چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

گرانی بالای ۷۰ درصد ۶ گروه خوراکی/ افزایش هزینه خانوارها تا مرز ۵۰ درصد

گزارش های رسمی نشان می دهد که در ماه گذشته شش گروه خوراکی افزایش هزینه بیش از ۷۰ درصدی را به خانوار تحمیل کردند.

 

به گزارش ایسنا، سال ۱۴۰۰ با افزایش تورم در سه شاخص ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه در فروردین‌ماه کلید خورد و به نحوی بود که تورم نقطه به نقطه که بیانگر میزان افزایش هزینه خانوارها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است تا مرز ۵۰ درصد پیش رفت.

 

گزارشی که اخیرا در رابطه با تورم اردیبهشت ماه منتشر شد از این حکایت داشت که روند افزایشی تورم نقطه به نقطه متوقف و حدود ۲.۶ کاهش داشته است، ولی تورم سالانه همچنان به روند افزایشی ادامه داده و با رشد بیش از دو درصدی به ۴۱ درصد رسیده بود.

 

افزایش ۴۶.۹ درصدی هزینه خانوارها

 

اما بررسی جزئیات گزارش تورم در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که هزینه خانوارهای ایرانی در تامین کالا و مواد خوراکی نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۶.۹ درصد به طور متوسط افزایش دارد.

 

روغن و چربی‌ها همچنان در صدر گرانی

 

در این افزایش شش گروه کالایی بالای ۷۰ درصد گران شده است؛ به طوری که «روغن‌ها و چربی‌ها» مانند ماه‌های قبل همچنان بیشترین افزایش هزینه را برای خانوارها داشته و ۱۰۸.۸ درصد گران شده است.

 

این در حالی است که اخیر هم وزارت صمت افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت روغن را اعلام کرده است.

 

در سایر اقلام نیز گروه «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه» ۷۸.۴، «شیر، پنیر و تخم مرغ» ۷۵.۳، «ماهی و صدف داران» ۷۳.۱، «گوشت قرمز و ماکیان»۷۲.۹ و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» نیز ۷۲.۹ درصد گران شده است.

 

ارزانی موبایل تورم ارتباطات را کاهش داد

 

کمترین میزان افزایش قیمت کالا نسبت به پارسال مربوط به گروه ارتباطات است که ۱۳.۸ اعلام و البته تورم ماهانه آن نیز منفی شده است ، در این گروه قیمت تلفن همراه موثر است که بازار در ماه اخیر شاهد کاهش قیمت تلفن همراه و سایر اقلام این گروه و حتی فعالان بازار از به کف رسیدن قیمت ها خبر داده بودند.

 

در سایر کالاها نیز می‌توان به افزایش هزینه ۶۹.۶ درصدی گروه «شکر، مربا، عسل و شکلات و شیرینی»، رشد ۶۷.۶ درصدی میلمان و لوازم خانگی»اشاره کرد.

 

کدام کالاها ارزان شد؟

 

اما در فاصله فروردین‌ماه تا اردیبهشت‌ماه برخی کالاها با تورم منفی مواجه شدند که می‌توان به نان و غلات با ۱.۲-درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن ۰.۴-،گوشت قرمز و ماکیان ۰.۸ -درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۵-،میوه و خشکبار ۱۰.۳-،سبزیجات  ۰.۹ – و ارتباطات ۱.۵ درصد اشاره کرد.

 

در رابطه با تورم سالانه نیز بیشترین میزان به گروه حمل و نقل با ۶۵.۱، روغن و چربی‌ها ۶۱.۳ و مبلمان و لوازم خانگی با ۵۳.۷ درصد اختصاص دارد.

صدای حق طلبی دهقانان خاموش شدنی نیست !

بر پایهٔ گزارش‌های رسانه‌ها، چهارشنبە ٨ اردیبهشت‌ماه ١۴٠٠، مردم محروم و رنج‌دیدهٔ روستای سراب کهمان، شهرستان الشتر لرستان، به‌خاطر مخالفت با کسانی که برای قطع درختان گردوی کنار رودخانه آمده بودند، از سوی آنان که عوامل مسلح حکومتی بودند هدف حمله قرار گرفتند.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, دهقانی, سیاسی, مقاله

رئیس جمهوری بلاروس خواستار حذف دلار از معاملات اتحادیه اوراسیا شد

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که دلار آمریکا باید از معاملات کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بخصوص در حوزه نفت و گاز حذف و کنار گذاشته شود.

ادامه

ارمنستان, اسیای مرکزی, اقتصادی, اورآسیا, ایران, بلاروس, جهان, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان, گزارش

اگر سیاست‌های تعدیل ساختاری، که از سال ۶۸ تا به‌الآن حاکم است، ادامه یابد اوضاع اقتصادی را بدتر می‌کند

حسن سبحانی گفت: چنانچه سیاست‌های اقتصادیِ تعدیلِ ساختاری که در دولت‌های گذشته و از سال ۶۸تا به الآن حاکم است، ادامه پیدا کند، بی‌شک اوضاع بدتر خواهد شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری, مصاحبه و گفتگو