ویتنام در گوانگشی گفتگو کرد. رادیو بین‌المللی چین؛ وانگ یی در این گفت و گو خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری ... گفتگوی وزرای خارجه چین و ویتنام

ادامه

جنوب شرق آسیا, چین, شرق آسیا, صلح, گزارش, ویتنام

سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

پرابوو سوبیانتو در سفر به پکن با شی جین پینگ دیدار و گفتگو کرد. پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور منتخب اندونزی امروز (دوشنبه) با سفر به پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری الجزیره، شی جین‌پینگ در این دیدار بر عزم چین برای گسترش مناسبات و روابط نزدیک ... سفر رئیس‌جمهور منتخب اندونزی به چین

ادامه

آمریکا, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, مشارکت راهبردی

«وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

در پی تشدید تشدید مبارزه با فساد حزب کمونیست ویتنام که منجر به برکناری «وو ون توونگ» رئیس‌جمهوری این کشور شد، خانم «وو تی یینگ‌چون» به عنوان سرپرست دولت هانوی منصوب شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در پی تشدید مبارزه با فساد در ویتنام که منجر به برکناری وو ون توونگ رئیس جمهوری ... «وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

ادامه

احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد, ویتنام

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین در شرق آسیا، کشورهای این منطقه بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند؛ در این میان، بهانه این رویکرد برای متحدان آمریکا در این منطقه «افزایش ظرفیت قدرت» پکن و تلاش برای ایجاد «نوعی موازنه» عنوان می‌شود. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از نشریه تایم، درحالیکه مناقشه‌ها ... افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش, هندو پاسیفیک

استقبال جنوب شرق آسیا از نوع روسی واکسن کرونا

دو کشور روسیه و چین به ترتیب در فاصله زمانی کمتر از یک هفته از واکسن کرونای ساخت خود رونمایی کردند، اقدامی که افکار عمومی جهان را که به دنبال نوشداروی حیات بشریت هستند، دستخوش امیدواری کرد. اما این داروی استراتژیک هنوز به بازارهای داخلی این کشورها راه نیافته بود که برخی کشورهای جهان و از جمله جنوب شرق آسیا درخواست خود را برای خرید واکسن عمدتا روسی اعلام کردند.

 

** واکسن های کرونا

 

این دو کشور در ماه جاری میلادی (اوت) بالاخره ناامیدی و بلاتکلیفی جهان در مورد ساخت واکسن کرونا از آینده را پس زده و با پیشدستی نخستین خبرها در مورد ساخت داروی استراتژیک کرونا را درجهان به خود اختصاص دادند.

 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه اواسط ماه جاری میلادی پس از ماه ها همه گیری کرونا در جهان با اعلام اینکه کشورش موفق به تولید واکسن کرونا شده، پیشتازی این کشور در رقابت برای دستیابی به این داروی مهم را ثبت کرد.

 

به گفته وی اولین محموله از واکسن روسی ظرف دو هفته برای مصرف آماده است. این واکسن آزمایش‌های کنترل کیفیت را تقریبا سپری کرده و نخستین محموله از دارو برای واکسیناسیون گروه های پرخطر به پزشکان تحویل داده می شود.

 

درحالیکه سازمان بهداشت جهانی هنوز در مورد داروهای به ثبت رسیده داخلی اظهار نظر قطعی نکرده اما اظهارات کریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه‌گذاری روسیه مبنی بر اینکه در  بدن همه داوطلبانی که واکسن را دریافت کردند، مصونیت علیه کرونا ایجاد شده است، اشتیاق کشورهای خارجی مانند کشورهای جنوب شرق آسیا برای خرید از این دارو را دو چندان ساخت.

 

الکسی رپیک رئیس شرکت داروسازی ار. فارم روسیه نیز قیمت واکسن کرونای روسی برای صادرات به کشورهای دیگر را در شرایط کنونی حداقل ۱۰ دلار برای هر دو دوز دانست که این رقم به گفته وی درصورت لزوم قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را نیز دارد.

 

مقام های چینی نیز صرفا به فاصله چند روز پس از روسیه، از ثبت نخستین واکسن کرونای ساخت این کشور خبر دادند. طبق این گزارش ها واکسن «Ad۵-nCoV» ساخت شرکت داروسازی «کان سینو» چین و با سرپرستی «چن وی» متخصص بیماری های عفونی این کشور روی خط تولید قرار گرفته است.

 

شرکت داروسازی کان سینو گزارش داد: اعطا حق ثبت اختراع، اثربخشی و ایمنی واکسن را تایید کرده و حقوق مالکیت معنوی آن را نشان می دهد. درخواست ثبت این واکسن در ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ یعنی سه روز پس از شروع آزمایشات بالینی مرحله اول ارایه شده و سرانجام در ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ به تایید رسیده است.

 

چین از روسیه کمی پیشی گرفته و اعلام کرد که ۵ واکسن ساخت چین با همکاری کشورهای دیگر در حال طی مراحل سوم آزمایش بالینی است.

 

** وضعیت کرونا در جنوب شرق آسیا  

 

طبق گزارش های رسانه ای از مقام های بهداشتی منطقه جنوب شرق آسیا، تعداد کل مبتلایان به کرونا در کشورهای دهگانه این بخش از جهان تا پایان هفته سوم ماه اوت به حدود ۳۹۰ هزار نفر (۳۸۹ هزار و ۱۷۳ نفر) رسید که شامل ۹۳۸۵ نفر تلفات و بیش از ۲۷۸ هزار نفر بهبود یافته است.

 

شرایط اپیدمی این بیماری در این منطقه وسیع به شرح ذیل اعلام شده است:

 

– در فیلیپین، کشوری که بیشترین آسیب را در منطقه داشته است، تعداد کل مبتلایان ۱۷۳ هزار و ۷۷۴ مورد بوده که ۱۱۱  نفر فوت کرده و بیش از ۱۱۳ هزار نفر بهبود یافته اند.
–  در اندونزی تعداد مبتلایان ۱۴۴ هزار و ۹۴۵ نفر، تلفات ۶ هزار و ۳۴۶ نفر و بهبود یافتگان ۹۸ هزار و ۶۵۷ نفر بوده است.

– در سنگاپور آمار مبتلایان به بیش از ۵۶ هزار نفر رکورد زد که تعداد تلفات ۲۷ نفر بوده است.

– تعداد بیماران کووید-۱۹ درمالزی ۹ هزا و ۳۵۵ نفر ثبت شده که از این رقم ۱۲۵ نفر جان باخته و بیش از ۸ هزار و۹۰۰ نفر بهبود یافته اند.

-در تایلند هم با ثبت موارد جدید، آمار مبتلایان به حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است.

– در ویتنام هم با ثبت ۶ مورد جدید آمار بیماران به ۹۸۹ نفر افزایش یافت. دراین کشور تعداد فوت شدگان ناشی از بیماری ۲۵ نفر ثبت شده است.

– میانمار آمار مبتلایان را ۳۷۹ مورد اعلام کرده است.

– تعداد مبتلایان در برونئی دارالسلام به ۱۴۳ نفر رسیده است.
– تاکنون گزارشی از آلودگی یا تلفات جدید در کامبوج و لائوس گزارش نشده است.

 

** میزان استقبال از واکسن های روسی و چینی

 

تاکنون برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا به طور رسمی درخواست استفاده از یکی از واکسن های ساخته شده روسیه و یا چین را داشته اند.

 

تلویزیون ملی ویتنام به نقل از وزارت بهداشت این کشور جنوب شرق آسیا در روزهای اخیر گزارش داد: ویتنام برای خرید واکسن COVID-۱۹ روسی، ثبت نام کرده و درخواست داده است.

 

طبق گزارش های رسانه ای تعداد مبتلایان و فوت شدگان در این کشور به یک هزار نفر نفر هم نمی رسد و در چند هفته اخیر هم هیچ مورد فوت ناشی از این بیماری نداشته اما در زمره نخستین کشورهای دهگانه عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه آن) بوده که درخواست خرید واکسن روسی را داشته است.

 

این کشور که یکی از مدیریت های موفق در مقابله با همه گیری کرونا را در منطقه به نام خود ثبت کرده ابراز امیدواری کرده است بتواند شیوع بیماری را ریشه کن کند.

 

مقام های بهداشتی ویتنام که شعار” امنیت با ویروس” را مطرح کرده اند می گویند همگان باید بدانند که چگونه خود را در یک شرایط اجتماعی فعال از ابتلا به بیماری مصون نگه دارند، اما تمام تلاش ها برای یافتن واکسن بیماری همچنان ادامه خواهد داشت.

 

اندونزی و فیلیپین پس از ویتنام از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا هستند که از روسیه خواستند تا واکسن ساخت این کشور را خریداری کنند.

 

طبق گزارش های رسانه ای، فیلیپین قصد دارد آزمایشات واکسن را در ماه اکتبر آتی با حضور رئیس جمهور رودریگو دوترته انجام دهد. رودریگو دوترته که پیشتر برای مشارکت درآزمایشات بالینی واکسن کرونا ابراز تمایل کرده بود از سوی مشاورانش برای حضور در این آزمایشات منع شده است.

 

رئیس جمهوری فیلیپین که کشورش وخیم ترین وضعیت همه گیری کرونا در شرایط کنونی را دارد، ابراز امیدواری کرده است که روسیه واکسن را به صورت رایگان در اختیار این کشور جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ میلیون نفر قرار دهد.

 

وی اعلام کرده است که کشورش در پی دستیابی به واکسن چینی کرونا نیز خواهد بود.

 

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی به نقل از دولت روسیه اعلام کرده است که اندونزی یکی از ۲۰ کشوری است که برای خرید واکسن روسیه ابراز تمایل کرده است.

 

وزارت بهداشت ویتنام هم اعلام کرده که در شرایط کنونی به ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارد که برخی از این میزان خریداری و برخی دیگر اهدا شده، اما نیاز این کشور بیش از این میزان است.

 

درمجموع می توان گفت که جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر ۶۵۰ میلیون نفر در حاشیه اقیانوس آرام با توجه به اینکه قریب به ۳۹۰ هزار نفر مبتلای به بیماری کووید-۱۹ را ثبت کرده اند، به منظور جلوگیری از روند احتمالی موج های دوم و سوم همه گیری کرونا، نیاز گسترده ای به واکسن این بیماری دارد و به نظر می رسد بسته به نوع دیپلماسی واکسنی که روسیه یا چین در این منطقه داشته باشند، این کشورها از این داروی استراتژیک بهره مند خواهند شد.

ویتنام و امضای قراردادهای تجارت آزاد و سرمایه‌گذاری با اروپا

مجلس ویتنام به تازگی با طرحی اقتصادی برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد این کشور با اتحادیه اروپا موسوم به EVFTA موافقت کرد که در واقع چهاردهمین موافقت نامه تجارت آزادی است که این کشور حوزه اقتصاد بلوک شرق سیاسی و اقتصادی طی سالیان اخیر امضا کرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, ویتنام

ضربه سنگین کرونا به هزاران کارگر پاکستانی در خاورمیانه

شیوع ویروس همه گیر کرونا در منطقه به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جایی که نزدیک به ۵ میلیون نفر کارگر پاکستانی امرار معاش می‌کنند، سبب شد تا هزاران نفر از آنها، بیکار شده و در بلاتکلیفی برای بازگشت به پاکستان به سر برند و همچنین دولت عمران خان نیز با مساله کاهش شدید ... ضربه سنگین کرونا به هزاران کارگر پاکستانی در خاورمیانه

ادامه

امارات, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, کارگری

چرا ویتنام یکی از موفق‌ترین کشورها در کنترل ویروس کرونا بود؟

واقعیت آن است که سیستم بهداشتی ویتنام از یک سیستم مردمی عمومی تبعیت می‌کند و بخش خصوصی تنها برای گردشگران و مسافرانی است که خواهان خدمات خصوصی هستند و بر طبق گفته‌های وزیر بهداشت و یتنام در بخش خصوصی دکتر و پرستارانی درگیر هستند که به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی مسلط اند و زبان رسمی ... چرا ویتنام یکی از موفق‌ترین کشورها در کنترل ویروس کرونا بود؟

ادامه

امریکا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, مجارستان, ونزوئلا, ویتنام