حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

از کمر خم شده کارگران زیر بار هزینه مسکن تا معضل کارگاه‌های زیرزمینی

رئیس شورای کار کمباین سازی اراک گفت: بنده اگر وزیر کار بودم به عنوان اولویت برای کارگران ابتدا وضعیت پرداخت حقوق و امنیت شغلی را پیگیری می‌کردم تا کارگران با اطمینان خاطر بیشتری به کار ادامه دهند.

 

محمدحسین بیات در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که اگر وزیر کار بودید چه موضوعی را به عنوان اولویت جامعه کارگری پیگیری می‌کردید، اظهار کرد: جامعه کارگری در حال حاضر درگیر مشکلاتی از جمله حقوق و مزایا و نبود امنیت شغلی است، بنده اگر وزیر کار بودم امنیت شغلی را برای کارگران فراهم می‌کردم، چراکه این نبود امنیت شغلی قطعا آسیب‌های زیادی از جمله آسیب اجتماعی و روانی به کارگران وارد خواهد کرد.

 

وی افزود: بعضا در برخی شرکت‌ها، کارگرانی هستند که دارای سوابق کار بالا یا در شرف بازنشستگی هستند، اما قراردادهای کوتاه مدت چندماهه با آنها منعقد می‌شود که این موضوع امتیاز یکطرفه برای کارفرما و ظلم در حق کارگر است، چراکه کارگر همواره نگران قراردادهای بعدی و آینده شغلی است.

 

رئیس شورای کار کمباین سازی اراک در خصوص مشکل حقوق و مزایا تصریج کرد: با شرایط اقتصادی و تورم موجود در جامعه، متاسفانه حقوق کارگر کفاف دخل و خرج زندگی را نمی‌دهد، افزایش قیمت نیز که به هیچوجه تابع نرخ تورم و نرخ معیشت اعلامی از سوی بانک مرکزی نیست و قطعا بنده اگر در جایگاه وزیر بودم این مورد را به طور حتم پیگیری می‌کردم.

 

بیات ادامه داد: همچنین دولت باید در کنار این موارد، تعاونی مسکن را نیز برای کارگران فعال کند تا کارگران زیربار هزینه های مسکن با این شرایط کمر خم نکنند، راه اندازی تعاونی مصرف که سابقا وجود داشت در حال حاضر به شدت مورد نیاز است. تامین این موارد انگیزه برای کار در کارگر ایجاد خواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: نبود امنیت شغلی باعث بروز آسیب های اجتماعی خواهد شد، به طور مثال زندگی مشترک یکی از اعضای جامعه کارگری به سبب نبود امنیت شغلی در همان ابتدا به جدایی کشیده شد و از اینگونه موارد در سطح جامعه وجود دارد. عدم توانایی در تامین معاش و مخارج مشکلات زیادی را برای جامعه کارگری ایجاد خواهد کرد و اثرات منفی مستقیمی دارد.

 

رئیس شورای کار کمباین سازی اراک تصریح کرد: رسیدگی به پرداخت بیمه‌های کارفرمایی نیز از موارد اولویت دار دیگر است، برخی کارگران در کارگاه‌های کوچک به شکل زیرزمینی کار می‌کنند و شرایط شغلی خوبی ندارند، حق بیمه و حتی مزد آنها نیز مرتب و ساماندهی شده پرداخت نمی‌شود که تامین اجتماعی باید بر اساس وظایف ذاتی خود نظارت بر کارگاه‌های بزرگ و کوچک را در دستور کار خود داشته باشد، بعضا اینگونه موارد کارگران را دچار مشکلاتی کرده و برخی در زمان بازنشستگی دچار معضل و مشکل حقوقی می‌شوند.

 

بیات ادامه داد: برخی جلسات دادگاه و شوراهای حل اختلاف نیز مرتبط با همین موارد در حوزه‌های عدم پرداخت مناسب مزایاست که با پیگیری و نظارت از مسئولین تامین اجتماعی می توان از بروز چنین مواردی جلوگیری کرد.

 

وی در خصوص حمایت از تشکل های کارگری افزود: تشکل های کارگری معمولا در شرکت ها مظلوم واقع شده اند و قانون حمایت لازم از این تشکل ها را انجام نمی دهد. کارفرما معمولا از موضع قدرت برخورد می‌کند و به سبب بار مالی، آنچه را که باید به انجام نمی‌رساند، لذا اگر این تعامل در چارچوب قانون ایجاد شود و کارفرما بستر کار و آرامش در محیط کار را ایجاد کند، قطعا انگیزه لازم برای کارگر نیز ایجاد خواهد شد.

 

بیات همچنین در رابطه با حذف پیمانکاران تامین نیرو نیز ادامه داد: برخی پیمانکاران تامین نیرو ماهیانه ۴ درصد از حقوق کارگران را به عنوان حق مدیریتی یا پیمانکاری دریافت می کنند و هیچ تعهد و مسئولیتی از جمله ایاب و ذهاب، ایمنی کار و …نیز در قبال نیرو ندارند و همه بر عهده شرکت مادر است و پیمانکار تنها یک بار مالی برای شرکت ایجاد کرده در نتیجه می طلبد این پیمانکاران از جامعه کار حذف شوند تا از این طریق علاوه بر ایجاد انگیزه، امنیت شغلی برای کارگران نیز فراهم شود.

روز جهانی کارگر؛ کانون نویسندگان ایران خواهان آزادی کارگران زندانی شد

کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز جهانی کارگر بیانیه‌ای منتشر کرده و خواهان به رسیمت شناختن حق اعتصاب برای کارگران و آزادی کارگران زندانی شده است.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری, نویسندگان

وضعیت کارگران در روز جهانی کارگر و ضرورت همبستگی کارگران

در روز جهانی کارگر امسال، زندگی برای کارگران ایران سخت‌تر از همیشه شده است. اگر پیش از این می‌توانستند صورت خود را با سیلی سرخ کنند و هرطور که شده هزینه‌های یک زندگی بسیار ساده را تامین نمایند، امروز دیگر «ادامه حیات» بدون احقاق حقوقشان به هیچ نحوی از انحا میسر نیست!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش