چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

ترکیه و اقلیم کردستان عراق قرارداد ۲۵ ساله گاز امضا کردند

یک روزنامه چاپ ترکیه روز دوشنبه مدعی شد که ترکیه و اقلیم کردستان عراق یک قرارداد ۲۵ ساله در خصوص صادرات گاز به ترکیه امضا کردند که به موجب این قرارداد نرخ گاز وارداتی از عراق ثابت و هر یک هزار متر مکعب آن ۲۵۰ دلار خواهد بود.

 

به گزارش ایرنا، روزنامه خبرترک با ادعای اینکه نرخ واردات هر یک هزار مترمکعب گاز طبیعی ترکیه از ایران ۵۰۰ دلار، از روسیه ۴۵۰ دلار و جمهوری آذربایجان ۴۰۰ دلار است، اضافه کرد، با انتقال گاز عراق به ترکیه، این کشور به ارزانترین گاز طبیعی با نرخ ثابت برای یک دوره ۲۵ ساله دست می‌یابد.

 

این روزنامه با اشاره به اینکه شمال عراق، دارای ذخایر غنی گاز طبیعی است، می افزاید: مصرف سالانه گاز طبیعی ترکیه حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیارد متر مکعب است. گاز طبیعی که در شمال عراق استخراج خواهد شد، از سال ۲۰۱۷ میلادی به ترکیه صادر می‌شود.

 

صادرات با سقف چهار میلیارد دلار در سال شروع و بطور مرحله ای به ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش داده خواهد شد.

 

موضوع صادرات گاز اقلیم کردستان عراق به ترکیه در حالی مطرح می شود که صادرات نفت خام از شمال عراق به ترکیه ادامه دارد.

 

اقلیم کردستان عراق در واقع بیش از یک و نیم سال است از طریق تانکرهای نفتکش به ترکیه و از طریق ترکیه به خارج نفت خام صادر می‌‌کند.

 

میزان انتقال نفت از این طریق روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار بشکه است. گفته می شود تاکنون حدود ۱۰ میلیون بشکه از این طریق صادر شده است که ارزش آن یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. شرکتی به نام پاور ترانس که مرکز آن در سنگاپور قرار دارد، این کار را انجام می‌دهد.

 

عراق از نظر هزینه پائین استخراج نفت در دنیا در صدر جدول قرار دارد و از این رو شرکتهای نفتی خارجی و در این میان ترکیه که از امتیاز برجسته جغرافیایی در خرید و انتقال نفت عراق برخوردار است، علاقه نشان می‌دهند.

 

در همین حال صدور نفت عراق از طریق خط لوله کرکوک – یومورتالیک به ترکیه نیز ادامه دارد. اقلیم کردستان عراق با اتصال یک خط لوله دیگر به خط لوله یادشده، قصد دارد صادرات نفت خود به ترکیه و از طریق این خط به بازارهای جهانی را افزایش دهد.

 

گفته می‌شود بعداز ذخیره شدن مقدار لازم نفت صادراتی اقلیم کردستان عراق در یومورتالیک (بندر جیهان ترکیه)، صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به بازارهای جهانی شروع می‌شود.

 

رسانه های ترکیه اخیرا به نقل از منابع اقلیم کردستان عراق مدعی شدند که دولت بغداد برای جلوگیری از اجرایی شدن این طرح، نفت بیشتری در خط لوله کرکوک – یومورتالیک تزریق کرده و ظرفیت انتقال نفت را پر کرده است تا مانع از اقدام یکجانبه اقلیم کردستان در صادرات نفت به ترکیه و بازارهای جهانی شود.

 

این در حالی است که ترکیه به دولت مرکزی بغداد قول داده است تا پیش از کسب موافقت دولت مرکزی، قراردادهای انرژی با اقلیم کردستان عراق را نهایی نکند.

 

در این حال نماینده انحاد میهنی از قرارداد ۵۰ ساله نفتی میان حزب دمکرات کردستان و ترکیه خبر می‌دهد

 

نماینده اتحادیه میهنی در پارلمان کردستان، تاکید کرد که قرارداد ۵۰ ساله نفتی به نفع برخی اشخاص میان حزب دمکرات (پارتی) و ترکیه بسته شده و موجب زیان مالی و قطع حقوق ماهیانه شهروندان اقلیم کردستان شده است.

 

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری ملت، هاوری ملا ستار گفت که بررسی اجمالی قراردادی که برای مدت ۵۰ سال با ترکیه در زمینه نفت اقلیم کردستان بسته شده، نشان می دهد که فقط برخی اشخاص از آن سودمند و منتفع شده اند و زیان های آن بیشتر از سود قرارداد بوده و موجب قطع حقوق کارمندان و حقوق بگیران و افزایش بیکاری در اقلیم، شده است.

 

نماینده اتحادیه میهنی در پارلمان کردستان ضمن اشاره به اینکه قرارداد ۵۰ ساله نفتی به نفع برخی اشخاص میان حزب دمکرات (پارتی) و ترکیه بسته شده، تاکید کرد، هدف از امضای این قرارداد این است که ترکیه در مواقع خطر و بروز تهدید از منافع طرف هایی که قرارداد ۵۰ ساله را با این کشور امضا کرده اند، حمایت کند؛ اما با این وجود اگر قوت مردم اقلیم به حراج گذاشته شود، هیچ دولتی نمی تواند از این طرف ها در اقلیم حمایت و پشتیبانی کند.

 

وی خاطر نشان ساخت که پس از سپری شدن ۷ سال از امضای این قرارداد، اقلیم کردستان ۲۸ میلیارد دلار بدهی دارد و به همین دلیل هر کودکی در اقلیم کردستان پیش از به دنیا آمدن هم بدهکار است.

 

همچنین تاکید کرد که عدم حصول توافق میان اربیل و بغداد نیز به این قرارداد ۵۰ ساله اقلیم با ترکیه، مربوط است و به همین دلیل ۳۲ نماینده پارلمان کردستان خواستار ارائه توضیحات مقامات مطلع دولت اقلیم و طرف های منتفع در این قرارداد درباره مفاد آن شده اند؛ زیرا به دلیل اقدامات این طرف ها است که اقلیم نمی تواند با بغداد به توافق برسد و قادر به تامین حقوق ماهیانه کارمندان خود نیست و مردم اقلیم تاوان این شرایط را می‌دهند.

 

هاوری ملا ستار اعلام کرد که اگر اقلیم کردستان میزان نفتی را که بغداد تعیین می کند به دولت مرکزی تحویل دهد، در ماه بیش از ۳۲۰ میلیارد دینار بودجه را از بغداد دریافت می کند، اما به دلیل این قرارداد ۵۰ ساله نمی تواند نفت خود را به بغداد تحویل دهد.

۲۰۲۱ سال رشد ۱۰.۹ درصدی ویتنام و شرایط متفاوت اقتصادهای پیشرو جنوب شرق آسیا

تارنمای نیکی ژاپن گزارش داد، شش اقتصاد پیشرو در جنوب شرق آسیا طی سال ۲۰۲۱ با شرایط اقتصادی متفاوتی روبرو خواهند شد و به سطح پیش از شیوع بیماری کرونا باز خواهند گشت.

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, سنگاپور, فیلیپین, گزارش, مالزی, ویتنام