مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

نیویورک‌تایمز: آسیب‌های جبران‌ناپذیر داعش به‌محیط‌ زیست عراق و سوریه

“گروه تروریستی داعش چنان تاثیرات ناگوار و مخربی بر محیط زیست عراق گذاشته که بی سابقه و جبران نشدنی هستند؛ میراث مسمومی که شامل مرگ دسته جمعی دام و احشام، لم یزرع شدن زمین‌های کشاورزی و ایجاد بیماری‌های تنفسی شدید و شایع در کودکان و سالمندان است.”

 

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی بر اساس یک گزارش سازمان ملل با استناد به آمارهای وزارت نفت عراق نوشته است: در فاصله ژوئن ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ بالغ بر دو میلیارد بشکه از ذخایر نفت عراق به سبب اقدامات گروه تروریستی داعش چه از طریق آتش زدن چاه‌های نفت و چه از طریق نشتی پیدا کردن از بین رفته است. کارشناسان محیط زیست اظهار نگرانی کرده‌اند که حجم بالایی از نفت نیز در عراق احتمالا به ذخایر آب زیرزمینی و جریان آبی نزدیک رودخانه دجله، یکی از اصلی‌ترین منابع تامین آب میلیون‌ها عراقی در طول ۱۰۰۰ مایل از طول این رودخانه نفوذ کرده است. در عین حال شبه نظامیان داعش در یک اقدام تخریبی دیگر در یک انبار سولفور را در شمال شهر قیاره به آتش کشیدند که منجر به پراکنده شدن بالغ بر ۳۵ هزار تن از این ماده در هوا شد.

 

بر اساس گزارش‌ها این انبار سولفور که یکی از بزرگترین ذخایر این ماده در جهان بوده است، به این منظور از سوی داعش به آتش کشیده شد تا جلوی پیشروی نیروهای امنیتی عراق را بگیرند. با این حال هنوز هم ابعاد کامل این اتفاق مشخص نشده است. مطالعاتی که در مورد تاثیرات بلندمدت این اتفاق در سلامتی در جریان بود، متوقف شده‌اند و دولت عراق اولویت خود را بر بازسازی و اسکان مجدد مردم آواره و پاکسازی مواد منفجره گذاشته است.

 

عبدالمنیم تابور، رئیس اداره بهداشت شهر قیاره گفت: تاثیر اتفاقی که اینجا افتاد قطعا تا چند سال و حتی چند دهه احساس خواهد شد و هنوز بدترین تاثیرات آن خود را نشان نداده است. از طرف دیگر دولت هم اولویت‌های دیگری دارد.

 

احمد جاسم، پسربچه ۱۵ ساله در حالی در خانه کوچک خانواده‌اش دراز کشیده است که مشغول بازی با تلفن همراهش است اما خانواده‌اش می‌گویند او مثل هم سن و سال‌هایش نمی‌تواند برای بازی فوتبال یا بادبادک هوا کردن از خانه خارج شود. آنها می‌گویند او از جمله قربانیان این تخریب‌های زیست محیطی ایجاد شده از سوی داعش است.

 

احمد جاسم به دلیل استنشاق گاز و دود ناشی از به آتش کشیده شدن چاه‌های نفت اطراف خانه‌اش توسط تروریست‌های داعش قلبش آسیب دائمی دیده است و فعالیت‌های ساده خیلی زود او را خسته می‌کند.

 

رهاب فیاض، مادر او می‌گوید: او به جایی رسیده که از زندگی متنفر شده است و این اتفاقات صرفا بر او تاثیر جسمانی نداشته بلکه روح و روان او را نیز از بین برده است.

 

پیشتر گزارش شد که شبه نظامیان داعش در برخی مناطقی که در شمال عراق از دست دادند از فرط استیصال و درماندگی اقدام به منفجر کردن ۲۵ چاه نفت کردند تا به این طریق جلوی پیشروی نیروهای امنیتی عراق را بگیرند اما تنها تاثیر این اقدامات آنها تخریب دارایی‌های ملی ارزشمند عراق بود. بعد از این اقدامات داعش، برای مدت ۹ ماه یک لایه ضخیم دود شهر قیاره و روستاهای اطراف آن را در بر گرفته بود و همواره روی پوست مردم و احشام در این منطقه دوده می‌نشست.

 

مقام‌های آمریکایی که ناظر بر این اقدامات تخریبی بوده‌اند می‌گویند این اتفاقات یادآور آسیب‌های زیست محیطی است که حکومت صدام در سال ۱۹۹۱ به هنگام حمله به کویت در این کشور ایجاد کرد و تعداد زیادی از چاه‌های نفت کویت را به آتش کشید. با این حال در شمال عراق و قیاره بر خلاف کویت مواد سمی به روی مناطق مسکونی و مزارع کشاورزان نشسته‌اند. این در حالیست که شهر قیاره و روستاهای اطراف آن که در بر دارنده چندین چاه نفت هستند، میزبان حدود ۱۰۰ هزار نفر خانواده عراقی بر اساس آخرین سرشماری مربوط به سال ۲۰۱۱ هستند. آتش سوزی‌های شهر قیاره در استان نینوی با وجود آنکه یکی از بارزترین موارد مربوط به تاثیرات زیست محیطی اقدامات گروه تروریستی داعش است اما دامنه تخریب‌ها و آسیب‌های زیست محیطی که داعش در عراق ایجاد کرده، وسیع‌تر از آن است و حتی به مناطق کوهستانی “همرین” و به سمت غرب و میادین نفتی و مزارعی که در طول رودخانه فرات هستند تا نزدیکی شهر دیرالزور سوریه می‌رسند. یک مقام آمریکایی که در سه سال گذشته این اقدامات تخریبی داعش را تحت نظر گرفته، می‌گوید: آسیب‌های زیست محیطی که داعش در سمت خاک سوریه ایجاد کرده اغلب مزارع حاصلخیز این کشور را هدف قرار داده‌اند و گروه داعش تعداد زیادی از این زمین‌های کشاورزی را از طریق خرابکاری‌های عمدی مسموم و لم یزرع کرده است.

 

این مقام که نام خود را فاش نساخت، اصرار داشت از جمله این اقدام این است که شما می‌بینید آنها خندق‌های وسیعی را با نفت پر کردند، حجم زیادی نفت وارد آب رودخانه‌ها کردند و همچنین حجم زیادی دوده ناشی از چاه‌های نفت به آتش کشیده شده زمین‌های کشاورزی را پوشانده و مسموم کرده است. همه این اتفاقات سبب می‌شود که رهبران بعدی خیلی کار دشواری برای رهبری و اداره کشور داشته و یا حتی نتوانند برخی نیازهای اساسی نظیر آب و غذای پاک را برای مردم تامین کنند.
ایسنا

روسیه: رد پای سرویس‌های اطلاعاتی در سوریه دیده می‌شود

واسیلی نبنزیا روز دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، با اشاره به همکاری دولت سوریه در زمینه منع سلاح های شیمیایی، از گفت وگو بین سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) با دولت بشار اسد استقبال کرد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه

خلبان جنگنده سرنگون شده روسیه در ادلب با نارنجک خودکشی کرده است

پایگاه انگلیسی دیلی میل مدعی شد خلبان جنگنده روسی که چندی پیش با شلیک موشک دوش پرتاب تروریست‌ها در استان ادلب سوریه هدف قرار گرفت، پیش از آنکه به دست تروریست‌ها به اسارت گرفته شود با نارنجک اقدام به خودکشی کرده است.

ادامه

جهان, خبر, روسیه, سوریه

یک مسئول آمریکایی: حزب‌الله لبنان سالانه ٧٠٠ میلیون دلار از ایران کمک می‌گیرد

در تحریم‌های تازه علیه حزب‌الله لبنان، ایالات متحد آمریکا هفت مؤسسه و شش نفر را که در تأمین مالی حزب‌الله دست داشته‌اند تحریم کرد. آمریکا تلاش می‌کند شبکه‌های پیچیدۀ مالی وابسته به حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران را فلج کند. در تحریم‌های تازه یک سرمایه‌دار لبنانی به اسم ادهم طًباجه در مرکز توجه آمریکا قرار ... یک مسئول آمریکایی: حزب‌الله لبنان سالانه ٧٠٠ میلیون دلار از ایران کمک می‌گیرد

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, لبنان

گوترش: پس از سوچی، روند صلح سوریه وارد مرحله مهمی شده است

به نقل از سایت النشره، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به موافقت شرکت‌کنندگان در کنفرانس سوچی با تشکیل کمیته‌ای ویژه بررسی قانون اساسی سوریه تحت نظارت سازمان ملل و مطابق با قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت، اظهار داشت: طبق توافقی که در سوچی حاصل شد کمیته‌ مذکور باید دستکم از ... گوترش: پس از سوچی، روند صلح سوریه وارد مرحله مهمی شده است

ادامه

جهان, خبر, سوریه