حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

رویکرد نئولیبرالی کارگران را قربانی کرد

اگر ملاک ما برای اداره اقتصاد ایران، کشورهای سرمایه‌داری باشند که فاقد نگاه انسانی به قشر کارگری هستند و ملاک‌شان تنها حداکثرسازی سود است. هرگز نمی‌توانیم دستمزد را به اندازه کافی افزایش دهیم؛ زیرا با آن الگوی فکری، دستمزد باید در حدی باشد که فقط نیروی کار از گرسنگی نمیرد.

 

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۳۹۶، بار دیگر بحث‌ها پیرامون انتخاب الگوهای افزایش حداقل دستمزد جامعه کارگری در حال گرم شدن است. اخیرا نمایندگان کارگری اعلام کرده‌اند که قرار است، در سال جاری باتوجه به ماده ۴۱ قانون کار و بند دوم آن، “سبد معیشت کارگری” بیش از “نرخ تورم سالانه” ملاک تعیین میزان افزایش نرخ حداقل دستمزد باشد.

 

ابراهیم رزاقی (اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه) با اشاره به اینکه رقم خالص حداقل دستمزد فعلی که کمتر از یک میلیون تومان است، پاسخ‌گوی نیازهای حداقلی کارگران نیست، افزایش حداقل دستمزد را برای رسیدن به سبد معیشت کارگری ضروری دانست و افزود: ما براساس اصل ۴۳ قانون اساسی باید معیشت کسانی که نیروی کار خود را می‌فروشند را به نحوی تامین کنیم که شرافت انسانی آنها حفظ شود.

 

وی با اشاره به این نکته که برخی از کارفرمایان در سال‌های اخیر ادعا کردند که هر میزان از افزایش دستمزد به رکود بیشتر و تضعیف تولید ملی  می‌انجامد، تصریح کرد: اگر ملاک ما برای اداره اقتصاد ایران، کشورهای سرمایه‌داری باشند که فاقد نگاه انسانی به قشر کارگری هستند و ملاک‌شان تنها حداکثرسازی سود است. هرگز نمی‌توانیم دستمزد را به اندازه کافی افزایش دهیم؛ زیرا با آن الگوی فکری، دستمزد باید در حدی باشد که فقط نیروی کار از گرسنگی نمیرد. در آن دیدگاه، برای رونق تولید، اول باید دستمزد کارگر را حداقل کرد که این نگاه خلاف قانون اساسی است و برای افزایش منطقی و اخلاقی حداقل دستمزد باید به اصول مصرحه قانون اساسی بازگردیم.

 

راه‌های دیگری برای رونق تولید وجود دارد

 

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر این نکته که افزایش حداقل دستمزد، مانع تولید نیست، موانع رونق تولید را اموری غیر از دستمزد جامعه کارگری دانست و ریشه عدم رونق تولید را در عدم جهت‌گیری سیاست‌های اقتصاد کشور به نفع بخش مولد و حمایت ضمنی سیاست‌ها طی سال‌های اخیر از بخش تجاری و واردات دانست.

 

وی در ادامه اذعان کرد: تصور بسیاری از ما اقتصاددانان کشور این است که اگر واردات بی‌رویه کالاهای خارجی از طریق مالیات بیشتر کنترل و نرخ ارز فعلی واقعی شود، بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما حل خواهد شد.

 

وی در توضیح بحث نرخ ارز بیان کرد: نرخ ارز فعلی با وجود افزایشی که اخیراً داشته است، اصلا واقعی نیست. غیر از این مورد، مشکل عدم پرداخت یارانه به تولید و جلوگیری از خام فروشی و عدم ایجاد ارزش افزوده در محصول نیز از دیگر مشکلات ما در بخش تولید است و ما تا زمانی که این موانع را برنداشته‌ایم، نمی‌توانیم مدعی شویم که افزایش دستمزد و هزینه‌های متغییر دستمزدی عامل رکود است.

 

راه‌حل، متشکل شدن کارگران و بیکاران است

 

ابراهیم رزاقی همچنین با اشاره به رویکرد اقتصادی نئولیبرالی حاکم بر اقتصاد ایران و نقشی که این نگاه در تضعیف بخش مولد جامعه داشته، به امکان تشدید اعتراضات کارگری در نتیجه عدم افزایش منطقی حداقل دستمزد اشاره کرد و افزود: تاکنون این نگاه دست راستی، کارگران را قربانی کرده‌است. کارگران و بیکاران در ایران باید تشکل‌های قدرتمندی داشته باشند که از منافع خود دفاع کنند و این در بیشتر کشورهای جهان امری عادی و روتین است و نباید دولت، نهادهای امنیتی و انتظامی در برابر مطالبات متشکل آنها مقاومت کرده و باید انعطاف داشته باشند.

 

نیاز به شجاعت در مدیریت اقتصادی

 

رزاقی همچنین با اشاره به اینکه برای رسیدن به دستمزد نزدیک به سبد معاش حداقلی، نیازمند مدیریت اقتصادی شجاع هستیم، ادامه داد: ما باید تشکل‌های قدرتمند کارگری فرودستان را در مدیریت اقتصادی مشارکت دهیم و این می‌تواند بخشی از مشکلات تولید را حل کند و از طرفی دولت باید برای تولیدکنندگان نیز مانند دهه اول انقلاب، تعاونی‌هایی ایجاد کند که بتوان واسطه‌ها را حذف کرده و توزیع را بهتر و ارزان‌تر انجام دهند. این نیز نیازمند به مدیرانی است که در حوزه اقتصادی از شجاعت و توانمندی‌های لازم برخوردار باشند.

 

رسیدن به سبد معیشت باید پلکانی باشد

 

این عضو سابق هیئت علمی دانشگاه تهران در تبیین فرمول رسیدن حداقل دستمزد به سبد معیشتی تاکید کرد: افزایش دستمزد باید به شیوه پلکانی باشد و شوک افزایش شدید دستمزد، قابل تحمل نیست، اما دولت می‌تواند راه‌های دیگری مانند پرداخت کالابرگ به کارگران را در پیش گیرد که در دوران دفاع مقدس نیز تجربه شده است.

 

لزوم اصلاح نظام مالیات ستانی

 

این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه یکی از راه‌های کمک به تولیدکنندگان این است که از بخش‌های غیرمولد اقتصاد کشور مالیات گرفته شود، پیشنهاد داد: بحث اخذ مالیات پلکانی از ده‌ها هزار دستگاه آپارتمان خالی در شهرهای بزرگ، مالیات از بخش واردات که در بعضی موارد تا ۴۰۰درصد سود می‌کنند و اخذ مالیات تصاعدی بر آن قسمت از بخش خصوصی که بیش از ۱۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی خود را در بخش مستقلات خوابانده و مالیات بر شرکت‌داری بانک‌های بزرگ، و انتقال بخشی از این مالیات به بخش مولد اقتصاد کشور، در قالب یارانه دولتی، می‌تواند راه‌حلی برای ایجاد توان مالی بنگاه‌ها برای افزایش دستمزد باشد.

 

رزاقی در پایان افزایش ۱۵ الی ۲۵درصدی حداقل دستمزد که هرساله رخ می‌دهد را ناکافی دانست و خواهان تعیین نرخ بالاتری برای افزایش حداقل دستمزد کارگران در اسفندماه سال جاری شد.

ایلنا

ادامه تجمع اعتراضی کارگزاران بیمه کشاورزی در تهران

ظهر امروز، کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی که از استان‌های مختلف به تهران آمده‌اند، پس از برگزاری تجمع مقابل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مقابل مجلس شورای اسلامی و پس از آن نیز مقابل ساختمان امور استخدامی تجمع کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگر کارخانه «کیان کُرد» امروز، سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه، نیز ادامه دارد

باوجود آنکه روز گذشته (دوم بهمن ماه) معادل یک ماه از مجموع ۶ ماه معوقات مزدی کارگران رسمی و قراردادی پرداخت شده، اما نگرانی از وضعیت نامعلوم مابقی مطالباتشان باعث شد آنها امروز نیز اعتراضات صنفی خود را دنبال کنند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

آزادسازیِ اقتصادی، قیمتِ نان و فقر خانوارهای کارگری

جنبش اعتراضی توده‌های محروم که در روزهای اخیر در شهرهای مختلف کشور جریان داشته است، با پیامدهای فاجعه‌بار برنامهٔ آزادسازی اقتصادی ارتباط تنگاتنگ دارد. رژیم ولایتِ فقیه در ۱۰ آذرماه، باز هم با ترفندهایی همچون: “اصلاحِ قیمت نان”، “بهبودِ کیفیت نان”، “کاهشِ ضایعات نان” و افزایش “دستمزدِ کارگران خباز”، تصمیم گرفت ۱۵ درصد قیمت نان ... آزادسازیِ اقتصادی، قیمتِ نان و فقر خانوارهای کارگری

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, مقاله

تجمع کارگران کاغذسازی پارس در اعتراض به اجرای قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل

شماری از کارگران کارخانه «کاغذسازی پارس» در استان خوزستان به شیوه اجرای قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد صنعتی اعتراض کردند.   به گفته کارگران معترض کاغذسازی پارس؛ قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل که اخیرا در این واحد تولیدی اجرا شده، باعث ایجاد شکاف درآمدی میان کارگران شده بطوری که در عمل همه کارگرانی که ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس در اعتراض به اجرای قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری