ناتو با بهانه چین نمی‌تواند «رویای آسیا-اقیانوسیه» خود را محقق کند

نشست سران «ناتو» از سه شنبه ۹ جولای (۱۹ تیر) در واشنگتن آغاز به کار کرده و تا پنجشنبه ۱۱ جولای (۲۱ تیر) ادامه خواهد داشت. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ امسال مصادف با هفتاد و پنچمین سالگرد تاسیس «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (NATO) است. به ادعای آمریکا، این «بلندپروازانه‌ترین اجلاس از زمان پایان جنگ ... ناتو با بهانه چین نمی‌تواند «رویای آسیا-اقیانوسیه» خود را محقق کند

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اروپا, استرالیا, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, چین, ژاپن, شرق آسیا, غرب اروپا, فرانسه, کره جنوبی, ناتو, نیوزلند, هژمونیسم

حکم بی‌سابقه دادگاه فرانسه: «همه زنان افغان» می‌توانند از حق پناهندگی بهره‌مند شوند

دادگاه ملی حقوق پناهندگی فرانسه که به اختصار (CNDA) نامیده می‌شود، روز پنج‌شنبه ۱۱ ژوئیه طی حکمی اعلام کرد «تمامی زنان افغان» که به دلیل اقدامات تبعیض‌آمیز طالبان علیه آنها از افغانستان فرار می‌کنند «می‌توانند به وضعیت پناهندگی دست یابند». یورونیوز: دادگاه در این تصمیم بی‌سابقه «زنان افغان» را یک «گروه اجتماعی» دانسته که صرفا ... حکم بی‌سابقه دادگاه فرانسه: «همه زنان افغان» می‌توانند از حق پناهندگی بهره‌مند شوند

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, پناهجویی, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, سازمان ملل, غرب اروپا, فرانسه

اسپانیا؛ ناتو از استاندارد دوگانه در مورد اوکراین و غزه دوری کند

نخست وزیر اسپانیا از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست به طور مساوی از احترام به قوانین بین‌المللی در غزه و اوکراین بدون «استانداردهای دوگانه» حمایت کنند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، در حالی که در بیانیه پایانی اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن، بیش از ۶۰ بار ... اسپانیا؛ ناتو از استاندارد دوگانه در مورد اوکراین و غزه دوری کند

ادامه

اسپانیا, اسراییل, اوکراین, ایرلند, تحلیل, جنگ نیابتی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, غرب, غرب اروپا, فلسطین, ناتو, نروژ

وزیر‌ دفاع جدید انگلیس: کمک‌های تسلیحاتی به‌اوکراین افزایش می‌یابد

جان هیلی وزیر دفاع جدید انگلیس روز یکشنبه در سفر به شهر بندری اودسا در اوکراین وعده داد که دولت تازه این کشور مهمات، موشک و تسلیحات توپخانه‌ای بیشتری در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت در انگلیس تغییر کرده ... وزیر‌ دفاع جدید انگلیس: کمک‌های تسلیحاتی به‌اوکراین افزایش می‌یابد

ادامه

انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, هلند

انتخابات پارلمانی فرانسه؛ ائتلاف احزاب چپ‌گرا با کسب بیشترین کرسی‌ها در جایگاه نخست قرار گرفت

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد ائتلاف احزاب چپ‌گرا با کسب بیشترین کرسی‌ها در جایگاه نخست قرار خواهد گرفت و حزب «امانوئل ماکرون» و جریان راست افراطی به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار خواهند داشت. به گزارش ایسنا، نتایج اولیه انتخابات حاکی از آن است که در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه ... انتخابات پارلمانی فرانسه؛ ائتلاف احزاب چپ‌گرا با کسب بیشترین کرسی‌ها در جایگاه نخست قرار گرفت

ادامه

جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه

شکست حزب محافظه‌کار بوریس جانسون در انتخابات میان دوره‌ای

بر اساس نتایج اولیه، حزب محافظه‌کار بوریس جانسون کنترل پایگاه‌های دیرینه رای خود در لندن را از دست داده و در دیگر نقاط نیز شاهد ریزش آرای خود در انتخابات محلی بوده است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزرای رویترز، حزب بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در منطقه «واندزوورث» در لندن شکست خورد؛ منطقه‌ای که از ۱۹۷۸ از پایگاه‌های محکم این حزب به شمار می‌آمد. در پایتخت انگلیس، رای‌دهندگان از انتخابات محلی استفاده کردند تا خشم خود نسبت به بحران هزینه‌های زندگی و جنجال «پارتی‌گیت» را ابراز کنند.

 

در انتخابات شورای منطقه «وست‌مینیستر» نیز برای نخستین بار حزب اپوزیسیون کارگر پیروز شد، منطقه‌ای که اغلب نهادهای دولتی در آنجا واقع شده‌اند.

 

محافظه‌کارها همچنین در منطقه بارنت نیز شکست خوردند، منطقه‌ای که از سال ۱۹۶۴، بجز دو انتخابات، در کنترل حزب محافظه‌کار بود.

 

کر استارمر، رهبر حزب کارگر انگلیس در جمع هواداران این حزب گفت: نتایج فوق‌العاده است، واقعا خارق‌العاده است. باور کنید این یک نقطه عطف از اعماق انتخابات سراسری ۲۰۱۹ است.

 

نتایج نهایی این انتخابات که تا اواخر امروز منتشر می‌شود، مهم‌ترین نمود آرای عمومی از سال ۲۰۱۹ است، سالی که بوریس جانسون بزرگترین پیروزی حزب محافظه‌کار را در ۳۰ سال گذشته به‌دست آورد.

 

نتایج اولیه نشان می‌دهد که گرچه این حزب در بعضی از پایگاه‌های مردمی دیرینه خود شکست خورده، اما در مناطق مرکزی و شمالی انگلیس که در سال ۲۰۱۶ حامی سیاست خروج از اتحادیه اروپا بودند، هنوز طرفداران خود را دارد.

 

در همین حال، بوریس جانسون به شکست حزب محافظه‌کار در انتخابات اذعان کرد و گفت که این شکست “پیامی از جانب رای دهندگان برای تمرکز بر مسائل بزرگ‌تر است”.

 

جانسون در اولین واکنش علنی به نتایج انتخابات که طی آن محافظه‌کارها شوراهای اصلی در لندن را از دست داده‌اند، گفت که نتایج اولیه مجموعه‌ای متفاوت از نتایج را برای حزبش به همراه داشت.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وی مسئولیت نتایج را برعهده می‌گیرد، گفت که طبیعتاً این انتخابات میان‌دوره‌ای بوده است. قطعاً مجموعه‌ متفاوتی از نتایج وجود داشت. ما شب سختی را در بخش‌هایی از کشور گذراندیم، اما از جانب دیگر در بخش‌های دیگری از کشور همچنان شاهد هستیم که محافظه‌کارها دستاوردهای چشم‌گیری را در مناطقی رقم زده‌اند که از دیرباز این مناطق به نفع حزب ما رای نداده بودند.

 

جانسون در ماه گذشته میلادی به نقض قوانین قرنطینه کرونا در سال ۲۰۲۰ محکوم شد و نخستین نخست‌وزیر انگلیس شد که در زمان فعالیتش، به نقض قانون محکوم شده است. این انتخابات برای جانسون یک آزمون انتخاباتی به حساب می‌آید.

 

جانسون چندین ماه است که برای بقای سیاسی خود تقلا می‌کند و از دست دادن شوراهای مناطق کلیدی لندن که در آن محافظه‌کارها تقریبا از صفحه محو شدند، فشارها بر روی او را افزایش خواهد داد. این نخست‌وزیر انگلیس با احتمال جرائم بیشتر پلیس به اتهام شرکت در دورهمی‌های دیگر در دوران قرنطینه روبرو است.

 

این انتخابات که روز گذشته (پنجشنبه) برگزار شد، برندگان تقریبا ۷۰۰۰ کرسی شورا را تعیین می‌کند، از جمله تمامی شوراهای بندن، اسکاتلند و ولز و همچنین یک سوم کرسی‌های شورای دیگر نقاط انگلیس.

 

از دست دادن آرای مناطقق وندزوورث، بارنت و وست‌مینیستر نشان‌ می‌دهد که جانسون، که دو بار در انتخابات شهرداری لندن پیروز شده بود، محبوبیت خود را در پایتخت کشورش از دست داده است؛ ظاهرا حمایت او از بریگزیت به قیمت از دست دادن طرفدارانش در لندن تمام شده است، چرا که بخش اعظم رای‌دهندگان در لندن موافق عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا بودند.

 

با این وجود به رغم صدماتی که در انتخابات اخیر به حزب محافظه‌کار وارد آمد، اما کرسی‌های از دست رفته این حزب آنقدرها هم که پیش‌بینی می‌شد زیاد نبود. جان کورتیس، استاد سیاست دانشگاه استراثکلاید می‌گوید، نتایج اولیه نشان می‌دهد که حزب حاکم انگلیس احتمالا ۲۵۰ کرسی را از دست داده باشد؛ آماری که با عدد پیش‌بینی شده ۸۰۰ کرسی، اختلاف زیادی دارد و کورتیس معتقد است که به این ترتیب شاید حزب اپوزیسیون کارگر در انتخابات آینده به عنوان بزرگترین حزب ظاهر نشود.

 

با این حال، برخی از رهبران شوراهای محافظه‌کار جریمه شدن جانسون و هزینه‌های بالای زندگی در دولت او را دلیل از دست دادن کرسی‌های حزب محافظه‌کار دانسته و از جانسون خواستند استعفا دهد.

 

پیش از این نیز برخی از هم‌حزبی‌های جانسون به بحران پارتی‌گیت اعتراض کرده و به دنبال تشکیل جلسه رای اعتماد به این نخست‌وزیر انگلیس بودند.

فرانسه؛ حزب‌های سبز، سوسیالیست و کمونیست به همراه حزب «ملانشون» اتحاد چپ تشکیل دادند

اتحاد چپگراها در فرانسه، در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور با پیوستن حزب سوسیالیست این کشور به ائتلاف «اتحادیه مردمی نوین زیست‌بوم‌گرا و اجتماعی» به رهبری «ژان لوک ملانشون» تقویت شد.

ادامه

جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه

نیویورک تایمز؛ یک‌چهارم مردم انگلیس از تأمین هزینه‌های زندگی عاجزند!

نیویورک تایمز طی گزارشی از سختی‌های تورم در انگلیس نوشت: بسیاری از مردم که زمانی به اصطلاح دخلشان به خرجشان می‌رسید اکنون مجبور شده‌اند تغییراتی در عادات غذایی خود بدهند مثلاً گوشت نخرند و یا حتی فراموش کنند شبکه برق و گاز در خانه دارند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, انگلستان, اوکراین, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, غرب اروپا, گزارش

مسکو ورود نخست وزیر و وزیر خارجه ژاپن به روسیه را ممنوع کرد

وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، مسکو ورود وزیر امور خارجه و نخست وزیر ژاپن به این کشور را به دلیل کارزار غیرمنتظره علیه مسکو از سوی توکیو ممنوع کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, تحریم, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا