حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته اول آبان ماه

اصلاح قانون کار بر پایه فرامین صندوق بین‌المللی پول

پنجم آبان ماه -سیاست دولت‌، بهبود فضای کسب‌وکار است ٬که در اسناد بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول آمده است.در قاموس صندوق بین‌المللی پول ٬بهبود فضای کسب‌وکار به معنای تامین امنیت و فضای فعالیت‌های اقتصادی دارندگان سرمایه‌ است.لایحه اصلاح قانون کار در این راستا تدوین شده است.

 

بازار کار ایران ؛ کاهش دستمزد و افزایش ساعت کار

پنجم آبان ماه -بررسی‌های مرکز آمار نشان می‌دهد٬ در حال حاضر، ۴۰ درصد شاغلان کشور، بیشتر از ساعت شغلی تعیین شده (۴۴ ساعت در هفته) کار می‌کنند, همچنین میزان دستمزد نسبت به ساعت کار بسیار اندک است و این موضوع سبب ارزان تر شدن نیروی کار در کشور است .

 

اصلاح قانون کار و حذف بیمه تأمین اجتماعی کارگران

پنجم آبان ماه -در لایحه اصلاح قانون کار قصد دارند با تغییر در ماده ۲۱ ٬منافع کارفرمایان را تامین کنند. این برنامه از طریق تغییر بندهای “ز” و “ح ” و اضافه شدن بند و تبصره جدیدی تحت عنوان بند “ط” و تبصره ۲مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.در متن لایحه اصلاح قانون کار حتی صحبتی از قانون الزامی بودن پوشش بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی برای کارگران مشمول قانون کار نیست.

 

پیامد خصوصی سازی و آزادسازی اقتصادی

پنجم آبان ماه -براساس اعلام سازمان صنایع کوچک و واحدهای صنعتی، در حال حاضر نزدیک به ۳۷ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که از این میان، حدود پنج هزار واحد صنعتی که اشتغالی حدود ۹۷هزارنفری کار داشته‌اند، غیرفعال هستند؛ به عبارت دیگر، ۹۷ هزار نیروی کار پس از سنگین شدن سایه رکود در اقتصاد بیکار شدند.

 

لایحه اصلاح قانون کار ماهیت ضد کارگری دارد

پنجم آبان ماه -لایحه‌ای که هم اکنون برای اصلاح قانون کار در مجلس مطرح است، ماهیتی سراسر ضد کارگری دارد. با تعدیل مواد ۷ و ۴۱ قانون کار[ کارگران ]بیش از پیش اعتماد خود را به دولت از دست می دهند.

 

ارزان سازی هرچه بیشتر نیروی کار با اصلاح قانون کار

پنجم آبان ماه – لایحه اصلاح قانون کار با هدف حدف حمایت‌های حداقلی به نفع کارفرمایان تنظیم شده و راه را برای استثمار هرچه بیشتر باز می‌گذارد. برای نمونه در ماده ۷، شاهد حذف تبصره پرداخت مزایا به کارگران قرارداد موقت هستیم. در ماده ۲۳، برای کارگرانی که اخراج می‌شوند فقط حق سنوات قائل شده، در ماده ۴۱ هم برای تعیین حداقل دستمزد علاوه بر نرخ تورم و سبد معاش خانوار، شرایط اقتصادی را وارد بازی کرده که شرایط اقتصادی یک اصطلاح گنگ و مبهم و تفسیرپذیر است.

 

لایحه اصلاح قانون کار بازگشت به قوانین سلطنتی است

چهارم آبان ماه‌-اصلاح قانون کار توسط دولت‌ها تهیه و به مجلس فرستاده شده… وبا هدف بازگرداندن مناسبات روابط کار به دوران قبل از تصویب نخستین قانون کار در سال ۱۳۳۷ است.در لایحه اصلاح قانون کار[علیه کارگران] تشکیل کمیته انضباطی و تعیین دستمزد کارگران پیش‌بینی شده است.

 

مبارزه کارگران کارخانه واگن پارس برای تامین امنیت شغلی

چهارم آبان ماه – کارگران شرکت واگن پارس اراک٬ همزمان با سی و دومین سفر استانی دولت تدبیر و امید به استان مرکزی٬ رسیدگی به شرایط حاکم بر این واحد صنعتی و ادامه فعالیت آن را خواستار شدند. رکود حاکم بر صنعت باعث شده این شرکت دچار آسیب شود و کارگران شاهد نا امنی شغلی باشند.کارگران خواهان دریافت مزد معوقه هستند.

 

اعتصاب رانندگان کارخانه سیمان بجنورد

چهارم آبان ماه -رانندگان ماشین‌های سنگین باری کارخانه سیمان بجنورد٬ نسبت به عدم تحویل منظم حواله‌های بارگیری که منجر به کاهش درآمد و خسارت رانندگان شده است٬ دست به اعتصاب زدند.

 

برنامه تعدیل ساختاری و رشد نرخ بیکاری

چهارم آبان ماه – میانگین نسبت اشتغال در دنیا برای مردان ۷۸ درصد است در حالی که در ایران این رقم کمی بیش از ۶۰ درصد است. همچنین میانگین نسبت اشتغال در جهان برای زنان ۵۰ درصد است در حالی که در ایران این رقم حدود ۱۳ درصد است.

 

کارگران کشاورزی از بیمه تامین اجتماعی محروم هستند

چهارم آبان ماه- صد‌ها کارگر کشاورزی در استان خراسان رضوی از ابتدایی‌ترین حقوق محروم بوده وپیمانکاران آستان قدس رضوی از پذیرش بیمه کارگران کشاورزی که به صورت ثابت و فصلی مشغول به کار هستند٬ امتناع می کنند.

 

آزاد سازی اقتصادی و حقوق زحمتکشان

چهارم آبان ماه -در سال‌های اجرای طرح هدفمندی حدود ١١‌هزار واحد تولیدی عملا به تعطیلی کشیده شدند که با فرض حدود ٢۵ نفر در هر یک از این واحدها، ٢٧۵‌هزار نفر به جمعیت بی‌کاران اضافه شده است.

 

اعتراض کارگران کارخانه فرش آران

چهارم آبان ماه – کارگران کارخانه فرش ماشینی آران واقع در شهرک صنعتی سلیمان صباحی اصفهان ٬ با تجمع مقابل درب این واحد تولیدی٬ خواستار بازگشت به کار ودریافت حقوق و مزایای معوقه خود شدند.کارخانه فرش آران چندی پیش در یک “حادثه آتش سوزی” دچار خسارت گردید .طی ۲ ماه گذاشته این کارخانه به صورت نیمه تعطیل درآمده و هیچ مقامی پاسخگو کارگران نیست.

 

مبارزه کارگران مجتمع پولاد مبارکه اصفهان

چهارم آبان ماه – رکود سنگین بر صنایع منجر به افزایش فشار کار [کاهش دستمزد٬ افزایش ساعت کار و افت ایمنی و بهداشت محیط کار] شده است.کارگران این مجتمع صنعتی در اعتراض به کاهش دستمزد و مزایا و مرگ دو کارگر در حادثه سقوط کابین در خط تولید یکی از واحد‌های فولاد مبارکه در چند هفته قبل٬ دست از کار کشیده و خواستار تامین امنیت شغلی و افزایش حقوق شدند.

 

لایحه اصلاح قانون کار٬ واپس گرایی و بازگشت به استثمار لگام گسیخته

چهارم آبان ماه- قانون جدید نوعی استثمار قرن نوزدهمی طبقه کارگر را طراحی می‌کند. مثلا در مورد کارورزی شرط سن را حذف کرده‌اند. از یک طرف با این حذف، کار کودکان مجاز شمرده شده و به این ترتیب تمامی دستاوردهای مدنی ملت ایران در صد سال گذشته زیر سوال می‌رود.

 

اعتراض کارگران معدن چادرملو به لایحه اصلاح قانون کار

چهارم آبان ماه- ۱۲۰۰ نفر از کارگران معدن چادرملو طوماری امضا کردند و در آن از نمایندگان مجلس خواستند که با توجه به کاستی‌های آشکار لایحه اصلاح قانون کار، از بررسی آن در مجلس صرفنظر و آن را به دولت برگردانند. در بخش‌های از این طومار دلایل اعتراض این زحمتکشان چنین بیان شده است:۲- قانون کار باید جامع باشد، یعنی جنبه و رویکرد آن در حمایت از کارگران باشد، مانع باشد از ظلم وستم بهره‌کشی و از استثمار کارگران جلوگیری کند، این لایحه این ویژگی‌ها را ندارد.۵-در لایحه اصلاح قانون کار شاهد نابودی تشکل‌های کارگری و مذاکرات سه جانبه هستیم.۶-با لایحه اصلاح قانون کار حق اعتراضات و اعتصابات صنفی از کارگران دریغ شده است.۷- با لایحه اصلاح قانون کار افزایش حداقل دستمزد سالیانه کارگران را نخواهیم داشت.

 

مطالبات کارکنان رسمی نفت شاغل در شرکت واگذار شده پتروشیمی اراک

چهارم آبان ماه- در پی‌ دیدار حسن روحانی از استان مرکزی، کارکنان رسمی نفت شاغل در شرکت واگذار شده پتروشیمی اراک، خواستار آن شدند تا در وضعیت بازنشستگی پرسنل و نگرانی ایشان با توجه به این که صندوق بازنشستگی نفت فاقد هرگونه بیمه بیکاری ، بیمه درمانی و مشاغل سخت و زیان آور است، رفع ابهام شود. همچنین این کارکنان خواهان آن شدند تا به وضعیت بهداری و بهداشت حین خدمت و خصوصاً پس از بازنشستگی، عدم اجرای ماده ۲۱ خدمات کشوری در خصوص این پرسنل، استفاده توام از قانون کار به همراه مقررات صندوق بازنشستگی نفت، ارائه تسهیلات لازم جهت بازنشستگی پیش از موعد، برقراری امکان انتقال به دیگر شرکتهای تابع صنعت نفت مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

خواست کارگران شرکت نگهداشت کاران ،ایجاد و تضمین امنیت شغلی‌ است

چهارم آبان ماه- اعتراض این کارکنان از ابتدای هفته جاری آغاز شده که تا روز سه‌شنبه چهارم آبان ماه ادامه یافته است. بنا به گفته کارکنان معترض در جذب نیروی اخیر این شرکت نیروهای غیربومی و اصل آشنا گرایی در نظر گرفته شده است.

 

مبارزه کارگران راه آهن

سوم آبان ماه‌-کارگران فنی راه آهن جمهوری اسلامی – رجا- پس از پرداخت بخشی از معوقات مزدی خود٬ اعلام کردنند به اعتراض‌ها ادامه داده و خواستار تامین امنیت شغلی هستند. صدها کارگر فنی قسمت برق راه آهن طرف قرارداد با یک شرکت پیمانکاری هستند، قرارداد رسمی ومکتوب ندارند.

 

تجمع اعتراضی کارگران ماشین سازی تبریز

سوم آبان ماه- گروهی از کارگران ماشین سازی تبریزدر اعتراض به تداوم بحران در این واحد صنعتی مهم کشور و در نتیجه نا امنی شغلی ایجاد شده٬ مقابل درب این کارخانه تجمع کردند.ماشین سازی به عنوان کارخانه مادر دچار بحران است.

 

هدفمندی یارانه‌ها و نابودی صنایع کشور

سوم آبان ماه – مطابق آمار رسمی از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها،بیشترین تعطیلی در کارگاه‌های شیمیایی با یک هزار و ۹۸۳ واحد و پس از آن کارگاه‌های صنایع غذایی با غیرفعال شدن یک هزار و ۵۴۲ کارگاه اتفاق افتاده است. هزاران کارگر شاغل این واحد‌ها بیکار و در زیر خط فقر زندگی می کنند.

 

نابودی صنایع کوچک و ورشکستگی صنعتگران ملی

سوم آبان ماه‌-معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ۱۹ درصد واحدهای صنعتی کوچک کشور متوقف هستند.برخی از واحدهای حوزه صنایع کوچک از دهه هفتاد به بعد متوقف شده‌اند [از زمان اجرای نسخه‌های صندوق بین المللی و بانک جهانی توسط دولت‌های جمهوری اسلامی]به عبارتی بیش از۲۰ سال است که از توقف این واحدها می‌گذرد.در حال حاضر برخی از بنگاه‌ها زیر ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.

 

اعتراض فرهنگیان کرمان

سوم آبان ماه – معلمان و کارکنان اموزش و پرورش استان کرمان ارایه آمارهای غیر واقعی معاون وزیر آموزش و پرورش در باره مدارس خشت و گلی در کشور را محکوم کرده و خواستار اختصاص بودجه کافی برای حل این معضل و استخدام رسمی همه معلمان مدارس خشت و گلی شدند.

 

اعتراض زحمتکشان به لایحه اصلاح قانون کار

سوم آبان ماه- در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد از کارگران دارای قراردادهای موقت و سفید امضا هستند حامیان لایحه ضد کارگری قانون کار می‌خواهند به تخلف انعقاد قراردادهای موقت و سفید امضا وجهه قانونی بدهند.

 

داشتن اتحادیه صنفی مستقل ،خواست زحمتکشان راننده تاکسی

سوم آبان ماه- نه تشکل صنفی داریم نه حق اعتراض به شرایط نامناسب. سالهاست کار می‌کنیم اما مجبوریم به شرکت‌های خصوصی باج بدهیم. ما باید بتوانیم اتحادیه صنفی مستقل داشته باشیم که حافظ منافع ما باشد، اما مسئولان امر این امکان را از ما دریغ کرده‌اند. دولت همه امکانات را به سازمان تاکسیرانی می‌دهد و سرچشمه فساد هم دقیقا همین جا است.

 

اعتراض کارکنان شاغل و بازنشسته کشوری به افزایش حق بیمه

سوم آبان ماه- براساس پیشنهادی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بند ۳ ماده ۱۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور مطرح شده است، حق بیمه خانوارهای کارکنان شاغل و بازنشسته کشوری و لشگری به هفت درصد مجموع تمامی حقوق و مزایای دریافتی آنها افزایش خواهد یافت.

 

خواست کارگران معدن سنگ آهن بافق پرداخت به موقع دستمزد‌ها و تضمین امنیت شغلی‌ است

سوم آبان ماه- دستمزد مرداد ماه ۶۰۰۰ کارگر معدن سنگ آهن بافق در روزهای پایانی ماه گذشته پرداخت شده‌است و قرار است دستمزد شهریور و مهر طی ماه جاری و ماه آینده پرداخت شود! کارگران پیمانکاری این واحد معدنی از احتمال تعدیل خود ابراز نگرانی کردند.

 

مطالبه ماهیگیران استان بوشهر

دوم آبان ماه – گروهی از صیادان شهرستان ساحلی استان بوشهر نسبت به عدم تمدید مجوز صیادی خود٬ اعتراض کرد ند. استان بوشهر دارای ۲۵ بندر صیادی در ۸ شهرستان است که بیش از ۴۸۰ لنج و ۴۹۰ قایق برای صید میگو دارد. تعدادی از این ماهیگیران بدون ارایه دلیل٬ مجوزصید میگو دریافت نکردند. ۸ هزار صیاد دراستان بوشهر به صورت فصلی به صید میگو اشتغال دارند.

 

اعتراض بازنشستگان شرکت آب و فاضلاب روستایی اهواز

دوم آبان ماه – گروهی از بازنشستگان شرکت آب و فاضلاب روستایی اهواز٬ دراعتراض به عدم پرداخت حق سنوات و مطالبات خود مقابل درب شرکت آب و فاضلاب روستایی تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران شرکت استیم

دوم آبان ماه‌-کارگران شرکت مهندسی و صنعتی استیم شاغل در پروژه‌‌ ایلام ، مقابل دفتر کارفرما در عسلویه تجمع کردند.دریافت معوقات مزدی مطالبه کارگران است.شرکت استیم سه ماه حقوق کارگران را پرداخت نکرده است.

 

رشد نرخ بیکاری در استان کرمانشاه

دوم آبان ماه -بر اساس گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار ۱۳۹۵ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته، استان کرمانشاه با ۱۹.۲درصد بیشترین درصد نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده.نرخ بیکاری در کرمانشاه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش یافته است.

 

خواست هنرمندان عرصه موسیقی

دوم آبان ماه -پس ازانتخابات هیات مدیره خانه موسیقی به عنوان یک تشکل صنفی در مجمع عمومی این نهاد ٬ هنرمندان و نوازندگان اعلام کردند؛ بخشی از مطالبات و درخواست‌ها خصوصا در بخش تعاونی مسکن همچنان باقی مانده است.

 

مطالبات کارکنان و متخصصان آزمایشگاه ها

دوم آبان ماه- کارکنان و متخصصان آزمایشگاه‌های بالینی کشور٬ با صدور بیانیه‌ای ازبرگزاری تجمعی اعتراضی برای رسیدگی به مشکلاتشان در روز ۱۰ آبان در مقابل ساختمان وزارت بهداشت خبر دادند. افزایش دستمزد و مزایا و سخت بودن شغل‌ [ اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ] از مطالبات کارکنان و متخصصان آزمایشگاه‌های بالینی کشور است.

 

بیکاری گسترده در شهرک صنعتی اشتهارد

دوم آبان ماه – -معاون برنامه‌ریزی فرمانداری اشتهارد گفت: در این شهرستان بیکاران افرادی هستند که خواستار شغل دولتی بوده و حاضر به کار در شهرک صنعتی نیستند.اغلب واحدهای صنعتی‌تولیدی این شهرستان زیر ظرفیت رسمی مشغول کار بوده و بیکاری شرایط معیشتی دشواری را برای خانوار‌های کارگری رقم زده است.

 

هدفمندی یارانه‌ها و سقوط قدرت خرید کارگران

دوم آبان ماه -آمارها نشان‌دهنده آن است که در سال ٨٩ در هنگام اجرای طرح هدفمندی یارانه، تورم حدود ١٠ درصد بود که با اجرای طرح هدفمند در سال ١٣٩١، تورم داخل کشور از مرز ۴٢ درصد بالاتر رفت و نرخ رشد تولید ملی که در سال ١٣٨٩ حدود ۶,۶ درصد بود، در سال ١٣٩١ به منفی ۵/١ رسید.

 

اعتراض کارگران کوره‌پزخانه‌های قرچک ورامین

دوم آبان ماه- حدود نود درصد از کوره‌پزخانه‌های قرچک ورامین تعطیل شده و این مساله منجر به بیکاری کارگران شاغل در کوره‌پزخانه‌ها و روی آوردن آنها به مشاغل کاذب شده است. کارگران حتی در زمان اشتغال، بخش قابل توجهی از سوابق بیمه‌ای خود را نیز از دست داده‌اند و تعداد بسیاری از آن‌ها با وجود کهولت سن، نمی‌توانند بازنشست شوند.هرساله افزایش دستمزد کارگران این صنف با انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی میان انجمن‌های صنفی کارگران و اتحادیه‌های کارفرمایی با حضور نمایندگان دولت انجام می‌شد که متاسفانه امسال هیچ پیمانی منعقد نشد و دستمزد‌ها افزایش نیافت.

 

اعتراض کارگران استان هرمزگان به پلمپ شدن پلی‌کلینیک تامین اجتماعی

دوم آبان ماه- این که بخش درمانی کارگران بسته شود، لکه ننگی برای متولیان بخش کارگری استان است. در دولت تدبیر و امید متاسفانه یا مسئولین در خوابند و یا در افکار دیگر هستند چرا که یک مرکز درمانی که سالیان متمادی از دسترنج همین کارگران موجب خدمات‌دهی به آنها بود امروز باید باشرمندگی از ید آنها خارج شود.

 

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاربن‌لد

دوم آبان ماه- کارگران این کارخانه بابت ۷ ماه مزایای مزدی، عیدی و پاداش سال ۹۴، حقوق بن سال‌های ۹۱ و ۹۲ طلبکارند و در شرایطی که منتظر وصول طلب خود بودند با درب‌های بسته محل کارشان روبرو شدند و پس از آنکه کارگران به مدت ۲ روز [از اول آبان ماه] پشت درب ورودی کارخانه اجتماع اعتراضی برپا کردند، از طریق نمایندگان اداره کار درب‌های بسته شده کارخانه به روی معترضان گشوده تا اجتماع صنفی مورد نظر به محوطه کارخانه منتقل شود.

 

اعتراض زحمتکشان با هرگونه ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی

دوم آبان ماه- دولت باید به خوبی بداند که کارگران تمایلی ندارند هزینه‌های طرح‌های شکست خورده دولت را بدهند از این رو با هرگونه ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی برای مصارف دولتی مخالفت می‌کنند. جبران منابع طرح تحول سلامت از محل منابع صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی نه تنها کمکی به ارتقاء نظام سلامت کشور نمی‌کند؛ بلکه خدمات دهی به کارگران بیمه شده را کاهش می‌دهد.

 

مطالبات کارگران پیمانکاری کارخانه ماشین سازی اراک

دوم آبان ماه- همزمان با سفر هیات دولت به استان مرکزی، کارگران خواستار آن شدند تا از قراردادهای سفید امضاء، حقوق‌های معوق دو تا سه ماهه، پرداخت حق بیمه‌های همراه با تأخیر و همچنین به فضای بسته‌ای که با هر گونه پرسش کارگران منجر به اخراج آنان می شود، پایان داده شود. کارگران از نحوه محاسبه و میزان مزایای سنوات، مرخصی، هزینه رفت و برگشت، ناهار، عیدی ناراضی هستند.

 

اعتراض کارگران شهرداری فیروزآباد

اول آبان ماه -کارگران پیمانی شهرداری فیروزآباد در استان فارس دراعتراض به تمدید نشدن قراردادهای خود با شهرداری و شرکت‌های پیمانکار تجمع اعتراضی برپا کردند.علاوه بر این کارگران حقوق دو ماه گذشته را نیز دریافت نکرده اند.

 

اعتراض آرایشگران استان هرمزگان

اول آبان ماه – تعدادی از آرایشگران و صاحبان آرایشگاه‌های زنانه به اقدام‌های سپاه امام سجاد هرمزگان در به تعطیلی کشاندن تعدادی از آرایشگاه‌های زنانه تحت عنوان مقابله با “ترویج ابتذال و رواج مدلینگ ” اعتراص کرده و ان را دلیل بیکاری آرایشگران استان هرمزگان معرفی ساختند.در هفته‌های اخیر تعدادی از آرایشگاه‌های زنانه و آتلیه‌های عکاسی، مزون‌های لباس با صدور دستور قضایی از دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان بندرعباس مورد برخورد قرار گرفته و گروهی از آرایشگران کار خود را از دست دادند.

 

افزایش نگران کننده حوادث کار

اول آبان ماه‌-آمار رسمی وزارت کار نشان می‌دهد تعداد حوادث ناشی از کار از هزار و ۵۷۱ مورد در زمستان سال گذشته با افزایش ۱۴,۸ درصدی در بهار امسال به هزار و ۸۰۴ مورد رسیده است. حوادث ناشی از کار طی سه ماه نخست سال جاری هزار و ۸۰۴ مورد بوده است که از این میزان ۱۶۱ مورد معادل ۸,۹ درصد منجر به فوت شده و در مجموع حوادث ناشی از کار در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته ۱۴,۸ درصد رشد داشته است.

 

تشکل‌های زرد حکومتی ازاصلاح قانون کار حمایت می کنند

اول آبان ماه – نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران گفت: در گذشته تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به صورت مشترک تمام مواد قانون کار را بررسی و در ۱۴ صورتجلسه اصلاحات لازم با توافق طرفین صورت گرفت.رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز پیشنهاد بررسی این ۱۴ صورتجلسه در کمیسیون را پذیرفت.

 

نامه اعتراضی کارکنان رسمی صنعت نفت به رئیس جمهور

اول آبان ماه- در بخش‌هایی از این نامه آمده است: از حذف یکباره چندین هزار سمت[ اخراج] در رده‌های مختلف شغلی در کلیهٔ ارگانهای تابعهٔ وزارت نفت با شما سخن می‌گوییم که بی‌هیچ توجیه خاصی کماکان ادامه دارد. از بالا بردن سن بازنشستگی از ۶۰ سال به ۶۵ سال و قابل ارتقاء به ۷۰ سالگی با شما می‌گوییم که به دلایل نا‌معلوم تصویب و اجرایی گردید. از وخامت اوضاع روحی کارکنان جوان آن وزرات مبنی بر عدم تامین معیشت‌شان با شما حرف می‌زنیم که علی رغم تحمل ساعات کار طولانی در شرایط سنگین و طاقت فرسا، دستمزد‌هایشان کفاف زندگی‌هایشان را نمی‌دهد.

 

خواست کارگران نانوا، برخورداری از بیمه‌ همگانی است

اول آبان ماه- در سراسر کشور هنوز معیار مشخصی برای تعیین و افزایش مزد کارگران نانوا وجود ندارد، جدا از این مسئله حرفه نانوایی از مشاغل سخت و زیان آور است و شرایط پیش آمده در نانوایی‌های استان تهران به ابزار سود جویی گروه قابل توجهی از کارفرمایان تبدیل شده است تا به استناد توافق غیر قانونی صورت گرفته سوابق بیمه‌ای کارگران خباز را تحریف کنند و از سال ۸۴ تاکنون کارفرمایان خباز تهرانی جلوی بازرسی سر زده تامین اجتماعی را از نانوایی‌های مستقر در استان تهران گرفته‌اند.

 

خواست زحمتکشان،احیا و ایجاد سندیکا‌های مستقل است

اول آبان ماه- یکی از وعده‌های آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری توجه به تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی بود اما تاکنون دولت در این جهت تحولی ایجاد نکرده است. سازمان فنی و حرفه‌ای با بی‌توجهی[ به] ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر کسب و کار دائما در حال سنگ اندازی در مسیر حرکت کارگران ساختمانی و تشکل‌های آنها است.

 

اعتراض زحمتکشان با ادغام درمان تأمین اجتماعی در وزارت بهداشت

اول آبان ماه- چهل میلیون نفر بیمه شده تأمین اجتماعی که انتظار داشتند در این دولت و مجلس با تصمیمات مبتنی بر “امید” ، “تدبیر” و “اعتدال” مواجه شوند، حالا با خبرهایی مواجه می شوند که امید، آرامش و ثبات جامعه [طبقه ] کارگری را هدف گرفته و می‌خواهد به اموال آنان دست اندازی شود.

 

ادامه چکیده گزارش‌های کارگری، هفته چهارم مهر ماه

مطالبه پرستاران کشور

سی‌‌ام مهر ماه- دبیرکل خانه پرستارگفت: فشار سنگین کار پرستاری به همراه کمبود شدید نیروی انسانی و همچنین تحمیل اضافه کاری و انباشت معوقات ده ماهه پرستاری و عدم پرداخت آن از طرف وزارت بهداشت باعث تشدید نارضایتی کادر پرستاری شده.هیچ سیستمی نیست که به فریاد نیروهای درمانی و بهداشتی برسد.

 

خواست کارگران معادن فاریاب ،تضمین امنیت شغلی‌ است

سی‌‌ام مهر ماه- به گفته مدیرعامل معادن فاریاب از۲۰۰ نفر کارگرتعدیل[ اخراج ] شده ۱۱۰ نفر به کار برگشت داده شدند که بار دیگر به دلیل شرایط بد فروش محصولات مجبور به ترک کار[ اخراج ] شدند.

 

تجمع کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران

بیست و نهم مهر ماه- جمعی از کارکنان شرکت صنعتی فولاد ایران در اعتراض به عدم دریافت به موقع دستمزد٬ مقابل دفتر رئیس هیات مدیره تجمع کردند.در حال حاضر فقط ۲۵ درصد از ظرفیت گروه ملی صنعتی فولاد ایران شامل واحد فولاد سازی، لوله سازی و تیرآهن فعال است.

 

اصلاح قانون کار و دستمزد کارگران

بیست و نهم مهر ماه-‌رئیس اتحادیه سراسری زنان کارگر اعتراف کرد : “اگر لایحه معیوب قانون کار به تصویب برسد دستمزد کارگران تا یک‌سوم مزد کنونی سقوط پیدا خواهد کرد چرا که براساس شرایط جدید کارفرمایان دولتی و خصوصی اجازه می‌یابند تا به نام شرایط اقتصادی جلوی افزایش دستمزدها را بگیرند”.

 

ادامه مبارزه مربیان پیش دبستانی استان گلستان

بیست و نهم مهر ماه- روزبیست و نهم مهرماه مربیان پیش دبستانی استان گلستان برای چهارمین بار در هفته گذشته تجمع کردند.پس از برگزاری تجمع، معترضان با مسئولان آموزش و پرورش و نمایندگانی از استانداری نشستی را برگزار کردند که در این نشست مقرر شد به وضعیت استخدامی مربیان پیش‌دبستانی در هفته آینده رسیدگی شود، مربیان پیش‌دبستانی خواستار جذب[ استخدام دائمی ] در آموزش و پرورش هستند.

 

خواست زحمتکشان افزایش دستمزد و تضمین امنیت شغلی‌ است

بیست و نهم مهر ماه- اگر لایحه معیوب قانون کار به تصویب برسد دستمزد کارگران تا یک‌سوم مزد کنونی سقوط پیدا خواهد کرد چرا که براساس شرایط جدید کارفرمایان دولتی و خصوصی اجازه می‌یابند تا به نام شرایط اقتصادی جلوی افزایش دستمزدها را بگیرند… بسیاری از افراد[ زحمتکشان ] خصوصاً در میان زنان و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر مجبورند به قیمتی کمتر از حداقل‌های قانونی کسب درآمد کنند، البته این مسئله در مناطق حاشیه‌ای و کمتر توسعه‌یافته چشمگیرتر است.

 

اعتراض کارگران کارخانه هپکو اراک

بیست و نهم مهر ماه- جدا از موضوع به تاخیر افتادن مطالبات مزدی حدود ۱۴۰۰ کارگر این کارخانه، پرداخت نشدن بخشی از حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی، دفترچه‌های درمانی تعداد زیادی از کارگران هم اکنون فاقد اعتبار شده است.

 

جلسه بررسی لایحه اصلاح قانون کار در مجلس

بیست و هشتم مهر ماه-‌نخستین جلسه بررسی لایحه اصلاح قانون کار در کمیسیون اجتماعی طبق برنامه زمان‌بندی رسیدگی به طرح‌ها و لوایح، سرانجام بر گزارشد. بررسی لایحه اصلاح قانون کار با دعوت از نمایندگان تشکل‌های کارگری[تشکل‌های زرد حکومتی]، کارفرمایی، اتاق صنعت و معدن، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس، معاون پارلمانی و معاون روابط کار وزیر کار در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار گرفت.

 

خواست کارگران کارخانه عالیفرد (سن ایچ)

بیست و هشتم مهر ماه- کارگران فصلی این شرکت با توجه به اینکه ماهیت کاری آنان فصلی است بعد از اتمام قرارداد کار آنها پایان می‌یابد. کارگران خواهان آنند تا بتوانند همانند کارگران دائمی از مزد و مزایای مزدی برخوردار شوند.

 

خواست کارگران فنی راه آهن،تضمین امنیت شغلی‌ است

بیست و هشتم مهر ماه- بخشی از مطالبات مزدی تابستان کارگران فنی، برق و موتوریست رجا در روزهای گذشته پرداخت شده است. حدود صد کارگر برق رجاء که طرف قرارداد با یک شرکت پیمانکاری هستند، قرارداد مکتوب ندارند و نگرانی در مورد آینده شغلی کارگران پیمانکاری رجا پس از تعدیل‌های[ اخراج‌های ] ماه گذشته شدت گرفته است.

 

مطالبات کارکنان شرکتی مخابرات خوزستان

بیست و هشتم مهر ماه- در جلسه‌ای که ما بین کارکنان این شرکت و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران برگزار شد، مسئولان وعده دادند که در ماههای آینده بحث سازماندهی نیروهای شرکتی مخابرات به انجام خواهد رسید. خواسته‌هایی که نمایندگان این کارکنان در این جلسه با مسئولان مخابرات مطرح کردند، از این قرار است: انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات و حذف پیمانکاران واسط، تامین امنیت شغلی نیروهای شرکتی و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل.

 

اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

بیست و هشتم مهر ماه- کارفرمای مجتمع نیشکر هفت تپه قطع درختان اکالیپتوس را از مدت‌ها قبل به توسط یک شرکت پیمانکاری آغاز کرده است. کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه ضمن درخواست جلوگیری از تخریب فضای سبز این واحد تولیدی در عین حال از مسئولان خواستند به سایر مشکلات صنفی کارگران این مجتمع رسیدگی کنند.

 

اعتراض کارگران مجموعه شهرداری یاسوج

بیست و هشتم مهر ماه- در مجموعه شهرداری یاسوج حدود ۶۰ کارگر خدماتی مشغول کارند که حدود ۴۲ نفرشان با داشتن ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار و مشکلات فراوان از سوی کارفرمای شرکت پیمانکاری اخراج شده‌اند.مهمترین خواسته این زحمتکشان بازگشت به کار سابق تا رسیدن به شرایط قانونی ترک کار و بازنشستگی است.

 

تضمین امنیت شغلی‌ و افزایش دستمزد،خواست کارگران استان کردستان است

بیست و هشتم مهر ماه- کارگران استان کردستان به علت اجرای سیاست‌های سرکوب مزدی و تعدیل اقتصادی[ خصوصی سازی ] ناچارا به حاشیه نشینی روی آورده‌اند. وضعیت معیشتی کارگران استان کردستان به گونه‌ای است که قادر نیستند از خدمات رفاهی رایگان به علت هزینه‌های جانبی آن استفاده کنند. کارگران خواهان آن هستند که بر اساس بند ۱ و ۲ ماده ۴۱ دستمزدی در‌شان خود و خانواده‌هایشان دریافت کنند اما دستمزد آنان بر اساس همین ماده قانونی نیز تعیین نمی‌شود.

