شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

تکنیکی تازه و کم‌هزینه برای دستیابی به آب شیرین

دانشمندان دانشگاه تگزاس با استفاده از نوعی ژل و انرژی خورشیدی به روشی کم‌هزینه و کارآمد برای نمک‌زدایی و تهیه آب آشامیدنی دست یافتند. آنها این روش را تحولی سودمند در روش سنتی نمک‌زدایی به کمک آفتاب می‌دانند.

 

به نقل از صدای آلمان؛ یک تیم تحقیقی در دانشگاه تگزاس در آستین، با فناوری کم‌هزینه و کارآمد و با استفاده از ژل پلیمری ترکیبی گام مهمی در تهیه آب آشامیدنی سالم برداشته است.

 

این هیدروژل که حق انحصاری آن ثبت شده است، به عنوان توربین برای تبخیر آب عمل می‌کند. در این روش نمک و باکتری‌ها و مواد مضر جدا می‌شوند.

 

تصفیه آب آشامیدنی سالم با استفاده طبیعی از نور خورشید و یک فناوری ژلی ارزان‌قیمت، نوآوری در تصفیه آب به حساب می‌آید.

 

به گزارش سازمان ملل متحد، هر هفته ۳هزار نفر بر اثر نوشیدن آب ناسالم می‌میرند. بیشتر این مرگ‌ و میرها در کشورهای درحال توسعه اتفاق می‌افتد.

 

در روشی که به تازگی یافت شده است، دانشمندان از هیدروژل‌هایی استفاده می‌کنند که جاذب آب هستند. این هیدروژل‌ها درواقع شبکه‌ای از پلیمرها هستند که به علت جذب آب بالا شهرت دارند و استخراج آب سالم را از هر منبعی، چه اقیانوس باشد و چه منابع آلوده، ممکن می‌سازند.

 

سرپرست تیم پژوهشی دانشگاه تگزاس می‌گوید: «ما روش سنتی نمک‌زدایی خورشیدی را بازنویسی کردیم.»

 

در نمک‌زدایی آب شور با استفاده از نور آفتاب، از گرمای نور خورشید برای تبخیر آب و سپس میعان بخار آب استفاده می‌شود. محققان دانشگاه تگزاس ژنراتوری خورشیدی بر پایه فعالیت هیدروژل تولید کرده‌اند که از انرژی خورشیدی موجود برای تبخیر آب و سپس شیرین کردن آن به روشی مناسب، بهره می‌برد.

نگرانی آمریکا از ترسناک‌ترین سلاح جهان؛ چتر حفاظتی روسیه بر فراز سوریه

گرچه دونالد ترامپ به شلیک موشک‌های هوشمند و پیشرفته به سمت سوریه تهدید کرده است اما این کشور جنگ‌زده تحت حفاظت سامانه‌های پدافند هوایی اس ۴۰۰ روسیه قرار دارد که همچون حلقه فولادین دور تا دور آن را در احاطه خود دارد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, دانش, روسیه

آزمایش ترن شناور با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت در چین

به نقل از آسیا تایمز، چین در سراسر جهان به خاطر شبکه ریلی قابل توجه و ترن‌های فوق‌العاده سریع شناخته می‌شود. محققان اخیرا تایید کرده‌اند که یک ترن “سوپر مگلو”(Super Maglev) در حال آزمایش و آماده به کار است.

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش