گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بیانیه جبهه ملی ایران – اروپا به مناسبت روز۲۴ آوریل، یکصد و پنجمین سالگرد نسل کشی ارمنیان

جبهه ملى ایران- شاخه اروپا با صدور بیانه اى نسل کشى ارامنه در سال ١٩١۵ میلادى توسط حکومت ترکیه عثمانى را بطور رسمى محکوم کرده است. در ذیل متن کامل این بیانیه درج مى گردد.

 

بیانیه جبهه ملی ایران- اروپا به مناسبت روز۲۴ آوریل، یکصد و پنجمین سالگرد نسل کشی ارمنیان

 

۲۴ آوریل، روز گرامیداشت خاطره قربانیان نسل کشی ارمنیان درسال ۱۹۱۵ است که طی آن قریب یک و نیم ملیون نفراز ساکنان ارمنی دولت عثمانی به شهادت رسیدند. حکومت ترک‌های جوان دراجرای نقشه احیای امپراطوری یکدست ترکی، این جنایت عظیم را از پیش برنامه‌ریزی واز طریق کشتارهای دسته جمعی، تخریب و سوزاندن روستاها، تبعید صدها هزار شهروند عادی ازخانه و کاشانه خود به صحاری شمال سوریه، به اجرا درآورد. درپایان این نقشه ددمنشانه، ارمنستان غربی، که دردستگاه امپراطوری عثمانی “ا ِرمنی ایالتی” خوانده می‌شد، ازروی نقشه جهان محو گردید.

 

حکومت ترکهای جوان به موازات نسل کشی ارمنیان و درراستای هموار کردن راه برای ایجاد امپراتوری تماما ترکی از بالکان تا مرزهای چین، به اقوام و ملل غیر ترک دیگر ساکن عثمانی نیز رحم نکرد. در سالهای جنگ جهانی اول اقلیت یونانی، آسوری و کردها نیز مشمول پاکسازی قرار گرفتند، به طوریکه در سالهای یادشده چندین میلیون نفر از سکنه غیرترک امپراتوری به قتل رسیدند و یا تبعید شدند. بازماندگان این نسل کشی به کشورهای دیگر، از جمله ایران، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای عربی و سپس به اقصی نقاط جهان پراکنده شدند.

 

تاکنون پارلمان‌ها و دولت‌های بیش از سی کشور از پنج قاره جهان، ازجمله آلمان، فرانسه، روسیه، ایتالیا، لهستان، جمهوری چک، آرژانتین، بولیوی، کانادا، لبنان،سوریه و غیره۲، بعلاوه، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی متعدد، از جمله، دادگاه خلقی پاریس (١٩٨۴)، کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد (١٩٨۵)، پارلمان اروپا (١٩٨٧)، انجمن بین‌المللی کارشناسان و پژوهشگران نسل کشی (١٩٩٧) وغیره، واقعیت نسل کشی (ژنوسید) ارامنه را پذیرفته و آنرا محکوم کرده‌اند. آخرین تحولات در این زمینه حاکی از شناسایی واقعیت این نسل کشی توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا با اکثریت قاطع آرا (۴٠۵ رای موافق با ١١ رای مخالف) در ٨ آبان ١٣٩٨ (٢٩ اکتبر ٢٠١٩)، مجلس سنای ایالات متحده، پنج شنبه ٢٢ آذر ١٣٩٨(١٣ دسامبر ٢٠١٩)، علی رغم مخالفت آقای ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور و پارلمان سوریه به اتفاق آرا در ١٣ فوریه ٢٠٢٠، بود. لازم به یادآوری است که از پنجاه ایالت کشورایالات متحده، تا کنون دولت‌های چهل و هشت ایالت واقعه نسل کشی ارمنیان را به رسمیت شناخته‌اند.

 

عدم جلوگیری از نسل کشی ارمنیان پیشینه‌ای شد برای نسل کشی‌های بعدی، مانند هولوکاست یهودیان، قتل عام کردها، قتل عام مردم کامبوج (به دست دولت)، نسل کشی توتسی‌ها دررواندا، نسل کشی یزیدی‌ها به دست داعش و غیره. گزارش شده است که هیتلر در ١٩٣٩ درهنگام اعزام جوخه‌های اعدامش برای کشتار یهودیان گفته بود: “امروز چه کسی قتل عام ارامنه را به خاطر می‌آورد ؟”.

 

تا پیش از سال‌های انقلاب، جامعه ایرانی به طورکلی اطلاع چندانی ازاین فاجعه که در همسایگی ایران اتفاق افتاد نداشت. لکن، جای خشنودی است که در چند دهه اخیر شمار روزافزونی از پژوهشگران، گروه‌های سیاسی و روشنفکری ایرانی به این مساله توجه نموده و واقعیت این فاجعه را، علی رغم انکار مداوم پان ترکیست‌ها، به آگاهی ایرانیان و فارسی زبانان جهان می‌رسانند.

 

جبهه ملی ایران – اروپا ، ضمن محکوم کردن این فاجعه تاریخی و تسلیت به دولت وملت ارمنستان، دولت ترکیه را به پذیرفتن مسوولیت تاریخی خود، شناسایی ومحکوم کردن واقعه نسل کشی ارمنیان و آغاز مناسبات حسن همجواری با همسایه اش فرا می‌خواند.

 

جبهه ملی ایران – اروپا، به تاسی ازسازمان مادر، باردیگر به تعهد و پایبندی خود به دفاع و پاسداری از حقوق، حیثیت و برابری انسان‌ها ازهر دین ونژاد و ملیت و قومیت و جنسیت، تاکید می‌ورزد.

جبهه ملی ایران – اروپا

۲۴ آوریل ۲۰٢٠ برابر با چهارم اردیبهشت ۱۳٩٩

تهدید آمریکا برای حمله همزمان به ۱۲۲ نقطه در عراق

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد عراقی گزارش داد که واشنگتن پس از حملات خمپاره‌ای به پایگاه‌های آمریکا، عراق را تهدید به حمله همزمان به ۱۲۰ نقطه در این کشور کرده است.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, عراق

افزایش بی‌سابقه بودجه تسلیحاتی جهان در دهه گذشته

کشورهای جهان حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار (۱۹۱۷ میلیارد دلار) در سال گذشته میلادی صرف تسلیحات کرده‌اند. نرخ افزایش بودجه تسلیحاتی کشورهای جهان در سال گذشته میلادی، از سال ۲۰۱۰ به این سو بی‌سابقه بوده است.

ادامه

المان, امارات, امریکا, انگلستان, جهان, چین, خبر, روسیه, عربستان سعودی, فرانسه, هندوستان

اسراییل درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطین را بلوکه کرد / فلسطینی‌ها: مصادره درآمد مالیاتی ما دزدی است

دادگاه اسراییل دستور بلوکه ۴۵۰ میلیون شیکل (۱۲۷ میلیون دلار آمریکا) از درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگران فلسطین را صادر کرد.

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین