گزارشگر سازمان ملل خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل شد/ اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین با تاکید بر اینکه اسرائیل باید مجازات شده و از صادرات سلاح به آن جلوگیری شود، اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل، برقراری آتش‌بس و حفاظت از فلسطینی‌ها را خواستار شد. به گزارش ایسنا، «فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطین با اشاره به اینکه ... گزارشگر سازمان ملل خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل شد/ اسرائیل با استفاده از «مهمات ساخت آمریکا» مرتکب «جنایات جنگی» می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اسراییل, انگلیس, اوکراین, تحریم, جنایات جنگی, جهان, زنان, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گزارش, مصر, نسل کشی

چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این ... نیوزویک: آمریکا رو به افول است

ادامه

آزادی, آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله, هژمونیسم

در مبارزه با کرونا کمک‌های اقتصادی به زحمتکشان یک ضرورت فراموش‌ نشدنی است!

برنی سندرز: لایحه امدادی بعدی مصوب در کنگره آمریکا باید تا پایان پاندمی کووید- ۱۹ به هر فرد ماهانه ۲ هزار دلار بپردازد.

 

برنی سندرز ، سیاستمدار مستقل و دموکرات آمریکایی در سال‌های اخیر نسبت به مسئله‌های اجتماعی مرتبط با حیات قشرهای زحمتکش و همچنین درباره صلح جهانی موضع‌گیری‌هایی ترقی‌خواهانه‌ داشته است. او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ کارزار قدرتمندی به‌منظور کسب مقام کاندیداتوری حزب دموکرات برای کسب مقام ریاست جمهوری سازمان داد و حمایت بخش‌هایی عمده‌ از جوانان، زنان، طرفداران محیط زیست و صلح را به‌نفع خود بسیج کرد، اما درنهایت رقیب او در انتخابات، یعنی هیلاری کلینتون، از سوی نخبگان سرمایه‌داری به‌نامزدی ریاست جمهوری از حزب دموکرات برگزیده شد.

 

او ۹ ماه قبل در آبان‌ماه به‌منظور مقابله با ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده کاندیداتوری‌اش را اعلام کرد و پس از کارزاری هیجان‌انگیز بار دیگر در سه هفته قبل (۱۹ فروردین‌ماه) مجبور به کناره‌گیری شد و حمایتش را از کاندیداتوری جو بایدن اعلام کرد. در این مقاله لایحه‌ای که سندرز دربارهٔ ضرورت حمایت از زحمتکشان در شرایطی که اقتصاد و فعالیت‌های تولیدی به‌دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در ایالات متحده کاملاً مختل شده است، بررسی شده است.

 

سناتور برنی سندرز با اعلام اینکه بیماری همه‌گیر کرونا می‌تواند به بحرانی بدتر از رکود اقتصادی بزرگ منجر شود، از لایحه‌ برنامه جامعش در ارتباط با ارائهٔ کمک‌های اقتصادی به کارگران و خانواده‌های آسیب دیده از ویروس کرونا پرده برداشت.

 

ویژگی‌های اصلی این اقدام‌ها در این لایحه عبارتند از: مشاغل تضمین شده برای همه، بیمه بهداشتی همگانی بدون درنظر گرفتن توانایی مالی و وضعیت اقامت افراد، گسترش بیمه درمانی “مدیکر” برای پرداخت هزینه‌های پزشکی همگانی – ازجمله هزینه‌های اضافی و معافیت‌ها – و پرداخت کمک مالی ماهانه به‌مبلغ ۲ هزار دلار به هر فرد در ایالات متحده تا مدتی که این وضعیت اضطراری ادامه دارد.

 

این سناتور که هنوز در پی کسب مقام ریاست جمهوری از حزب دموکرات است [این مقاله قبل از انصراف سندرز از مبارزات انتخاباتی برای کسب مقام ریاست جمهوری نوشته شده است] در وب سایت تبلیغات انتخاباتی‌اش نوشته است:  “شکی نیست که ما با یک بحران اقتصادی روبرو هستیم که می‌تواند حتی از رکود اقتصادی بزرگ (اواخر سال‌های دهه ۱۹۲۰ در آمریکا) نیز وخیم‌تر باشد.” او می‌گوید: “به پیش‌بینی بانک مرکزی، تا پایان ماه ژوئن (خردادماه) ممکن است عده بیکاران به ۴۷ میلیون نفر  و نرخ بیکاری به ۳۲ درصد نیروی کار برسد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که در خلال این بحران، هر کارگر در آمریکا دستمزدش را همچنان دریافت خواهد کرد و ما باید برای همه در این کشور کمک‌های فوری مالی فراهم کنیم.”

 

برنامه پیشنهادی سندرز با پیشنهاد‌های افراد دیگر- در طیف‌های چپ و راست- برای لایحه  کمک‌های اقتصادی همراه است که قانون‌گذاران  پس از بازگشت از سه هفته مرخصی، آن را درنظر خواهند گرفت.

 

برنامه سندرز مشابه پیشنهاد‌های ائتلاف اعضای مترقی و چپ پارلمان اروپا در اواخر هفته گذشته است. مردم کشورهای اروپایی نیز به‌درجات مختلف با اثرهای سوءِ اقتصادی  ناشی از این ویروس دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 

سندرز حتی قبل از انتشار اخبار ۶ آوریل ۲۰۲۰ (۱۸ فروردین‌ماه ۹۹) که تعداد مبتلایان در ایالات متحده حداقل ۳۵۰ هزار نفر و کشته شدگان بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام شده بودند برنامه‌اش را ارائه داده بود. البته متخصصان بیماری‌های واگیردار به واشنگتن‌پست اعلام کردند که در آمار۶ آوریل  تعداد تلفات تقلیل داده شده است، اما چه اندازه؟ کسی نمی‌داند، بدین دلیل که این آمار تقلیل یافته تنها در بر دارنده قربانیانی است که ابتلای آنان به ویروس کرونا از سوی آزمایشگاه‌ها و پیش از مرگ‌شان به‌ثبت رسیده‌اند. در نخستین مرحله‌های شیوع این بیماری آزمایش‌های کمی در سراسر کشور انجام می‌شد و تعداد بسیاری از مرگ‌ومیرها در خانه‌های شخصی یا خانه‌های سالمندان اتفاق افتاد که در آمار نیامدند.

 

طرح جامع سندرز در مقابله با این بیماری همه‌گیر با طرح پیشنهادی جو بایدن، رقیب اصلی او در حزب دموکرات و معاون باراک اوباما در ۴ سال قبل، تفاوتی اساسی دارد و هم‌اکنون  پس از ارائه برنامه‌ای تفصیلی، نسبتاً مسکوت مانده  است.

 

بایدن در دیداری با حامیان مالی‌اش در آخر هفته گذشته مخالفتش با “مدیکر [مراقبت بهداشتی] برای همه” را تکرار کرد و گفت که این  طرح عملی نیست و بسیار گران درمی‌آید- گرچه هزینه یک سال “مدیکر” حتی از هزینه لایحه اضطراری ۲/۲ تریلیون دلاری محرک اقتصادی مصوب کنگره  در ۱۸ مارس (۲۸ اسفندماه ۹۸) کمتر است.

 

بایدن و سندرز در ۷ آوریل (۱۸ فروردین‌ماه ۹۹) در ویسکانسین به مصاف هم می‌روند. تونی ایورز، فرماندار دموکرات قصد داشت که مانند سایر فرمانداران هر دو حزب برگزاری این مصاف را لغو و آن را به رأی‌گیری‌ای از طریق پست همراه با الزاماتی آسان‌تر به رأی‌گیری‌ای غیابی تبدیل کند.

 

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه به‌طور مطلق و بی‌ادبانه امتناع ورزیدند. در حرکتی دیگر در مخالفت با رأی‌دهندگان، مقام‌های مسئول برگزاری انتخابات که مدعی عدم بی‌طرفی و همکاری هزاران ناظر در روند انجام رأی‌گیری و داوطلبان داوری انتخابات بودند، تعداد مرکزهای رأی‌گیری در ایالت میلواکی را به پنج مرکز به‌منظور اخذ رأی یک‌صد هزار رأی‌دهنده تقلیل دادند.

 

سندرز هشدار داد که “این بدترین بحرانی است که کشور ما از زمان رکود بزرگ اقتصادی تا کنون با آن  روبرو شده است”، بیماری همه‌گیری است که می‌تواند به کشته شدن هزاران نفر و بیکاری میلیون‌ها نفر منجر شود. او گفت که پاسخ دولت به این بحران نیز باید بی‌سابقه باشد.

 

سندرز به‌طور مشخص می‌خواهد که لایحه بعدی محرک‌های اقتصادی کارفرماها را به ادامه پرداخت دستمزدها وادار کند، همان‌طور که در نروژ، انگلستان، و دانمارک انجام شد و همان‌گونه که بخش اختصاص یافته به شرکت‌های هواپیمایی در قانون ۲/۲ تریلیون دلاری محرک‌های اقتصادی مقرر می‌دارد.  قسمت اخیر که اتحادیه کارکنان هواپیمایی بر آن اصرار داشت، از طریق پیتر دفازیو، نماینده کنگره آمریکا از اورئگون که عضو رهبری حزب دموکرات هم است، مطرح شد و تعداد دو میلیون نفر را تنها تا پایان ماه سپتامبر (شش ماه آینده)، زیر پوشش می‌گیرد.

