افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

عطوان: دروغ‌های پمپئو چهره زشت آمریکا را زیبا نمی‌کند

تحلیلگر روزنامه «رأی الیوم» در واکنش به ادعاهای وزیر خارجه آمریکا در مصر، نوشت: سخنان «مایک پمپو» مملو از ادعاهای بی‌پایه و اساس بود و ملت‌های خاورمیانه فراموش نمی‌کنند که دلارهای آمریکا در سال‌های گذشته صرف کشتار، ویرانی و ایجاد آشوب‌ها در منطقه شده و چهره زشت واشنگتن با این دروغ‌ها زیبا نخواهد شد.

 

«عبدالباری عطوان» سردبیر این روزنامه فرامنطقه‌ای و تحلیلگر مسایل خاورمیانه در این مطلب نوشت: سخنان پمپئو وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه آمریکایی در قاهره در واقع اعلام جنگ علیه ایران و بازوهای نظامی منطقه‌ای این کشور بویژه حزب‌الله بود، تلاشی یأس‌آمیز برای بهبود بخشی به چهره کشورش در خاورمیانه و اطمینان دهی به اسرائیلی‌ها برای اینکه آمریکا از آنها دفاع و حمایت خواهد کرد.

 

وی افزود: اینکه پمپئو قاهره و دانشگاه آمریکایی را انتخاب کرده بود و نه ریاض را تا به تشریح سیاست‌های جدید کشورش درباره خاورمیانه بپردازد، با دقت و هدف خاصی صورت گرفته بود، تا طرف محور در این سیاست جدید مشخص شود.

 

تحلیلگر عرب اضافه کرد: پمپئو ادعا کرد که حزب‌الله حضور گسترده‌ای در لبنان دارد که این را نخواهیم پذیرفت، بلکه در جهت کاهش تهدیدات زرادخانه موشکی حزب‌الله‌، اسرائیل را به سلاح‌های لازم تجهیز می‌کنیم.

 

پمپئو همچنین تاکید کرد که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به معنای توقف حملات هوایی به ‘داعش’ و عدم دخالت نظامی اسرائیل در سوریه در آینده نیست، بلکه وی افزود که از تلاش‌های اسرائیل برای ممانعت از تبدیل‌شدن سوریه به یک لبنان دیگر حمایت می‌کند.

 

عطوان نوشت که وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که این کشور قوای اشغالگر نیست، بلکه قوای خیر و آزادی بخش در خاورمیانه است، گویا وی ملتی ناآگاه و کم حافظه را مخاطب قرار داده که فراموش کرده‌اند که این آمریکا بود که عراق را اشغال و لیبی، یمن و افغانستان را ویران ساخت و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا خود اعتراف می‌کند که کشورش ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده که هیچ نتیجه‌ای در برنداشته است. آیا عمل خیری که پمپئو از آن حرف میزند کشتار سه میلیون عراقی و بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم لیبی و یک میلیون افغانی است، آیا خیر یعنی آشوبی که آمریکا در چهار کشور عربی، سوریه، لیبی، عراق و یمن به راه انداخته است.

 

وی با بیان اینکه سخنان پمپئو مملو از دروغ و گمراهی است، افزود: خروج آمریکا از کشورها همیشه باعث شکل‌گیری آشوب در آنها می‌شود، اما فراموش کرده که دخالت‌های نظامی آمریکا در منطقه باعث آشوب و کشتار شده و بذر انواع افراط گری را کاشته و باعث ظهور خشونت و تروریسم در منطقه شده و منازعات فرقه‌ای، طایفه‌ای و جدایی‌طلبانه را بالا برده است.

 

عطوان افزود: آمریکا به ملت سوریه، عراق، لیبی و یمن به جز ویرانی چه داده است، آیا اموال خود را برای بنای مساجد، کلیساها، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها هزینه کرده است. جز این است که این پول‌ها صرف نابودی زیر ساخت‌ها، شیوع‌ گرسنگی و بیماری‌های مهلک به دلیل استفاده از اورانیوم غنی شده، صورت گرفته است.

 

وی نوشت: مشخص نیست که دعوت پمپئو از متحدان قدیمی و جدید در خلیج فارس برای حل اختلاف های مقصود بحران کنونی در میان این کشورها به دست خود این کشورها است یا اینکه آمریکا می‌خواهد با فشار راه حل هایی را به این کشورها تحمیل کند تا آنها را برای مواجهه با ایران، متحد سازد. بدون شک حل این بحران در رأس جدول کاری پمپئو در این سفر قرار دارد و باید دید این راه حل‌ها چیست، آیا دولت قطر قطع ارتباط با ایران در حالی که این کشور را در زمان محاصره همراهی کرد را خواهد پذیرفت، آیا عربستان و امارات به آشتی با قطر بدون توجه به شروط ۱۳ گانه خود از جمله تعطیلی شبکه «الجزیره»، تن خواهند داد و اگر این کشورها دیکته‌های آمریکا را رد کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

این تحلیلگر معتقد است که سخنان پمپئو درباره اینکه کشورش از اشتباهاتش در خاورمیانه درس گرفته، چندان درست نبود، وی از «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بدون اینکه نام وی را اعلام کند، به دلیل توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد، اما بدون شک آمریکا با حمایت از اسرائیل و متحد ساختن همپیمانانش برای مقابله با ایران، هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد که خود مسبب آن است.

 

وی اضافه کرد: آمریکا در سوریه، عراق، یمن و افغانستان شکست خورد و طرح‌های آن در لیبی نیز ناکام خواهد ماند و تلاش پمپئو زیبا کردن صورت مخدوش و زشت کشورش در منطقه است، در حالی که ریختن عسل روی این شکست‌ها تلاشی مذبوحانه و محکوم به شکست است.

ایرنا

کُردهای سوریه قربانیان استراتژی اشتباه

بیش از دو هفته که از اعلام تصمیم غیرمترقبه خروج نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه و افغانستان می‌گذرد، بحث و گمان زنی‌ها در ارتباط با دلایل و پیامدهای به‌اجرا درآمدن این تصمیم هنوز ادامه دارد.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, ایران, ترکیه, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق, عربستان سعودی, مقاله

کرزای: نیروهای آمریکا افغانستان را ترک نمی‌کنند

رئیس جمهور پیشین افغانستان می گوید: آمریکایی ها در طول مذاکرات خود با نمایندگان طالبان درباره پایگاه های نظامی در افغانستان صحبت می کنند و به عقیده من نیروهای ایالات متحده قصد خروج از افغانستان را ندارند.

ادامه

افغانستان, امریکا, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, هندوستان

نگرانی اسرائیل درباره قراردادهای تسلیحاتی چین در خاورمیانه

به نقل از میدل ایست مانیتور، موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو تحقیق و پژوهشی درباره تاریخچه قراردادهای تسلیحاتی بین چین و برخی کشورهای عربی خاورمیانه و ایران را منتشر کرده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, ترکیه, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, عراق

آتلانتیک؛ ترس از نفوذ چین، آمریکا را مجبور به خروج از سوریه کرد

مجله آتلانتیک نوشت، آمریکا به این دلیل تصمیم به خروج از سوریه و افغانستان گرفت که شدیداً نسبت به گسترش نفوذ چین در منطقه آسیا اقیانوسیه نگران بود.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, سوریه, شرق آسیا, عراق