تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

با بازگشت مدیر هوآوی به چین، زندانیان کانادایی در چین آزاد شدند

به گفته نخست وزیر کانادا، دو زندانی کانادایی که به اتهام جاسوسی دستگیر و به زندان‌های چین منتقل شده بودند، آزاد و در راه بازگشت به کانادا هستند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از تی آر تی، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از آزادی دو زندانی کانادایی که به اتهام جاسوسی در زندانی در چین به سر می‌بردند، خبر داد.

 

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس خبری در اتاوا گفت: مایکل کووریگ دیپلمات سابق کانادایی و مایکل اسپاور حریم هوایی چین را ترک کرده و در حال بازگشت به خانه هستند. به گفته ترودو، انتظار می‌رود هواپیمای آن‌ها شنبه در کانادا به زمین بنشیند.

 

چند روز پس از بازداشت منگ وانژو، مدیر عامل هوآوی، به اتهام جاسوسی دستگیر و زندانی شده بودند.

 

پیش از این، یک قاضی کانادایی به روند استرداد منگ پایان داد و شرایط وثیقه وی را لغو کرد و به او اجازه داد برای اولین بار پس از دستگیری در فرودگاه بین‌المللی ونکوور به دستور مقامات آمریکایی در ۱ دسامبر ۲۰۱۸ به چین بازگردد.

 

این اقدام قاضی کانادایی پس از توافق او با وزارت دادگستری آمریکا برای تعلیق اتهامات کلاهبرداری (نقض تحریم‌های امریکا و انجام معاملات تجاری هوآوی با ایران) علیه مدیر عامل هوآوی صورت گرفت.

 

منگ، که به سابرینا منگ و کتی منگ نیز معروف است، دختر بزرگ رن ژنگفی است که هوآوی را در سال ۱۹۸۷بنیان ‌گذاشت و آن را به یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری فناوری جهان تبدیل کرد.

 

منگ در سال ۱۹۹۹ به شرکت هوآوی پیوست و در سال ۲۰۱۱ مدیر ارشد مالی آن شد. او ۹ سال و تا سال ۱۹۸۳ در ارتش چین خدمت کرده و همچنین عضو حزب کمونیست چین است.

 

هوآوی با اتهاماتی مبنی بر استفاده مقامات چینی از تجهیزات آن برای جاسوسی روبرو است.

 

در سال ۲۰۱۹ آمریکا هوآوی را تحریم کرد و این شرکت را در لیست سیاه صادرات قرار داد و آن را از فناوری‌های کلیدی جدا کرد.

 

بریتانیا، سوئد، استرالیا و ژاپن هم هوآوی را ممنوع کرده‌اند، در حالی که سایر کشورها از جمله فرانسه و هند اقداماتی را برای جلوگیری از ممنوعیت کامل انجام داده‌اند.

 

چین در واکنش به آغاز روند استرداد خانم «منگ وانژو» مدیر مالی شرکت هواوی به آمریکا توسط کانادا، اعلام کرد پرونده وی صرفا قضایی نیست بلکه یک مساله سیاسی است.

نشست ضد چینی آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند / پکن؛ محکوم به‌ شکستید

نشست سران آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن به میزبانی جو بایدن در کاخ سفید، با صدور یک بیانیه مشترک به کار خود پایان داد و واکنش پکن را به دنبال داشت.

ادامه

استرالیا, امریکا, جنوب آسیا, جهان, چین, ژاپن, سازمان ملل, کره شمالی, گزارش, هندوستان

اکثر اروپایی‌ها علاقه‌ای به همراهی با سیاست‌های آمریکا علیه چین ندارند

نتایج یک گزارش حاکی از آن است که اکثر مردم اروپا معتقدند جنگ سرد جدیدی میان آمریکا و چین و روسیه تحت جریان است و در عین حال علاقه‌ای به همراهی سیاستمداران کشورهای خود با راهبرد ضدچین واشنگتن و اتحادیه اروپا ندارند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, اروپا, امریکا, بلژیک, بلغارستان, پرتغال, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, گزارش, مجارستان

اتحادیه اروپا: خودمختاری راهبردی در دستور کار رهبران ما قرار دارد

وزیر دفاع فرانسه درباره توافق اخیر بین کانبرا و واشنگتن درخصوص لغو قرارداد خرید زیردریایی‌ از فرانسه و ایجاد پیمان “آکوس”، ایالات متحده آمریکا را به تلاش برای برانگیختن تقابل با چین متهم کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, افغانستان, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, فرانسه, گزارش

مودی و مکرون متعهد به اقدام مشترک در منطقه هند و اقیانوس آرام شدند

به دنبال توافق آمریکا، انگلیس و استرالیا برای آغاز همکاری جدید در اقیانوس آرام، سه شنبه شب امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه با نارندا مودی نخست وزیر هند گفت و گو کرد و طرفین متعهد به اقدام مشترک در این منطقه شدند.

ادامه

استرالیا, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, فرانسه, گزارش, هندوستان

واکنش انتقادی روسیه به پیمان امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا

مقام های روسیه نسبت به پیمان امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به پیمان «آکوس» (AUKUS) دیدگاه مخالف دارند و در روزهای اخیر از آن انتقاد کرده‌اند.

ادامه

استرالیا, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه, فرانسه, مقاله, ناتو