رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

حزب کمونیست شیلی به منظور پایان‌دادن به بزرگ‌ترین بحران سیاسی کشور در سه دهه اخیر خواستار انتخابات زودهنگام شد

همزمان با تداوم تنش‌های سیاسی در شیلی، رئیس حزب کمونیست این کشور پیشنهاد داد مقامات به توافقی دموکراتیک در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور دست یابند.

 

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، “گیلرمو تیلر” این مقام حزبی ارشد در شیلی روز گذشته دوشنبه، تصریح کرد: اگر تمامی احزاب سیاسی از جمله حزب حاکم و احزاب مخالف در مورد این مسئله به توافق برسند، این امکان وجود دارد که برای کاهش تنش‌ها، به فکر برگزاری انتخابات زودهنگام باشیم.

 

وی تاکید کرد سطح تایید عملکرد سباستین پینرا رئیس جمهور (راستگرا) و پارلمان این کشور در حال حاضر بیشتر از پنج درصد نیست بنابراین جایگاه مقامات حاکم متزلزل است.

 

تیلر تاکید کرد که به جای تشدید تنش‌ها در شیلی، بهتر است همه طرفین به دنبال توافق دموکراتیک و اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام باشند.

 

این مقام حزبی شیلی عنوان کرد که یکی از جدی‌ترین مشکلات امروز شیلی ادامه نقض حقوق بشر است و مردم خواهان پایان سرکوب ها و توقف مصونیت برای عاملان این سرکوب‌ها هستند.

 

ناآرامی‌های اخیر شیلی از ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز و به تدریج به مخالفت با وضعیت اقتصادی در کشور منتهی شد که پیامد آن غارتگری، آتش‌افروزی و درگیری‌های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس بود. معترضان به دستمزدهای پایین، هزینه‌های بالای بخش آموزش و بهداشت و شکاف عمیق بین فقیر و غنی در کشوری اعتراض دارند که از نظر سیاسی و اقتصادی تحت سلطه چند خانواده قدیمی و نخبه است. این بدترین بحران سیاسی شیلی در سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

 

براساس آمارهای اعلام شده تا پیش از آغاز سال جدید میلادی، سه هزار و ۳۵۷ نفر در اعتراض های شیلی زخمی شدند. به دنبال تداوم اعتراض‌ها در شیلی، رئیس جمهوری این کشور با برگزاری همه‌پرسی درباره تغییر قانون اساسی این کشور موافقت کرد. تغییر آن یکی از خواسته‌های اصلی معترضانی است که در طول دو ماه گذشته تجمع‌های گسترده‌ای را علیه دولت برگزار کرده‌اند. معترضان معتقدند قانون اساسی این کشور یکی از علل اصلی نابرابری در شیلی است. همچنین پلیس این کشور از زمان آغاز اعتراض‌ها با موجی از انتقادها روبرو شده است.

 

سباستین پینرا رئیس جمهوری شیلی با برگزاری همه‌پرسی درباره تغییر قانون اساسی این کشور موافقت کرد. طبق قانونی که پینرا امضا کرد، قرار است این همه‌پرسی ۲۶ آوریل ۲۰۲۰ (هفتم اردیبهشت ۱۳۹۹) برگزار شود.

 

در حالی معترضان در شیلی همچنان بر تداوم اعتراض‌ها تاکید داشته‌اند که به نظر می‌رسد دولت سانتیاگو مجبور به برآورده کردن مطالبات آنهاست که در غیر این صورت در سال جدید میلادی نیز به احتمال زیاد این کشور شاهد ادامه اعتراض‌ها خواهد بود.

همبستگی مردم ونزوئلا با مردم ایران و انتقاد از تهدیدهای جنگ‌طلبانه آمریکا

نمایندگان جنبش‌های اجتماعی و سیاسی ونزوئلا و هیات‌های سیاسی جهان که پیشتر در همایش جهانی مبارزه با امپریالیسم شرکت کرده بودند، روز شنبه پنجم بهمن‌ماه در میدان ونزوئلانا گردهم آمدند و با اعلام همبستگی با مردم ایران برای حفظ صلح، به تهدیدهای جنگ‌طلبانه آمریکا اعتراض کردند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, ونزوئلا

نخست‌وزیر اسپانیا با گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا ملاقات نکرد

اقدام نخست‌وزیر اسپانیا در رد درخواست رهبر مخالفان ونزوئلا برای ملاقات با وی، موجب خشم احزاب راست‌گرا و ابراز رضایت چپ‌گرایان در اسپانیا شده است.

ادامه

اسپانیا, امریکا, امریکای لاتین, جنوب اروپا, جهان, خبر, ونزوئلا