خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

بحران ‌لرستان را فرا گرفت / خیابان‌ها‌ لبریز از آب و مردم مجبور به ترک منازل شدند

بارش‌های سیل‌آسا که از روز گذشته در نقاط مختلف کشور آغاز شده‌، سبب خساراتی به روستاها و شهرستان‌ها و انسداد و آب‌گرفتگی در مسیرها و جاده‌ها شده است.

 

به گزارش تسنیم، «سیلاب در راه است» این هشداری بود که در روزهای گذشته هواشناسی لرستان نسبت به آن اخطار داد تا مسئولان استان و مردم برای مقابله با سیلاب احتمالی آمادگی داشته باشند تا همانند سیل ویرانگر فروردین‌ماه امسال غافلگیر نشوند.

 

بارش‌های سیل‌آسا که از چند روز گذشته در نقاط مختلف کشور آغاز شده‌، سبب وارد آمدن خساراتی در بخشی از روستاها و شهرستان‌ها شده است به‌گونه‌ای که در حال حاضر شاهد انسداد بخشی از محورها و آب‌گرفتگی مسیرها و نیز لغو پروازهای فرودگاه‌ها هستیم.

 

این بارندگی‌ها همچنین در بخشی از شهرستان‌ها و مناطق کشور علاوه‌بر اعلام شرایط بحرانی، سبب تخریب برخی ‌منازل ‌شده و اهالی این منطقه را در وضعیت قرمز بارندگی قرار داده‌ است. در ادامه تازه‌ترین اخبار سیلاب ایران را مشاهده می‌کنید:

 

روستاهای معمولان در‌ محاصره سیلاب قرار گرفت

 

پل روستای چم‌کبود معمولان را سیلاب با خود برد و مردم این روستا در محاصره سیل قرار دارند. روستای چم‌کبود معمولان در سیلاب فروردین‌ماه هم در محاصره سیل قرار داشت.

آب‌گرفتگی روستای سفیدکن دورود؛ راه روستا مسدود است

 

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود گفت: آب‌گرفتگی در روستای سفیدکن در حوزه بخش سیلاخور با توجه به شدت بارش‌ها رخ داده و پل دسترسی این روستا فعلاً مسدود است.

 

جعفر لک در گفت‌وگو با تسنیم در دورود اظهار داشت: وضعیت شهرستان دورود بحرانی نیست، آب وارد منازل مردم شهرستان دورود نشده و قطعی برق و گاز نداشتیم.

 

وی با اشاره به بارش دو روز اخیر در دورود افزود: میزان بارندگی در حدود ۱۲۵ میلی‌متر را در این شهرستان داشتیم که خوشبختانه هم آب رودخانه هم خیلی بالا نیامده که بخواهد سرریز کند و بارندگی تا ظهر قطع می‌شود.

 

وزش تندباد و طوفان شن در کرمان ‌

 

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به اینکه وزش تندباد و طوفان شن در کرمان تا پنجشنبه ادامه داد گفت: سرعت وزش باد در کرمان تا ۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

 

مجید سعیدی در گفت‌وگو باتسنیم در کرمان، با اشاره به وزش باد نسبتا شدید و شدید در اکثر مناطق استان کرمان اظهار داشت: طبق پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان وزش باد در شرق استان تا ۸۵ کیلومتر بر ساعت و در غرب و شمال غرب استان تا ۹۵ کیلومتر بر ساعت در برخی نقاط می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه وزش باد در استان از روز سه‌شنبه ششم اسفند آغاز شده افزود: وزش تندباد و وقوع طوفان شن در مناطق مختلف استان تا دو روز آینده ادامه دارد.

 

‌غلظت گرد و غبار هوا در مهران به وضعیت بحرانی رسید

 

کارشناس هواشناسی استان ایلام گفت: طبق داده‌های سامانه پایش هوای کشور هم‌اکنون شاخص آلودگی در شهرستان مهران در جنوب استان ایلام ۴۸۸ میکروگرم بر مترمکعب یعنی وضعیت خطرناک است.

 

احسان احمدی‌نژاد، در گفت‌ وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: به دلیل وزش باد شدید در کشورهای عربی، از بامداد امروز چهارشنبه گردوغبار چند شهرستان استان ایلام را فراگرفته است.

 

کارشناس هواشناسی استان ایلام گفت: طبق داده‌های سامانه پایش هوای کشور هم‌اکنون شاخص آلودگی در شهرستان مهران در جنوب استان ایلام ۴۸۸ میکروگرم بر مترمکعب یعنی وضعیت خطرناک است

 

قطع راه ارتباطی ۲۰ روستای بخش معمولان‌

 

سرپرست بخشداری معمولان با بیان اینکه راه ارتباطی ۲۰ روستای بخش معمولان به سبب بروز سیلاب قطع شده است گفت: پل فلزی روستای چم شهران را سیلاب با خود بُرد.

 

سید حبیب‌الله موسوی در گفت‌وگو با تسنیم در پلدختر با بیان اینکه سطح آب رودخانه کشکان در حال افزایش است اظهار داشت: طبق بازدیدهای میدانی تاکنون آب وارد شهر معمولان‌ و روستاهای این بخش نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه پل روستای چم شهران را آب با خود برد و پل روستای دمرود افرینه هم زیر آب است افزود: گاز شهر معمولان روز گذشته به سبب بالا آمدن دبی رودخانه کشکان و ترکیدن لوله گاز در ورودی شهر معمولان قطع شده و همچنان قطع است.

 

محور کرج ـ چالوس همچنان مسدود است

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز از انسداد محور کرج ـ چالوس خبر داد و گفت: این محور تا اطلاع ثانوی مسدود است.

 

گودرز محمودی در گفت‌وگو با تسنیم در کرج با اشاره به انسداد محور کرج ـ چالوس به دلیل حفظ ایمنی رانندگان عبوری از ساعت ۱۸ روز گذشته اظهار داشت: محور کرج ـ چالوس تا اطلاع ثانوی مسدود است.

 

وی افزود: از شب گذشته تا صبح امروز حدود ۱۵ فقره بهمن کوچک و بزرگ در محور کرج ـ چالوس سقوط کرده است که بلافاصله توسط عوامل راهداری پاکسازی شده است.

 

‌بحران سیلاب به نورآباد رسید‌

 

‌از شب گذشته سیل وارد شهر نورآباد شد و خیابان‌های آن لبریز از آب شد به طوری که بخش زیادی از محلات شهر دچار سیلاب شدند و مردم مجبور به خانه‌های خود شدند.‌‌

تردد در محورهای کوهستانی گلستان فقط با زنجیرچرخ امکانپذیر است

 

معاون راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای گلستان گفت: به رغم بارش برف در ارتفاعات و محورهای کوهستانی استان همه این جاده‌ها باز بوده اما تردد فقط با زنجیرچرخ امکانپذیر است.

 

غلامرضا بیکی در گفت‌وگو با تسنیم در گرگان اظهارداشت: در پی فعالیت سامانه سرد و بارشی در استان از اواخر شب گذشته شاهد بارش برف در اغلب نقاط کوهستانی و مرتفع استان هستیم.

 

وی افزود: با تلاش نیروهای راهداری، پلیس راه و دستگاه‌های امدادی همه راه‌های استان در مناطق کوهستانی باز بوده اما تردد به سبب لغزندگی و برفی بودن محورها تنها با زنجیرچرخ امکانپذیر است.

 

۱۵ روستای بخش مرکزی بروجرد تخلیه شد‌

 

دبیر ستاد بحران شهرستان بروجرد گفت: به‌علت بارندگی شب گذشته مجبور شدیم تعدادی از منازل روستایی را در روستای کاروانه بخش مرکزی تخلیه کنیم.

 

مسعود فلاح در گفت‌وگو با تسنیم در بروجرد اظهار داشت: شرایط آب و هوا در شب گذشته به‌قدری بحرانی بود که حتی گروه‌های امدادی نمی‌توانستند با خودرو از مسیر جاده‌ها عبور کنند.

 

وی با بیان اینکه ۱۵ منزل روستا را در روستای کاروانه تخلیه کردیم و متاسفانه حدود چهار صبح پنج منزل در این روستا تخریب شد افزود: در بخش مرکزی قطعا خسارات زیادی به بخش کشاورزی ما وارد شده است ولی در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی اعلام کرد

.

‌آماده باش صددرصدی ‌در استان مرکزی

 

استاندار مرکزی با بیان اینکه بارش باران در استان مرکزی به ۱۰۰میلی متر می‌رسد از آماده باش ۱۰۰ درصدی مدیریت بحران در استان مرکزی خبر داد.‌

 

سید علی آقازاده در جمع خبرنگاران با اشاره به میزان بارش امروز استان مرکزی اظهارداشت: درسطح استان مرکزی به طور متوسط ۵۰ میلی متر بارندگی داشتیم تقریبا همان آماری که سازمان هواشناسی اعلام کرده بود بارش داشتیم، امیدواریم تا ۱۲ ساعت آینده یعنی تا روزچهارشنبه حدود۵۰ میلی متر دیگر بارش داشته باشیم که مجموع دریافتی‌های استان از این جبهه هوا حدود ۱۰۰میلی متر بارندگی خواهد بود.

 

وی افزود:خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شده لایروبی رودخانه ها، سرکشی به بندهای خاکی وسطح های خاکی استان انجام شده و تا به این لحظه هیچ گونه خسارت ناشی از سیل و مشکلی گزارش نشده است.

 

‌آب سدهای بوستان و گلستان برای کنترل سیلاب‌های احتمالی رهاسازی می‌شود

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: در حال حاضر ۳۸ درصد حجم مخازن سدهای استان آبگیری شده و برای مدیریت سیلاب‌های احتمالی طبق مصوبه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان ۸ میلیون مترمکعب از آب سدهای بوستان و گلستان نیز از امروز رهاسازی می‌شود.

 

علی نظری در گفت‌وگو با تسنیم در گرگان اظهارداشت: با توجه به اخطاریه هواشناسی مبنی بر ورود سامانه پربارش به استان، تمهیدات لازم برای مدیریت این شرایط در دستور کار قرار گرفت.

 

وی گفت: از شب گذشته که بارش‌ها در استان آغاز شد تا کنون در حوزه خلیج گرگان ۳۷ میلی‌متر بارش به ثبت رسیده است. همچنین در حوزه قره‌سو نیز بیشترین حجم بارش باران با ۴۰ میلی‌متر مربوط به شصتکلاته است.

 

‌قطع راه ارتباطی ۵۰ روستای پلدختر‌

 

بخشدار مرکزی پلدختر با بیان اینکه راه ارتباطی ۵۰ روستای بخش مرکزی پلدختر قطع شده است گفت: سیلاب وارد روستای چم‌مهر پایین و بابازید شده است.

 

مرتضی کائیدی‌فرد در گفت‌وگو با تسنیم در پلدختر با بیان اینکه دبی رودخانه کشکان در حال افزایش است اظهار داشت: راه ارتباطی ۵۰ روستای بخش مرکزی پلدختر قطع شده و سیلاب وارد دو روستای چم‌مهر و بابازید شده است.

 

وی افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده طی روزهای گذشته اهالی بابازید و چم‌مهر این روستاها را تخلیه کرده‌اند و مشکل خاصی در روستای چم‌مهر و بابازید وجود ندارد.

 

تخلیه ۱۰۰۰ واحد مسکونی در ضلع غربی شهر پلدختر‌

 

شهردار پلدختر با بیان اینکه طی روزهلی گذشته ۱۰۰۰ واحد مسکونی در ضلع غربی شهر پلدختر تخلیه شده است گفت: در صورت افزایش دبی رودخانه کشکان آب وارد شهر پلدختر خواهد شد.

 

صمد چراغی پور در گفتوگو با تسنیم در پلدختر، با بیان اینکه دبی رودخانه کشکان در حال حاضر در داخل شهر پلدختر۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ متر مکعب است اظهار داشت: برآورد ما این است که تا دو هزار و۵۰۰ متر مکعب هیچ مشکلی نداشته باشیم ولی اگر از این مقدار بیشتر شود با توجه به تکمیل نشدن دیواره ساحلی آب وارد شهر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه هیچ گونه آبگرفتگی در داخل شهر پلدختر در سطح خیابانها ومعابر وجود ندارد افزود: یک ساختمان فرسوده جنب پارک صخرهای تخریب شد و اگر بارندگی‌ها در بالادست وقفه داشته باشد شاید آبها مدیریت شده و وارد شهر نشوند.

کالایی‌سازی درمان و مرگ هزاران نفر در سراسر جهان/امکانات کاملاً رایگان بهداشتی و درمانی برای تهی‌دستان ضروری است

از زباله‌گردها تا فروشندگان مترو و خیابان در معرض آسیب ابتلا به کرونا قرار دارند. همچنین اسکان‌های عمومی مثل کمپ‌های اسکان زباله‌گردها و کارتن‌خواب‌ها نیز به شدت در معرض خطر هستند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, فقر, کودکان کار, گزارش

کوربین در واکنش به سیل اخیر؛ دولت جانسون ماهیت و چهره واقعی خود را نشان داد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که در چند روز گذشته به دلیل سوء مدیریتش در رسیدگی به سیل اخیر در کشورش مورد انتقاد قرار گرفته است، این بار از سوی جرمی کوربین رهبر حزب کارگر به «بی توجهی» به آسیب دیدگان به دلیل سیل ناشی از توفان دنیس متهم شد.

ادامه

انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, محیط زیست

اینجا از زمین و آسمان مصیبت می‌بارد/ زندگی‌هایی که زیر”سیلاب” و “شن” دفن می‌شوند

قصه پردرد مردم جنوب کرمان پایانی ندارد؛ از فقر، نبود بهداشت و آموزش گرفته تا زندگی کپرنشینی جملگی شرایط سخت و مصیبت باری را برای اهالی این منطقه بوجود آورده است. بلایای طبیعی سیل و توفان شن هم در سال‌های اخیر به شدت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و آنها را سر دو ... اینجا از زمین و آسمان مصیبت می‌بارد/ زندگی‌هایی که زیر”سیلاب” و “شن” دفن می‌شوند

ادامه

ایران, حقوق بشر, دهقانی, گزارش, محیط زیست