 

سندرز همچنین خواهان بیمه درمان برای همگان است ازجمله افرادی که (اوراق) هویت رسمی ندارند و به‌دلیل نداشتن کارت‌های تأمین اجتماعی یا اظهارنامه مالیاتی از قانون قبلی محرک‌های اقتصادی حذف شده‌اند. سندرز با گسترش شبکه مدیکر در کل کشور می‌خواهد این کار را انجام دهد. او همچنین از مدیکر خواهد خواست تا دیگر کسری‌ها و هزینه‌های متفرقه دیگر را نیز تقبل کند.

 

افزایش مدت مرخصی پزشکی برای فرد و خانواده‌اش فراتر از  ۱۴ روز برای بزرگسالانی که شغل خود را یا به‌دلیل قرنطینه شدن از دست داده‌اند یا به ماندن در خانه برای مراقبت از اعضای خانواده مجبورند، ۱۰ هفته برای بزرگسالانی که اکنون باید در خانه بمانند تا از ۵۵ میلیون کودک دانش‌آموزشان که اکنون نمی‌توانند به مدرسه بروند مراقبت کنند.

 

سندرز همچنین برای تغذیه میلیون‌ها بزرگسال که به‌دلایل مالی نمی‌توانند به غذا دسترسی داشته باشند و میلیون‌ها کودک که برای تغذیه به غذای  مدرسه  وابسته‌اند نیز برنامه‌هایی تهیه کرده  است.

 

جنبه‌های دیگر برنامه سندرز شامل موارد زیر است:

 

-استفاده از قانون تولید وسایل دفاعی برای مجبور کردن مؤسسات به “تولید تجهیزات و آزمایش‌های لازم” برای تشخیص و درمان ویروس همه‌گیر کرونا.  این امر نه‌تنها به‌منظور تولید ماسک‌های N95 ، بلکه به تولید دستکش، لباس، و سایر وسایل محافظتی نیز مربوط می‌شود.

 

نبود چنین تجهیزات محافظتی‌ای موجب شده است که کارکنان خط مقدم چند مرکز صنعتی که خواست‌هایشان از سوی کارفرمایشان تأمین نمی‌شود، دست از کار کشیده  تا خواست‌هایشان برای دریافت این وسایل انجام شود. “آمازون”، یکی از شرکت‌های بزرگ ضد اتحادیه‌ای که کارگرانش در انبار جزیره استاتن را به‌اعتراض واداشت، نخست سازمان دهنده را، احتمالاً به‌طور غیرقانونی، اخراج کرد و سپس تلاش کرد تا او را ترور شخصیت کند.

 

سندرز گفت: “به‌دلیل نداشتن تجهیزات لازم محافظتی مانند ماسک، دستکش، و پوشاک پزشکی، پزشکان و پرستاران بی‌آنکه لازم باشد مجبور می‌شوند زندگی‌شان را در معرض خطر قرار دهند تا افراد مبتلا به کرونا را درمان کنند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، CDC، به متخصصان بهداشت و درمان راهنمایی کرده است تا از وسایل خانگی‌ای مانند تل موی سر  یا روسری استفاده کنند و به برخی از کارگران در ویرجینیا گفته شده است که از هر ماسک تا یک هفته استفاده کنند.

 

سندرز افزود که، وزارت بهداشت و خدمات انسانیHHS  اعلام کرده است که مردم به ۳/۵ میلیارد ماسک پزشکی نیاز دارند. حتی با بالاترین حجم تولید توسط بزرگ‌ترین  تولیدکننده، ۳M، به‌اضافه حجم تولید سایر کارخانه‌ها موجود، حتی به حجم  موردنیاز مردم نزدیک نخواهیم شد.

 

– سندرز نیز مانند هواداران قدرتمند خود در اتحادیه ملی پرستاران متحد، مجدداً از اداره ایمنی و بهداشت شغلی می‌خواهد که یک استاندارد اضطراری را به بیمارستان‌ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی اعلام کند تا برنامه‌های از قبل تهیه شده حفاظت از کارگران در مقابل  ویروس‌ها را بلافاصله تصویب و عملی سازند. سندرز گفت: این کار “از کارکنان بخش درمانی، بیماران و مردم در طول این بحران محافظت خواهد کرد. ”

 

– قوانینی را برای جلوگیری از افزایش سودجویانه قیمت‌ها تصویب و اعمال کنید. چندین ایالت در حال حاضر این کار را انجام داده‌اند و ۳۳ دادستان کل از ایالت‌هایی مختلف نیز در هفته گذشته به پنج فروشنده بزرگ اینترنتی ازجمله آمازون و وال مارت که هر دو ضد کارگری‌اند، با نوشتن نامه خواستار بازگشت قیمت‌ها به قبل از شروع پاندمی و جلوگیری از تکرار این عمل و همچنین  آزادی عمل و نظارت دادستان‌های کل ایالت‌ها به‌منظور تکرار نشدن این کار در آینده را نیز خواستار شدند.

 

سندرز گفت: “شرکت‌ها و اشخاصی که از این بحران به‌عنوان فرصتی برای سودآوری  به قیمت جان انسان‌ها و امنیت عمومی استفاده می‌کنند، باید بازرسی و پیگرد قانونی شوند.”

 

– اطمینان حاصل کنید که همه، نه‌تنها کودکانی که قبلاً در مدارس دولتی وعده غذایی داشتند و حالا آن را از دست داده‌اند، غذای سالم و کافی دارند. این به‌معنای گسترش کوپن‌های تغذیه، برنامه تغذیه زنان، نوزادان و کودکان، توزیع مواد غذایی در مدرسه و درصورت لزوم تحویل غذا به در منزل مستمندان است.

 

– ۶۰۰ میلیارد دلار برای ایالت‌ها و شهرهایی فراهم شود که در حین پرداخت بدهی‌ها و دستمزد به کارکنان اضطراری درخدمت ساکنان این مناطق خود رو به ورشکستگی‌اند. با تعطیل  بودن کسب‌وکار و نبودن درآمد مالیاتی، بانک مرکزی باید “کمک‌های مالی مستقیم به ایالت‌ها و شهرها ارائه دهد” تا آن‌ها بتوانند برای مردم و لوازم مورد نیازشان در مبارزه با ویروس کرونا پول لازم  را داشته باشند.

 

– پرداخت‌های ماهانه مانند اجاره خانه، وام مسکن، بدهی درمانی و بدهی‌های معوقه را به‌مدت چهار ماه متوقف کنید. سندرز گفت ۱۸ میلیون خانواده فقیر بیش از نیمی از درآمد ماهانه‌شان را برای پرداخت اجاره‌بها یا قسط بانکی در رابطه با مسکن یا بدهی مرتبط با هزینه‌های درمانی پرداخت می‌کنند. تمامی احکام تخلیه، سلب حق اقامه دعوی و قطع سرویس‌های شهری باید متوقف شوند. “بازپرداخت وام‌های دانشجویی در طول مدت این بحران لغو شوند.”

 

و بعد، وقتی بحران پایان یافت، مستأجران، بدهکاران پزشکی، گیرندگان وام دانشجویی، و بدهکاران  وام مسکن را وادار نکنید که همه بدهی‌ها را یکجا بازپرداخت کنند. به‌عنوان نمونه‌ای از امتناع مؤسسات از انجام چنین کارهایی، گزارش‌های خبری می‌گویند که دو بیمارستان در ویسکانسین همچنان در پی تسویه بدهی افرادی هستند که  به‌دلیل بیماری همه‌گیر شغل‌شان را از دست داده‌اند.

 

سندرز در پایان گفت: “اکنون، با افزایش بیکاری، اگر به‌سرعت و جسورانه عمل نکنیم، خانواده‌ها با ورشکستگی و ویرانی مالی روبرو خواهند شد.”

نامهٔ مردم

کرونا رکورد زد؛ بیش از ۳ میلیون مبتلا در جهان

شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در جهان امروز (دوشنبه) به سه میلیون نفر رسید و روند صعودی شمار مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از شیوع این بیماری مسری و مهلک که از حدود ۴ ماه پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

ادامه

اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایتالیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, فرانسه

ضربه کرونا به آمریکا؛ افت ۱۲ درصدی رشد اقتصادی، کسری بودجه ۳.۷ تریلیون دلاری و نرخ بیکاری ۱۵ درصدی

کسری بودجه دولت آمریکا در سال مالی ۲۰۲۰ به ۳.۷ تریلیون دلار می‌رسد و مجموع بدهی دولت به ۱۰۱ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا افزایش می‌یابد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

فرماندار نیویورک: کرونا از اروپا به آمریکا آمده، نه از چین

فرماندار ایالت نیویورک با اشاره به پژوهشی که نشان می‌دهد ویروس کرونا از اروپا و نه از چین، وارد این ایالت شده است، گفت که مقررات ممنوعیت سفر از اروپا توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، بسیار دیر به اجرا گذاشته شد و نتوانست از انتقال گسترده این بیماری جلوگیری کند.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, بلژیک, جهان, چین, شرق آسیا