حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

کارگران را به خیر قوه قضائیه امید نیست، شر مرسان

به گفته حبیبی، ریشه اشتغال بازنشستگان را قبل از «سن پایین بازنشستگی» در جای دیگر باید جست؛ در پایین بودن دستمزدها و بالا بودن تورم و در کمرشکن شدن هزینه‌های عادی زندگی.

 

به گزارش ایلنا، مهم‌ترین دغدغه کارگران بعد از معیشت و دستمزد، امنیت شغلی و پایبندی به الزامات تا حدودی مبهمِ ماده هفت قانون کار است. تبصره دو ماده هفت قانون کار با ذکر شرطِ «اگر مدتی در قرارداد ذکر نشود»، دست کارفرمایان را برای عقد قرارداد موقت در کارهای با ماهیت مستمر باز گذاشته است و دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت که به قراردادهای موقت در کارهای دائم و مستمر، رسمیت قانونی بخشیده، بیش از دو دهه است که قراردادهای دائم کار را تبدیل به یک «اتوپیا» یا آرمان انتزاعی برای طبقه‌ی کارگر نموده است.

 

تلاش‌ها برای ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت

 

در این شرایط بغرنج، تلاش‌ها و ممارست‌های گسترده‌ی کارگران برای ابطال دادنامه ۱۷۹ تا امروز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. جدا از دادخواست‌های انفرادی کارگران، یک نمونه از این تلاش‌ها، نامه‌ها و طومارهایی است که کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران خطاب به ریاست دیوان عدالت و قوه قضاییه نوشته‌اند و درخواست نموده‌اند این مقام قضایی با استفاده از اختیارات قانونی که دارد، دادنامه ۱۷۹ صادره هیات عمومی دیوان را باطل کند.

 

آخرین دادخواست کانون هماهنگی شورایهای استان تهران در اسفندماه ۹۹ یعنی کمتر از یک ماه قبل ارسال شده اما همه چیز همچنان معطل مانده است: هیچ پاسخی به این دادخواست داده نشده است، البته تا امروز.

 

هدف گرفتنِ «سن بازنشستگی»

 

در حالیکه کارگران مصمم‌تر از همیشه خواستار احیای قراردادهای دائم کار و ابطال دادنامه ۱۷۹ مصوب سال ۱۳۷۵ هستند، اظهارات اخیر ریاست قوه قضاییه جای دیگری را نشانه گرفته است: سن بازنشستگی.

 

سیدابراهیم رئیسی، روز گذشته (دهم فروردین ماه) در دیدار قضات و کارکنان دادگستری لرستان گفت: سن بازنشستگی در کشور یک معضل بزرگ است و متاسفانه شاهد این هستیم عده‌ای با چهره جوان بازنشسته می‌شوند و این افراد بعد از بازنشستگی سراغ شغل دوم می‌روند و همین موضوع باعث از دست رفتن شغل برای نسل جوان می‌شود، این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

 

بررسی «سن بازنشستگی» در مجمع تشخیص مصلحت و از ورای سر مجلس و بدون در نظر گرفتن حق مشارکت ذینفعان یعنی کارگران شاغل، یکسوی ماجراست. این ماجرا سویه دیگری نیز دارد: امروز مهم‌ترین خواسته‌ی جامعه کارگری از قوه قضاییه چیست؟

 

مهم‌ترین خواسته‌ی جامعه کارگری از قوه قضاییه چیست؟

 

حسین حبیبی عضو هیات مدیره کانون عالی شوراها و دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، که مدتهاست پیگیر لغو دادنامه ۱۷۹ است، در این رابطه به ایلنا می‌گوید: امروز مهم‌ترین خواسته و توقع کارگران از قوه قضاییه، ابطال دادنامه ۱۷۹ و احیای قراردادهای دائم کار است.

 

وی ادامه می‌دهد: رئیس قوه قضاییه به عنوان مسئول بالادستی، بایستی به ریاست دیوان عدالت تکلیف کنند که دادنامه ۱۷۹ باطل شود. آنوقت خواهید دید با دائمی شدن قراردادهای موقت، این اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین مطالبه کارگران، پایداری و ماندگاری شغل ایجاد می‌شود و مشکلات موجود از میان برداشته خواهد شد. کارگر دائم از مزایای مزدی بیشتر و دستمزد بالاتر در زمان اشتغال بهره‌مند است و شکی نیست که مستمری بازنشستگی بیشتری خواهد گرفت و لذا دیگر کمتر سراغ شغل دوم در زمان تقاعد خواهد رفت.

 

به گفته حبیبی، ریشه اشتغال بازنشستگان را قبل از «سن پایین بازنشستگی» در جای دیگر باید جست؛ در پایین بودن دستمزدها و بالا بودن تورم و در کمرشکن شدن هزینه‌های عادی زندگی.

 

مشکل در کجاست؟

 

او بیشتر توضیح می‌دهد: شرکتهای پیمانکاری نه به عنوان پیمانکاری -موضوع ماده ۱۳ قانون کار- بلکه شرکت‌هایی هستندکه با عنوان تامین نیرو، کارگران را با پرداخت دستمزد کمتر از قانون کار استثمار می‌کنند. کارگران در روزگار فعلی، دائما فسخ قراردادکار می‌شوند، اخراج وتعدیل می‌شوند، تورم هم ترمز بریده و بیداد می‌کند! در چنین شرایطی که هم عالم اقتصاد و هم دنیای ناموزون روابط کار، هر دو بحرانی هستند، شاغلان مجبور هستند دردو یا سه جا کارکنند و بعد از بازنشستگی باز هم دنبال کار باشند! بنابراین مشکل اصلی از سن پایینِ بازنشستگی نیست؛ هم اقتصاد و تورم نیز به مهار و ترمز دارد و هم روابط کار باید اصلاح شود که اولین اصلاحیه همان ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت است.

 

به گفته او، با توقف خصوصی‌سازی، با برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری که درواقع دلالان نیروی انسانی ارزان هستند و با احیای قراردادهای دائم کار، دستمزدها بالاتر می‌رود و وضعیت سازمان تامین اجتماعی بهبود می‌یابد؛ آن زمان سازمان می‌تواند پرداخت مستمری‌های نزدیک‌تر به خط فقر را تقبل کند و مسلم است که دیگر هیچ بازنشسته‌ای سراغ شغل دوم نمی‌رود؛ چه کسی دوست دارد در زمان استراحت پیری بازهم کار کند؟!

 

با این اوصاف، مهم‌ترین دغدغه و مطالبه‌ی کارگران در سال ۱۴۰۰، بازگشت امنیت شغلی از دست رفته و احیای قراردادهای دائم کار است؛ اما آیا بعد از ۲۵ سال، قوه قضاییه صدای دادخواهانه‌ی کارگران را خواهد شنید؟

در کارگاه‌های کوچک و زیرپله‌ای، مزایای مزدی از جمله پایه سنوات به کارگران پرداخت نمی‌شود

اگر قانون رعایت شود، امسال همه کارگرانی که بیش از یکسال سابقه کار در یک کارگاه ثابت دارند، باید ماهانه حداقل ۱۴۰ هزار تومان مزایای مزدی ثابت، بابت پایه سنوات بگیرند؛ این ۱۴۰ هزار تومان جزو حقوق پایه کارگر است و سال بعد و سال‌های بعدتر مشمول درصد افزایش حقوقِ مصوب شورایعالی کار می‌شود.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

مبارزهٔ طبقه کارگر برای دستیابی به‌مطالبه‌های فوری واحیای حقوق سندیکایی‌

هفته‌های پایانی سالی که پشت سر گذاشتیم تجربه‌هایی مهم برای جنبش کارگری و حرکت‌های سندیکایی میهن ما در مبارزه برای دستیابی به ‌حقوق صنفی- سیاسی‌شان دربر داشت. افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد برای سال جاری (۱۴۰۰)جز تحمیل فقر به‌خانوارهای کارگری و ادامه یافتن سیاستِ سرکوب مزدی در چارچوب اجرای برنامه تعدیل ساختاری معنایی دیگری ندارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امپریالیسم, ایران, حقوق بشر, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای موقت و ضرورت وجود تشکل‌های مستقل کارگری

اکبر شوکت گفت: قراردادهای موقت، فرهنگ عمومی جامعه‌ی ما را تغییر داده است. امروز مؤلفه‌هایی چون شجاعت، انگیزه و امید به آینده از فرهنگ ما رفته است؛ دیگر هیچ کارگری در هیچ محیط کاری جرأت ندارد از نیازش به تشکل‌های کارگری بگوید.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

تجمع کارگران آبفای اهواز با خواست معوقات مزدی و حذف پیمانکاران و عقد قرارداد مستقیم با شرکت

یکی از کارگران معترض گفت: همه کارگران معترض آبفای این شهر و سایر شهرهای استان که تحت مسئولیت یک تا چند شرکت پیمانکاری مشغول کارند، معوقات مزدی طلبکارند و در خواست اصلی همه این کارگران حذف پیمانکاران و عقد قرارداد مستقیم با شرکت آب و فاضلاب است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری