تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

هشدار مقام امنیتی روس در باره سناریوی آمریکا برای انقلاب‌های رنگی

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه نسبت مداخلات و اقدامات آمریکا و غرب در امور روسیه و همچنین سناریوهای آنها برای انقلاب‌های رنگی در کشورهای آسیای میانه هشدار داد.

 

به گزارش ایرنا از مسکو، پاتروشف روز چهارشنبه در اجلاس سران سازمان های اطلاعاتی جامعه همسود در مسکو گفت: ما شاهد تلاش های آشکار آمریکا برای مداخله در امور داخلی خود هستیم. این مساله در انتخابات دومای روسیه کاملا آشکار بود.

 

انتخابات دومای روسیه روزهای ۱۷ تا ۱۹ ماه سپتامبر (۲۶ تا ۲۸ شهریور ماه) برگزار شد و ۱۴ حزب در آن شرکت کردند که از این احزاب پنج حزب با کسب آرای بیش از ۵ درصد به پارلمان راه یافتند.

 

به گفته پاتروشف، رویکردهایی که در ماه فوریه گذشته توسط جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای اجرای استراتژی امنیت ملی آمریکا اعلام شد، سیاست واشنگتن برای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر به منظور تحمیل نظام توسعه اجتماعی و اقتصادی غربی را تثبیت کرد.

 

دبیر شورای امنیت روسیه با بیان اینکه کشورهای عضو جامعه همسود در مرکز توجه آمریکا قرار دارند، گفت: واشنگتن سیاست تشویق اقتصادی و فرهنگی برای ایجاد جدایی بین روسیه و اوکراین و گرجستان را اجرا و سعی می‌کند روابط بین مسکو و کشورهای آسیای مرکزی را تضعیف کند.

 

اقدامات غرب باید رصد شود

 

پاتروشف در ادامه سخنان خود در اجلاس سران سازمان های اطلاعاتی جامعه همسود گفت: گام های غیردوستانه و اعمال خرابکارانه کشورهای غربی در کشورهای جامعه همسود باید رصد و پیگیری شود.

 

وی افزود: کاخ سفید قصد دارد در سال ۲۰۲۲ برای کمک به اصطلاح به برقراری دموکراسی و مبارزه با حکومت‌های خودکامه تا ۳ میلیارد دلار هزینه کند.

 

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: در این شرایط نیاز به اقدامات جمعی سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای عضو جامعه همسود برای مقابله با سناریوی انقلاب های رنگی وجود دارد.

 

پاتروشف خاطرنشان کرد که دولت آمریکا درپی معرفی روسیه و چین به عنوان دشمن خارجی است و سعی دارد توجه افکار عمومی آمریکا را به این سمت هدایت کند و از نارضایتی های داخلی بکاهد.

 

آکوس چالش‌های جدیدی ایجاد می‌کند

 

پاتروشف در ادامه گفت که پیمان آکوس چالش‌ها و خطرات جدید برای نظام عدم انتشار سلاح های هسته ای بوجود می آورد.

 

وی افزود: این پیمان به ساختار امنیتی آسیا ضربه وارد می‌کند.

 

رهبران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا ۱۵ ستامبر گذشته در یک کنفرانس خبری مجازی از شکل گیری یک پیمان نظامی جدید معروف به پیمان «آکوس» (AUKUS) خبر دادند.

 

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در این کنفرانس گفت طبق این پیمان تدابیری برای مسلح کردن استرالیا به زیردریایی اتمی در نظر گرفته شده است. نخست وزیر استرالیا «اسکات موریس» هم در این کنفرانس اعلام کرد قصد دارد این زیردریایی‌های اتمی را با کمک آمریکا و انگلیس در یکی از بنادر این کشور تولید کند.

 

سلاح‌های آمریکایی باقی مانده در افغانستان خطرناک است

 

پاتروشف سلاح های آمریکایی باقی مانده در افغانستان را خطرناک خواند و آن را به بمب ساعتی تشبیه کرد.

 

به گفته وی، سلاح های باقی مانده در افغانستان ممکن است به دست گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده بیفتد که فعالیت آن‌ها در روسیه ممنوع شده است.

 

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسی، نیروهای آمریکایی که تا ۳۱ اوت افغانستان را ترک کردند بخش قابل توجهی از تسلیحات و جنگ افزارهای خود از جمله تعداد زیادی بالگردهای نظامی را برجای گذاشتند.

پوتین: آمریکا مسبب افزایش مسابقه تسلیحاتی در جهان است

رییس جمهور روسیه امروز در سخنانی با اعلام تمایل کشورش برای مذاکره مستقیم با ناتو تأکید کرد که آمریکا مسبب افزایش مسابقه تسلیحاتی در جهان است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, مسابقه تسلیحاتی, ناتو

تظاهرات زنان در کابل برعلیه محدودیت‌های شغلی و آموزشی؛ “سکوت جهان خجالت‌آور است”

شماری از زنان با تجمع در کابل به محدودیت‌های آموزشی و شغلی ایجاد شده توسط گروه طالبان اعتراض کردند. تجمع اعتراضی زنان در پارکی در مرکز کابل برگزار شد. زنان خواستار بازگشت حقوق از دست رفته خود شدند.

ادامه

اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان