حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

یک فعال حوزه‌ی ایمنی و بهداشت؛ وزارت کار هیچ دستورالعمل حفاظتی برای مقابله با کرونا ابلاغ نکرده

اگر نمی‌توانیم بهداشت کارگاه‌های صنعتی و سلامت کارکنان آنها را تضمین کنیم، ابتدا باید فعالیت‌های صنعتی را متوقف کنیم و بعد با رعایت کامل استانداردهای بهداشتی و مراقبتی کارگاه را بازگشایی کنیم.

 

به گزارش ایلنا، یک فعال حوزه‌ی ایمنی و بهداشت کارگاه‌‌‌های نساجی، با اشاره به نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در واحدهای تولیدی، گفت: در سال‌های گذشته، مدام به مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارفرمایان متذکر شدیم که بر مبنای استانداردها و الزمات بهداشت صنعتی، کتابچه‌هایی را مخصوص هر صنعت تهیه و میان کارگران توزیع کنند.

 

«حسین ترحمی» افزود: در حالی حتی یک کتابچه برای مقابله با بهداشت فردی و کارگاهی در مقابله با ویروس‌ها و بیماری‌های شغلی تهیه نشده است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حتی یک «دستور‌العمل» الزامی برای نحوه‌ی مواجه‌ی کارگاه‌ها با بیماری کرونا تبیین و ابلاغ نکرده است.

 

وی افزود: احتمالا دولت انتظار دارد که صنایع و کسب و کارها به صورت خودجوش، اقدامی را انجام دهند و از دولت انتظار ابلاغ یک دستورالعمل ساده را هم نداشته باشند. متاسفانه در این چند روز حتی نشنیده‌ایم که بازرسان وزارت بهداشت و بازرسان طب کار به کارگاه‌ها بروند و حتی به صورت شفاهی یک دستور ساده را ابلاغ کند.

 

این فعال حوزه‌ی ایمنی و بهداشت کارگاه‌‌‌های نساجی با بیان اینکه بهداشت صنعتی رکن اصلی صنعت است، گفت: در خبرها شنیدیم که مدیران کارخانه هیونداییِ کره جنوبی، بلافاصله پس از مثبت شدن تست کرونای یک نفر از کارکنان این شرکت، کلیه فعالیت‌های کارخانه را متوقف کردند؛ بدون اینکه بر سر این بحث کنند که صنعت خودروسازی با چه مشکلاتی مواجه می‌شود.

 

وی افزود: بنابراین اگر نمی‌توانیم بهداشت کارگاه‌های صنعتی و سلامت کارکنان آنها را تضمین کنیم، ابتدا باید فعالیت‌های صنعتی را متوقف کنیم و بعد با رعایت کامل استانداردهای بهداشتی و مراقبتی کارگاه را بازگشایی کنیم؛ البته که دستگاه‌های دولتی ایران، تجربه‌ی برخورد با بیماری‌‌های ویروسی را نداشته‌اند؛ اما آنها به عنوان متولیان امر نباید دچار انفعال و پدیده‌ی مانوس «عدم تصمیم‌گیری»، آنهم در شرایط بحرانی شوند.

 

ترحمی با بیان اینکه امیداریم که شیوع ویروس کرونا تلنگری برای متولیان بهداشت کارگاهی باشد، گفت: آنها باید مکانیزم‌های نظارتی و حفاظتی را تقویت و لازم‌الاجرا کنند؛ برای نمونه ماده ۸۵ قانون کار را سخت‌گیرانه اجرا کنند. این ماده قانونی می‌گوید: «برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (جهت تامین حفاظت فنی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

 

وی با بیان اینکه البته وزارت کار پی برده که باید در زمینه آسیب‌‌‌هایی که به شاغلان وارد می‌شود بازنگری کند، گفت: برای نمونه، چهارم اسفند سال جاری، «حسین کمالی» مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه در مراسم «بزرگداشت پنجاهمین سالروز تاسیس مرکز تحقیقات، تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار» گفت: «نوع حوادث و آسیب‌های ناشی از محیط کار تغییر کرده است و مسائل حفاظت فنی نیروی کار نیازمند بازنگری است.»

 

ترحمی افزود: البته پرسش اصلی بحث ما یعنی «آیا تا به حال شده که کارگران و مجموعه‌ی صنعت را با بیماری‌ها و آسیب‌های حرفه‌ای، آشنا کنیم؟» بنابراین باید گفت که از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بسیار عقب مانده‌ایم؛ به نحوی که اصلا نمی‌دانیم کجا ایستاده‌ایم و باید به جهتی حرکت کنیم. در یک نگاه کلی، اداری و جزیره‌ای عمل کردن دولت سبب این سردرگمی شده است.

 

این فعال حوزه‌ی ایمنی و بهداشت کارگاه‌‌‌های نساجی، تصریح کرد: دولت صرفا در طول و عرض قوانین موجود، قدم برمی‌دارد و پا در عمق آنها نمی‌گذارد؛ چراکه این کار به مثابه باز کردن جعبه‌ای ناشناخته است. با این حال بازنکردن این جعبه تنها بحران را عمیق‌تر می‌کند و سبب سردرگمی بیشتر می‌شود.