تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی یک منطقه آزاد تجاری با پوشش حدود ۱۸۰ کیلومتر مربع ایجاد خواهد کرد.

این منطقه استان‌های کاشغر، ارومچی و هورگوس را در بر می‌گیرد و انتظار می‌رود به روند توسعه همکاری و حضور منطقه سین کیانگ در بازارهای داخلی و بین‌المللی کمک و توسعه اجتماعی و اقتصادی محلی را تقویت کند.

بر اساس گزارش شین هوا، این منطقه جدیدترین منطقه آزاد تجاری در چین است که انتظار می‌رود از توسعه منطقه اصلی ابتکار کمربند و جاده (BRI) حمایت کند و نقش مهمی در ایجاد یک «کانال طلایی» بین آسیا و اروپا و پل ارتباطی چین به سمت غرب ایفا کند.

در طرح کلی که توسط شورای دولتی چین منتشر شده است، این سه حوزه با استفاده از برتری‌های خود در تجارت بین‌المللی و لجستیک، بیشتر از نقاط قوت نسبی خود بهره خواهند برد و به طور مشترک در خدمت توسعه همه جانبه محلی، ملی و منطقه‌ای گسترده‌تر خواهند بود.

شین هوا در گزارش خود آورده است: به عنوان مثال، ارومچی بر توسعه تجارت جهانی، لجستیک مدرن، تولیدات پیشرفته، منسوجات و پوشاک و همچنین صنایع نوظهور جدید مانند بیوداروها، انرژی‌های نو و مواد جدید تمرکز خواهد کرد و همچنین قرار است به یک پلتفرم مهم برای مبادلات و همکاری با کشورهای همسایه خود، از جمله کشورهای آسیای مرکزی، تبدیل شود.

کاشغر اقتصاد صادرات محور را گسترش و تقویت می کند و صنایع مبتنی بر کارگران مانند فرآوری عمیق محصولات کشاورزی و فرعی، تولید نساجی و پوشاک و مونتاژ محصولات الکترونیکی را توسعه می دهد.

هورگوس آماده است تا نقش خود را به عنوان یک مرکز همکاری بین‌المللی برای توسعه صنایع خدماتی مدرن مانند لجستیک فرامرزی، خدمات مسافرتی و مالی اعمال کند و طبق برنامه کلی خود را به الگوی تجارت فرامرزی و همکار در سرمایه‌گذاری تبدیل کند.

ژوانگ روی، رئیس اجرایی مؤسسه اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه تجارت بین‌الملل گفت: افتتاح آزمایشی منطقه آزاد تجاری در منطقه سین کیانگ، قرار است قدرت مکانی منحصر به فرد این منطقه را به طور کامل آشکار کند و فعالانه در خدمت ادغام منطقه در الگوی توسعه جدید چین باشد.

تحلیل‌گران بر این باورند که این اقدام چین، سین کیانگ را به یک نقطه جالب توجه برای منابع داخلی و خارجی و سرزمینی با محیط تجاری عالی، دسترسی مناسب برای سرمایه گذاری و تجارت و انبوهی از صنایع سودمند و جایی برای دستیابی به یک نقطه تاثیرگذار جهانی مهم تبدیل خواهد کرد.

تیان یون، اقتصاددان کلان کهنه کار و معاون سابق پکن، گفت: در جنوب، زنجیره تأمین سین کیانگ را به مناطق ساحلی شرقی متصل می کند و زنجیره های صنعت پیشرفته بیشتری را در منطقه شرقی به سین کیانگ منتقل می کند. انجمن عملیات اقتصادی از شمال، سین کیانگ را به آسیای مرکزی و غرب آسیا متصل می کند و منافع اقتصادی منطقه‌ای شگفت انگیزی را به همراه خواهد داشت.

چین، تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی را آغاز کرد

منطقه آزاد تجاری سین‌کیانگ در شمال غربی چین اولین خطوط تولید موتورسیکلت با هدف بازار آسیای مرکزی را راه‌اندازی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های آسیای مرکزی این خطوط با مجموع ظرفیت تولید یکهزار دستگاه موتورسیکلت در روز، متعلق به شرکت محلی فناوری انرژی نو موسوم به «کین گلد» (Kingold) است.

این شرکت قصد دارد موتورسیکلت های برقی دو چرخ و سه چرخ با سلول‌های فتوولتائیک (خورشیدی) و همچنین موتورسیکلت هایی با موتورهای احتراق داخلی را به کشورهای آسیای میانه عرضه کند.

ساخت پروژه موتورسیکلت با سرمایه گذاری کل ۱.۵ میلیارد یوان قرار است در دو مرحله انجام شود.

اولین دسته ازاین محصولات موتورسیکلتی به زودی تحویل قزاقستان می‌شود. در حال حاضر این شرکت پیش سفارش بیش از ۲۰ هزار موتورسیکلت را دریافت کرده است.

یوان ژیو رئیس هیئت مدیره «کین گلد» گفت این شرکت در آینده تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که ۶۰ درصد از قطعات تولید یک موتورسیکلت در سین کیانگ تولید می‌شود. این امر باعث کاهش قابل توجه هزینه تولید و افزایش رقابت پذیری آن در بازار خواهد شد.

گوان جین ژونگ، رئیس اداره جذب سرمایه گذاری در منطقه توسعه اقتصادی و مرزی «خورگوس» واقع در مرز قزاقستان و چین، گفت که مقامات محلی قصد دارند تلاش‌ها را برای جذب سرمایه گذاری و کمک به شرکت‌های محلی در توسعه بازار آسیای مرکزی تقویت کنند.

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

حضور زیر دریایی آمریکا در منطقه خاورمیانه

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) یکشنبه شب به وقت محلی استقرار زیر دریایی هسته‌ای ایالات متحده در منطقه خاورمیانه را تائید کرد. به نقل از سی ان ان، سنتکام تائید کرد که یک زیردریایی هسته‌ای کلاس اوهایو نیروی دریایی آمریکا وارد منطقه تحت مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) شده که شامل خاورمیانه، شرق آفریقا ... حضور زیر دریایی آمریکا در منطقه خاورمیانه

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اسراییل, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا

کشورهای آسیای میانه خواستار عبور کریدور بین‌المللی “چین به اروپا” از ایران شدند

کشورهای آسیای میانه خواستار عبور کریدور بین‌المللی چین به اروپا از خاک کشورهای آسیای میانه، ایران و ترکیه شدند. به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری روسی تاس، بخش مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان در بیانیه ای اعلام کرد، براساس مذاکرات ویدئوکنفرانسی انجام شده بین نمایندگان حمل و نقل و راه آهن ازبکستان، ترکمنستان، ... کشورهای آسیای میانه خواستار عبور کریدور بین‌المللی “چین به اروپا” از ایران شدند

ادامه

آسیای میانه, اروپا, ازبکستان, اقتصادی, ایران, ترکمنستان, ترکیه, چین, خبر, قزاقستان