رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

مورالس؛انتخابات بولیوی مقابله طرفداران ملی‌سازی با دیدگاه خصوصی‌سازی است

رئیس جمهوری پیشین بولیوی که کمتر از یک سال پیش و در جریان یک شبه کودتای تحت توطئه آمریکا ناگزیر به کناره گیری شد، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آمریکای با انتقاد شدید از مداخله شدید واشنگتن برای تاثیرگذاری در روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۷ مهر، بر بازگشت حزب سوسیالیسم (حزب تحت رهبری وی) به قدرت تاکید کرد.

 

به گزارش ایرنا، «اوو مورالس»روز سه شنبه در گفتگوی اختصاصی با شبکه هیسپان تی وی، موضوعات متعددی را مطرح کرد. مورالس با مروری بر فعالیت های سیاسی خود، با تاکید بر اهمیت دفاع از منابع ملی و با اشاره به کودتای سال ۲۰۱۹ به سرکردگی آمریکا که منجر به کناره گیری وی از منصب ریاست جمهوری شد، درباره انتخابات آتی با شبکه اسپانیایی زبان هیسپان به گفتگو نشست.

 

انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی

 

رهبر حزب سوسیالیست بولیوی در پاسخ به اینکه آیا ضمانتی برای صحت انتخابات آتی در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) وجود دارد، گفت: بعضاً حرکات مشکوکی از سوی “چند ژنرال” بخش “فرماندهی نظامی” که حامی حزب «جنبش سوسیالیسم» نیستند دیده شده، اما آنها ” در اشتباه هستند”. این اتفاق‌ها فقط ما را برای پیروزی در دور اول انتخابات با برتری حداکثری امیدوارتر می کند.

 

مورالس با بیان اینکه در انتخابات بولیوی جناح ملی سازان در مقابل دیدگاه خصوصی سازی ظاهر می شود، خاطرنشان کرد: البته ملت طرفدار ملی سازان هستند و این موضوع به ما تضمین می دهد که لوچو (لوئیس آرس، کاندیدای حزب MAS پیروز دور اول انتخابات خواهد بود.

 

در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی که در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) برگزار خواهد شد، «لوئیس آرس» از حزب سوسیالیسم در مقابل «کارلوس مِسا» از حزب مرکزگرا برای کسب آراء بیشتر به مصاف انتخاباتی می روند. طبق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته CiesMori، لوئیس آرس، وزیر سابق اقتصاد و دارایی دولت اوو مورالس، با ۳۰،۶% محبوبیت نسبت به کارلوس مسا، رئیس جمهوری سابق بولیوی با ۲۴،۷ درصد پیشی گرفته است. (کارلوس مسا در سال ۲۰۰۵ تنها پس از ۲۰ ماه ریاست، به دلیل افزایش تظاهرات ضد دولتی، از پارلمان بولیوی خواست تا با درخواست استعفای او موافقت کند).

 

گرایش ملی‌سازی بولیوی به ملی سازی و حفظ مخازن هیدروکربنی این کشور از سوی شرکت PBR برای تولید گاز طبیعی مورد نیاز این کشور اشاره دارد. موقعیت بولیوی ملی سازی مخازن هیدروکربنی نسبت به قبل ارزش بیشتری پیدا کرده و به خاطر حمایت‌های هم پیمانشان هوگو چاوز از ونزوئلا، مستحکم شده ‌است.

 

این در حالی است که طبق هشدارهای قبلی مورالس گرایش گروهای راست گرا در بولیوی برای رسیدن به منافع شخصی باعث شده دولت موقت به سوی خصوصی سازی و فروش دارایی های این کشور به شرکت های خارجی (به ویژه آمریکا) حرکت کند.

 

تلاش برای غیرقانونی جلوه دادن حزب سوسیالیسم

 

رئیس جمهور پیشین و رهبر حزب سوسیالیسم بولیوی تصریح کرد که به رغم اتهامات و دروغ هایی که علیه وی به راه افتاده، طرح غیرقانونی جلوه دادن “جنبش پیش به سوی سوسیالیسم” (MAS)، موفق نخواهد شد.

 

مورالس با اشاره به پیام آمریکا مبنی بر اینکه «نه جنبش سوسیالیسم به قدرت بازخواهد گشت نه اوو به بولیوی» اطمینان داد که این برنامه ای است که آنها در نظر دارند.

 

مورالس با اشاره به برنامه ملی سازی و سپس صنعتی سازی بولیوی در دولت خود، تاکید کرد که به لطف اتحاد ملت بولیوی، گروه های افراطی راستگرا موفق به حذف جنبش پیش به سوی سوسیالیسم در این کشور نشدند.

 

دلیل حمایت مورالس از لوئیس آرس برای انتخابات آینده

 

اوو مورالس در حمایت از لوئیس آرس، نامزد کنونی حزب جنبش سوسیالیسم و وزیر سابق اقتصاد بولیوی تاکید کرد: من به او اعتماد زیادی دارم. او که همواره احترام و تحسین مرا برمی انگیزد، در گذشته نیز به عنوان یکی از وزیران دیرپای من همواره مرا در مدیریت کشور همراهی کرده بود.

 

مورالس با برشمردن برخی خصوصیات برجسته آرس از جمله، صداقت و سلامت و وطن دوستی او در برابر تطمیع بیگانگان یادآور شد که یک نهاد بین المللی با وعده حقوق ماهیانه ۱۴ میلیون دلاری می خواست او را به خارج از کشور ببرد، اما آرس آن را رد کرد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: ما در حال حاضر، به لوئیس آرسی چون او برای احیای اقتصاد نیاز داریم و این خواسته را محقق خواهیم کرد.

 

اگرچه نام اوو مورالس در فهرست نامزدهای این دور ریاست جمهوری بولیوی وجود نخواهد داشت اما نتایج نظرسنجی‌ها و رتبه برتر «لوئیس آرس» کاندیدای حزب MAS بیانگر این مطلب است که جبهه حامی مورالس در این همه پرسی از شانس بالایی برخوردار است.

 

مورالس همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر پیروزی لوئیس آرس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی وآندرس آرائوس کاندیدای انتخابات ۲۰۲۱ اکوادور، ابراز امیدواری کرد که دوران انسجام و همبستگی کامل گذشته (با همزمانی ریاست چاوز در ونزوئلا، کریشنر در آرژانتین و لولا داسیلوا و رافائل کورئا به ترتیب در برزیل و اکوادور) به آمریکای لاتین بازخواهد گشت.

 

سفر وزیر دولت به آمریکا، حکایت از احتمال تقلب در انتخابات دارد

 

رئیس جمهور مستعفی بولیوی با اشاره به سفر ماه سپتامبر (شهریور) «آرتور موریلو» وزیر دولت کنونی به آمریکا برای خرید سلاح به هر قیمتی، توضیح داد که این سفر در راستای دستورالعمل فرماندهی جنوب به ویژه در بخش دولت آمریکا صورت گرفت. اقدامی که مورالس از آن به «یک باخت” در صحنه مدیریت روابط خارجی یاد کرد و گفت: متاسفم که موضوع اقتدار و حاکمیت از دست می‌رود. وی سپس با انتقاد این اقدام دولت را به چالش کشید: چطور می توان برای برقراری دمکراسی به تدارک سلاح اندیشید!؟

 

مورالس همچنین درباره دولت کنونی گفت: “این دولتی موقت است نه دولت انتقالی” و با اشاره به ادعای دولت موقت خانم «جنینه آنیس» رئیس جمهور خودخوانده مبنی بر اینکه “ریاست جمهوری را به دولت منتخب دمکراتیک خواهد سپرد، نه به جنبش سوسیالیسم” هشدار داد: این دلیل روشنی است که آنها برای ضربه زدن یا تقلب در انتخابات آتی آماده می شوند.

