شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

چین؛ از ماه تا مریخ

چین پس از اعزام انسان به فضا و فرود آوردن یک کاوشگر روی ماه، اکنون قصد دارد با پرتاب مریخ‌نورد در هفته آینده در بلندپروازی‌های فضایی خود نقطه عطف دیگری ایجاد کند.

 

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، تازه‌ترین پروژه فضایی چین در قالب مأموریتی جداگانه قرار دارد که همزمان با ماموریت کشورهای آمریکا و امارات متحده عربی صورت می‌گیرد. این سه کشور قصد دارند در ماه جاری میلادی کاوشگر به مریخ بفرستند زیرا سیاره سرخ در این ماه به زمین نزدیک است.

 

کاوشگر چینی مریخ قرار است در روزی بین تاریخ‌های بیستم تا بیست و پنجم ژوئیه از جزیره هاینان در جنوب کشور به فضا فرستاده شود.

 

نام این مأموریت فضایی را «تیان‌ون ۱» نهاده‌اند که برگرفته از ابیاتی در شعر کلاسیک چینی شامل پرسش‌هایی از آسمان یا بهشت است که خود الهام گرفته از اسطوره‌های قدیمی است.

 

این کاوشگر پس از پرتاب قرار است وارد مدار مریخ شده و بر سطح آن فرود آید و سپس یک ربات کوچک کنترل‌شونده را در مریخ پیاده کند تا به کاوشگری بپردازد. این فضاپیما برای رسیدن به مقصد خود باید دست کم ۵۵ میلیون کیلومتر را طی کند. به گفته مقامات چینی، این فضاپیما هفت ماه پس از پرتاب، در ماه فوریه به مقصد خود خواهد رسید.

 

این نخستین تلاش چین برای فتح مریخ نیست. مأموریت قبلی چین که در سال ۲۰۱۱ مشترکا به همراه روسیه انجام شد شکست خورد زیرا پرتابگر روسی نتوانست وارد مدار انتقالی برای پرتاب به سمت سیاره سرخ بشود و دستگاه هنگام فرود بر زمین تا حدی از هم پاشید.

 

پس از این شکست، پکن تصمیم گرفت به تنهایی برای این مأموریت تلاش کند. چن لان، تحلیلگر مستقل برنامه‌های فضایی چین به خبرگزاری فرانسه گفته است: «اهداف این برنامه با اهداف سایر کشورها فرق نمی‌کند و شامل افزایش توان فضایی، اکتشاف فضا، سرمایه‌گذاری در منابع آینده و نیز ایجاد نفوذ سیاسی و اعتبار ملی است.»

 

ربات کنترل از راه دور

 

برنامه فضایی چین به دست ارتش کنترل می‌شود که چینی‌ها معمولا اطلاعات بسیار اندکی از فعالیت‌های آن منتشر می‌کنند.

 

اما وبلاگ‌نویسان متخصص امور فضایی چین با تکیه بر اطلاعات داخلی می‌گویند ربات کنترل از راه دور که قرار است در مریخ پیاده شود، دارای شش چرخ و چهار صفحه خورشیدی است و ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد. به گفته سان سانژو، مهندس ارشد این کاوشگر مریخ‌نورد چینی قرار است به مدت سه ماه در سطح مریخ گردش کند.

 

این دستگاه قرار است خاک و جو کره مریخ را تجزیه و تحلیل کرده، عکس بگیرد نقشه‌برداری کند و به دنبال نشانه‌های احتمالی از حیات در گذشته در این سیاره بگردد.

 

«خرگوش ماه»

 

چین پیش از این در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ نیز دو مریخ‌نورد به نام «خرگوش ماه ۱» و «خرگوش ماه ۲» (به چینی: یوتو) به کره ماه ارسال کرده بود. نام «خرگوش ماه» اشاره به یک باور کهن چینی است که لکه روی ماه را به صورت خرگوشی در حال تهیه اکسیر حیات تصور کرده‌اند.

 

سطح‌نورد دوم چین در سطح دیگر ماه فرود آمد و با این فرود تاریخی، چین نخستین کشوری شد که این ناحیه از ماه را فتح کرد.

 

جاناتان مک داول، اخترشناس مرکز نجوم هاروارد-اسمیتسونیان به خبرگزاری فرانسه گفت: «مریخ‌نوردی خرگوش ماه از بسیاری جهات برای مریخ هم مناسب است زیرا سطح آن کاملاً مشابه سطح ماه است.»

 

مک داوول با این حال گفت که به دلیل دورتر بودن مریخ از زمین به این معنی است که ارتباطات کندتر خواهد بود و به دلیل همین سفر طولانی، خطر بروز مشکلات افزایش می‌یابد.

 

در سال ۲۰۰۳ چین پس از ایالات متحده و روسیه بدل به سومین کشوری شد که انسان به فضا فرستاد. این کشور تا کنون چندین ماهواره را در مدار قرار داده و در ماه ژوئن اقدام به استقرار سامانه ناوبری خود در فضا کرد. سامانه ناوبری چینی به نام «بیدو» قرار است با سامانه

 

جی‌پی‌اس آمریکا وارد رقابت شود.

 

این کشور قدرتمند آسیایی قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ یک ایستگاه فضایی ساخته و آن را در مدار مستقر کند.

 

چین همچنین در حال تلاش برای دستیابی به هدف بلندتری است

کنگره آمریکا؛ موشک‌های کره شمالی دارای قابلیت گریز از سامانه پدافند هوایی است

«مرکز پژوهشی کنگره» آمریکا در گزارش جدید خود خواستار بذل توجه بیشتر به سه مدل موشک جدید کره شمالی شد که گفته می‌شود برای گریز از شبکه‌های پدافند هوایی و انجام حمله تاکتیکی طراحی شده است.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, دانش, شرق آسیا, کره شمالی

آخرین مرحله آزمایش واکسن کرونا ساخت چین در امارات آغاز شد

«سینوفارم» شرکت داروسازی دولتی چین اعلام کرد سومین و آخرین مرحله آزمایش بالینی واکسن ضد کرونا خود را بر روی ۱۵ هزار داوطلب در امارات متحده عربی آغاز کرده است.

ادامه

امارات, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, دانش, گزارش

آمریکا و روسیه از آخرین مرحلۀ آزمایش بالینی واکسن ویروس کرونا خبر دادند

بر اساس آخرین آماری که خبرگزاری فرانسه منتشر کرده تاکنون ۵٧٨ هزار و ٧۴۶ نفر در اثر ابتلاء به بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند، در حالی که شمار مبتلایان شناخته شده به این بیماری در جهان دست کم به ١٣ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر می رسد.

ادامه

امریکا, ایتالیا, برزیل, جهان, خبر, روسیه, ژاپن, مکزیک, هندوستان