حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

سرگردانی تجمع کنندگان، پروژه‌های مسکن سپیدار ۲ و ۳؛ خانه‌دار شدن؛ رویایی که نیمه‌کاره ماند

نیمه‌کاره ماندن پروژه‌های مسکونی سپیدار ۲ و ۳ متعلق به تعاونی مسکن کارگران شرکت واحد، باعث شده در روزهای گذشته شماری از این کارگرانِ بی‌خانه که سالهاست در انتظار خانه‌دار شدن هستند، مقابل ساختمان شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران تجمع کنند. تجمعاتی که هرچند روزهای برفی خیلی سردِ هفته گذشته، به صورت موقت جلوی آن‌را گرفتند؛ اما اکنون دوباره از سرگرفته شده و در حال برگزاری است.

 

به گفته تجمع کنندگان، پروژه‌های مسکن سپیدار ۲ و ۳ شاملِ ۲۷۰ واحد مسکونی است که قرار بود عملیات ساخت‌شان، سال ۹۱ در زمین‌های شهرستان فردیس استان البرز خاتمه یابد؛ برای همین اعضای پروژه طبق قرارداد کتبی، تا آخرین ریال به همه تعهدات مالی خود عمل کردند؛ اما اکنون پنج سالی می‌شود این خانه‌ها نیمه‌ساخته به حال خود‌‌ رها شده‌اند.

 

پروژه به کندی پیش می‌رود

 

به دلایل مختلف، تلاش‌های مکرر برای گفت‌وگو با مسئولان تعاونی مسکن کارگران شرکت واحد در مورد گرفتاری اعضای پروژه‌های سپیدار ۲ و۳ بی‌فایده است با این‌حال برخی از آن‌ها حاضر می‌شوند بدون ذکر نام، توضیحاتی به خبرنگار ایلنا بدهند.. محتوای این توضیحات بیشتر تاییدی بر صحبت‌های قبلی است. اینکه اعضای پروژه تاکنون به تعهدات خود عمل‌کرده‌اند و مسئولان تعاونی در شرایط موجود ابدا قصد ندارند فشاری مالی مضاعفی بر اعضا وارد کنند؛ برای همین پروژه‌ها به اتکای منابع مالی دیگر به‌کندی پیش می‌روند.

 

به گفته آنها، جدا از بدحسابی و تخلف پیمانکار پروژه، حالا پای ادعای اداره دارایی نیز به ماجرا بازشده‌است و برای همین با وجود معافیت مالیاتی تعاونی‌ها، مدتی است که حساب‌های بانکی تعاونی مسکن شرکت واحد مسدود شده‌؛ البته تعاونی مسکن در اعتراض به این اقدام، شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کرده است و اکنون همه منتظر صدور رای است. در مورد پیمانکار متخلف نیز حرفِ خلعِ ‌ید و محکومیت قطعی او در دادگاه و الزام به جبران خسارت در رای نهایی مطرح است و اینکه وکلای تعاونی با تهیه فهرستی از اموال و دارایی‌های پیمانکار، درصدد هستند تا این اموال را طبق رای دادگاه توقیف کنند.

 

اعضای سپیدار ۲ و ۳ گرفتار شدند

 

برعکسِ موضع محتاطانه‌ای که مسئولان تعاونی مسکن شرکت واحد، ترجیح می‌دهند در برخورد با رسانه‌ها اتخاذ کنند، سیدرحیم میرعبدللـه (مسئول شورای اسلامی کارگران شرکت واحد) در موردِ این مشکل، حق را به همکاران ناراضی خود داده و به ایلنا می‌گوید: هنوز حتی یک واحد مسکونی از پروژه‌های سپیدار ۲ و ۳ آماده تحویل نیست؛ درحالی که مدتهاست از تکمیل پروژه‌های مسکونی دیگرِ تعاونی مسکن شرکت واحد و خانه‌دارشدنِ اعضای آنها می‌گذرد؛ فقط این دو پروژه هستند که گرفتار مشکلات پیاپی شده‌اند.

 

وی در توضیح ماجرا می‌گوید: سالهای پایانی دهه ۸۰، مدیران وقت شهرداری تصمیم گرفتند زمین‌ قدیمی شرکت واحد را فروخته و با پول آن برای خانه‌دارشدن کارکنان این مجموعه آستین بالا بزنند. همین پشتوانه‌ای شد تا تعاونی مسکن شرکت واحد به اتکای یک اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی، برای ساخت چند پروژه مسکونی با مقاطعه‌کاران مختلف وارد معامله بشود. پروژه‌های سپیدار ۲ و ۳ ازجمله همین پروژه‌ها بودند. بقیه پروژه‌ها ساخته و تحویل اعضا شدند؛ اما بدحسابی پیمانکار این پروژه‌ها، باعث دردسر اعضا شد.

 

به گفته میرعبداللـه، پیمانکارِ پروژه‌ سپیدار ۲ و۳ به خاطر تاخیر‌هایش در دادگاه به پرداخت خسارت ۲۳ میلیارد تومانی و تحویل پروژه محکوم شده‌است که هنوز این مبلغ پرداخت نشده‌است؛ اما در عین حال مشکلات دیگر باعث می‌شود تا گرفتاری اعضای پروژه‌های سپیدار ۲ و۳ همچنان، حل‌نشده باقی‌مانده‌است.

 

این فعال صنفی کارگران شرکت واحد، مشکلات دیگر را اینطور توضیح می‌دهد: گویا بعد از فروش زمین قدیمی شرکت واحد، هیچ اقدامی برای پرداخت مالیات ۱۸ میلیاردی صورت نمی‌گیرد و برای همین با شکایت دارایی، حساب بانکی تعاونی مسکن کارگران شرکت واحد مسدود می‌شود. حال گویا ارزش این بدهی به ۵۰ میلیارد تومان رسیده‌است؛ برای همین حتی اگر پولی‌ هم برای ادامه پروژه‌های سپیدار ۲و ۳ وجود داشته باشد، تعاونی فعلا نمی‌تواند در مورد چگونه خرج کردن آن، تصمیمی بگیرد.

 

فراکسیون کارگری شورای شهر پیگیر مشکل است

 

به گفته اعضای معترض شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، دست‌کم شش روز است که آن‌ها برای روشن‌شدن تکلیفشان، مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران حاضر می‌شوند. برای همین سراغ افشین حبیب‌زاده (عضو فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران) رفته و از او پرسیدیم شورای اسلامی شهر تهران چه اقدامی برای کمک به خاتمه این سرگردانی انجام داده است؟

 

حبیب‌زاده که شاید به واسطه عضویت در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، از مشکلات اعضای سرگردانِ تعاونی مسکن کارگران بزرگ‌ترین موسسه حمل و نقلی عمومی پایتخت باخبر است، می‌گوید: بنابر درخواست‌هایی که از جانب خود اعضای تعاونی مسکن کارگران شرکت واحد مطرح شده است، فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر‌تهران واردِ ماجرا شده‌است؛ برای همین جلساتی با حضور نمایندگان اعضا و مسئولان تعاونی‌داشته‌ایم.

 

این عضو شورای شهر در ارتباط با محتوای این جلسات می‌گوید: جدا از مسائل مربوط به بدحسابی پیمانکار، بابت مسدود شدنِ حساب‌های بانکی تعاونی با سازمان امور مالیاتی مکاتباتی کرده‌ایم، این سازمان در پاسخ مدعی است که در زمان فروش زمین، به تمامیِ تعهدات مالیاتی عمل نشده و برای همین در حال حاضر راهی غیر از انتظار برای صدور رای قضایی در دادگاه صالحه باقی‌نمانده‌است.

 

انتظار برای اعلام رای دیوان، تنها راه باقی‌مانده

 

از مجموع این صحبت‌ها می‌توان چنین نتیجه گرفت که برای اعضای سرگردان تعاونی مسکن بزرگ‌ترین موسسه حمل و نقل عمومی پایتخت، غیر از انتظار برای اعلام رای دیوان عدالت اداری، راهی باقی‌نمانده‌است. اینکه مرجع قضایی در ‌‌نهایت از میان تعاونی مسکن و سازمان امور مالیاتی چه کسی را محق تشخیص خواهد داد، پرسشی است که پاسخ به آن را می‌توان برای حدود ۲۷۰ خانوار، سرنوشت‌سازخواند. خانواده‌هایی که قرار بود ۵ سال پیش خانه‌دار شوند، اما امروز در مقابلشان چیزی غیر از ساختمان‌های نیمه‌ساز وجود ندارد.

پانید فاضلیان
ایلنا

پنجمین روز اعتراض تعدادی از رانندگان شرکت واحد عضو پروژه مسکن نیمه‌ساخته سپیدار دو وسه مقابل شهرداری

امروز پانزدهم بهمن ماه پنجمین روز اعتراض تعدادی از رانندگان شرکت واحد عضو پروژه نیمه ساخته ورها شده سپیدار دو وسه در مقابل شهرداری است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

بیانیه مشترک در بارۀ حداقل دستمزد در سال ١٣٩۷

روند تصمیم گیری در بارۀ تعیین حداقل دستمزد ١٣٩٧ و افزایش عمومی مزدها در شرایطی آغاز می شود که به گفته ی برخی از دست اندرکاران دولتی کارد به استخوان مردم، بویژه کارگران و حقوق بگیران رسیده است. امسال نیز، مانند سال های گذشته، در مذاکرات مربوط به مزد و تصمیم گیری در مورد یکی ... بیانیه مشترک در بارۀ حداقل دستمزد در سال ١٣٩۷

ادامه

اطلاعیه, ایران, حقوق بشر, کارگری