چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

بزرگترین پیمان تجارت آزاد جهان، فرصتی برای مقابله چین با انحصارگرایی

تصویب پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای موسوم به آرسپ (RCEP) به عنوان بزرگترین قرارداد تجارت آزاد جهان از سوی کنگره ملی خلق چین، نمادی از پیروزی بزرگ چند جانبه گرایی و برنامه پکن برای مقابله با یک انحصارگرایی است.

 

به گزارش ایرنا، پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای نه تنها سبب تعمیق یکپارچگی های اقتصادی منطقه ای می‌شود، بلکه نیروی محرکه جدیدی را به اقتصاد جهان که تحت فشار تاثیرات ناشی از همه گیری ویروس کرونا قرار گرفته، تزریق می کند؛ این منطقه آزاد تجاری در عین حال تمایل قاطعانه کشورهای منطقه برای حمایت از چند جانبه گرایی و تجارت آزاد را به تصویر می‌کشد و بنابراین، به جهان ثابت می کند که همکاری های آزادانه و باز، راهی صحیح برای دستیابی به سودهای دوجانبه و برد برد است.

 

آرسپ یک توافقنامه تجارت آزاد است و از ۱۵ کشور جنوب شرق آسیا شامل ۱۰ کشور عضو «آسه آن» و چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند تشکیل شده است این توافق نامه اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی امضا شد اما چین باید این توافق نامه را برای اجرایی شدن به تصویب کنگره ملی خلق می رساند که این اتفاق در آخرین نشست این کنگره که به مدت ۱۰ روز پکن برگزار شد افتاد.

 

پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای در مقایسه با سایر قراردادهای مناطق آزاد تجاری، فراگیرتر است و تمام جنبه های مربوط به تجارت و آزاد سازی و تسهیل سرمایه را پوشش می دهد و در عین حال، نیازهای عصر اقتصاد دیجیتال مانند مالکیت معنوی و تجارت الکترونیک را تامین می کند که تمامی اینها منعکس کننده ویژگی های مدرن و متمایز این پیمان است.

 

از همه مهم تر این است که پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای، توافقی با کیفیتی بالا محسوب می شود برای مثال تعداد کل کالا با تعرفه صفر در تجارت کالا به بیش از ۹۰ درصد می رسد و سطح و میزان خدمات دهی های تجاری و آزادسازی سرمایه گذاری نیز به طرز چشمگیری بالاتر از میزان اصلی قید شده آن در متن توافق نامه تجارت آزاد (۱۰+۱) است به ویژه اینکه روابط تجاری جدید در این پیمان بین چین، ژاپن و کره جنوبی به طرز چشمگیری میزان تجارت آزاد در منطقه را افزایش می دهد.

 

وزیر بازرگانی چین روز گذشته در آخرین روز نشست کنگره ملی چین در پکن اعلام کرد که دولت چین توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) را تصویب کرده و امیدوار است کشورهای مربوط پیشبرد رویه های خود را تسریع کنند.

 

«وانگ وِن تائو» در جمع خبرنگاران افزود: امضای توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای نشان دهنده تشکیل بازار بزرگ یکپارچه در منطقه‌ای با یک سوم حجم کل اقتصاد جهان است که نیروی بالقوه و محرکه بسیار بالایی دارد چین در این مورد سازوکار خاصی برای اجرای این توافقنامه ایجاد کرده است.

 

این مقام چینی توضیح داد: پیشرفت کنونی این است که دولت چین توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای را به تصویب رسانده و برخی کشورهای عضو آن نیز رویه تصویب توافقنامه را تسریع می‌کنند امیدواریم کشورهای مربوط رویه های خود را سرعت بخشند تا در نهایت به آستانه لازم الاجرا شدن توافقنامه که از سوی ۶ کشور عضو و ۳ کشور غیرعضو “آ سه آن” تصویب شود، برسیم این توافقنامه هر چه زودتر به مرحله اجرا برسد، مردم همه کشورها نیز همان قدر زودتر از منافعش استفاده خواهند کرد.

 

در سال ۲۰۲۰، با وجود رکود وخیم سرمایه گذاری مستقیم جهانی، جذب سرمایه های خارجی در چین بر خلاف روند اصلی افزایش یافت و به ۱۴۴.۴ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی ۴.۵ درصد رشد کرده است. در عین حال، ساختار جذب سرمایه‌های چین نیز شاهد تغییرات مثبتی بوده که نسبت جذب سرمایه‌ها در صنایع فناوری پیشرفته به ۲۹.۶ درصد رسیده است.

 

وزیر بازرگانی چین تاکید کرد که در سال جاری، درهای چین بازتر می‌شود و آستانه اجرای سیاست درهای باز نیز پایین‌تر می‌آید.

 

آمارها حاکی است کل جمعیت، حجم اقتصاد و حجم کلی تجارت ۱۵ کشور عضو این پیمان معادل حدود ۳۰ درصد از حجم تجارت و اقتصاد و جمعیت جهان است و این بدان معناست که حدود یک سوم اقتصاد جهان یک بازار یکپارچه را تشکیل خواهد داد؛ بدیهی است که چنین روندی، نه تنها مهم ترین دستاورد در مسیر ایجاد یکپارچگی در اقتصاد آسیای شرقی در طول ۲۰ سال گذشته محسوب می‌شود، بلکه دارای اهمیتی نمادین برای جهان است.

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

رئیس دوما: روسیه در حال کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست

رئیس دومای دولتی گفت: روسیه به‌تدریج از وابستگی به دلار آمریکا رهایی یافته و در روابط تجاری-اقتصادی با بسیاری از کشورها، به‌خصوص در منطقه نفوذ اتحادیه اقتصادی اورآسیا از ارزهای ملی استفاده می‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

روز جهانی زن؛ ضرورت مبارزه با تبعیض اقتصادی علیه زنان

تارنمای فرانس ۲۴ روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی زن نوشت: مقاومت برخی مردان و مخالفت آن‌ها با استقلال مالی زنان، گونه‌ای بدرفتاری خانگی به شمار می‌رود که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکای لاتین, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, زنان, فرانسه, فقر, گزارش, همبستگی