مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

روسیه: رد پای سرویس‌های اطلاعاتی در سوریه دیده می‌شود

واسیلی نبنزیا روز دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، با اشاره به همکاری دولت سوریه در زمینه منع سلاح های شیمیایی، از گفت وگو بین سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) با دولت بشار اسد استقبال کرد.

 

وی افزود: بسیاری از مسائلی که اخیرا مطرح شده اند موضوعیت ندارند زیرا سایت های شیمیایی سوریه تحت نظر سازمان منع سلاح های شیمیایی نابود شده اند اما متاسفانه برخی هستند که مایلند به صورت مصنوعی تنش ها را بالا ببرند.

 

نماینده روسیه در سازمان ملل ادامه داد: سوری ها در مورد تمام سوال ها همواره پاسخگو بوده اند اما سوال ها مجددا تکرار می شوند و این تبدیل به یک دور باطل شده است که به نظر می رسد پایانی ندارد.

 

نبنزیا اضافه کرد: سلاح های شیمیایی جدید در مناطقی از سوریه کشف شده است که از دست تروریست ها آزاد شده اند و به نظر می رسد رد پای سرویس های اطلاعاتی خارجی در این مناطق دیده می شود.

 

وی اظهار کرد: ما می دانیم که لازم است تلاش های گسترده ای در لاهه انجام شود تا پیام درست در مورد این مسائل ارسال شود ‌اما متاسفانه جلوی سفرها به منطقه گرفته شده و تصمیم گیری ها به تاخیر می افتند.

 

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با بیان این که رفتار برخی در داستان خان شیخون این فکر را به ذهن می آورد که تلاش های عامدانه برای جلوگیری از پیشبرد کار وجود دارد، تاکید کرد: در جلسه امروز دیدیم که نمایندگان برخی کشورها اساسا به سوریه توجهی ندارند و امریکا و انگلیس از این جلسه برای بدنام کردن روسیه استفاده می کنند.

 

نبنزیا تصریح کرد: ما می دانیم چرا این رفتارها اتفاق می افتد. برخی نگران توافق ملی در سوریه و نتایج آن هستند و نگرانند هوای تازه ای در عرصه سیاسی سوریه دمیده شود.

 

وی خاطرنشان کرد: این بار اولشان نیست. آنها همواره تلاش کرده اند نسبت به تلاش ها و نقش روسیه تردید ایجاد کنند. بیانیه های این نماینده ها عموما حاوی میزان کمی حقیقت و کوه هایی از دروغ است.

 

ادعای مضحک کلاه سفیدهای بدنام

 

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: سوال اصلی این است که چه کسی در خان شیخون از گاز سارین استفاده کرد؟ نتایج مضحک گروه جیم هرگز برای ما متقاعدکننده نبوده است. اخیرا در مورد استفاده از گاز کلرین در حاشیه دمشق نیز سر و صداهایی شده است، حتی شایعاتی در مورد استفاده از گاز سارین وجود دارد. چه کسی، کجا و در چه زمانی این ها را استفاده کرده است؟

 

نبنزیا اضافه کرد: شکل این کمپین تبلیغاتی برای ما جدید نیست. تروریست ها از طریق آنچه سازمان های مدنی می خوانند و از همه بدتر، از طریق کلاه سفید های بدنام در شبکه های اجتماعی شایعه راه می اندازند و این ها همان محتوایی است که رسانه های غربی بر می دارند و منتشر می کنند و امروز برخی نمایندگان کشورها بر اساس همان شایعه ها، دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می کنند.

 

وی ادامه داد: من قبلا پرسیده بودم که اساسا دولت سوریه چه نیازی به سلاح شیمیایی دارد؟ اساسا چه منفعت خیالی ای می تواند برای سوریه وجود داشته باشد که از این سلاح ها استفاده کند؟

 

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: نخستین کاری که باید بکنیم ‌و نماینده سوئد هم به آن اشاره کرد،‌ فرستادن یک کمیته حقیقت یاب از طرف سازمان منع سلاح های شیمیایی به مناطق مزبور است.

 

نبنزیا تاکید کرد: هر گونه نتیجه ای در این مورد، نیاز به تحقیق دارد ‌اما به نظر می رسد برخی کشورها نیازی به این تحقیق ندارند و رژیم سوریه را سریعا محکوم می کنند. آنها نه به حقیقت نیاز دارند و نه به تحقیق حقیقت؛ فقط می خواهند منافع سیاسی خود را پیش ببرند.

 

آلرژی برخی کشورها به تمرکز بر رفتار تروریست ها

 

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد افزود: برخی اینجا نسبت به تمرکز بر رفتار و حرکت تروریست ها در سوریه و خارج از سوریه و تلاش های متقلبانه آنها با استفاده از سلاح های سمی،‌ آلرژی دارند. ما هرگز جیم را که اعتبار خود را کاملا از دست داده است، احیا نخواهیم کرد.

 

نبنزیا ادامه داد: برخی اینجا به دنبال ساختن گروه های جدید از افراد کوته فکر و همراه هستند و نمی فهمند که با این کارشان جایگاه جامعه بین المللی و خصوصا سازمان ملل و سازمان منع سلاح های شیمیایی را در نظر دنیا به فرسایش می کشانند.

 

وی اضافه کرد: ما اطمینان داریم که دبیر کل سازمان ملل و رهبری سازمان منع سلاح های شیمیایی از چنین نقشه هایی فاصله می گیرند . ما اماده ایم که در صدور بیانیه در مورد موضوع سلاح های شیمیایی در سوریه مشارکت کنیم اما محتوای کنونی را که بدون هیچ پایه و اساسی دولت سوریه را متهم می کند قبول نداریم.

 

اتهام بدون مدرک

 

سفیر روسیه تاکید کرد: برای چنین ادعایی هیچ مدارکی ارائه نشده است و حتی عاملان ادعا شده معرفی نشده اند. نمی توانیم ادعاهای ثابت نشده را بپذیریم و در عین حال اجازه نمی دهیم علیه کشوری با حاکمیت مستقل مواضعی گرفته شود که هیچ گونه مبنایی ندارد.

 

نبنزیا تصریح کرد: اگر به خاطر داشته باشید ما حاضر بودیم که هفته گذشته در صدور بیانیه ای برای موضوع بحران انسانی در سوریه مشارکت کنیم و همکاران ما در اینجا با آن مخالفت کردند. در مورد بیانیه حاضر نیز ما پیشنهادات اصلاحی خود را دادیم و گفته ایم که با چه محتوایی حاضر به همکاری هستیم.

 

آمریکا و چند کشور غربی در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، کوشیدند تا بیانیه ای علیه دولت سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی قرائت کنند که با مخالفت روسیه به دلیل فقدان مستندات لازم، روبرو شد.

ایرنا

نیویورک‌تایمز: آسیب‌های جبران‌ناپذیر داعش به‌محیط‌ زیست عراق و سوریه

“گروه تروریستی داعش چنان تاثیرات ناگوار و مخربی بر محیط زیست عراق گذاشته که بی سابقه و جبران نشدنی هستند؛ میراث مسمومی که شامل مرگ دسته جمعی دام و احشام، لم یزرع شدن زمین‌های کشاورزی و ایجاد بیماری‌های تنفسی شدید و شایع در کودکان و سالمندان است.”

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, سوریه, عراق, محیط زیست

خلبان جنگنده سرنگون شده روسیه در ادلب با نارنجک خودکشی کرده است

پایگاه انگلیسی دیلی میل مدعی شد خلبان جنگنده روسی که چندی پیش با شلیک موشک دوش پرتاب تروریست‌ها در استان ادلب سوریه هدف قرار گرفت، پیش از آنکه به دست تروریست‌ها به اسارت گرفته شود با نارنجک اقدام به خودکشی کرده است.

ادامه

جهان, خبر, روسیه, سوریه

یک مسئول آمریکایی: حزب‌الله لبنان سالانه ٧٠٠ میلیون دلار از ایران کمک می‌گیرد

در تحریم‌های تازه علیه حزب‌الله لبنان، ایالات متحد آمریکا هفت مؤسسه و شش نفر را که در تأمین مالی حزب‌الله دست داشته‌اند تحریم کرد. آمریکا تلاش می‌کند شبکه‌های پیچیدۀ مالی وابسته به حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران را فلج کند. در تحریم‌های تازه یک سرمایه‌دار لبنانی به اسم ادهم طًباجه در مرکز توجه آمریکا قرار ... یک مسئول آمریکایی: حزب‌الله لبنان سالانه ٧٠٠ میلیون دلار از ایران کمک می‌گیرد

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, لبنان

گوترش: پس از سوچی، روند صلح سوریه وارد مرحله مهمی شده است

به نقل از سایت النشره، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به موافقت شرکت‌کنندگان در کنفرانس سوچی با تشکیل کمیته‌ای ویژه بررسی قانون اساسی سوریه تحت نظارت سازمان ملل و مطابق با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت، اظهار داشت: طبق توافقی که در سوچی حاصل شد کمیته‌ مذکور باید دستکم از ... گوترش: پس از سوچی، روند صلح سوریه وارد مرحله مهمی شده است

ادامه

جهان, خبر, سوریه