 

رئیس جمهور سابق بولیوی همچنین از ملت بولیوی درخواست کرد که نه تحت تاثیر تحریکات دولت موقت کنونی قرار بگیرند و نه حتی با آن مقابله کنند چرا که این دولت دائما به دنبال ایجاد درگیری و ناآرامی برای به تعویق کشاندن انتخابات است. با حفظ آرامش و آگاهی به راه و مبارزه خود، اهداف و برنامه هایی را که از زمان پیروزی در انتخابات ۲۰۰۵ در دولت وی آغاز شده به سرانجام برسانند.

 

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۸ مهرماه) که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، باعث برکناری مورالس شد. اتهامی که بعدها، موسسه تحقیقاتی ماساچوست آمریکا آن را رد کرد و براساس گزارش شبکه ونزوئلایی «تله‌سور»، با سفر یکی از حامیان اصلی کودتا به آمریکا پیش از انتخابات بولیوی، گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط کودتاچیان با دولتمردان آمریکایی افزایش یافت. از سوی دیگر پس از استعفای مورالس، دولت موقت بولیوی به رییس‌جمهوری خودخوانده سناتور جنینه آنیس، از زمان رسیدن به قدرت، سیاست‌های راست‌گرایانه در پیش گرفته و به دنبال روابط قوی با آمریکا و اسرائیل بود.

 

در ۲۴ نوامبر همان سال، در پی نارضایتی های عمومی به دلیل وخاومت شدید اوضاع بولیوی در اثر سوء مدیریت در مهار ویروس کرونا، «دادگاه عالی انتخاباتی» بولیوی برای جلوگیری از رویارویی و تقابل داخلی میان مخالفان و حامیان دولت، برگزاری انتخابات را در سریع ترین زمان ممکن در دستور کار قرار داد.

 

این انتخابات که برای سوم ماه می ۲۰۲۰ پیش بینی شده بود به بهانه های گوناگون از جمله شیوع کووید ۱۹ و شکست مذاکرات بین دو جناح سه مرتبه به تعویق افتاد تا سرانجام دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی به صورت یکجانبه و بدون رای گیری در پارلمان، ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) را برای برگزاری این رویداد مهم سیاسی انتخاب کرد.

 

مورالس در مصاحبه با شبکه هیسپان تی وی رو به مردم کشورش درباره انتخابات آتی ابراز امیدواری کرد در سایه مبارزه ای مسالمت آمیز دوباره جشن احیای دمکراسی را در سرزمین بولیوی برگزار خواهند کرد.

 

مورالس پس از استعفا به مکزیک پناهنده شد و چندی بعد، از مکزیک به آرژانتین رفت. رئیس جمهور مستعفی، از تبعیدگاه خود در آرژانتین، در انتظار انتخابات آتی کشورش که به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده است، همچنان به تاثیرگذاری بر سیاست کشورش ادامه می‌دهد و برای بازیابی قدرت، با وجود اینکه خودش نامزد انتخابات نیست، امیدش را در انتخابات آینده ارزیابی می‌کند.

به‌رغم درخواست کاراکاس بورل گفت: اتحادیه اروپا به ونزوئلا ناظر انتخاباتی نمی‌فرستد

اتحادیه اروپا مدعی است از آنجا که دولت کاراکاس انتخابات پارلمانی را به زمانی فراتر از ششم دسامبر موکول نمی‌کند؛ فرصت کافی برای انجام یک ماموریت کامل نظارتی وجود ندارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکای شمالی, بلاروس, جهان, خبر, ونزوئلا

کوبا اقدام آمریکا علیه همکاری‌های پزشکی بین‌المللی را محکوم کرد

دولت کوبا بار دیگر از کارشکنی آمریکا در همکاری‌های پزشکی بین‌المللی این کشور به شدت انتقاد و اعلام کرد که دولت آمریکا سعی می‌کند تا سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را در راستای منافع خود تحت فشار بگذارد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا, همبستگی

مادورو : همکاری با روسیه، چین، کوبا و ایران را ادامه می‌دهیم

رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌گوید علاوه بر همکاری با روسیه، چین، کوبا و ایران در زمینه‌های فنی و راهبردی، به سمت استقلال و خودکفایی نیز گام برمی‌داریم.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, روسیه, کوبا, ونزوئلا