هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

آیا به‌نفع شرکت‌های امریکایی‌ست که با “دیپلماسی نظامی” تحریک‌آمیز آمریکا علیه مشتریان بزرگ خود همراه شوند

چین درچارچوب تقویت مقابله با چالش های فزاینده نظامی و سیاسی آمریکا و برای متوقف کردن برنامه فروش تسلیحاتی واشنگتن به تایوان به ابزارهای مقاومتر و موثرتری از جمله تحریم تسلیحاتی شرکت‌های فروشنده این تسلیحات به تایوان روی آورده است.

 

به گزارش ایرنا ، چین این روزها بیش از هر زمان دیگری در برابر آمریکا دست به اقدامات تلافی جویانه می زند و بارها گفته است که مرعوب تحرکات و قدرت نظامی آمریکا نخواهد شد و فروش‌های بزرگ تسلیحاتی آمریکا به تایوان را برنمی‌تابد.

 

در تازه ترین مورد «جایو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش اعضای مجتمع نظامی-صنعتی ایالات متحده را که در فروش تسلیحات برنامه ریزی شده آمریکا به تایوان نقش دارند، تحریم خواهد کرد. شرکت‌هایی که وی آشکارا از آنها نام برد شامل بوئینگ، لاکهید مارتین و ریتون هستند. این یک تصمیم کاملاً قابل توجیه است که نشان می‌دهد چین از منافع ملی خود در برابر اقدامات تجاوزکارانه و تحریک آمیز آمریکا دفاع خواهد کرد.

 

«آندره کوریبکف» تحلیگر مسایل سیاسی آمریکا در مسکو بر این باور است که سیاست “دیپلماسی نظامی” ایالات متحده که اشاره به استفاده آمریکا از ابزارهای نظامی برای ارتقای منافع سیاسی در خارج از کشور می‌باشد، بی‌ثبات کننده در جهان است. این کشور می‌خواهد به منطقه‌ای اسلحه بفروشد که اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌المللی، از جمله خود ایالات متحده آن را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از چین به رسمیت می‌شناسند.

 

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، هرچند به اشتباه در حال انجام این محاسبه است که این حرکت باعث حمایت رای‌دهندگان از او می‌شود و همچنین راهبرد بزرگ آمریکا در تلاش برای “مهار” چین را عملی می‌کند.

 

بدون شک این حرکت برنامه ریزی شده نه به نفع ایالات متحده و نه بقیه کشورهای جهان است. باعث تعجب است که عناصر بروکراسی نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکا برای حفظ و تامین منافع این کشور به دنبال چنین تحریکاتی علیه چین باشند. این مجموعه نظامی و صنعتی دست به اقداماتی برای افزایش نفوذ آمریکا در مناطق مختلف جهان می‌زند که باعث بیزاری دنیا و مردم کشورهای مختلف شده است.

 

تلویزیون مرکزی چین در این باره آورده است: چین با ایستادن در برابر این ساختار نظامی – صنعتی ایالات متحده، به جهان نشان می‌دهد که چنین اقدامات براندازی را تحمل نخواهد کرد. این می تواند به نوبه خود باعث تشویق سایر کشورها شود تا هر زمان که “دیپلماسی نظامی” آمریکا تهدیدی برای منافع آنها باشد، دست به اقدام متقابل بزنند. شرکت‌هایی که در این طرح های خصمانه شرکت می‌کنند شایسته تجارت با کشورهایی نیستند که آنها را مورد تهدید قرار داده‌اند.

 

کوریبکف بر این باور است که شرکت های یاد شده آمریکا بازیگران جهانی بسیار مهمی برای پیشبرد منافع آمریکا هستند و اگر ارتباطاتشان هم با دیگر کشورها قطع شود باز هم از چنین فروش های تسلیحاتی دست برنمی‌دارند. اما چین به آنها گوشزد کرد که جهان دیگر تک قطبی نیست و گزینه‌های فراوانی برای مقابله جویی وجود دارد و آنها بهای اقداماتشان را خواهند پرداخت و بهتر است سود و زیان کارهای خود را بدرستی محاسبه کنند.

 

آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر همه بخش های اقتصادی در دنیا چند قطبی هستند، زیرا دستیابی به انحصار سخت است. فروشندگان تسلیحات آمریکا به کشورها و مناطق دیگر با فرض اینکه مشتریان شان به آنها احتیاج دارند، دست از فروش های نظامی برنمی دارند، اما در واقع این شرکت ها هستند که به آن مشتریان نیاز دارند. بوئینگ و دیگران شاید با دریافت خدمات از دولت ایالات متحده به بقای خود ادامه دهند اما با تحریم و فشار کشورهای دیگر رشد و سود جهانی آنها بسیار کمتر خواهد شد.

 

به همین دلیل، چین تاکید ورزیده است که این شرکت ها باید محاسبات سود و هزینه را بدرستی انجام دهند تا ببینند آیا واقعاً ارزش این را دارد که با “دیپلماسی نظامی” تحریک آمیز آمریکا علیه مشتریان بزرگ خود همراه شوند و یا به دلایل خاص خود دست به اقداماتی نظیر فروش‌های تسلیحاتی به تایوان بزنند.

 

اقدام پکن نشان داد که زمان آن فرا رسیده است آنها دریابند که نمی‌توانند از مجازات آسیب‌زدن به منافع ملی کشورهای دیگر مصون بمانند.  بنابراین تحریم های قابل توجیه چین پیامی قدرتمند به آمریکا است که طبیعتا بتدریج کشورهای دیگر را نیز به دنبال خود به این مسیر خواهد کشاند و واشنگتن از موج خشم و نفرت کشورهای دیگر در امان نخواهد بود.

نگاهی به انتخابات حسّاس کنونی در آمریکا

گفت‌وگوی «نامهٔ مردم» با کورتیس اَتکینز، مدیر مسئول پیپلز وُرلد (دنیای مردم)، نشریهٔ حزب کمونیست آمریکا، و عضو شورای ملّی حزب کمونیست آمریکا

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, فاشیسم, نئولیبرالیسم

تشدید اقدامات ضد چین، هدف سفر وزری خارجه و دفاع آمریکا به هند

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و مارک اسپر وزیر دفاع این کشور روز گذشته وارد هند شدند تا طبق اعلام منابع آمریکایی با مقامات دهلی نو در باره موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله مسایل سیاسی، دفاعی و فناوری گفت وگو کنند؛ موضوعاتی که با اهداف اعلامی این سفر که بیشتر جنبه تحریک هند علیه ... تشدید اقدامات ضد چین، هدف سفر وزری خارجه و دفاع آمریکا به هند

ادامه

امریکا, اندونزی, جنگ سرد, جنوب آسیا, جهان, چین, سریلانکا, شرق آسیا, هندوستان

چین روند دوری از دلار را تسریع می‌کند

اطلاعات وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد چین برای سومین ماه پیاپی دارایی‌های خود از بدهی دولت آمریکا را پایین آورده و در اواخر ماه اوت به ۱.۷ میلیون دلار رسانده است که پایین ترین رقم از مارس ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین