شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

ویروس کرونا در اسپانیا پیش از گزارش چین وجود داشته است

گروهی از دانشمندان اسپانیایی در نمونه‌های فاضلاب مربوط به بیش از یک سال پیش در یکی از شهرهای این کشور، شواهدی از وجود عامل کووید-۱۹ را یافتند.

 

اعتمادآنلاین؛ شواهدی از وجود ویروس کرونا در اسپانیا یافت شده است که به چند ماه پیش از گزارش اولین مورد آن در چین بازمی‌گردد.

 

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، گروهی از دانشمندان در دانشگاه بارسلونا می‌گویند در نمونه‌های منجمدشده فاضلاب این شهر که متعلق به مارس ۲۰۱۹ هستند، نوع جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) را شناسایی کرده‌اند.

 

پیش‌تر این گروه توانسته بودند رد این ویروس در فاضلاب شهر بارسلونا را تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰، ۴۱ روز پیش از اولین مورد گزارش ابتلا به ویروس کرونای جدید در اسپانیا پیدا کنند.

 

به گفته «آلبرت بوش» یکی از دانشمندان این گروه، نمونه‌های متعلق به بازه زمانی بین ژانویه ۲۰۱۸ و دسامبر ۲۰۱۹ فاقد این ویروس بودند، «بجز در نمونه‌های مربوط به ۱۲ مارس ۲۰۱۹ (۲۱ اسفند ۹۷)، که سطح ویروس SARS-CoV-۲ (عامل ایجاد بیماری کووید-۱۹) بسیار پایین اما مثبت بود».

 

در نتیجه این محققان به این جمع‌بندی رسیدند که ویروس جدید کرونا ممکن است بسیار زودتر از آنچه فکر می‌شد در جهان منتشر شده باشد.

 

بوش گفت: «بارسلونا پذیرای بازدیدکنندگان زیادی جهت گردشگری یا اهداف حرفه‌ای است. وقوع اتفاق مشابهی در بخش‌های دیگر جهان، چیزی بیش از یک احتمال است».

 

به گفته این دانشمندان، موارد اولیه ابتلا به کووید-۱۹ ممکن است با آنفلوانزای شدید اشتباه گرفته شده باشد.

 

پیش از این اولین مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا در ماه ژانویه ۲۰۲۰ در فرانسه ثبت شده بود. شواهد بررسی نمونه‌های فاضلاب شهر میلان ایتالیا نیز نشان داد این ویروس از اواسط دسامبر ۲۰۱۹ در این کشور وجود داشته است.

 

این بیماری تا کنون نزدیک به ۱۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و جان نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر را گرفته است.

ماسک‌زدن می‌تواند تا نزدیک به ۷۰ درصد در کاهش نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا موثر باشد

دانشمندان ژاپنی تحقیقاتی را بر اساس نمونه های رایانه‌ای انجام داده‌اند که ثابت می‌کند زدن ماسک می‌تواند به طور موثری زندگی فرد را در برابر ویروس کرونا نجات دهد.

ادامه

انگلستان, جهان, چین, خبر, ژاپن

با پرتاب موفقیت‌آمیز آخرین ماهواره؛ چین به طور کامل سامانه جهانی ناوبری خود را تشکیل داد

صبح سه‌شنبه ۲۳ ژوئن (۳ تیر)، آخرین ماهواره سامانه جهانی ناوبری ماهواره‌ای چین به نام بی‎ دوئو، با موفقیت به فضا پرتاب شد و به این ترتیب کار استقرار این سامانه، شش ماه قبل از موعد مقرر به انجام رسید. کارشناسان روسیه این رویداد را عالی ارزیابی کردند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, دانش, روسیه, شرق آسیا