حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته دوم مهر ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

 

“تأمین و تضمین قانونی حداقل درآمد و بازنشستگی برای تمام زحمتکشان،متناسب با نیازهای موجود در جامعه، و ترمیم سالانه حقوق و دستمزدهامتناسب با نرخ تورم در کشور؛ فعالیت مستقل و کاملا آزاد سندیکایی در جهت حفاظت از حقوق زحمتکشان و ارتقاء کمی و کیفی نیروی کار. شرکت مستقیم نماینده شاغلان در فرایند تصمیم گیریهای نهادهای عمومی و خصوصی…” “بخشی از برنامه نوین حزب توده ایران – مصوبه ششمین کنگره حزب توده ایران “

 

 

نسخه صندوق بین‌المللی پول برای میهن ما؛ “اصلاح” قوانین کار و تامین اجتماعی

 

سیزدهم مهر ماه -هیات سالانه صندوق بین‌المللی پول با قائم‌مقام بانک مرکزی نشست برگزار کرد.کاترینا پرفیلد، رئیس هیات صندوق بین‌المللی پول گفت :باید اصلاحاتی در حوزه‌های بانکی و مالی، بازار کار و قوانین [ تامین اجتماعی و افزایش سن بازنشستگی] انجام شود.

 

 

اولویت دولت و طرح اصلاح قانون کار

 

سیزدهم مهر ماه- توسعه بیشتر مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد از طریق کاهش هزینه تامین سرمایه، اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، رقابت پذیر کردن اقتصاد و کاهش مداخله دولت در اقتصاد، انعطاف در بازار کار[اصلاح قانون کار] و تشویق سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی از اولویت های دولت در برنامهِ بودجه سال آینده است.

 

 

تجمع سراسری معلمان

 

سیزدهم مهر ماه- معلمان شاغل و بازنشسته در تهران و شهرستان‌ها به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور تجمع برگزار کردند. معلمان استان تهران و استان البرز از ساعت ده صبح مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده‌اند؛ معلمان سایر استانها نیز مقابل ادارات آموزش و پرورش جمع شدند.آنها خواستار بودجه عادلانه یعنی بودجه لازم برای تامین آموزش رایگان و با کیفیت برای همه دانش‌آموزان.. و همچنین تخصیص یک دستمزد عادلانه برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور هستند.

 

 

اثر تورم وافزایش قیمت مواد خوراکی بر زندگی خانوار های کارگری

 

سیزدهم مهرماه -بررسی آماری سهم مواد خوراکی و آشامیدنی از هزینه ناخالص ماهانه خانوارهای ایرانی نیز نشان می‌دهد که طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ هزینه اسمی مواد خوراکی وآشامیدنی در بودجه خانوار حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است.سبد مصرفی خانوارهای [عمدتا خانوار های کارگری] کوچکتر گردیده است.طی بازه زمانی بین سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶، در میان ۱۱ گروه کالا و خدمات دسته‌بندی شده از سوی بانک مرکزی، بیشترین تورم ماهانه میانگین مربوط به مواد خوراکی وآشامیدنی و خدمات بهداشتی بوده و باعث کاهش بخشی از قدرت خرید خانوارهای کم‌درآمد شده است.

 

 

بهره کشی از کارگران؛ انباشت ثروت با رواج جهل و خرافه

 

سیزدهم مهر ماه-اقتصاد ایران به دلال‌ها اصالت می‌دهد. در ایران سال‌های اخیر داستان رانت‌خواری، پول‌شویی، فساد اداری و اختلاس باعث شد تعدادی بدون آنکه واجد شرایط اکتساب حق و مالی و مقامی باشند از طریق‌های نامعلوم، نامشروع، نا معقول و نامالوف به انباشتی از ثروت و مکنت رسیدند که مقداری از آن را صادر کردند، بخشی را صرف ولخرجی یا تجمل‌گرایی کردند. متولیان برخی رفتارها و مناسک مذهبی یا بناهایی که با کاربردهای عمومی و گاه مذهبی ساخته می‌شود همین گروه هستند .هر فردی که زر و زور و تزویر و زیور داشته باشد، اولویت با اوست.

 

 

چگونگی توزیع اشتغال در صنایع کشور-۱

 

سیزدهم مهر ماه -ارزیابی‌ها نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته، تعداد واحدهای فعال صنعتی کاهش یافته است. در سال۹۵ صنایع موادغذایی و آشامیدنی با ۱۶,۵ درصد، بیشترین سهم از شاغلان کارگاه‌های صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. در هر کارگاه صنایع موادغذایی و آشامیدنی به‌طور متوسط ۷۸ نفر شاغل هستند، صنایع تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی نیز با سهم ۱۳ درصد از شاغلان صنعتی در رتبه دوم قرار دارد. در این صنعت نیز هر کارگاه به‌طور متوسط ۵۷ نفر شاغل داشته است.

 

 

چگونگی توزیع اشتغال در صنایع کشور-۲

 

سیزدهم مهر ماه -صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی و تولید فلزات اساسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند که هر یک بیش از۱۰ درصد از اشتغال بخش صنعت را تامین می‌کنند. متوسط تعداد شاغلان در این دو صنعت به‌طور نسبی بالاست، به‌طوری که در هر واحد تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیم تریلر به‌طور متوسط ۲۲۰ نفر، در واحدهای تولید مواد و محصولات شیمیایی، ۱۳۱ نفر و در صنایع فلزات اساسی نیز ۲۰۰ نفر اشتغال دارند. صنایعی مانند تولید محصولات از توتون و تنباکو به دلیل فعالیت تعداد اندکی واحد صنعتی به‌رغم اینکه هر واحد تعداد زیادی نیروی کار استخدام کرده‌اند، اما نقش اندکی در اشتغال‌زایی بخش صنعت داشته‌اند.

 

 

مبارزه کارگران کارخانه توسعه صنعت آذربایجان

 

سیزدهم مهر ماه -جمعی از کارگران کارخانه شرکت توسعه صنعت آذربایجان که در ۲۰ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند، در نامه‌ای خطاب به مسئولان دولتی خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.کارگران با بیان این که مطالبات‌شان تنها محدود به دستمزدهای۲۰ ماهه اخیر نمی‌شود، افزودند: علاوه بر معوقات حقوقی، حق بیمه کارگران در چند ماه گذشته پرداخت نشده و در حال حاضر آنها در زمینه تمدید دفترچه‌های درمانی خود با مشکل روبرو شده اند.

 

 

طرح طبقه‌بندی مشاغل را در مخابرات اجرا کنید!

 

سیزدهم مهر ماه‌-اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل براساس قوانین و آیین‌نامه‌ها…، یکی از مهمترین مطالبات کارکنان شرکتی مخابرات است.این کارکنان پس از واگذاری بخش‌هایی از مخابرات به بخش خصوصی، بارها نسبت به تبعیض در پرداخت دستمزدها و عدم اجرای قوانین اعتراض کرده‌اند.

 

 

مخالفت دولت با درخواست کارگران هپکو

 

دوازدهم مهرماه – سخنگوی دولت گفت : درباره وضعیت کارگران هپکو…این شرکت‌ها غیردولتی هستند و می‌دانید هپکو دولتی بود و در سال‌های قبل واگذار شده است اما کارگران می‌خواهند باز دولتی شود که با سیاست‌های اقتصادی مغایرت دارد.درباره هدفمند سازی یارانه‌ها؛ این طرح در برنامه ششم توسعه وجود دارد و ما در بودجه سال ۹۷ هم آن را پیگیری خواهیم کرد.

 

 

تشکل های زرد حکومتی در تقابل با خواسته های کارگران و زحمتکشان

 

دوازدهم مهر ماه-“شورای اسلامی کار کارخانه هپکو با ارسال نامه‌ای از عملکرد علی ربیعی در پیگیری مشکلات هپکو و مطالبات کارگران این واحد تولیدی قدردانی کرد”. در حالی که :”احیای شرکت و استیفای حقوق قانونی پرسنل شرکت به صورت کامل انجام نشده است”.

 

 

وعده‌های بی پشتوانه و سرنوشت کارگران کارخانه پلی‌اکریل اصفهان

 

دوازدهم مهر ماه – در جلسه‌‌ی دو هفته پیش در استانداری اصفهان با حضور مسئولان صنعت و معدن، هیات اجرایی دولت و شورای اسلامی کار در ارتباط با مشکلات پلی‌اکریل، قرار شد تسهیلات ۲۰ میلیاردی به زودی پرداخت شود که تاکنون این اتفاق رخ نداده و کارگران قطب نساجی کشور همچنان در انتظارِ تحقق وعده‌ها هستند.

 

 

اولویت‌های دهگانه حکم وزیر کار دولت دوازدهم

 

دوازدهم مهر ماه- برخی اولویت‌های تخصصی ١٠گانه حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عبارت‌اند از: اجرای سیاست‌های فعال بازار کار، مشوق‌های بیمه‌ای به کارفرمایان؛ واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی؛اصلاح وضعیت مالی صندوق‌های بازنشستگی در جهت تقویت بخش خصوصی؛ اصلاح عملکرد بیمه‌های درمان در مسیر هدفمند‌کردن، کاهش هزینه‌ها و نقش‌آفرینی بیمه‌های غیر دولتی…

 

 

تجمع رانندگان و کامیون داران نی ریز

 

دوازدهم مهر ماه – شماری از رانندگان کامیون و کامیون داران شهرستان نی ریز در استان فارس٬دراعتراض به اخذ عوارض اضافی بابت ورود به شهرک سنگ مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. اخذ عوارض موجب کاهش درآمد رانندگان کامیون گردیده است.

 

 

اعتصاب کارگران مترو تهران

 

دوازدهم مهر ماه-کارگران مترو تهران نسبت به عدم دریافت دستمزد خود اعتراض کرده و در مقابل ساختمان شرکت راه آهن شهری تهران وحومه -مترو- تجمع کردند. این کارگران در شرکت های خصوصی پیمانکاری وابسته به مترو مشغول کارهستند.

 

 

فرهنگیان خواستار امنیت شغلی و دستمزد عادلانه هستند

 

دوازدهم مهر ماه – … باوجود اعتراضات متعدد در طول این سال‌ها نسبت به کمبود بودجه آموزش عمومی کشور، همواره شاهد بی‌توجهی تصمیم‌گیران دولتی، نسبت به این اعتراضات بوده‌ایم. در طول چهار سال گذشته هم میانگین بودجه آموزش‌وپرورش نسبت به بودجه عمومی کشور کمتر از ده درصد بوده است. در این میان معلمان حق‌التدریس و آزاد با تنگناهای بیشتری مواجه هستند و همواره حقوق قانونی آن‌ها مورد بی‌توجهی قرارگرفته است. این زحمتکشان خواهان امنیت شغلی و ارائه بیمه درمانی مناسب هستند.

 

 

مطالبات معلمان زحمتکش

 

دوازدهم مهر ماه- حق و حقوق ۱۳۰۷ نفر از معلمان و مربیان باسابقه تضییع شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استخدام آنها خودداری می‌کند. همچنین در حالی تکلیف ۱۲۴۰ نفر از مربیان مشخص نشده و هر روز بین تهران و شهرستان‌ها در تردد هستند از میان ۴۶۰۰ نفر مربیان حق التدریس کشور فقط تعداد اندکی تعیین تکلیف شده است. مربیان حق التدریسی از ۳۱ استان کشور سال‌هاست منتظر اجرای قانون استخدام رسمی هستند.

 

 

اعتراض زحمتکشان استان سیستان و بلوچستان

 

دوازدهم مهر ماه – حوادثی که تاکنون در ارتباط با فعالیت سوخت‌کشان در جاده‌های این منطقه اتفاق افتاده است باعث اعتراض مردم این استان شده است. سوخت‌کش‌ها برای تامین معاش خود و خانواده‌هایشان ناچارند در ازای در یافت مبالغ ناچیز کار پرخطر جابجایی ماشین‌های حامل مواد سوختی را انجام دهند. مردم استان به دلیل عدم وجود منبع درآمد به سوخت‌کشی روی می‌آورند که بسیاری از آنها در همین راه جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

طرح‌های اشتغالزایی نا کارآمد و ضد کارگری است!

 

یازدهم مهرماه -به گفته وزیر کشور، برخلاف اعلام رسمی رقم ١٢ درصد بیکاری در کل کشور برای بهار سال ٩۶، نرخ بیکاری در برخی از شهرهای کشور به بیش از ۶٠ درصد رسیده است و رقم بی‌کاری در بین تحصیل‌کرده‌ها بسیار بالاتر از آنچه به طور متوسط اعلام می‌شود است.اظهار نگرانی رحمانی‌فضلی در شرایطی که بیش از یک سال از اعلام آغاز طرح‌های اشتغالزایی تکاپو» وحرکت در وزارت کار می‌گذرد سؤالاتی جدی را درباره اثرگذاری این طرح‌ها و به‌طور کلی سیاست‌های اشتغالزایی بر بازار کار ایجاد کرده است.

 

 

تجمع کارگران کارخانه آساک دوچرخ

 

یازدهم مهرماه – کارگران بیکار شده کارخانه آساک دوچرخ واقع در شهرستان قوچان ٬ با تجمع در مقابل درب کارخانه خواستار دریافت مطالبات معوقه خود و بازگشایی این واحد تولیدی شدند.کارخانه آساک دوچرخ بزرگترین سازنده انواع دوچرخه در خاورمیانه و آسیای میانه بود که در سال ۸۳ به بخش خصوصی واگذر و سپس در ابتدای دهه نود بطور کامل تعطیل گردید.

 

 

مطالبه کارگران کارخانه بافت بلوچ

 

یازدهم مهر ماه – کاهش تولید در کارخانه بافت بلوچ سبب نگرانی ۲۰۰ کارگر این واحد نسبت به آینده شغلی شان شده است.این کارخانه در زمستان ‌سال ٩۴ با ٧٠٠‌میلیارد ریال دوباره شروع به کار کرد، اکنون اما یک خط تولید آن فعال بوده و با ٣٠ تا ٣۵‌درصد ظرفیت کار می‌کند.

 

 

کارگران کارخانه پولاد کویرخواستار تامین امنیت شغلی هستند!

 

یازدهم مهر ماه – کارفرمای کارخانه فولاد کویر واقع در آران و بیدگل، بیش از ۳۰۰ نفر از کارگران را به مرخصی اجباری فرستده است.همچنین کارفرما اعلام کرده تصمیم در باره تعطیلی کامل کارخانه تا آذرماه اتخاذ خواهد شد. در حال حاضر کارگران این واحد دربلاتکلیفی بسر می برند و بخشی از مزد و مزایای آنها پرداخت نشده است.

 

 

دستمزد عادلانه برای کارکنان همیاری و معلولان کشور

 

یازدهم مهر ماه- مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان با اشاره به کمبودهای ناشنوایان در کشور گفت: در حال حاضر هر رابط ناشنوا حداقل ساعتی ۵۰ هزار تومان دستمزد دارد[همه کارکنان رابط ناشنوا روز مزد و قرارداد موقت هستند]؛ اما دولت حتی ریالی را به‌عنوان حق رابط ناشنوا به دانشجویان ناشنوا پرداخت نمی‌کند.

 

 

دستمزد کارمندان؛ زیر خط فقر

 

یازدهم مهر ماه – محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه:”قصد داریم از طریق صرفه‌جویی هزینه به اعتبارات طرح عمرانی بیافزاییم… و افزایش حقوق کارمندان و کارگزاران حدود ۱۰ درصد خواهد بود. برخی از رسانه‌ها به کذب می‌گویند دولت حقوق کارکنان خود را زیر نرخ تورم افزایش خواهد”.

 

 

کلیات طرح استخدام حق‌التدریسی‌ها؛ از حرف تا عمل

 

یازدهم مهر ماه – مجلس کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را به تصویب رساند.تصویب نهایی جزئیاتِ طرح، موکول به تصمیم کمیسیون آموزش و نهایتا رای صحن علنی مجلس خواهد بود که تاکنون زمان تصویب نهایی و محتوی جزئیاتِ طرح اعلام نشده است.

 

 

تجمع کارگران جایگاه های سوخت اهواز

 

یازدهم مهر ماه- کارگران جایگاه های سوخت اهواز در اعتراض به واگذاری جایگاه های سوخت به بخش خصوصی و نگرانی از آینده شغلی خود، در مقابل ساختمان شرکت پخش فرآورده های نفتی در اهواز تجمع کردند.

 

 

اعتراض کارمندان بانک صادرات ایران

 

یازدهم مهر ماه – پرونده اخراج دسته‌جمعی کارکنان بانکی مورد اعتراض کارمندان است. بانک صادرات در نامه‌ای مبنی بر اینکه ۷۰۰ نفر در تاریخ ۲۶ شهریور ۹۶ باید از شرکت گسترش انفورماتیک ایران اخراج شوند به شرکت ارسال کرد.یکی از مسئولان شرکت گسترش انفورماتیک گفت: قرارداد این افراد هم تمام شده است. قراردادها سه ماهه بود.

 

 

اعتصاب دوباره کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز

 

یازدهم مهر ماه- کارگران کارخانه بلبرینگ سازی از روز ۱۱ مهر ماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه، دور جدید اعتراضات صنفی خود را آغاز کرده‌اند. علت این اعتراض؛ پرداخت نشدن دست‌کم شش ماه معوقات مزدی و خصوصی سازی این کارخانه است.

 

 

تجمع کارگران گروه فولاد ارومیه

 

یازدهم مهر ماه- کارگران گروه فولاد ارومیه ۸ ماه از مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند. به همین دلیل کارگران مذکور بعدظهر روز سه شنبه۱۱ شهریور تجمعی مقابل اداره کار ارومیه برگزار کردند.

 

 

مبارزه کارکنان مخابرات روستایی کشور

 

یازدهم مهر ماه- کارگزاران مخابرات روستایی کشور در نامه‌ای[ اعتراضی] خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. در بخشی از این نامه آمده‌ است: این شرکت مخابرات ایران است که به بهانه اینکه تا حدودی خصوصی شده است قانون را اجرا نمی‌کند و یا در پی اجرای ناقص آن است و این عملکرد تبعیض‌آمیز شرکت مخابرات ایران است که باعث این‌همه اختلافات و فشار و نگرانی‌ها شده است و متاسفانه گاها چنین وانمود می‌کند که قانون در مورد ما شمولیت نخواهد داشت.

 

 

اعتراض مهندسان مشاور کشور

 

یازدهم مهر ماه- بیش از هزار نفر از مهندسان مشاور کشور که در شرکت‌های پیمانکاری مهندس مشاوره در مشاغل مربوط به پروژ‌های شهرسازی و معماری کار می‌کنند؛ نسبت به عدم امنیت شغلی‌ خود معترضند و می‌گویند این شرکت‌‌ها دستمزدهای آنان را با ماه‌ها تاخیر پرداخت می‌کنند… برخی از مهندسان مشاور تا یک سال هم مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.

 

 

خواسته کارگران و زحمتکشان افزایش دستمزد‌ها است

 

یازدهم مهر ماه – امسال خیلی زود و از مهرماه هجمه‌هایی را در ارتباط با بحث افزایش مزد شروع کرده‌اند. با پیش بینی ۵ درصد افزایش حقوق کارمندان، قصد دارند به کارگران و شرکای اجتماعی آنها فشار وارد کنند.

 

 

گزارش ماهانه قیمت اقلام خوراکی و معیشت زحمتکشان

 

دهم مهر ماه -گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در مرداد ماه سه کالای پرمصرف تخم مرغ، مرغ و گوشت قرمز افزایش قیمتی قابل ملاحظه را ثبت کرده‌اند.بعلاوه برنج درجه یک افزایش قیمتی ۰,۸ درصدی در مرداد ماه داشته است. قیمت اغلب میوه‌ها و سبزیجات و پیاز در طول ۵ ماه اول سال، به دو برابر رسیده است.

 

 

بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۷ و ضریب حقوق ها

 

دهم مهر ماه -بخشنامه بودجه ۱۳۹۷، مسیر رفتاری دولت را ترسیم کرد. این بخشنامه در بسیاری از زوایا با بخشنامه سال ۱۳۹۶ مشابهت دارد. برای مثال، ضریب افزایش حقوق کارمندان ۵ درصد “افزایش” یافته است، در حالی که این رقم برای سال‌جاری ۱۰ درصد بود.

 

 

اعتراض بازنشستگان صنعت فولاد کشور

 

دهم مهر ماه- با گذشت ۱۰روز از ماه مهر هنوز مطالبات مربوط به مستمری شهریورماه بیش از ۸۵ هزار بازنشسته پرداخت نشده است. تاخیر در پرداخت مطالبات جاری اتفاق جدیدی نیست و این بار هم در آستانه روزجهانی سالمند (اول اکتبر) این مشکل قدیمی همچنان پا بر جا است . بازنشستگان علاوه بر مشکل پرداخت مستمری، در بحث استفاده از خدمات درمانی نیز با مشکلاتی مواجه هستند به طوری که هر روز شمار زیادی از بیمه‌شدگان این صندوق در درمانگاه‌های ملکی و طرف قرارداد با مشکل پذیرش روبرو هستند. بودجه‌ای که در سال ۹۶ برای بازنشستگان درنظر گرفته شده جوابگوی مطالبات بازنشستگان نیست.

 

 

تجمع بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان

 

دهم مهر ماه- صبح روز دوشنبه دهم مهر ماه شماری از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان مقابل ساختمان استانداری اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان با گذشت ۱۰ روز از مهر ماه هنوز مستمری شهریور ماه بازنشستگی خود را دریافت نکرده و مشکلاتی در زمینه درمان مستقیم و تکمیلی خود دارند. بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان خواستار وصول مطالبات محقق نشده و پرداخت به موقع مستمری بازنشستگی خود هستند.

 

 

اعتراض کارگران ارگ بم

 

دهم مهر ماه- بیش از سه ماه دستمزد حدود ۱۲۰ کارگر قراردادی ارگ قدیم بم در استان کرمان به تاخیر افتاده است. در روز ۲۷ شهریورماه وعده پرداخت حداقل یک ماه از معوقات مزدی مربوط به تیرماه کارگران داده شده بود ولی‌ این وعده تا به امروز عملی نشده است.

 

 

مبارزه کارگران طرح آب رسانی دشت سیستان ادامه دارد

 

نهم مهر ماه- دو شرکت از هشت شرکتی که حقوق کارگرانش حدود شش ماه به تعویق افتاده بود؛ در هفته گذشته قسمتی از حقوق کارگرانشان را پرداخت کردند. کارگران تا اینکه همه حقوق‌شان را دریافت نکنند مطالبات‌شان را از کارفرمای دشت سیستان پیگیری خواهند کرد.

 

 

اعتراض معلمان حق‌التدریس

 

هشتم مهر ماه- آموزش و پرورش در پرداخت حقوق نیرو‌های حق‌التدریسی دچار مشکل است، یکی از دلایل مهم این موضوع کمبود منابع و مشکلات مالی بوده است. امروز آموزش و پرورش با وضعیتی مواجه است که نیروی حق‌التدریس حدود یک سال حقوق نگرفته است؛

 

 

خواسته ماهیگیران زحمتکش

 

هشتم مهر ماه- صیادان شمال کشور به دلیل اینکه نیمی از سال اجازه صید ندارند نمی‌توانند ۱۲ ماه بیمه‌ی خود را واریز کنند و همین موضوع باعث می‌شود که روند بازنشستگی آنها طولانی شود. صیادان در صورتی که شش ماه دوم سال را در حوزه شیلات فعالیت کنند می‌توانند بیمه خود را واریز کنند. صیادان شمال کشور بیش از ۷۰ سال سن دارند که باید ترتیبی داده شود تا حداقل این صیادان که سال‌های بسیاری را در دریا برای ماهیگیری گذراندند را بازنشسته کنند.

 

 

کارگران مهاجر حق کار و زندگی دارند !

 

هفتم مهر ماه -تعطیلی کارگاه آجرسازی گچساران و اخراج ۳۰ کارگر افغانی. فرماندار گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که کارگاه آجرسازی این شهرستان به علت به کارگیری ۳۰ کارگر خارجی… به دستور مقام قضایی به زودی تعطیل می‌شود.

 

 

خصوصی‌سازی عامل نابودی امنیت شغلی کارگران هپکو است

 

هفتم مهر ماه – خصوصی‌سازی سبب شده که قراردادهای پرسنلی و بازنشستگی‌ها پس از واگذاری ها وضعیتی را در این شرکت‌ به وجود آورده است که با اعتراض‌های گسترده کارگران این شرکت‌روبه‌رو می‌شود. واگذاری هپکو می باید با مبلغ ٣٠٠‌ میلیارد تومان و تضمین بانکی ١۵٠‌ میلیارد تومانی انجام می‌شد که فقط با پرداخت ١٠‌ میلیون تومان واگذاری انجام شده.

 

 

اعتراض به استثمار کارگران مهاجر

 

هفتم مهر ماه- به کارگیری کارگران خارجی با پرداخت دستمزدهای پایین در کارگاه‌هایی که از نظر شرایط ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کار شرایط خوبی ندارند، مورد اعتراض کارگران و فعالین کارگری است.

 

 

پرداخت بخشی از مطالبات کارگران دو کارخانه آذرآب و هپکو

 

هفتم مهر ماه- بخشی از معوقات کارگران شرکت‌‌های هپکو و آذرآب پرداخت شد. از طرف بانک ملى ایران مبلغ دویست میلیارد ریال براى شرکت آذرآب و بانک تجارت مبلغ هفتاد میلیارد ریال براى شرکت هپکو روز پنجشنبه ششم مهرماه اختصاص و پرداخت شد.

 

 

زندگی و درآمد زنان دستفروش مترو تهران-۱

 

ششم مهر ماه -تقریبا در همه ایستگاه‌ها، در داخل یا خارج از قطارهایی که به سرعت می‌آیند و به کندی می‌روند، زنان دستفروش مشغول فروش خرده‌ریزهایی هستند برای چرخیدن چرخ زندگی‌شان.زنان فروشنده در مترو به سه گروه تقسیم می‌شوند: ١- زنان غرفه‌دار که با مجوز شهرداری، فروشندگی می‌کنند و بخش زیادی از آنها، فروشندگان مقطعی هستند. ٢- زنانی که در ازای فروشندگی‌شان در یک غرفه یا مغازه، از صاحب آن غرفه یا مغازه حقوق ثابت می‌گیرند. ٣. زنان دستفروش که حضورشان در یک ایستگاه، نه دایمی است نه ماهانه؛ بلکه ممکن است در طول یک روز، چند بار ایستگاه عوض کنند.

 

 

زندگی و درآمد زنان دستفروش مترو تهران-۲

 

ششم مهر ماه -یک زن دستفروش گفت؛روزی پانزده ساعت در مترو دستفروشی می‌کند. از ۶ صبح تا ٩ شب. گاهی هم حتی تا ساعت ١١ شب. اهل کرج است و هر روز با قطار مترو، مسیر تهران-کرج را می‌آید و می‌رود. میانگین فروش روزانه‌اش ۵٠ تا ۶٠هزار تومان است . روزهای تعطیل وسط هفته هم می‌آید و بساط کوچکش را در گوشه‌ای از مترو پهن می‌کند.

 

 

زندگی و درآمد زنان دستفروش مترو تهران-۳

 

ششم مهر ماه -یک زن دستفروش؛جای دیگری نیست برویم کار کنیم. بیمه هم نیستیم. چه کار کنیم؟ در پایان سال عیدی و پاداش هم تعلق نمی‌گیرد.دستفروشی می‌کنم تا محتاج نامرد نباشم.وقتی طرح جمع‌آوری دستفروش‌ها اجرا می‌شود، نمی‌آیم….باید کار کنم. با درآمد شوهرم چرخ زندگی‌مان نمی‌چرخد.
۱۳۹۶/۰۷/۱۳
اتحاد کارگر

محمد جراحی، فعال کارگری، در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت

محمد جراحی فعال کارگری ، صبح امروز حدود ساعت ۸ در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت.   جراحی که به سرطان تیروئید مبتلا بود، ابتدا در بیمارستان‌های تبریز بستری شد و سپس برای ادامه مداوا به بیمارستان شهدای تجریش در تهران منتقل شد که در این بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت. ایلنا

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تکاپو ؛؛؛ طرحِ رژیم برای آزادسازی دستمزد

با اجرایِ فرمان‌هایِ نهادهایِ امپریالیستی صندوق بین‌المللی پول و بانکِ جهانی برایِ آزادسازی اقتصاد، در حدودِ سه دهه اخیر، رژیم ولایتِ فقیه فقرِ مهلکی را به زحمتکشان کشورمان تحمیل کرده است. اما در رقابت برایِ جذبِ سرمایه‌های امپریالیستی و تضمینِ بقاء “نظام”، رژیم ارزان‌سازیِ بیشتر نیرویِ کار را لازم می‌داند؛ طرحِ تکاپو، یکی از طرح‌هایِ ... تکاپو ؛؛؛ طرحِ رژیم برای آزادسازی دستمزد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

سومین کنفرانس ملی سندیکاهای قاره آفریقا – وابسته به فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری

بیانیه سومین کنفرانس ملی قاره آفریقا وابسته به فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری، سازمان‌های متحد و دوست در ۱۶ تا ۱۹ تیر ماه در شهر ابوجا – نیجریه   برنامه کاری نیجریه   سومین کنفرانس ملی قاره آفریقا بر اساس تجربه تاریخی مهم کنگرهٔ ۱۷ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری و بعد از کنفرانس بین‌آلمللی ۲۰۱۶ دوربان ... سومین کنفرانس ملی سندیکاهای قاره آفریقا – وابسته به فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری

ادامه

جهان, خبر, کارگری

دور جدید تجمع اعتراضی کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز از سر گرفته شد

تعدادی از کارگران کارخانه بلبرینگ سازی از روز گذشته (۱۱ مهر ماه) در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه، دور جدید اعتراضات صنفی خود را آغاز کرده‌اند.   از قرار معلوم علت برپایی این اعتراض؛ پرداخت نشدن دست‌کم شش ماه معوقات مزدی بوده است.   گفته می‌شود؛ در کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز حدود ۲۲۰ نفر کارگر ... دور جدید تجمع اعتراضی کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز از سر گرفته شد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری