استاندار نینوا: ۴۰ درصد استان آزاد شد

سخنگوی عملیات مشترک عراق از آزاد سازی مساحت گسترده ای از زمان شروع عملیات آزاد سازی موصل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از السومریه، یحیی رسول سخنگوی عملیات مشترک عراق اعلام کرد: عملیات نینوا ما داریم می آییم در همه محورها ادامه دارد و طرح ها کاملا دقیق است.

وی افزود: مساحت گسترده ای طی دو روز گذشته آزاد شده است و این فراتر از انتظار بوده به طوری که دهها روستا آزاد شده است.

رسول تاکید کرد: نیروهای پیشمرگه در چارچوب عملیات آزاد سازی موصل ۹ روستا را آزاد کرده اند و نیروهای لشگر نهم، داعشی ها را در الحمدانیه به محاصره درآورده و فشار را بر آنها تنگ تر کرده اند.

وی افزود: ما با دقت به منظور حفظ جان شهروندان موصل حرکت می کنیم و مجبور به سرعت بخشیدن نیستیم.

تعداد داعشی ها در موصل

سرلشگر طالب شغاتی فرمانده عملیات مشترک عراق گفت: هماهنگی عالی میان همه یگانهای نظامی شرکت کننده در عملیات آزاد سازی موصل وجود دارد.

وی افزود: همه نیروها در تمامی محورها به ماموریت ها خود مشغول هستند و در حال انجام وظیفه هستند.

شغاتی تاکید کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی تعداد داعشی ها در موصل ۴۰۰۰ نفر است.

وی بیان کرد: تعداد کشته شدگان داعش بزودی اعلام خواهد شد.

راهکار مقابله با حمله شیمیایی داعش

نجم الجبوری فرمانده عملیات نینوا گفت: عملیات آزاد سازی نینوا مطابق برنامه پیش می رود و نیروها در همه محورها پیشروی هایی داشته اند.

وی افزود: مناطقی که آزاد شده اند شامل هزاران منزل است و آنگونه که برخی تصور می کنند جمعیت کمی در این مناطق بوده است، نیست. ما موفق شدیم که ساکنان این مناطق را از آتش جنگ دور کنیم و بسیاری از روستاها را آزاد کردیم.

الجبوری تاکید کرد: برخی محورها تاکنون جنگ شروع نشده است. نباید دشمن را دست کم بگیریم. ما طرح ها و آمادگی هایی در صورت به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی داعش همانند ماسک و دیگر ادوات بازدارنده در اختیار داریم.

حمادی: ۴۰ درصد از نینوا از داعش آزاد شده است

نوفل حمادی استاندار استان نینوا در شمال عراق اعلام کرد: نیروهای عراقی به استان موصل رسیده اند و این سبب شور و شعف شهروندان و آوارگان شده است.

وی افزود: سه سال تقریبا زمان کمی نبود و ما منتظر آزاد سازی استان عزیزمان و اهتزاز پرچم عراق بر بالای آن و آزادی سازی آن هستیم به ویژه که الانبار و صلاح الدین از داعش آزاد شده اند.

حمادی تاکید کرد: ۴۰ درصد از اراضی استان نینوا آزاد شده است و همه روستاهایی که آزاد شده اند با مقاومت اندک داعش روبرو بوده است که درهم شکستن داعش و نابودی روحیه آنها را نشان می دهد.

وی به روحیه بالای نیروهای عراقی در جریان عملیات آزاد سازی موصل اشاره کرد.

دفع یورش داعش به سنجار

غیاث السورجی از مسئولان اتخادیه میهنی کردستان عراق گفت: نیروهای پیشمرگه و ائتلاف بین المللی، یورش داعش را به سنجار در غرب موصل از سمت سایلو دفع کردند.

وی افزود: داعش از سه خودرو بمب گذاری استفاده کرد.

نقشه کشف شده از داعش در موصل

منابع عراقی در نینوا اعلام کردند: شهروندان موصلی هنگامی که به یکی از مراکز داعش که از بیم حملات هوایی سریعا تخلیه شده بود وارد شدند و در آن نقشه بزرگی در اتاق امنیتی موسوم به نقشه سرزمین خلافت پیدا کردند. شهروندان به امید یافتن برخی از مفقودان به این مرکز وارد شدند اما با این نقشه روبرو شدند.

این منابع بیان کردند: این نقشه علاوه بر مناطق تحت اشغال داعش در عراق و سوریه مناطقی جدیدی که داعش قصد ملحق کردن به خلافت خود خوانده اش را داشت، نشان می دهد. بیشتر این مناطق در کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر و مغرب عربی هستند که این نشان دهنده خطرناک بودن داعش است.

آتش در مواضع تخلیه شده داعش

یک منبع در استان نینوا فاش کرد: مواضع تخلیه شده و خالی داعش در حال سوختن است. این مواضع خیلی سریع به دنبال عملیات آزاد سازی موصل تخلیه شده اند. برخی از این مواضع را ادارات و مراکز دولتی تشکیل می دهند که از سوی داعش به عنوان مرکز الحسبه، امنیتی و بیت المال غصب شده بود.

این منبع بیان کرد: مشخص نیست که چه طرفی در ورای آتش سوزی است.

فرار موصلی ها از داعش

منابع وابسته به سازمان ملل از فرار ۹۰۰ موصلی از چنگال داعش پس از شروع عملیات آزاد سازی موصل خبر دادند.

آزاد سازی ۳۵۲ کیلومتر درجنوب موصل

منابع وابسته به پلیس عراق در موصل از آزاد سازی ۳۵۲ کیلومتر از مناطق جنوبی موصل در جریان عملیات نینوا ما داریم می آییم خبر دادند.

انفجار مراکز از سوی داعش

عبدالکریم کیلانی از مسئولان شورای استان نینوای عراق گفت: تروریستهای داعش ساختمان استانداری در منطقه الدواسه در مرکز موصل را منفجر کردند. آنها از بشکه های انفجاری برای این منظور استفاده کردند.

وی افزود: تروریستهای داعش همچنین اقدام به منفجر کردن ساختمان های اداره ثبت احوال، گذرنامه در منطقه باب البیض در مرکز موصل با بشکه های انفجاری کردند.

موضع گیری معاون نخست وزیر ترکیه درباره عملیات موصل

معاون نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی خواستار تدوین یک برنامه بین المللی در دوران پس از آزادی کامل شهر موصل از اشغال تروریست ها شد.

«نعمان کورتولموش» معاون نخست وزیر ترکیه امروز در اظهاراتی مداخله جویانه در این باره گفت: باید موصول پس از آزادی توسط مردم این شهر اداره شود. اداره این شهر توسط گروه هایی از مناطق مختلف به بروز برخی مشکلات منتهی خواهد شد.

وی مدعی شد: امیدوارم عملیات آزادسازی موصل به گونه ای به اتمام برسد که این منطقه دیگر در معرض مخاطرات تفرقه آمیز قرار نگیرد.

معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه سخنان تفرقه آمیز خود تهدید کرد: هرگونه حمله احتمالی حشد الشعبی به سنی ها در موصل، عواقب بدی را با خود به همراه خواهد داشت و ترکیه نیز هر اقدامی را برای جلوگیری از چنین اقدامی به انجام خواهد رساند.

وی در ادامه سناریوی غربی- وهابی در راستای تفرقه افکنی میان اهل تسنن و تشیع را اینگونه جمع بندی کرد: در صورت پاکسازی قومی علیه گروه های سنی در این شهر، ترکیه حتی ممکن است به اقدام نظامی نیز مبادرت ورزد. لذا اگر لازم باشد به این عرصه ورود خواهیم کرد.

نشست درباره موصل در فرانسه

« رومن نادال» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه از دعوت رسمی مقامات فرانسوی از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست بین المللی بحران شهر موصل در عراق خبر داد.

بنا بر این گزارش، نادال همچنین گفت: نشست همکاری فوق در جهت تثبیت شرایط موصل، می بایست تمامی شرکای عراق را در چارچوب ائتلاف ضد تروریستی بر علیه گروه داعش دور هم جمع نماید. در همین راستا از ایران نیز برای حضور در این نشست دعوت به عمل آمده است. کاخ الیزه برگزاری نشست بین المللی در خصوص بحران موصل را در روزهای ۲۰ تا ۲۵ اکتبر در پایتخت فرانسه تایید نموده بود