هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

تقابل چین با هژمونی آمریکا در جهان

خیزش چین به ویژه تبدیل این کشور به دومین اقتصاد جهان، هژمونی آمریکا بر نظام جهانی را به طور خودکار به چالش کشیده است از سوی دیگر پکن نیز تلاش کرده است تا سلطه واشنگتن را در حوزه های مختلف به چالش بکشد.

 

به گزارش ایرنا، برتری چین در عرصه‌های مختلف از اقتصادی و نظامی گرفته تا علمی و فنی زنگ‌های هشدار را برای واشنگتن به صدا دراورده است چین بی‌آنکه حتی یک گلوله شلیک کند به بزرگترین نیرو و چالش به اعتراف سازمان‌های اطلاعاتی و مقام های آمریکا، برای آن کشور تبدیل شده است.

 

اینکه چین توانسته است بزرگترین موتور محرکه اقتصاد باشد از لحاظ ذخیره ارزی با بیش از ۳ هزار میلیارد دلار در صدر دنیا قرار گیرد و بزرگترین مصرف کننده بسیاری از کالاها و البته بزرگترین تولید کننده اقلام در دنیا باشد بخودی خود برای آمریکا خبر خوشایندی نیست.

 

از زمانی که چین در جایگاه دومین اقتصاد دنیا قرار گرفت آمریکا کمر همت بست که جلوی این کشور را بگیرد اما قدرت مالی، بانکی و زیرساخت‌های اقتصادی، فنی و علمی چین و توان بالای سرمایه‌گذاری و ارزی این کشور در کنار قابلیت‌های بالای نظامی چین موجب شده است تا آمریکا عملا برای برطرف کردن این چالش با مشکل مواجه شود.

 

بخصوص در قاره آسیا و منطقه اقیانوس آرام به علت ارتباطات بسیار زیادی که میان چین و کشورهای دیگر وجود دارد و به دلیل سیاست‌های مسالمت آمیز چین و اینکه این کشور به دنبال نفوذ و براندازی مانند آمریکا نیست باعث شده است تا کشورهای زیادی مایل به همکاری با چین باشند.

 

از طرف دیگر چین در دو دهه اخیر همزمان با توسعه و رشد داخلی، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در قاره‌های مختلف دنیا کرده است و با بیشتر کشورها ارتباطات تجاری، اقتصادی، علمی و فنی نزدیک دارد و همزمان در حال اجرای راه ابریشم جدید، بزرگترین طرح اقتصادی قرن بیست و یکم است که بیش از ۶۵ کشور و منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد و ارتباطات فراوانی بین چین با کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی ایجاد می‌کند.

 

در کنار این موضوعات لازم است به قدرت نظامی چین اشاره شود که دارای دو میلیون نیروی نظامی است و از فناوری‌های برتر هسته‌ای، موشکی، ساخت ناو هواپیمابر و ناوشکن و جنگنده‌های عملیاتی و رادارگریز برخوردار است و بتازگی هم توانسته است سامانه موقعیت سنجی بیدو را تکمیل کند که می‌تواند در سال‌های آینده با توسعه آن و پرتاب ماهواره های بیشتر، جای سامانه «جی پی اس» آمریکا را بگیرد.

 

آنچه چین انجام داده است عمدتا در زمینه‌های علمی و فنی، اقتصادی و تجاری است اما همین عرصه‌ها کافی است تا آمریکا را در قلمروهای نظامی و سیاسی هم رو در روی این کشور قرار دهد آمریکا چون از ناحیه چین احساس خطر کرده است در زمینه‌هایی چون سین کیانگ، هنگ کنگ، تبت و تایوان می‌کوشد تا مقابل چین قرار گیرد.

 

به نظر می‌رسد اکثر حوزه‌هایی که آمریکا از طریق آن می‌خواهد به چین ضربه بزند عمدتا هم روی زمینه‌های براندازی و بر اساس نظریه دسیسه و سیاسی است اگرچه آمریکا ابزار اقتصادی چون تحریم را چاشنه این اقدامات می‌کند تا عملا جلوی خیزش چین را بگیرد ولی به نظر می‌رسد دیر زمانی است که چین بپا خواسته است و بعید به نظر می‌رسد تلاش‌های مقابله جویانه آمریکا برای متوقف کردن پکن نتیجه بدهد.

 

چین عملا در عرصه‌های اقتصادی و در بسیاری از کشورها، آمریکا را پشت سرگذاشته است خیلی وقت است که سرمایه‌های چین موتور محرکه اقتصاد دنیا و حتی در بسیاری موارد خود آمریکا است و اگر این سرمایه‌ها از کاربیفتد و از کشورها خارج شود شاید چراغ بسیاری از خانه‌ها و کارخانه‌های آمریکا نیز خاموش شود و این چالش در آینده می‌تواند بیش از قبل برای آمریکا خطرناک شود لذا راهی که آمریکا برای آغاز جنگ سرد علیه چین طی می‌کند بیشتر می‌تواند برای خودش خسارت بار باشد.

 

«سون جانگ» کارشناس مسایل چین می‌گوید: سال‌ها است که نسل‌های مختلف رهبری در این کشور می‌گویند به دنبال برتری طلبی نیستند این دقیقا همان سیاست متضاد چین در برابر آمریکا است که می‌خواهد همه جا قدرت برتر باشد.

 

او می‌افزاید: از چندین دهه قبل چین اعلام کرد که حتی اگر روزی به یک قدرت بزرگ تبدیل شود به دنبال توسعه و برتری‌طلبی نظامی بر دیگران نخواهد بود و چین همواره اصولا همزیستی مسالمت آمیز را مراعات خواهد کرد.

 

«وانگ یی» وزیر خارجه چین که می‌گوید آمریکا بزرگترین عامل ویرانی ارتباطات بین‌المللی است بارها تاکید کرده است کشورش هرگز نخواسته است جای آمریکا باشد درواقع این سخن درستی است زیرا چین و کشورهای دیگر شاهد افول محبوبیت آمریکا هستند بویژه در دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا که این کشور از سازمان‌ها و توافقنامه‌های جهانی خارج شد افول آمریکا بیشتر از هر زمانی دیده می‌شود و این البته روند به چالش کشیده‌شدن واشنگتن در عرصه‌های مختلف را برای دیگر کشورها از جمله چین بازتر می‌کند.

 

«شی اینهونگ» کارشناس دانشگاه خلق در پکن می‌گوید: آمریکا با راهبردهای خودش به چالش کشیده می‌شود این کشور درگیر مسایل مختلفی با آمریکا شده است و این سازنده نخواهد بود.

 

او پیش‌بینی کرده است که با نظرداشت این برخوردها و راهبردهای آمریکا، آینده روابط برای دو کشور مطلوب نخواهد بود و هرچقدر آمریکا در این مسیر رویارویی گام بردارد این منازعات فزاینده‌تر خواهد بود.

 

امروز آنچه برایند قضایا است اینکه این چین نیست که برتری طلبی آمریکا را به چالش می‌کشد بلکه دنیا از نظامی که آمریکا تحمیل کرده به ستوه آمده است و راهبردهای سلطه‌جویانه، برتری‌طلبانه، اقدامات نظامی، تحریم‌های اقتصادی و فشارهای حداکثری آمریکا برای تامین منافع خود است که این کشور و برتری‌طلبی‌اش بر جهان را به چالش می‌کشد.

عطوان: ۶ گام استراتژیک چین برای پایان‌دادن به سلطه دلار آمریکایی در جهان

یک تحلیلگر عرب در تحلیلی نوشت که چین به‌عنوان مهم‌ترین رقیب اقتصادی آمریکا برای فروپاشی ارزش دلار آمریکا ۶ روش‌ استراتژیک را اتخاذ کرده است.

ادامه

اسیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, ترکیه, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, مقاله, هندوستان, یوگوسلاوی

چاینا دیلی: لفاظی‌های ترامپ و پامپئو تنها به متحد شدن مردم چین منتهی می‌شود

یک نشریه چینی با انتقاد از لفاظی‌های دولتمردان آمریکا نوشت که این کشور هرگز نگران خروج از توافق‌های بین‌المللی چون برجام و حمله پهپادی به مسلمانان نیست.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر

جنگ سرد آمریکا و چین

نمی‌توان بهبود رویکرد امریکا در قبال چین را پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور انتظار داشت، زیرا حتی با پیروزی بایدن، اهداف و تمایلات بنیادین امریکا در قبال چین چندان دچار تغییر نخواهد شد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایدئولوژیک, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سیاسی, شرق آسیا, کمونیسم, مقاله

وانگ یی؛ چنانچه توطئه‌های امریکا مجال جولان پیدا کند، کل آینده بشریت در معرض خطر قرار می‌گیرد

وزیر امور خارجه و مشاور دولت چین گفت، از آنجا که آمریکا به شدت گستاخ و غیرمنطقی شده، پکن پاسخی قاطع و منطقی به اقدامات آمریکا خواهد داد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, سازمان بهداشت جهانی, سیاست جهانی, فرانسه