مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

ادعای جدید باکو: روسیه از اجرای مفاد تفاهم نامه آتش‌بس قره باغ خودداری کرده است

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای، روسیه را به نقض تعهد حفظ آتش بس جنگ قره باغ متهم و ادعا کرد: روسیه از اجرای مفاد تفاهم‌نامه آتش‌بس جنگ سه سال پیش قره‌باغ خودداری کرده و از ارامنه حمایت می‌کند.

به گزارش امروز (یکشنبه) ایرنا و به نقل از خبرگزاری آذرتاج، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به بیانیه روز گذشته وزارت خارجه روسیه درباره روند اوضاع در منطقه قفقاز جنوبی و ادامه تنش بین باکو و ایروان، این گونه موضع گیری‌ها را باعث سوء تفاهم و ناامیدی خواند.

وزارت امور خارجه روسیه اخیرا طی بیانیه‌ای نسبت به بدتر شدن وضعیت تشدید بحران انسانی در شهر خانکندی مرکز قره باغ و اطراف آن ابراز نگرانی کرده و با اشاره به کمبود شدید مواد غذایی، دارو و مایحتاج اولیه برای ارامنه ساکن در منطقه، آذربایجان را مسبب این اوضاع معرفی کرده بود.

به گزارش آذرتاج، وزارت خارجه روسیه همچنین در این بیانیه از مقامات جمهوری آذربایجان خواسته بود تا اقدامات فوری برای رفع انسداد سریع جاده لاچین ـ خانکندی، از سرگیری تردد بدون مانع ارامنه، وسایل نقلیه و محموله‌ها در این مسیر و نیز تامین انرژی منطقه انجام دهد.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین برای برگزاری نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو به منظور مذاکره درباره پیمان صلح بین باکو و ایروان اعلام آمادگی کرده بود.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه خود، این موضع گیری روسیه را ناامید کننده خواند و اعلام کرد: تفسیر وزارت خارجه روسیه از تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری آذربایجان در زمینه به رسمیت شناختن قره باغ به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک جمهوری آذربایجان، غیرقابل قبول و مغایر با سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است.

دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان در این بیانیه با اعلام آمادگی مقامات باکو برای برداشتن گام‌های عملی دستیابی به معاهده صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر پایبندی خود به بیانیه‌های سه‌جانبه آتش بس جنگ دوم قره باغ تاکید و اعلام کرد: تلاش برای سیاسی کردن ایجاد پاسگاه کنترل مرزی در لاچین و ادعای بروز بحران انسانی در منطقه بی‌اساس است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با ادعای این که باکو همواره به بیانیه سه‌جانبه امضا شده بین سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان و فدراسیون روسیه وفادار بوده است، مدعی شد: طرف ارمنی از روز اول امضای این بیانیه سه‌جانبه، به بسیاری از مفاد امضا شده عمل نکرده و طرف روسی نیز از اجرای کامل بیانیه در چارچوب تعهدات خود خودداری کرده است.

دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان، بیانیه وزارت امور خارجه روسیه درباره تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری آذربایجان را غیرقابل قبول خوانده و اعلام کرد: آذربایجان پس از جنگ ۴۴ روزه پنج اصل اساسی برای برقراری روابط با ارمنستان و امضای معاهده صلح پیشنهاد کرده که تعیین حدود مرزها یکی از مهمترین آنهاست.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه مفصل خود، روسیه را به بی عملی در تضمین شرایط آتش بس در منطقه قره باغ متهم کرده و آورده است: با وجود هشدارهای مکرر جمهوری آذربایجان مبنی بر فعالیت غیرقانونی در جاده لاچین، حمل و انتقال تجهیزات نظامی از ارمنستان به خاک آذربایجان، تردد غیرقانونی شبه نظامیان ارمنی در منطقه و انتقال غیرقانونی اتباع کشورهای ثالث به مرکز قره باغ در سایه بی عملی نیروهای روسی اتفاق افتاده است.

دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان ایجاد پاسگاه ایست بازرسی در جاده لاچین ـ خانکندی را مطابق با قوانین این کشور و مقررات بین المللی و هدف از این کار را جلوگیری از این گونه فعالیت غیرقانونی و تضمین شفافیت تردد در این مسیر عنوان و اعلام کرد: طی چند ماه گذشته، صدها تن از ساکنان ارمنستان به صورت منظم و شفاف از این ایست بازرسی تردد کرده اند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان بار دیگر بدون ارایه سندی، طرف ارمنی را به اقدامات تحریک‌آمیز نظامی، نقض آتش بس و حتی انجام قاچاق با استفاده از خودروهای کمیته بین المللی صلیب سرخ متهم و اعلام کرد: امکان رفع نیازهای ساکنان ارمنی مرکز قره‌باغ از طریق جاده آغدام – خانکندی وجود دارد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، نیروهای حافظ صلح روسیه را به پشتیبانی از نیروهای مسلح ارمنستان متهم و ادعا کرد: برخلاف اعلامیه سه‌جانبه امضا شده آتش بس ۲۰۲۰، نیروهای ارمنی همچنان در خاک جمهوری آذربایجان حضور دارند و خروج آنها از سوی نیروهای حافظ صلح روسی عملی نشده است.

دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان در این بیانیه عنوان کرده است: با وجود تاکید بیانیه سه جانبه آتش بس جنگ قره باغ، ارتباط بدون مانع بخش اصلی خاک جمهوری آذربایجان با خاک جمهوری خودمختار نخجوان از طرقه منطقه زنگه‌زور به بهانه‌های مختلف با مانع مواجه شده است.

دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان در این بیانیه بر علاقه‌مندی خود برای تامین صلح و آرامش در منطقه اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش ایرنا، پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند تا بر روند تداوم آتش بس بین طرفین نظارت کنند ولی در این مدت، آتش بس بین طرف آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ششم مهر ماه ۱۳۹۹ در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ آغاز شد و در ۹ نوامبر(۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹) با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.

جمهوری آذربایجان موفق شد در این جنگ ۴۴ روزه موسوم به جنگ دوم قره‌ باغ که در جریان آن بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای دو طرف کشته شدند، هفت شهرستان و نیز چند منطقه راهبردی قره‌باغ را که در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ به تصرف نیروهای ارمنی درآمده بود، آزاد کند.

نامشخص بودن وضعیت مدیریت شهر خانکندی مرکز قره‌باغ و انسداد گذرگاه لاچین و اجرا نشدن ادعای جمهوری آذربایجان برای ایجاد گذرگاه از خاک ارمنستان به سمت خاک جمهوری خودمختار نخجوان از جمله علل امضا نشدن توافق صلح بین طرفین است و هر کدام از طرف ها بر سیاست‌های خود در قبال مسائل مورد اختلاف تاکید دارند.

مذاکرات صلح و عادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان با میانجی‌گری روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا جریان دارد و سران دو کشور چندین بار با هم دیدار و مذاکره کرده‌اند که آخرین مورد آن روز گذشته و با حضور الهام علی‌اُف رییس جمهور آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و شارل میشل رییس شورای اتحادیه اروپا در شهر بروکسل برگزار شد.

روسیه که این روزها درگیر جنگ اوکراین است و عملا در برابر ائتلاف غربی به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکا قرار گرفته، از وارد شدن بازیگران فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا به روند مذاکرات صلح در قفقاز ناخرسند است.

راهپیمایی با مشعل به مناسبت گرامیداشت سالروز کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی

حدود ۱۰ هزار تن از مردم ارمنستان که مشعل در دست داشتند یکشنبه شب به مناسبت گرامیداشت سالروز “کشتار ۱.۵ میلیون تن از ارامنه در ترکیه عثمانی” در بیش از یک قرن پیش، به خیابان‌های ایروان آمدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این راهپیمایی از یکی از میادین مرکزی ایروان به سمت ... راهپیمایی با مشعل به مناسبت گرامیداشت سالروز کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, ترکیه, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, شمال غرب آسیا, نسل کشی

رایزنی باکو با واشنگتن درباره تنش با ارمنستان

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در ملاقات با مقام آمریکایی آخرین تحولات در منطقه و تنش با ارمنستان را مورد بحث و بررسی قرار داد. به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با مشاور ارشد آمریکا روند عادی سازی و توافق صلح با ارمنستان را مورد بحث قرار داد. در بیانیه ... رایزنی باکو با واشنگتن درباره تنش با ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, اتحادیه اروپا, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق اروپا, شمال غرب آسیا, قفقاز

مقام روسی: آنگلوساکسون‌ها در پس فراخوان‌ها برای ایجاد ناامنی در شمال قفقاز هستند

نیکلای پاترشوف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه گفت: آنگلوساکسون‌ها و همدستان آنها عامل تحریک اعتراضات گسترده و حملات تروریستی در شمال قفقاز هستند. به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری تاس، نیکلای پاترشوف که در یک نشست امنیتی در منطقه فدرال قفقاز شمالی صحبت می‌کرد، با بیان این مطلب افزود: امروز برای تحریک رفتار ... مقام روسی: آنگلوساکسون‌ها در پس فراخوان‌ها برای ایجاد ناامنی در شمال قفقاز هستند

ادامه

امنیتی, تروریسم, جنوب شرق اروپا, روسیه, شمال غرب آسیا, صلح, قفقاز

تبادل آتش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان چند کشته و مجروح برجای گذاشت

نیرو‌های نظامی باکو و ایروان در منطقه مرزی بار دیگر به روی یکدیگر آتش گشودند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان هر دو مدعی مالکیت بر منطقه قره باغ هستند. این ادعا در نهایت به جنگ خونین میان دو طرف انجامید که در نهایت باکو توانست با تحمیل توافقی به ایروان، به میزان ... تبادل آتش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان چند کشته و مجروح برجای گذاشت

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, اوکراین, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز