گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

نگرانی اسرائیل درباره قراردادهای تسلیحاتی چین در خاورمیانه

به نقل از میدل ایست مانیتور، موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو تحقیق و پژوهشی درباره تاریخچه قراردادهای تسلیحاتی بین چین و برخی کشورهای عربی خاورمیانه و ایران را منتشر کرده است.

 

نتایج این تحقیق نشان می دهد میزان صادرات تسلیحات نظامی چین به خاورمیانه که از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شده، تا سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۱۲.۷۳ میلیارد دلار رسیده است.

 

بخش عمده صادرات تسلیحات نظامی چین به کشورهای منطقه که معادل ۸.۸ میلیارد دلار بوده مربوط به دهه ۱۹۸۰ میلادی است، آن هم در شرایطی که ایران و عراق در جنگ بوده اند. در دهه ۱۹۹۰ میلادی پس از پایان جنگ سرد، صادرات تسلیحات نظامی چین به خاورمیانه به کمتر از ۱.۸ میلیارد دلار رسیده است که بیشترین سهم را ایران در اختیار داشته است.

 

این روند نزولی در دهه نخست قرن ۲۱ نیز ادامه داشته و به کمتر از ۱.۴ میلیارد دلار رسیده است. بیشترین حجم صادرات تسلیحات چین نیز در این مدت به ایران و مصر بوده است.

 

ارزش صادرات نظامی چین به خاورمیانه طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی به ۴۶۸ میلیون دلار رسیده است که معادل ۳.۷ درصد کل صادرات تسلیحاتی چین به کشورهای جهان بوده است. صادرات تسلیحاتی چین در این مدت به بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

 

صادرات تسلیحات نظامی چین و روسیه به خاورمیانه در این مدت به ترتیب ۶.۱ و ۳۰.۱ میلیارد دلار بوده است.

 

چین نخستین قرارداد امنیتی خود در خاورمیانه را سال ۱۹۷۵ میلادی با مصر امضا کرده است. در دهه ۱۹۸۰ میلادی مقام های مصری اقدام به خرید تجهیزات دریایی از جمله زیردریایی قایق های موشک انداز و هواپیماهای جنگنده از چین کردند.

 

همکاری های نظامی و فنی چین و مصر با آغاز قرن ۲۱ وارد مرحله تازه ای شده است. همکاری های نظامی چین و عراق نیز از دهه ۱۹۸۰ میلادی آغاز شده است. عراق هواپیماهای جنگنده از چین خریداری کرده است. چین به موازات همکاری های نظامی با عراق، قراردادهای تسلیحاتی نیز با ایران به امضا رسانده است. ایران در طول جنگ با عراق اقدام به خرید هواپیماهای جنگنده از چین کرده است.

 

پس از جنگ، عراق اقدام به خرید پهپاد از چین کرده است. ترکیه نیز گرچه عضو ناتو است ولی از دهه ۱۹۸۰ میلادی اقدام به خرید تسلیحات نظامی از چین کرده است. موشک اندازها و موشک های کوتاه برد از جمله تسلیحاتی است که ترکیه از چین خریداری کرده است. در سال ۲۰۱۳ یک شرکت چینی برنده مناقصه فروش سامانه های دفاع موشکی به چین شده است.

 

افزایش صادرات تسلیحات نظامی چین به خاورمیانه موجب نگرانی اسرائیل شده است. صادرات تسلیحات چین به ایران مهمترین نگرانی اسرائیل است چرا که تل آویو مدعی است ایران تسلیحات مورد نیاز حماس و حزب الله لبنان را تامین می کند.

 

علت دیگر نگرانی اسرائیل ان است که بر خلاف فروش تسلیحات نظامی آمریکا به کشورهای منطقه که با هدف حفظ برتری و تسلط نظامی اسرائیل است، چین هیچ گاه چنین تعهدی نداشته است. چین و اسرائیل هیچ گونه کانال رسمی برای مذاکره درباره این مساله نداشته اند.

تسنیم

آتلانتیک؛ ترس از نفوذ چین، آمریکا را مجبور به خروج از سوریه کرد

مجله آتلانتیک نوشت، آمریکا به این دلیل تصمیم به خروج از سوریه و افغانستان گرفت که شدیداً نسبت به گسترش نفوذ چین در منطقه آسیا اقیانوسیه نگران بود.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, سوریه, شرق آسیا, عراق

تاسیس پایگاه جدید آمریکایی در غرب “الانبار”

یک منبع در سازمان اطلاعات نظامی عراق اعلام کرد که نیروهای آمریکایی اقدام به تاسیس یک پایگاه نظامی جدید در غرب استان “الانبار” کرده‌اند.   بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نیروهای آمریکایی پیشتر پایگاه نظامی ۲۲ در “القائم” و پایگاه فرودگاه “الولید” در شهرستان “الرطبه” واقع در “الانبار” را به عنوان مقرهایی برای ... تاسیس پایگاه جدید آمریکایی در غرب “الانبار”

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق

اعتراف آمریکا به ناتوانی در برابر موشک‌های موجود در خاورمیانه

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که نوع پیشرفته‌ای از تسلیحات موشکی در خاورمیانه تولید شده است که حتی تانک‌های فوق پیشرفته ارتش آمریکا نیز نمی‌توانند درمقابل آن مقاومت کنند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر