مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

ارمنستان خواستار فشار جامعه بین‌الملل برای بازگشایی کریدور لاچین شد

معاون وزیر خارجه ارمنستان از جامعه بین‌الملل خواسته است تا به باکو برای بازگشایی کریدور لاچین برای عبور کامیون‌های ارمنستان اعمال فشار کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مقام‌های ارمنستان روز گذشته (جمعه) با متهم کردن جمهوری آذربایجان به اجرای محاصره سه روزه کمک‌های بشردوستانه به منطقه قره‌باغ کوهستانی، از متحدان بین‌المللی خود درخواست کردند تا فشارها به باکو را تشدید کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این خصوص گزارش کرد، «واهان کاستانیان» معاون وزیر خارجه ارمنستان، باکو را به مسدود کردن کریدور لاچین متهم کرد و از متحدان بین‌المللی ایروان خواست تا وارد عمل شده و اجازه عبور ۱۹ کامیون حامل ۴۰۰ تن کمک بشردوستانه از این گذرگاه را بدهند.

طبق گفته مقام‌های ارمنستان، کامیون‌های مذکور از عصر ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد ماه) در این گذرگاه متوقف شده‌اند.

معاون وزیر خارجه ارمنستان در این خصوص گفت: «فشار بیشتر شرکای بین‌المللی ما به باکو بسیار مهم است. ما بیانیه‌های مختلفی را از همکاران مختلف خود شنیده‌ایم اما فکر نمی‌کنیم که کافی باشد».

کاستانیان پیش‌تر، جمهوری آذربایجان را به نادیده گرفتن حکم دیوان بین‌المللی دادگستری متهم کرده بود که این دادگاه به مقام‌های باکو دستور داده بود، عبور و مرور بدون مانع در کریدور لاچین، تنها جاده‌ای که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می‌کند، تضمین کند.

طبق این گزارش،‌ تداوم درگیری‌ها در خصوص این جاده، مانع از ارسال مواد غذایی به این منطقه شده بود و به تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان دامن زده است. جمهوری آذربایجان و ارمستان از زمان پایان حاکمیت جماهیر شوروی، تاکنون دو بار با یکدیگر وارد جنگ شده‌اند.

جاده لاچین که صلحبانان روس مسئول تامین امنیت آن هستند از دسامبر نزدیک به هفت ماه است که توسط افراد مرتبط با جمهوری آذربایجان مسدود شده است. در آوریل نیروهای جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی در آنجا ایجاد کرد ه با اعتراض شدید ارمنستان همراه شد.

دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون دو جنگ را بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی از سر گذرانده‌اند. در سال ۲۰۲۰ جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی از دست رفته در یک درگیری پس از فروپاشی شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ را پس گرفت.

طبق گفته رسانه‌های ارمنستان، کامیون‌ها و دیپلمات‌های خارجی در حال حاضر در روستای کُریندُر در مرز ارمنستان با قره باغ کوهستانی که در انتهای کریدور لاچین است، حضور دارند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که تلاش ارمنستان برای ارسال کاروان به قره باغ کوهستانی «تحت پوشش کمک‌های بشردوستانه را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی (جمهوری) آذربایجان می‌داند». باکو همچنین ایروان را به قاچاق تسلیحات به قره باغ کوهستانی متهم کرده است.

جدیدترین دور تنش‌ها میان باکوو ایروان، چند هفته از مذاکرات بین طرفین در بروکسل و واشنگتن با هدف کاهش تنش‌ها میان دو کشور پس از افتتاح یک ایست بازرسی جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین در ماه آوریل رخ می‌دهد.

در آن برهه از زمان، جاده لاچین به مدت چهار ماه توسط معترضانی مسدود شده بود که مدعی بودند که ارمنستان به طور غیرقانونی استخراج معادن انجام می‌دهد و همچنین مرتکب دیگر سوء‌استفاده‌های زیست‌محیطی در این منطقه می‌شوند؛ ادعایی که مقام‌های ارمنستان آن را بارها رد کرده‌اند.

پیش از این، «واهان کاستانیان» معاون وزیر خارجه ارمنستان گفته بود که یک کاروان ارمنستانی که محموله بشردوستانه برای ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی حمل می‌کرد نتوانسته به دلیل عدم دریافت مجوز از طرف آذربایجانی وارد کریدور لاچین شود.

جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. با این حال درگیری‌های مرزی ادامه داشته و دو طرف یکدیگر را به تنش‌آفرینی متهم می‌کنند.

یکی از مهمترین مشکلات باقیمانده بر سر مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان پیش از این با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در حال پاکسازی قومی در منطقه است، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در پی تداوم مسدود شدن گذرگاه لاچین کمک خواست.

نخست‌وزیر ارمنستان پیش‌تر گفته بود ایروان آماده است منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد مشروط بر این که باکو امنیت جمعیت ارمنی این منطقه را تضمین کند.

ادعای جدید باکو: روسیه از اجرای مفاد تفاهم نامه آتش‌بس قره باغ خودداری کرده است

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای، روسیه را به نقض تعهد حفظ آتش بس جنگ قره باغ متهم و ادعا کرد: روسیه از اجرای مفاد تفاهم‌نامه آتش‌بس جنگ سه سال پیش قره‌باغ خودداری کرده و از ارامنه حمایت می‌کند. به گزارش امروز (یکشنبه) ایرنا و به نقل از خبرگزاری آذرتاج، وزارت امور خارجه ... ادعای جدید باکو: روسیه از اجرای مفاد تفاهم نامه آتش‌بس قره باغ خودداری کرده است

ادامه

آذربایجان, آمریکا, اتحادیه اروپا, ارمنستان, بلژیک, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, روسیه, شمال غرب آسیا, گزارش

راهپیمایی با مشعل به مناسبت گرامیداشت سالروز کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی

حدود ۱۰ هزار تن از مردم ارمنستان که مشعل در دست داشتند یکشنبه شب به مناسبت گرامیداشت سالروز “کشتار ۱.۵ میلیون تن از ارامنه در ترکیه عثمانی” در بیش از یک قرن پیش، به خیابان‌های ایروان آمدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این راهپیمایی از یکی از میادین مرکزی ایروان به سمت ... راهپیمایی با مشعل به مناسبت گرامیداشت سالروز کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, ترکیه, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, شمال غرب آسیا, نسل کشی

رایزنی باکو با واشنگتن درباره تنش با ارمنستان

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در ملاقات با مقام آمریکایی آخرین تحولات در منطقه و تنش با ارمنستان را مورد بحث و بررسی قرار داد. به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با مشاور ارشد آمریکا روند عادی سازی و توافق صلح با ارمنستان را مورد بحث قرار داد. در بیانیه ... رایزنی باکو با واشنگتن درباره تنش با ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, اتحادیه اروپا, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق اروپا, شمال غرب آسیا, قفقاز

مقام روسی: آنگلوساکسون‌ها در پس فراخوان‌ها برای ایجاد ناامنی در شمال قفقاز هستند

نیکلای پاترشوف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه گفت: آنگلوساکسون‌ها و همدستان آنها عامل تحریک اعتراضات گسترده و حملات تروریستی در شمال قفقاز هستند. به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری تاس، نیکلای پاترشوف که در یک نشست امنیتی در منطقه فدرال قفقاز شمالی صحبت می‌کرد، با بیان این مطلب افزود: امروز برای تحریک رفتار ... مقام روسی: آنگلوساکسون‌ها در پس فراخوان‌ها برای ایجاد ناامنی در شمال قفقاز هستند

ادامه

امنیتی, تروریسم, جنوب شرق اروپا, روسیه, شمال غرب آسیا, صلح, قفقاز