 

یادآوری و پوزش : ۵ خبر و گزارش مربوط به چکیده گزارش‌های کارگری، هفته چهارم مهر ماه٬به دلیل نقص فنی هنگام انتشار در هفته پیشین از قلم افتاده بود. بدین وسیله این خبر و گزارش ها در چکیده این هفته منتشر می‌گردد

 

مبارزه کارگران شرکت پتروشیمی اروند

بیست و چهارم مهرماه- کارگران شرکت پتروشیمی اروند که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر قرار دارد بار دیگر در چند هفته اخیر در اعتراض به کاهش دستمزد و مزایای خود تجمع کردند

 

خصوصی سازی و نابودی امنیت شغلی کارگران

بیست وچهارم مهرماه-دولت در استان اردبیل ۳۹ طرح نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.خصوصی سازی تاکنون منجر به بیکاری گسترده کارگران درسطح این استان شده است. کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش واحدهای تولیدی، انباشته شدن مطالبات سیستم بانکی به دنبال خصوصی سازی به پایمال شدن حقوق کارگران ونا امنی شغلی دامن زده است

 

حق مسکن کارگران در “بوته فراموشی“

بیست و چهارم مهر ماه- نگاه یکجانبه به حقوق کارفرما در اصلاحیه قانون کار، سیل انتقادات را به سمت دولت روانه کرده است. علاوه بر تمام ایراداتی که در ماده ۴١ و دیگر مفاد این اصلاحیه ..است ، موضوع حق مسکن ٢٠ هزار تومانی نیز فراموش شده است

 

نرخ واقعی بیکاری و رشد معضل های اجتماعی

بیست و چهارم مهر ماه- براساس آمارهای رسمی … نرخ واقعی بیکاری نیز در بعضی شهرهای کشور به ۷۰ تا۸۰ درصد رسیده است.بحران بیکاری به شیوع اعتیاد در میان کارگران منجر شده. طبق گزارشات ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۲۱درصد معتاد در جامعه ۱۳ میلیونی کارگری وجود دارد

 

اعتراض کارگران کارگاه های سوهان پزی قم

بیست و چهارم مهر ماه-جمعی از کارگران کارگاه های سوهان پزی قم نسبت به دریافت دستمزد کمتر از مصوبه شورای عالی کار و قراردادهای موقت ونداشتن بیمه اعتراض کردند.بیش از۸۰۰ کارگاه تولیدی سوهان در قم با اشتغال بالغ بر ۵۰۰۰ نفر وجود دارد
۱۳۹۵/۰۸/۰۵
اتحاد کارگر

اعلام اسامی کارگران مفقود شده قنات در سبزوار

پس از گذشت نزدیک به سه روز از حادثه ریزش دیواره‌های چاه قنات در روستای کسکن سبزوار که به مفقود شدن پنج کارگر لایروب منجر شد،سرانجام اسامی این کارگران مشخص شد.   بر اساس اطلاعاتی که منابع خبری در سبزوار در اختیار ایلنا قرار داده‌اند، «ابوالفضل غلامی نارستانی»، «امین آبرومند کرابی»، «محسن بنسبردی»، «محمد همایی»، ... اعلام اسامی کارگران مفقود شده قنات در سبزوار

ادامه

ایران, کارگری

کارگران بیکار شده فولاد زاگرس: کارگران حال و روز خوشی ندارند / لایحه اصلاح قانون کار برگردانده شود

جمعی از کارگران بیکار شده فولاد زاگرس با انتشار نامه‌ای خواستار استرداد لایحه اصلاح قانون کار شدند. جمعی از کارگران بیکار شده کارخانه فولاد زاگرس در قروه کردستان نامه ‌ای برای خبرگزاری ایلنا ارسال کردند. در این نامه این کارگران خواستار استرداد لایحه اصلاح قانون کار از مجلس شدند. در بخشی از این نامه آمده ... کارگران بیکار شده فولاد زاگرس: کارگران حال و روز خوشی ندارند / لایحه اصلاح قانون کار برگردانده شود

ادامه

ایران, خبر, کارگری

لایحهٔ اصلاح قانون کار، یورش جدید به منافع کارگران و جایگاه سازمان تامین اجتماعی

با اصلاح قانون کار به سود کلان سرمایه‌داران، بیمه‌های خصوصی جایگزین بیمه تأمین اجتماعی کارگران می‌شوند در تب و تاب ارایه طرح به اصطلاح «تغییر قانون کار» توسط دولت به مجلس، حمله جدیدی به منافع کارگران بعنوان بیمه شدگان تامین اجتماعی دیده می‌شود. در موادی از این طرح به موضوع محدود کردن عملکرد سازمان تامین ... لایحهٔ اصلاح قانون کار، یورش جدید به منافع کارگران و جایگاه سازمان تامین اجتماعی

ادامه

ایران, کارگری, مقاله

ایجاد تشکل‌های مستقل؛ حق مسلم کارگران ​

وزارت کار دولت یازدهم به‌جای اجرای وظایف قانونی خود در زمینه ایجاد بستر لازم برای برپایی تشکل‌های مستقل کارگری، با این تشکل‌ها مقابله می‌کند. مخالفت رسمی این وزارت‌خانه با برگزاری مجامع عمومی سندیکاهای «کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه» و «فلزکار مکانیک» از آخرین نمونه‌های چنین عملکردی است سازمان بین‌المللی کار در سال ۱۹۹۸ ... ایجاد تشکل‌های مستقل؛ حق مسلم کارگران ​

ادامه

ایران, کارگری, معلمان