اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

اخطار جدی چین به آمریکا برای تصویب لایحه هنگ‌کنگ

دستگاه دیپلماسی چین تصویب لایحه‌ای مداخله‌جویانه درباره هنگ‌کنگ در مجلس نمایندگان آمریکا را محکوم کرده و در خصوص اقدام متقابلی سخت هشدار داد.

 

دولت چین در واکنش به تصویب لایحه‌ای در حمایت از اعتراضات هنگ‌کنگ اعلام کرد تلاش آمریکا در ادامه دادن به تحرکات غلط، اقدامات متقابل سختی را در پی خواهد داشت.

 

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌بی‌اس»، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه هشدار داد، تصویب این لایحه در آمریکا به «تحریک مجرمین خشونت‌طلب» و «ایجاد اختلال در هنگ‌کنگ و حتی نابودی آن» منجر خواهد شد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی چین که میزبان «ویلیام کوهن» وزیر دفاع پیشین آمریکا بود چنین قانون‌گذاری را موجب تضعیف اعتماد دوجانبه بین پکن و واشنگتن دانست. او گفت:‌‌ «در حال حاضر روابط آمریکا-چین به مقطع حساسی رسیده است. اما تأسف می‌خوریم که برخی سیاست‌مداران در آمریکا درحد جنون آمیزی به‌دنبال لکه‌دار کردن اعتبار، حمله و تهمت زنی به چین هستند».

 

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز پنجشنبه از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرد لایحه‌ای که توسط مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از معترضان هنگ‌کنگی تصویب شده است، وتو کرده و مانع از تبدیل شدن آن به قانون شود.

 

شوانگ همچنین «لایحه حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» را برخلاف منافع چین و منافع آمریکا در این منطقه خودمختار دانست و گفت: «از آمریکا می‌خواهیم که اوضاع را درک کرده و اقدامات غلط خود را پیش از آن‌که بسیار دیر شود متوقف کرده، از تبدیل این لایحه به قانون جلوگیری کند و فوراً به دخالت در امور هنگ‌کنگ و امور داخلی چین خاتمه دهد».

 

شوانگ افزود:‌ «اگر آمریکا به این اقدامات غلط ادامه دهد، چین بدون شک دست به اقدامات متقابل سختی خواهد زد».

 

این هفته به رغم هشدارهای مکرر پکن به واشنگتن درباره لزوم عدم مداخله در امور هنگ‌کنگ و چین، سناتورهای آمریکایی به اجماع آرا طرح موسوم به «لایحه دموکراسی و حقوق بشر هنگ‌کنگ» را تصویب کردند. مجلس نمایندگان آمریکا نیز بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) طرح مداخله‌جویانه دیگری را به تصویب رساند.

 

سناتورهای آمریکایی همچنین طرحی را تصویب کردند که در صورت امضای آن توسط ترامپ و تبدیل آن به قانون، فروش و صادرات گاز اشک آور، اسپری فلفل، گلوله‌های پلاستیکی و دیگر مهمات به پلیس هنگ‌کنگ را ممنوع می‌کند.

 

نهاد عالی قانونگذاری در چین با محکوم کردن مصوبات سنای آمریکا، این تحرکات را «دخالت فاحش در امور داخلی چین» و به چالش کشیدن «اصل یک کشور و دو سیستم» در قبال هنگ‌کنگ خوانده است.

 

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

 

این منطقه از پنج ماه پیش درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. بر اساس آن هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد. هرچند آن قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است.

فارس

آرمان‌های سوسیالیسم همچنان زنده و پایدارند!

۹ نوامبر (۱۸ آبان) امسال سی‌اُمین سالگرد گشوده شدن دیوار برلین است که به مدّت ۲۸ سال برلین شرقی (پایتخت جمهوری دموکراتیک آلمان) و برلین غربی را از یکدیگر جدا می‌کرد، و البته ربطی به تقسیم آلمان به دو بخش شرقی (جموری دموکراتیک آلمان) و غربی (جمهوری فدرال آلمان که پایتختش بن بود) نداشت.

ادامه

اتحاد شوروی, المان, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, فرانسه, لهستان, مقاله, ناتو, یوگوسلاوی

روسیه نگران از فعالیت‌های آمریکا برای ساخت تسلیحات بیولوژیک

دبیر شورای امنیت روسیه با بیان اینکه پنتاگون در حال ساخت و ایجاد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در سراسر جهان است، افزود: این آزمایشگاه‌ها به منظور ساخت سلاح‌های بیولوژیکی بویژه در کشورهای جامعه همسود راه‌اندازی شده اتفاقی که به شدت نگران کننده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, روسیه, مقاله