حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته چهارم مهر ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

 

“پیدایش سازمان‌های صنفی، ازجمله سندیکاهای کارگری، اتحادیه‌های مستقل جوانان، دانشجویان و سازمان‌های پیشروی زنان، پراکندن بذر آگاهی‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و مطرح کردن نظرهایی انقلابی و پیشرو مانند ضرورت تصویب قانون کار برای به‌رسمیت شناختن و حمایت از حقوق کارگران، و تقسیم اراضی فئودال‌ها به‌نفع دهقانان بی‌زمین و کم‌زمین، و همچنین پیکار در راه کسب حق رأی برای زنان و مبارزه در راه لغوِ قراردادهای استعماری‌ای که کشورهای امپریالیستی بر میهن‌مان تحمیل کرده بودند، ازجمله تلاش‌ها و تأثیرهای حزب تودهٔ ایران در جامعه ما است”

بخشی از اعلامیه کمیته مرکزی حزب تودهٔ ایران به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد تأسیس حزب توده‌ٔ ایران

 

 

روند نزولی تشکیل سرمایه؛ افزایش بیکاری و رواج قراردادهای موقت

 

بیست و هفتم مهر ماه-عامل بسیار مهم دیگری روند نزولی تشکیل سرمایه در چهار سال از پنج سال اخیر است. رشد واقعی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال‌های ۱۳۹۴ و۱۳۹۵ به ترتیب منفی ۱۲,۰ درصد و منفی۳,۷ درصد بوده است. به این ترتیب تشکیل سرمایه ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۵ تنها دو-سوم تشکیل سرمایه ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۰ بوده است… بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی با این شرایط فاقد توجیه اقتصادی است و شاهد افزایش بیکاری و همراه آن نا امنی شغلی نیروی کار هستیم.

 

 

کسری بودجه دولت٬ برنامه خصوصی سازی و دستمزد معوقه کارگران

 

بیست و هفتم مهر ماه – طبق آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی در پنج‌ماهه نخست سال دولت حدود ۴٧هزار میلیارد تومان کسری آورده است. این در حالی است که درآمدهای نفتی ٩٧ درصد افزایش یافت و سهم عمرانی‌ها از کل پرداخت‌ها تنها هفت درصد بوده است. درآمدهای مالیاتی کاهش داشته؛ بدهی دولت به بانک‌ها رشد ١٠٠درصدی دارد. بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان مرداد امسال به ۱۱۰هزار و ۳۹۰میلیارد تومان رسید.در همین حال، دولت باز هم بر بدهی‌های خود می‌افزاید.

 

 

کاهش ارزش پول ملی٬نظام بانکی جمهوری اسلامی و منافع طبقه کارگر

 

بیست و هفتم مهر ماه- اجرای سیاست کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار[ امریکا] به زیان تولید داخلی بوده است.در شرایطی که مهم ترین محل تامین ارز کشور از فروش نفت است، کاهش ارزش پول کشور می تواند موجب ضرر و زیان باشد. چنانکه در سال۱۳۹۰ پیامدهای منفی کاهش سه برابری ارزش پول کشورمان به اقتصاد تحمیل شد. با کاهش ارزش پول ملی، نقدینگی ها به سمت تولید هدایت نشد و رفاه مزد بگیران٬ امنیت شغلی و قدرت خرید آنها به شدت تنزل کرد. با یک نظام بانکی مواجه هستیم که منابع آن در اختیار تولید نیست. ارزش پولی ملی در برابر دلار در طی چها ردهه اخیر با افت شدید ۵٠٠ برابری مواجه بوده است.

 

 

وضعیت ناگوار سازمان تامین اجتماعی

 

بیست و هفتم مهر ماه -سازمان تامین اجتماعی؛ ٢٣ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکاریم . شش‌هزار‌و ٢٠٠ میلیارد تومان در ماه هزینه تأمین اجتماعی است درحالی‌که ١۴۵ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکاریم. در برنامه ششم توسعه قرار بر این شده که سالانه پنج‌ هزار میلیارد تومان به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت شود. این رقم پنج‌ هزار میلیارد تومان سالانه می‌خواهد چه دردی از صندوقی که همین امروز بالای ١٠٠ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است دوا کند؟

 

 

گزارش جدید مرکز آمار پیرامون نرخ بیکاری

 

بیست و هفتم مهر ماه -در روزهای گذشته مرکز آمار ایران گزارش جدیدی در ارتباط با نرخ بیکاری منتشر کرده‌است. نرخ بیکاری در تابستان امسال نسبت به زمان مشابه در سال قبل، چهاردهم درصد افزایش داشته؛در تابستان امسال، نرخ بیکاری در جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ایرانی به ۲۴,۴ درصد رسیده است.همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله هم ۲۷,۳ درصداعلام شده است.

 

 

مبارزه کارگران کارخانه کیان تایر برای تامین امنیت شغلی

 

بیست و هفتم مهر ماه‌-کارگران کارخانه کیان تایر روز گذشته و روز قبل از آن… در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند تا تکلیف پرداخت مطالبتشان مشخص شود. به دنبال اعتراض کارگران کارخانه کیان تایر نسبت به کاهش سطح تولید، عدم پرداخت ۲ ماه اضافه کاری…عدم تامین مواد اولیه برای بازگرداندن تولید به سطح قبلی، مدیریت این کارخانه تصمیم گرفت تا روز شنبه کارخانه را تعطیل کند.کارخانه کیان تایر در سه شیفت کاری مجموعا ۱۱۰۰ کارگر دارد.

 

 

فروپاشی بنیه تولیدی و نابودی امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان -۱

 

بیست و ششم مهر ماه- با نگاهی به زندگی کارگران اخراج شده از کارخانه‌ها به دلیل از حرکت افتادن چرخ تولید می‌توان عمق فاجعه را به خوبی درک کرد. امروز دیگر کارد به استخوان رسیده و پای تولید کشور حسابی لنگ می‌زند. کالاهایی که با دسترنج فراوان جوانان این سرزمین به بازار راه پیدا می‌کند در مقابل واردات و کالاهای قاچاق موجود در بازار تو سری می‌خورد و به حاشیه می‌رود.

 

 

فروپاشی بنیه تولیدی و نابودی امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان -۲

 

بیست و ششم مهر ماه- یکی از ثمرات بد رکود، تعطیل شدن معروف‌ترین برندهای[نشان تجاری- نام تجاری] اقتصادی کشور است که نامشان با زندگی همه ایرانیان عجین شده است. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد تعطیل شدن این برندها به بیکار شدن حدود یک میلیون نفر طی چهار سال گذشته انجامیده است. اکنون دومینوی تعطیلی کارخانه های مطرح و بزرگ کشور زنگ خطر را… به صدا درآورده است.

 

فروپاشی بنیه تولیدی و نابودی امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان -۳

 

 

بیست و ششم مهر ماه- کارخانه‌های معروف و قدیمی که سال‌هاست تولید می‌کنند به دلیل رکود و ورادات بی رویه این روزها ورشکسته شده اند و نتوانستند بازپرداخت هزینه‌ها و تسهیلات بانکی را سر موعد ارائه دهند. ارج، داروگر، آزمایش، پارس الکتریک، پلی‌اکریل اصفهان، کاشی ایرانا، ماشین‌سازی تبریز، ایستک، دوچرخه‌سازی ایساک، قند ورامین، روغن‌نباتی‌قو، چیت‌سازی ری و ایران چوب تنها بخشی از کارخانه‌های مهم کشور است که طی چند سال گذشته کرکره خود را پایین کشیدند.

 

 

فروپاشی بنیه تولیدی و نابودی امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان -۴

 

بیست و ششم مهر ماه-مساله مهمی که واحدهای تولیدی را به اینجا رسانده است، به عدم حمایت دولت به واحدهای تولیدی بازمی‌گردد.هیچ کدام از تسهیلاتی که قرار بود دولت به واحدها تولیدی که دچار مشکل هستند تزریق کند، به سر منزل مقصود نرسیده و تخصیص پیدا نکرده است. از طرفی اگر دولت به واحدها کمک کرده بود دیگر لزومی نداشت که وزیر صنعت به آذرآب اراک برود، با کارگران صحبت کند و حتی با خودش پول ببرد و در میان کارگران تقسیم کند.

 

 

کارکنان وکارگزاران مخابرات تهدید به اخراج شدند

 

بیست و ششم مهر ماه- کارگزاران مخابرات می‌گویند تهدید شده‌اند اگر همین قراردادهای موقت محل اختلاف را امضا نکنند، اخراج شده یا شرکت‌های کارگزاری آنها پلمب می‌شود.

 

 

ژرفش شکاف طبقاتی؛ خانوارهای کارگری فقیر‌تر شده‌اند

 

بیست و ششم مهر ماه- ثروتمندان ثروتمند‌تر و فقرا فقیر‌تر شده‌اند. حتی خیلی‌ها دیگر رفاه گذشته را ندارند و شکاف طبقاتی بیش‌ازپیش عمیق شده است.آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد ثروتمندترین گروه درآمدی در سال ٩۵، ١٢٣ میلیون تومان و کم‌درآمدترین گروه هشت میلیون تومان در یک سال هزینه کردند. به آن معنا که ثروتمندان در یک سال گذشته ١١۵ میلیون تومان بیشتر از فقرا هزینه کردند. سه دهک ابتدای جامعه به‌طور متوسط ٣٣٣ هزار تومان در بخش بهداشت و درمان هزینه کردند درحالی‌که سه دهک آخر جامعه چهار میلیون تومان هزینه کردند.

 

 

اعتراض کارگران اداره راه و شرکت گاز رسانی شهرستان در میان

 

بیست و ششم مهر ماه – کارگران گاز رسانی به روستاهای شهرستان درمیان واقع در استان خراسان جنوبی ۴ ماه مزد نگرفته اند.همچنین کارگران شرکت پیمانکاری شاغل در اداره راه این منطقه بیش از ۳ ماه حقوق طلب دارند.با توجه به خشکسالی در این استان کار کشاورزی و دامداری به حالت تعلیق درآمده و افراد بومی به صورت فصلی به کارگری مشغول شده اند.

 

 

اعتصاب کارگران واحد اتوبوسرانی وعمران شهرداری آبادان

 

بیست و ششم مهر ماه – صبح روز چهارشنبه بیست و ششم مهر ماه کارگران واحد اتوبوسرانی وعمران شهرداری آبادان، همزمان در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در دریافت مطالبات مزدی عنوان می‌شود، دست به اعتراض صنفی زدند [اعتصاب کردند ]. کارگران این شرکت بابت مطالبات ماه‌های تیر، مرداد وشهریورسال جاری طلبکارند و هنوز عیدی سال ۹۵ خود را دریافت نکرده‌اند. کارگران در اعتراض به پایین بودن دستمزد‌ها می‌‌گویند : دستمزدی که پیمانکار اتوبوسرانی پرداخت می کند به صورت حداقلی است و پاسخگوی معاش خانواده‌هایشان نیست.

 

 

اعتصاب کارگران فاز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ کنگان

 

بیست و ششم مهر ماه – کارگران فاز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ کنگان صبح روز بیست و ششم مهرماه در اعتراض به چهار ماه مطالبات مزدی در محوطه مجتمع تجمع کردند و خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود شدند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان

 

بیست و ششم مهر ماه – کارگران «شرکت گسترش توسعه صنعت آذربایجان» (کمباین سازی تبریز) از روز ۲۴ و۲۵ مهرماه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه تجمع کرده اند. اعتصاب کارگران این کارخانه همچنین در روز بیست ششم مهر ماه ادامه یافته است. در پرداخت حق بیمه کارگران نیز وقفه‌هایی ایجاد شده است به طوری که در حال حاضر تمدید دفترچه بیمه اعضای خانواده‌های آنها با مشکل روبرو شده است.

 

 

کارگران ارگ قدیم بم به مبارزه خود ادامه خواهند داد

 

بیست و ششم مهر ماه – در روز سه‌شنبه مدیرپایگاه ارگ قدیم بم با حضور در جمع معترضان به آنها وعده پرداخت معوقات مزدی را داد و در نتیجه با اعتماد به این وعده‌ها کارگران به اعتراض یک هفته‌ای خود موقتا پایان دادند و در حالی که قرار بود سه ماه مطالبات مزدی ۱۲۰کارگر پروژه بازسازی و مرمت ارگ قدیم بم روز سه‌شنبه، بیست‌وپنجم مهرماه پرداخت شود، ولی‌ مدیر پایگاه هنوز معوقات مزدی کارگران را نپرداخته‌است.

 

 

اعتراض کارگران نانوا در سبزوار

 

بیست و ششم مهر ماه – آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور برای کارگران خباز در سبزوار اجرا نمی‌شود. کارگران با حرارت مستقیم تنور سروکار دارند که به دلیل اشعه مادون قرمزِ این حرارت، مشکلات چشمی و پوستی یک عارضه متداول است. با وجود همه این سختی‌هایی که در کارگاههای سنتی نانوایی در سبزوار با مشخصات خاص خودش وجود دارد، کارگران نانوا نمی‌توانند از مزایای سختی کار استفاده کنند و بنابراین نمی‌توانند از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند. علاوه بر این در سه سال گذشته، دستمزد خبازان یک ریال افزایش نداشته‌است.

 

 

حقوق بدیهی معلمان پایمال می شود

 

بیست و ششم مهر ماه – نیروهای آزاد؛ نیروهای غیردولتی؛ نیروهای غیرانتفاعی؛ این نام‌هایی است که به معلمان کادرآموزشی در بخش خصوصی می‌دهند. این معلمان با سابقه کار بالا بیمه‌ ندارند. در سال تحصیلی گذشته درآمد هر معلم به طور متوسط ماهانه ۲۰۰-۳۰۰ هزار تومان بوده است. نیروهای آزاد، هیچ سهمیه‌ای در آزمون‌های جذبِ آموزش و پرورش ندارند و با وجود سالها خدمت در آموزش و پرورش نه آینده شغلی دارند و نه از خدمات و مزایای حمایتی برخوردارند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه آلومینیوم مهدی

 

بیست و پنجم مهر ماه – جمعی از کارگران شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال نسبت به عدم تمدید قرارداد وپرداخت نشدن بخشی از مزایای خود ، در محوطه این واحد تولیدی تجمع کردند.آلومینیوم المهدی در استان هرمزگان، بزرگترین تولید کننده شمش خالص آلومینیوم در ایران است که در سال ۹۳ با حواشی فراوان به بخش‌خصوصی واگذار شد.

 

 

مطالبه کارگران منطقه آزاد تجاری بندر انزلی

 

بیست و پنجم مهر ماه -۵۵ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی منطقه آزاد انزلی، به سرمایه گذار جدید واگذار شد… حدود ۹۰۰۰ نفر با شرایط دشوار و خارج از شمول قانون کار در این واحد ها مشغول به کارند٬ که از حق بیمه و قرارداد رسمی و دستمزد مصوبه شورای عالی کار محروم هستند.

 

 

قرارداد رسمی خواسته کارگران و کارمندان فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش

 

بیست و پنجم مهر ماه- کارکنان بخش های مختلف مجموعه فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش در سراسر کشور فاقد قرارداد رسمی بوده و بیشتر به صورت قرارداد سه یا شش ماهه مشغول به کار هستند. اخیر نیز تعدادی از افراد را به نام کارورز [مطابق طرح کارورزی] با مزد پایین تر در این فروشگاه های زنجیره‌ای به کار گرفته اند که با مخالفت کارکنان روبرو شده است. قرارداد رسمی و دریافت حق بیمه خواسته کارکنان است.

 

 

وضعیت دشوار کارگران واحدهای سوهان پزی

 

بیست و پنجم مهر ماه – در استان قم بیش از ۸۰۰ واحد تولید سوهان وجود دارد. در کارگاه های سوهان پزی بیش از چهار هزار کارگر مشغول به کار هستند. اغلب این واحد ها با ۱۰ نفر کارگر از شمول قانون کار خارج بوده و نظارتی بر آنها وجود ندارد. ساعت کار طولانی٬ مزد اندک و قرارداد سفید امضا در کارگاه های سوهان پزی استان قم رواج دارد.

 

 

خواسته کارگران کارخانه متالوژی پودر

 

بیست و پنجم مهرماه – کارفرما از پرداخت ۵ ماه مزد کارگران کارخانه متالوژی پودر امتناع کرده و اعلام نموده در صورت اقدام به اعتراض از سوی کارگران ؛ آنها اخراج خواهند شد.مجتمع متالوژی پودر٬ واقع در شهر صنعتی البرز در زمینه تولید پودرهای معدنی و صنعتی فعالیت می کند.

 

 

ماهیگیران سیستان و بلوچستان؛ چه کسی در قبال زندگی آنها مسئول است؟!

 

بیست و پنجم مهر ماه-مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار و کنارک می‌گوید: با اتفاقی که دو روز قبل برای دومین لنج ماهیگیری ایرانی افتاد، اکنون شمار صیادان ربوده شده به بیش از ۴۴ نفر رسیده است.”دزدان دریایی” برای آزادی هر یک از صیادان در بند ۱۵۰۰ دلار خواسته‌اند که اگر به زندگی این صیادان نگاهی بیندازیم حتی ۱۰۰ دلار هم ندارند، بپردازند.

 

 

کارگران ساختمانی از حق بیمه و بازنشستگی مناسب محروم هستند

 

بیست و پنجم مهر ماه – کارگرانی که هم اکنون مشغول کار ساختمانی اند با نرخ پایین یعنی پایین تر از نرخ سالهای قبل کار می کنند. کارگران ساختمانی با ۳۵ سال سابقه بیمه و ۷۰ سال سن بازنشست می‌شوند و این عین بی‌عدالتی است چرا که در شرایط کار سخت و مشکلات، چگونه کارگران ساختمانی می‌توانند ۳۵ سال کار کنند و بیمه بپردازند. در سالهای اخیر سطح زندگی کارگران ساختمانی به شدت پایین آمده و شرم آور است که نه در دولت و نه در مجلس، هیچ کس به فکر کارگران نیست.

 

 

مبارزه آتش نشانان کشور علیه قراردادهای موقت

 

بیست و پنجم مهر ماه – دستِ کارگران زحمتکش شهرداری از حق و حقوقِ قانونی کوتاه است؛ مسئولان همواره می‌گویند برای ارتقاء مزایای مزدی کارگران، بودجه‌ای در کار نیست؛ حتی تبدیل وضعیت کارگرانِ قرارداد موقتِ آتش‌نشانی انجام نشده؛ گویی مسئولان، آتش‌نشانانِ کارگر را جزء پرسنل نمی‌دانند.

 

 

اعتصاب کارگران گروه صنعتی نیکو

 

بیست و چهارم مهر ماه- کارگران گروه صنعتی نیکو واقع در ابهر،دراعتراض به عدم دریافت ۷ ماه مزد خود ،در محوطه این مجتمع صنعتی تجمع کردند.خط تولید سالن رینگ نخ این کارخانه توسط کارگران متوقف شد.

 

 

اخذ تعهدنامه اجباری از کارگران معدن؛ تامین ایمنی محیط کار با کارفرماست

 

بیست و چهارم مهر ماه-از طرف مدیریت معدن زغالسنگ البرز شرقی فرم‌های تک برگی در میان کارگران این واحد معدنی توزیع شده است که بر روی سربرگ آنها عنوان تعهدنامه ایمنی و بهداشت و محیط زیست درج شده است.تعهدنامه مذکور مشتمل بر۱۸ ماده است…در خاتمه این تعهدنامه‌ بر مسئول قلمداد شدن کارگر متعهد شونده در برابر هرگونه حادثه ناشی از رعایت نشدن نکات ایمنی تاکید شده است با وضع فعلی براثر یک حادثه کار امکان پیگیری حقوق قانونی کارگران حادثه‌دیده و بازماندگان آنها فراهم[ نیست] …

 

 

تجمع کارگران توان گستر

 

بیست و چهارم مهر ماه-کارگران توان گستر پالایشگاه نفت قدیم بندرعباس در اعتراض به تمدید نشدن قراردادها و بلاتکلیفی شغلی در مقابل فرمانداری بندرعباس همزمان با جلسه شورای اداری استان هرمزگان تجمع کردند.کارگران بین ۳ تا ۷ سال سابقه کار دارند اما همچنان در بلاتکلیفی شغلی بسر می برند.

 

 

اعتصاب متخصصان بیهوشی و پرتونگاری

 

بیست و چهارم مهر ماه – اعتراض متخصصان بیهوشی، نظام درمانی کشور را با مشکلی جدی مواجه کرده است. این گروه از پزشکان نسبت به تعرفه‌های تعیین شده برای عملیات بیهوشی معترض هستند، از این رو اعتصاب محدودی را به اجرا در آوردند.به جز آنان رادیولوژیست‌ها نیز معترض هستند و معتقدند به علت کاهش بودجه نظام سلامت و بیمه همگانی٬هزینه‌های رادیولوژی در دو سال گذشته گران شده ولی در سال جاری تعرفه آنان کمتر نیز شده است.در جریان این اعتراضات گفته شد که از ورود متخصصان بیهوشی که معترض هستند به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها جلوگیری شده و احتمال اخراج آنها وجود دارد.

 

 

حقوق نجومی مدیران و دستمزد معوقه زحمتکشان

 

بیست و چهارم مهر ماه – برخی از این سازمان‌ها و نهادهای دولتی ـ خصوصی نه تنها قانون سقف پرداخت را زیر پای می‌گذارند و حتی در نتیجه غائله فیش های نجومی، تغییری در پرداختی های خود به مدیرانشان به وجود نیاوردند، که مانع دسترسی ناظران قانونی به جزئیات پرداختی هایشان می‌شوند.وضعیتی دردناک که … حاکی از پرداخت مبالغ بالای ۱۰۰ میلیون تومان به برخی مدیران شاغل در…مجموعه هایی که نیمی شان خصوصی است و نیم دیگرشان دولتی.

 

 

در حمایت ازتامین امنیت شغلی و معیشت وکلا

 

بیست و چهارم مهر ماه -مهمترین مشکلی که کانون‌های وکلا با آن مواجه هستند بحث اشتغال و تامین معیشت وکلا است. استقلال وکلا رکن اصلی دادرسی عادلانه است، وکیل در انجام وظایف شغلی‌اش باید تضمین‌‌ داشته باشد که خیالش راحت باشد که دفاع از موکل باعث به خطر افتادن امنیت شغلی‌اش نمی‌شود.

 

 

خواسته کارگران شرکت توسعه صنعت لنجان

 

بیست و چهارم مهر ماه- کارگران شرکت پیمانکاری توسعه صنعت لنجان که پیمانکار ذوب‌آهن اصفهان است،بیش از۲ ماه حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند.میزان حقوق پرداختی به کارگران این شرکت پیمانکاری پایین تر از مصوبه شورای عالی کار است. دو ماه است حقوق مربوط به مرداد و شهریور ماه کارگران معوق شده. از چند سال قبل به این سو ذوب‌آهن اصفهان به جذب پیمانکار دست زده وبخشی از کارگران خود را تحت پوشش این پیمانکاران قرار داده است.

 

 

تجمع آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی آذربایجان غربی

 

بیست و چهارم مهر ماه – صبح روز ۲۴ مهر ماه آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی آذربایجان غربی مقابل استانداری این استان تجمع کردند و خواستار پایان بلاتکلیفی و جذب در آموزش و پرورش شدند.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری‌ها

 

بیست و چهارم مهر ماه – شهرداری‌ها بعد از اینکه کارگران را به پیمانکاران واگذار می‌کنند هیچ مسئولتی را برعهده نمی‌گیرند ودرعمل آینده کارگران برای آنها مهم نیست. رفتار شهردار مشکین دشت با کارگران شهرداری فقط یک نمونه‌ از برخوردی خشن با اعتراضات بر حق کارگران است.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی

 

بیست و سوم مهر ماه-کارگران شرکت ساختمان و نصب صنایع پتروشیمی، پیمانکارپتروشیمی بوشهرواقع در فاز۲ عسلویه نسبت به عدم دریافت ۴ ماه دستمزد و حق بیمه اعتراض کرده ، درمحوطه کارگاه پتروشیمی تجمع کردند.

 

 

تجمع معلمان حق التدریسی و مربیان پیش دبستانی گیلان

 

بیست و سوم مهر ماه- گروهی از معلمان حق التدریسی و مربیان پیش دبستانی استان گیلان دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی و عدم استخدام رسمی در مقابل ساختمان اداره کل آموزش وپرورش این استان تجمع کردند.

 

 

مطالبه کارگران معادن زغال سنگ کرمان

 

بیست و سوم مهر ماه- مزد کارگران معادن زغال سنگ کرمان طی دوماه اخیر پرداخت نشده است.در استان کرمان ۲۳ معدن فعالیت می کند و ۷ هزار کارگر هم در معادن زغالسنگ مشغول به کار هستند. علت تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران معادن بدهی شرکت ذوب آهن به شرکت زغال سنگ عنوان شده است.

 

 

قرارداد موقت لغو باید گردد!

 

بیست وسوم مهر ماه – طیف عظیمی ‌از مشکلات اعم از قراردادهای موقت، بیمه‌‌نشدن کارگران و وضعیت نابسامان کارگاه‌ها باعث بروز مشکل شده.حداقل دستمزدها که کفاف معیشت خانوار کارگری را نمی‌دهد نیز ازجمله مشکلات مورد توافق فعالان کارگری به حساب می‌آید. مطابق آمارهای ارائه‌شده از سوی مسئولان درحال‌حاضر حدود ٩۵ درصد کارگران قرارداد موقت دارند و این موضوع به این معنی است که امنیت شغلی در کشور بی‌معناست.

 

 

شورای عالی‌ کار خواهان افزایش دستمزد‌ها نیست

 

بیست و سوم مهر ماه – بین یک سبدحداقلی از یک طرف و دستمزد از طرف دیگر فاصله عمیقی وجود [ داشته و] دارد. گرچه هر سه ضلع مذاکرات مزدی در مورد سبد و رقم اعلام شده [ سبد معیشت برای یک خانواده سه و نیم نفره. رقمِ ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان،] توافق کردند، اما در عمل میزان حداقل مزد با رقم سبد معیشت، تفاوت چشمگیری داشت؛ فاصله ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان تا ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان؛ اعضای کارگری شورای عالی کار می‌گویند این فاصله یک‌شبه و یک ساله پرنمی شود؛

 

 

مطالبات کارکنان مخابرات ایران

 

بیست و سوم مهر ماه – اهم مطالبات شاغلین و بازنشستگان شرکت مخابرات در سراسر کشور به اختصار چنین است :۱) پرداخت فوق العاده‌های رفاهی موضوع آئین نامه استخدامی وپرسنلی شرکت مخابرات ایران… متأسفانه از سال ۱۳۹۲ تاکنون روند پرداخت متوقف گردیده است. ۲) تغییر صندوق بازنشستگی همکاران تابع صندوق بازنشستگی کشوری که متقاضی جابجایی از صندوق متبوعه به صندوق تأمین اجتماعی می باشند . ۳‏- آزادسازی قسمتی ازسهام ترجیحی متعلقه که اقساط سالانه آن از طریق سود سهام هرسال تهاتر و پرداخت گردیده. ۴‏- اجرای کامل مفاد قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران درخصوص تسهیلات ومزایای متعلقه به همکاران محترم ایثارگر شرکت و… ۵‏- حضور نمایندگان کارگران درهیئت‌های اجرایی صندوقهای ذخیره پس انداز کارکنان شرکت مخابرات هر استان جهت مشارکت درتصمیمات متخذه و تأمین منافع اعضاء و ارائه صورتهای مالی شفاف و نیز گزارش عملکرد آن صندوقها به اعضاء و مهمتر از همه واریز کامل حق عضویت مکسوره از همکاران و نیز سهم کارفرما به حساب هر صندوق .

 

 

تجمع آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی استان یزد

 

بیست و سوم مهر ماه – صبح روزبیست و سوم مهر ماه آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در استان یزد تجمع کردند.تجمع‌کنندگان که مقابل اداره آموزش و پرورش استان یزد جمع شده‌اند می‌‌گویند : بعد از سالها تدریس، بلاتکلیفیم و انتظار ما از آموزش و پرورش این است که مصوبات مجلس در ارتباط با جذب ما را هر چه زودتر اجرایی کند.

 

 

ادامه اعتراض کارگران کارخانه «کیش چوب»

 

بیست و سوم مهر ماه – با گذشت دو روز از مهلتی که از سوی کارفرما برای توقف فعالیت این واحد صنعتی تعیین شده بود، هنوز درب‌های کیش چوب به روی کارگران بسته است. کارگران شاغل در این واحد صنعتی از ۸ تا ۱۲ ماه مطالبات مزدی عقب افتاده دارند.

 

 

اعتصاب مجدد کارگران و کارکنان ارگ قدیم بم

 

بیست و سوم مهر ماه – صبح روز یکشنبه، بیست و سوم مهر ماه کارگران شاغل در پروژه بازسازی و مرمت ارگ قدیم بم بابت معوقات مزدی خود مجددا تجمع صنفی برپا کردند. بیشتر کارگران شاغل در این پروژه از نیروهای متخصصی هستند که متاسفانه از نظر اقتصادی جزء اقشار ضعیف جامعه هستند.

 

 

نامه اعتراضی کارگران استان ایلام

 

بیست و سوم مهر ماه – کارگران این استان نسبت به ناکافی بودن خدمات ارائه شده در مراکز درمانی تامین اجتماعی معترضند. در این مراکز به بیمه‌شدگان، خدمات لازم ارائه نمی‌شود و استانداردهایی که باید، رعایت نشده‌است. خلاصه‌ای از متن این نامه به شرح زیر است: عدم دقت و توجه در رسیدگی به نوع بیماری مراجعین و نتیجه نگرفتن از درمان و در نتیجه مراجعه به دیگر مراکز درمانی استان که موجب هزینه‌های گزاف و سنگین به طوری که بیشتر داروهای معمولی سرماخوردگی و مسکن آن هم بدون توجه و نیاز بیمار تجویز و تحویل داده می‌شود… کمبود تعداد مراکز درمانی و کلینیکی استان با توجه به جمعیت بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران عزیز که باعث تجمع و اتلاف وقت و انتظار طولانی می‌شود.

 

 

تجمع کارگران شهرداری زنجان

 

بیست ودوم مهر ماه – جمعی از کارگران شهرداری زنجان در اعتراض به عدم دریافت ۳ماه حقوق خود، در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.کارگران شهرداری زنجان با قرارداد های یک ماهه تا سه ماهه در استخدام شرکت های پیمانکاری شهرداری هستند.

 

 

آمار درآمد و هزینه خانوار؛ قدرت خرید خانوارهای کارگری کاهش یافته است !

 

بیست و دوم مهر ماه- مقایسه وضعیت بودجه خانوار نشان می‌دهد در پنج سال گذشته همواره هزینه خانوارها بیش از درآمد ماهانه آنها بوده است.متوسط درآمد ماهانه خانوار از حدود یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان در سال ۹۰ به حدود سه میلیون و ۲۶۹ هزار تومان در سال ۹۵ افزایش یافته است. در عین حال هزینه ماهانه خانوار از حدود یک میلیون و ۴۴۹ هزار تومان به بیش از سه میلیون و ۲۷۵ هزار تومان در سال گذشته رسید.

 

 

افزایش نرخ ارز؛ کاهش قدرت خرید و سطح زندگی زحمتکشان-۱

 

بیست و دوم مهر ماه-به دلیل وابسته‌بودن تولید کشور به واردات کالاهای سرمایه‌ای، مواد اولیه و واسطه‌ای و نبود جایگزین مناسب برای این کالاها در داخل کشور رانت افزایش نرخ ارز برای فرادستان باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات، افزایش فشار بر معیشت فرودستان، تشدید رکود و بی‌کاری می‌شود و از طرف دیگر با افزایش قیمت کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی، رفاه و سلامت غیرفرادستان [زحمتکشان] کاهش خواهد یافت و این موضوع برای نفع‌برندگان افزایش نرخ ارز و هم‌پیمانان رسانه‌ای آنها پوشیده نیست.

 

 

افزایش نرخ ارز؛ کاهش قدرت خرید و سطح زندگی زحمتکشان-۲

 

بیست و دوم مهر ماه- افزایش نرخ ارز به آن معنی است که ، فرادستان و ائتلاف مسلط را به قیمت کاهش رفاه غیرفرادستان از جانب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و کاهش سطح خدمات دولت در ارائه کالاهای عمومی از جمله آموزش، بهداشت و درمان، منتفع خواهد کرد. تورم مبتنی بر فشار هزینه‌ها با فشار فرادستان به دولت برای افزایش نرخ ارز زمینه دیگری را برای کاهش قدرت خرید غیرفرادستان[زحمتکشان] همراه با تعطیلی بخش مهمی از ظرفیت تولید بنگاه‌ها و عمیق‌ترشدن رکود و بی‌کاری فراهم می‌کند.

 

 

تجمع بهیاران استان آذربایجان غربی

 

بیست و دوم مهرماه-دانشجویان پرستاری و بهیاری و بهیاران آذربایجان غربی در اعتراض به روشن نبودن وضعیت تحصیلی و شغلی شان در مقابل ساختمان معاونت امور درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان در شهرارومیه تجمع کردند.

 

 

وزارت نفت دانش آموختگان دانشگاه نفت را استخدام نمی کند

 

بیست و دوم مهر ماه -فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در پیدا کردن فرصت شغلی بلاتکلیفند. وزیر نفت در ابلاغیه ای ظالمانه و متناقض با وعده‌های داده شده هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی در تمامی دستگاه های تابعه وزارت نفت را ممنوع اعلام کرده‌است.البته ،استخدام بستگان نمایندگان مجلس به جای دانشجویان نفت انجام می شود.دانشجویان دانشگاه نفت به گفته خودشان از احقاق حقوق خود کوتاه نخواهند آمد.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه پولاد قاین

 

بیست و دوم مهر ماه- جمعی از کارگران … فولاد قاین امروز مقابل این واحد صنعتی، به پرداخت نشدن حقوقشان اعتراض کردند. کارگران می گویند: بیش از شش ماه است که حقوق نگرفته اند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه «بلبرینگ سازی تبریز»

 

بیست و دوم مهر ماه – حوالی ظهر روز ۲۲ مهر ماه کارگران کارخانه «بلبرینگ سازی تبریز» در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند. کارخانه بلبرینگ سازی تبریز از زمان خصوصی‌سازی دستمزد کارگران را با تأخیر پرداخت کرده است. کارگران این کارخانه حدودا ۷ ماه معوقات مزدی دارند.

 

 

خواسته معلمان زحمتکش، تضمین امنیت شغلی‌ است

 

بیست و دوم مهر ماه – پیش دبستانی‌ها، حق‌التدریسی‌ها و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی، سالها سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارند. بعضی از آنها سالها در مناطق محروم و بدون امکانات، تدریس کرده‌اند. کوچکترین کاری که سیستم کلان مدیریتی کشور در بخش آموزش می‌تواند انجام دهد این است که این عزیزان را تعیین تکلیف کنند تا دیگر دغدغه امنیت شغلی نداشته باشند. بایستی مطالبات مزدی معلمان، چه رسمی و چه حق‌التدریس به موقع پرداخت شود.

 

 

اعتصاب کارگران کاخانه نوظهور

 

بیست و دوم مهر ماه – کارگران شاغل و اخراج شده کارخانه نوظهور ، تولیدکننده محصولات بهداشتی نرمه از ساعت ۱۰ صبح روز ۲۲ مهر ماه در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند. اعتراض کارگران به عدم واریز ۵ ماه حق بیمه سال‌های ۹۴ و ۹۵ و پرداخت نشدن ۱۴ تا ۱۵ ماه مزد سال‌های ۹۵ و ۹۶ است. همچنین حدود ۷ کارگر در آستانه بازنشستگی در این کارخانه هستند که با عدم واریز حق بیمه‌ها، در روند بازنشسته شدن آنها اخلال ایجاد شده است.

 

 

قانون زدایی در مناطق آزاد و نابودی امنیت شغلی کارگران

 

بیست و دوم مهر ماه – آنچه در سالهای گذشته رخ داده و باعث شده قدرت خرید کارگران کاهش پیدا کند؛ نتیجه سیاست‌های اقتصادیِ دست راستی است… خروج مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از شمول قانون کار یکی از مهمترین نمونه‌های تعدیل ساختاری است. قانون‌زدایی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، جمعیت عظیمی از مزدبگیران را در منگنه قرار داد؛ کارگران پروژه‌ای جنوب از ابتدایی‌ترین‌ها محرومند؛ حتی حق ایجاد تشکل ندارند؛ این اتفاق کوچکی نیست و نشان می‌دهد که برای بالابردن سودِ شرکت‌های نفتی و کارتل‌های منطقه‌ای، حاضرند تا هرجا که در توان داشته باشند نیروی کار را از حقوق قانونی محروم کنند.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری امیدیه در استان خوزستان

 

بیست و دوم مهر ماه – کارگرانی که در شهرداری امیدیه و سازمان‌های وابسطه به آن به صورت پیمانی، قراردادی و روزمزدی مشغول کارند. ۳ تا ۵ ماه حقوق معوقه طلب دارند. جدا از معوقات مزدی کارگران روز مزدی ، این دسته از کارگران فاقد قرارداد کار مشخص بوده و بیمه تامین اجتماعی هم ندارند. علاوه بر تاخیردر پرداخت دستمزد، پیمانکار سابق بخش خدماتی و فضای سبز شهرداری امیدیه پرداخت حق سنوات سال ۹۲ ، به همراه حق مرخصی و یک ماه حقوق فروردین ماه سال ۹۳ را به ۶۴ کارگر بدهکار است.

 

 

اعتراض آرایشگران و کارکنان آرایشگاه ها

 

بیست و یکم مهر ماه- نایب رئیس اتحادیه آرایشگرهای زنانه از تعطیلی ٢۶۴ آرایشگاه زنانه در شش ماه اول سال جاری خبر داد وگفت ؛اکنون بیکاری در این صنف بیشتر شده…فعالیت مراکزمجاز بنام آرایشگاه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اتحادیه در جهت حفظ منافع اعضای صنفی خود محسوب می‌شود.

 

 

کمیته روابط کار و طرح کانون عالی شوراهای اسلامی کار برای “قانونی” ساختن قرارداد های موقت

 

بیست و یکم مهر ماه- در آخرین جلسه شورای عالی کار که با حضور معاون روابط کار وزارت کار و نمایندگان گروه کارگری[تشکل های زرد حکومتی] و کارفرمایی با هدف بحث و بررسی و تبادل نظر در خصوص مسایل کارگری برگزار شد، تشکیل سه کمیته تخصصی روابط کار، دستمزد و تغییر ساختار به تصویب رسید.کانون عالی شوراهای اسلامی کار در کمیته‌ روابط کار برنامه خودش را دارد.

 

 

خواسته کارگران معادن؛اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور

 

بیست و یکم مهر ماه- اجرای دقیق این آیین‌نامه و فراهم آوردنِ امکانِ بازنشستگی پیش از موعد، بدیهی‌ترین حق کارگران معادن کشور است.سازمان تامین اجتماعی بایستی بحث بازنشستگیِ پیش از موعد را برای معدنچیان جدی بگیرد و با درخواست کارگرانی که تقاضای بازنشستگیِ زودرس دارند، بی‌قید و شرط موافقت کند.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری کرمانشاه

 

بیست و یکم مهر ماه – به بهانه کمبود بودجه و کمبود منابع مالی در پرداخت به موقع حقوق پرسنل شهرداری کرمانشاه کوتاهی صورت می گیرد.رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: شهرداری کرمانشاه با رکود مواجه شده و بودجه کافی برای پرداخت حقوق کارگران روزمرد را ندارد. کارگران فضای سبز شهرداری که به شکل پیمانی ٬ قراردادی٬ شرکتی و روز مزد به کار مشغول اند٬ ظرف چهار ماه گذشته حقوق دریافت نکرده اند.

 

 

حذف ماهیگیران از پوشش بیمه تامین اجتماعی

 

بیست و یکم مهر ماه- سازمان تأمین اجتماعی دو هزار ماهیگیر را از امتیازات کارگری محروم کرد. این اتفاق در حالی رخ داده که صیادان در زمینه بیمه مشکلات فراوانی دارند؛ به‌این‌صورت که یا بیمه نیستند یا تنها شش‌ماه از سال بیمه‌اند و بیمه در شش‌ماه بهار و تابستان هیچ‌گونه تعهدی را نسبت به آنان ندارد. حالا هم تأمین اجتماعی در اقدامی دو هزار ماهیگیر را از امتیازات کارگری محروم کرده است.

 

 

قوه قضاییه مجری برنامه تامین امنیت سرمایه

 

بیست و یکم مهر ماه – با طرح”شکایت” کارفرمایان، هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه وزارت کارمبنی بر ممنوعیت انعقاد قرارداد کار زیر یک سال با کارگران در کارهای با ماهیت مستمر را غیرقانونی دانست و ابطال کرد.

 

 

اعتراض ماهیگیران استان بوشهر

 

بیست و یکم مهر ماه – شغل صیادی در منطقه در حال نابودی است. اعتراض ماهیگیران در این رابطه مدتی است که افزایش یافته و درآمد این قشر هم به صورت خیلی محسوس کاهش پیدا کرده است. در حالی که شناورهای ایرانی‌ در خارج از حوزه‌های آبی ایران همواره تهدید و یا با بدرفتاری برخی کشورها روبه‌رو می‌شوند ولی ماهیگیران ایرانی‌ در کشور خودمان با مشکل روبه‌رو هستند ، زیرا به شناورهای خارجی بدون محدودیت اجازه صید در آب‌ ایران داده می‌شود.

۱۳۹۶/۰۷/۲۷

اتحاد کارگر؛ بولتن کمیسیون کارگری حزب توده ایران

دست کارگر کارخانه سیمان خاش در حین کار قطع شد

یک کارگر کارخانه سیمان خاش که در حال بازرسی از تاسیسات کارخانه بود حادثه دید و دست او قطع شد.   حسینعلی اکبری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان سیستان و بلوچستان در مورد حادثه‌ای که برای یکی از کارگران کارخانه سیمان خاش رخ داد به ایلنا می‌گوید: صبح امروز یکی از کارگرانی تاسیساتی کارخانه سیمان ... دست کارگر کارخانه سیمان خاش در حین کار قطع شد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ کنگان در اعتراض به چهار ماه مطالبات مزدی

کارگران پیمانکاری شاغل در برخی فازهای کنگان در پارس جنوبی، از تاخیر رایج در پرداخت مطالبات مزدی خود انتقاد دارند.   این کارگران که در فازهای ۱۴ ، ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ مشغول به کار هستند؛ می‌گویند مطالبات مزدی ما معمولا با چندین ماه تاخیر پرداخت می‌شود.   فازهای ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ ... تجمع کارگران فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ کنگان در اعتراض به چهار ماه مطالبات مزدی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

دزدان دریایی برای آزادی هر صیاد ۱۵۰۰ دلار خواسته‌اند/ ماهیگیران ربوده شده ۴۴ نفر شدند

به گفته یک فعال صنف صیادان، دزدان دریایی تاکنون برای آزادی هر صیاد ایرانی مبلغی نزدیک به ۱۵۰۰ دلار طلب کرده‌اند و این درحالی است که خانواده‌های صیادان ایرانی حتی توان پرداخت ۱۰۰ دلار را هم ندارند.   علیم افشار، (مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار و کنارک) در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: با اتفاقی که دو ... دزدان دریایی برای آزادی هر صیاد ۱۵۰۰ دلار خواسته‌اند/ ماهیگیران ربوده شده ۴۴ نفر شدند

ادامه

ایران, جهان, خبر, کارگری

تجمع کارگران توسعه صنعت آذربایجان (کمباین‌سازی تبریز) برای معوقات‌مزدی

شماری از همکاران آنها روز گذشته و امروز (۲۴ و۲۵ مهرماه )در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه تجمع کرده اند.   آنها می‌گویند شمار معترض نزدیک به ۴۰ نفر می‌شود و در بیست ماه گذشته با مشکل پرداخت معوقات مزدی مواجه بوده‌اند.   همچنین گفته می‌شود که در پرداخت حق ... تجمع کارگران توسعه صنعت آذربایجان (کمباین‌سازی تبریز) برای معوقات‌مزدی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری