تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

تاجیکستان ۲۰ هزار نیرو در مرز با افغانستان مستقر می‌کند

رئیس‌جمهوری تاجیکستان به وزیر دفاع این کشور دستور داده ۲۰ هزار نیروی نظامی را به منظور تقویت مرزهای کشورش با افغانستان به مرزها بفرستد.

 

به گزارش ایسنا، امام علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان به شیر علی میرزا، وزیر دفاع دستور داده است، در راستای فرار سربازان افغان به سمت مرزهای این کشور و پیشروی طالبان در شمال افغانستان این تعداد نیرو در مرزها مستقر شوند.

 

پیشتر یک مقام در فرماندهی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان گفته بود، طالبان در حال حاضر بر بیش از ۷۰ درصد از خط مرزهای بین‌المللی بین دو کشور تسلط یافته است.

 

یک منبع در دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری تاجیکستان به نووستی گفت، رئیس‌جمهوری در جریان نشست شورای امنیت ملی به منظور بررسی تامین امنیت مناطق مرزی دستور داد ۲۰ هزار سرباز در مناطق هم‌مرز با افغانستان مستقر شوند.

 

این مسؤول افزود: رئیس‌جمهوری همچنین دستور داده در چارچوب مقابله با جرایم مرزی، اقدامات تروریستی و افراط‌گرایانه و قاچاق مواد مخدر از هرگونه نقض مرزهای ملی ممانعت به عمل آید.

 

حمدالله محب مشاور امنیت ملی اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز تاکید کرده است: نیروهای دولتی افغان درصدد انجام ضد حمله به مناطق شمالی هستند که به تصرف طالبان درآمده‌اند.

 

آمادگی پوتین برای حمایت از تاجیکستان در سایه تنش در افغانستان

 

رئیس جمهوری روسیه و همتای تاجیکستانی او تلفنی گفت‌وگو کرده و پوتین آمادگی کشورش بر حمایت از تاجیکستان را در سایه وضعیت افغانستان اعلام کرد

 

به گزارش اسپوتنیک، کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تماس تلفنی با امام علی رحمان، همتای تاجیکستانی بر آمادگی کشورش برای ارائه حمایت در دو سطح دو جانبه و در چارچوب سازمان معاهده امنیت جمعی در سایه تنش‌های رخ داده در افغانستان به دلیل پیشروی‌های طالبان تاکید کرد.

 

در این تماس تلفنی پوتین به تفصیل وضعیت دشوار مرزهای تاجیکستان و افغانستان را که ناشی از درگیری‌های مسلحانه در افغانستان است، بررسی کرد.

 

طبق بیانیه کرملین، دو طرف توافق کردند به منظور تقویت روابط دو جانبه و مشارکت استراتژیک و ائتلاف در سطوح مختلف به تماس‌های خود ادامه دهند.

روایت مردم افغانستان از ناکامی‌ها و شکست اشغالگران

همزمان با خروج خفت‌بار و حقارت‌بار نیروهای خارجی از افغانستان، خبرگزاری رویترز طی گزارشی انتقاد شدید شهروندان افغانستان را از دستاوردهای نیروهای خارجی از جمله نیروهای آمریکایی در افغانستان و میراث شکست‌خورده اشغالگران طی یک دهه گذشته انعکاس داد.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, مقاله, ناتو

آمریکا به دنبال تضعیف دولت افغانستان و سقوط آن است

دولت آمریکا با تبلیغات گسترده رسانه‌ای، خروج نیروهای نظامی ناتو و این کشور از افغانستان، تقویت برخی از گروه‌های تروریستی و تخلیه سفارت این کشور در کابل درصدد تضعیف و سقوط دولت کابل است. این در شرایطی است که در چند ماه گذشته ۷۰۰۰ زندانی طالبان به گفته اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان زیر فشار امریکا ... آمریکا به دنبال تضعیف دولت افغانستان و سقوط آن است

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, مقاله

گزارش نیوزویک از نگرانی کشورهای منطقه از ناامنی در افغانستان

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی درباره خروج نظامیان آمریکا از پایگاه بگرام افغانستان نوشت کشورهای منطقه از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

ادامه

اتحاد شوروی, ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تاجیکستان, جنوب آسیا, جهان, چین, روسیه, قرقیزستان